• maribel

Stressad över bebis som vill äta oftare, när ökar mjölken?n

Har en två veckors som hitills ätit var tredje timme. Nu sen 2 dgr tillbaka vill han äta varje till varannan timme. Men brösten hänger inte med, mjölken har inte ökat ännu? Dem läcker inte heller. Vad ska jag göra och hur länge behöver man hålla på innan mjölken ökar?

Blir stressad över detta?

• Svar på tråden Stressad över bebis som vill äta oftare, när ökar mjölken?n
  • Niit88

Har du testat att pumpa? Funkade bra för mig och det kom mer mjölk😊

• Alexi

Amma på så mycket du bara kan och ta det lugnt. Bebisen gör precis rätt som ammar mer om den behöver öka mjölkmängden. Sätt dig bekvämt och ta det lugnt.

• Natulcien

Ta det lugnt och lita på din bebis. De måste suga ofta för att öka produktionen, och den ökade produktionen kan dröja ett tag. Men det är ju inte så att det är tomt i brösten under tiden.

• Llimen

Vet att det kan vara både frustrerande och stressande när de vill äta jätteofta. Men försök ta det lugnt, låt det ta den tid det tar och lita på din bebis. Se till så du sitter skönt, ät bra och drick rikligt! Det blir säkert längre mellan amningarna igen, men det tar några dagar.

• maribel

Tack för rådet, ska försöka ta det lugnt men får panik när han suger frenetiskt och bröstet känns tomt.

• Gdh

på bb så sa dem till mig att när brösten känns tomma så är det bra för det betyder att mjölkproduktionen kommer öka, jag brukar göra så att när liten är i sina "vill äta hela tiden" perioder, så parkerar jag mig helt enkelt i soffan, ser till att jag har massa vatten o allt jag kan tänkas behöva, sen ser jag helt enkelt på tv/film en hel dag (om det är det som behövs för att han ska bli nöjd) visst kan det kännas frustrerande ibland, men då brukar jag försöka tänka att det är så kort tid det handlar om (brukar hjälpa)

• Gdh

oh, byt bröst ofta, det är hur ofta bebisen suger, inte hur länge, som gör att produktionen ökar :)

• Llimen

Bra att komma ihåg är också att bröstet inte ÄR tomt för att det KÄNNS tomt.

• Gdh
    Llimen skrev 2014-05-31 09:17:39 följande:
    Bra att komma ihåg är också att bröstet inte ÄR tomt för att det KÄNNS tomt.
    bra att påpeka :)
  • Annelie 76

Jag ammade aldrig utan pumpade. Jag upptäckte att mjölkmängden ökade när jag pumpade brösten helt tomma, alltså fortsatte en stund även efter det slutat komma mjölk (20-25 minuter). För att behålla mjölkmängden och inte öka den behövde jag sluta precis när det slutat rinna (max 15 minuter). För att inte öka fick jag inte pumpa för ofta heller.

• Annelie 76

Kommer dock inte ihåg när mängden ökade, om det tog en, två eller fler dagar. Tror det gick ganska fort dock, max tre dagar.

• Gdh
    Annelie 76 skrev 2014-05-31 11:30:47 följande:
    Kommer dock inte ihåg när mängden ökade, om det tog en, två eller fler dagar. Tror det gick ganska fort dock, max tre dagar.
    Ja, brukar bara ta några dagar för brösten att ställa om sig, så max 3 dagar låter ganska vettigt :)
Svar på tråden Stressad över bebis som vill äta oftare, när ökar mjölken?n