• K Y S S

bör pittbullen även kallad amstaff förbjudas i sverige?

nu vill ja veta hur svenska folket ser på dessa kamphundar.
    nu ifall vi enbart fokuserar på pitbullen även kallat för amstaff i folkmun.
    om du fick välja. ska denna typen av hund djur förbjudas i Sverige?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden bör pittbullen även kallad amstaff förbjudas i sverige?
  • realisten
    sabinan skrev 2014-06-17 06:02:42 följande:
    www.google.se/url&source=web&rct=j&ei=s7yfU-3pGaTmywOMr4KQBQ&url=www.thepetcollective.tv/did-you-know-that-pit-bulls-were-known-as-the-nanny-dog/&cd=18&ved=0CIkBEBYwEQ&usg=AFQjCNG2hMLI2EfbhUttuCNTVXMKDfGbWA&sig2=YeQ6wOWGt5200__EgNavuA

Jag hatar människor som yttrar sig om saker dom inte har någon vetskap om. Man lyssnar på andra människor och allt negativt som skrivs och sägs, man bildar aldrig sin egen uppfattning, för att man är för feg ifall det visar att man har fel. Gör världen en tjänst och ta reda på sanningen innan du yttrar dig. Små hundar är då fan så mycket 'farligare', pudlar är kända för sitt aggressiva beteende.

• micromat

Bara läst ts.. För det första är pitbull och amstaff 2 olika raser fast amstaffen härstammar från pitbull.

För det andra så tror jag inte på ett förbud av raser. Det kommer bara hittas andra raser som får samma dåliga stämpel. Raser som är större, starkare, egensinniga och svårhanterliga.

Jag tror mer på att man skulle kontrollera aveln mer. Att man slutar avla på hundar med rädsla och dålig mentalitet, det oavsett ras.

• annaba

Nej, förbjud vare sig pitbull, amstaff, japansk akita, ovcharka eller någon av de andra raserna som allmänt betraktas som "farliga".

Kontrollera däremot gärna och hårt vem och vilka som föder upp dessa raser (egentligen tillämpligt för alla raser, men kanske i synnerhet de som är kända för att ha ett hårdare/aggressivare temperament); att de är seriösa i sin hundhållning och vem de säljer hundarna vidare till. Samtliga ovan nämnda raser, samt en hel den andra, kräver sin ägare och att de får riktig uppfostran för att vara hanterbara hundar.

Den gamla sanningen gäller fortfarande (förutom i extremt sällsynta fall där hunden från början har ett medfött kynnesfel) - hunden är enbart en avspegling av sin ägare och dennes (brist på) uppfostran.

• Hallonbåt02

Inga hundar borde förbjudas bara  människor som köper hundar  utan kunskap borde förbjudas.

• micromat
    trolliz skrev 2014-06-17 00:08:23 följande:
    Nej! Kamphundar visst men det är inte samma sak. Kamphundar är ingen ras, man kan göra vilken hund som helst till kamphund. Amstaffs är de snällaste hundar jag stött på. Visst, de kan ju slicka ihjäl en... och pitbull är väl inte samma som amstaff heller?!

Nja man kan inte göra vilken hund som helst till kamphund.. Inte om man ser till samlingsnamnet, kamphund är detsamma som jakthund, vallhund, vinthund mm.. Dvs ett namn för vilket användningsområde hundarna haft eller har.

Däremot kan man kampa med vilken hund som helst. Kamplust är inte heller något negativt men man ska ha koll på hunden och det gäller alla hundar och alla egenskaper.
  • EnAnonumius
    K Y S S skrev 2014-05-29 23:31:59 följande:

de finns bara en ras o den heter människa
    Dina kunskaper lyser med sin frånvaro ser jag...

Nej människan är INTE  "en ras". Människan är en ART..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    K Y S S skrev 2014-06-08 00:22:23 följande:

youtube kan du söka på -Pitbull attack samt pitbull kills baby seal för att förstå vilka odjur vi har att göra med.
    På youtube är knappast en trovärdig källa att hänvisa till.
    Då på youtube så kan man söka efter vad man vill söka. Kort sagt man kan anpassa sökresultaten efter egen agenda.

Så det är bara ett patetiskt löjligt svar från din sida. Men det kanske du begriper innerst inne och ville bara provocera.

• micromat
    micromat skrev 2014-06-17 12:45:24 följande:
    Nja man kan inte göra vilken hund som helst till kamphund.. Inte om man ser till samlingsnamnet, kamphund är detsamma som jakthund, vallhund, vinthund mm.. Dvs ett namn för vilket användningsområde hundarna haft eller har.

Däremot kan man kampa med vilken hund som helst. Kamplust är inte heller något negativt men man ska ha koll på hunden och det gäller alla hundar och alla egenskaper.

Fast egentligen hör dom till terriers.. Nåja, alla ser det på olika sätt
  • Tess1985

Kan ge ett exempel som hände i dag när jag var ute med min amstaff och hade hämtat ungarna på dagis.

Vi kom till en granne som hadde en svart Midre hund litte fluffig vet ej ras på den men den va söt.

Vi gick förbi hunden kommer ut å min hund blir glad står och tittar ville nog fram å hälsa jag korigerar min hund att backa å säger åt grannens hund att gå in.

Grannens hund går in på tomten å vi traskar vidare alltså min så kallade mördar hund gick inte till attack utan vi gick vidare å grannens hund gick in slutet gott allting gott. Och kan tilläga att Verken jag eller min hund såg grannens komma springande så det vart en liten suprise.

Sen kan jag ge ett exempel att om jag går själv med min hund har både percingar och tattueringar så glor folk å har fördommar.

Om jag kommer med barnen å barnvagn så får jag åå vad sött..

• DeadMexican

Ja, förbjud skiten så överlever fler barn istället.

• realisten
    DeadMexican skrev 2014-06-25 20:47:52 följande:
    Ja, förbjud skiten så överlever fler barn istället.

Finns det något barn i Sverige som hitills blivid dödad av en kamphund källanvisa gäna isåfall. Dock så är det oförsvarbart och ett stort bristande av tillsyn när barn blir attackerade av hundar och ägare som är ansvariga för det borde inte få ha hund helt klart.
  • DeadMexican
    realisten skrev 2014-06-25 21:08:04 följande:

Finns det något barn i Sverige som hitills blivid dödad av en kamphund källanvisa gäna isåfall. Dock så är det oförsvarbart och ett stort bristande av tillsyn när barn blir attackerade av hundar och ägare som är ansvariga för det borde inte få ha hund helt klart.
    Använd google, kryllar av fall.
  • realisten
    DeadMexican skrev 2014-06-25 21:16:06 följande:

I Sverige?
  • EnAnonumius
    DeadMexican skrev 2014-06-25 21:16:06 följande:
    Kasst svar..

De kryllar av fall som bevisar att pittbull, amstaff och staffe är underbara familjehundar som aldrig skulle bita ett barn.

Att hänvisa till sökträffar säger en hel del om dig att du inte har greppat konceptet att i sökmotorer så kan man styra efter vad man vill söka och det i sig blir aldrig adekvat bevisvärde.
  • realisten
    EnAnonumius skrev 2014-06-25 22:26:46 följande:
    Kasst svar..

De kryllar av fall som bevisar att pittbull, amstaff och staffe är underbara familjehundar som aldrig skulle bita ett barn.

Att hänvisa till sökträffar säger en hel del om dig att du inte har greppat konceptet att i sökmotorer så kan man styra efter vad man vill söka och det i sig blir aldrig adekvat bevisvärde.

Svar på tråden bör pittbullen även kallad amstaff förbjudas i sverige?