• Anonym (Elin)

Min sambo tycker inte att jag ska få göra abort om han inte godkänner det

Min sambo anser att jag är egoistisk för att jag bestämt mig för att göra abort. Han tycker att han bör ha lika mycket att säga till om som jag själv. Han tycker i princip inte att jag ska få göra en abort om han inte hår med på det. Han kommer nog hata mig för evigt om jag gör det. Har inte egentligen någon fråga. Ville bara lufta.

• Svar på tråden Min sambo tycker inte att jag ska få göra abort om han inte godkänner det
  • MxMeNow

Du verkar inte tycka att han har något alls att säga till om, eller?

• Anonym (Elin)
    MxMeNow skrev 2014-05-30 20:27:57 följande:

Nej
  • Babyfeber

Jadu det är en knepig sits när man vill olika saker när det kommer till en graviditet. Men det är bara du som kan bestämma det. Hur skulle du känna om du tvingades behålla barnet för att göra honom nöjd? Förmodligen inte så bra. Gör det som känns rätt för dig.
    Kram

• MxMeNow
    Anonym (Elin) skrev 2014-05-30 20:29:43 följande:
    Nej

Då har han det förmodligen bättre utan dig och med någon som är intresserad av att lyssna på honom.
  • WhiteOleander

Självklart bör du lyssna på hans synpunkter och tankar men i slutändan är det din kropp och ditt val.

Du kanske har lagt fram det på ett dåligt sätt, typ kört över hans känslor och tankar och haft attityden att han inte har något att säga till om? Då är det inte konstigt att det styr upp mindre trevliga känslor.

Det må vara ditt beslut i slutändan men ni är ändå två personer i den här situationen.

• Anonym (Elin)

Ett par anledningar till varför jaginte anser att han har något att säga till om är att det är jag som måste genomgå en graviditet, sedan förlossningen och sedan amning. Och han tar inget ansvar med våra barn, och jag orkar inte fler med ensamt ansvar. Det är lätt att stå och bestämma att man vill ha något närman slipper undan alla jobbiga konsekvenser själv
  • Anonym (Elin)
    MxMeNow skrev 2014-05-30 20:37:48 följande:
    Då har han det förmodligen bättre utan dig och med någon som är intresserad av att lyssna på honom.

Oh lord, det är nästan så jag funderar på om du är min sambo. Ni har lite liknande typ av argumentation
  • Anonym (..)

Din kropp = ditt beslut.

• Dr Love

Han har ingen rätt att kräva någonting av dig, möjligtvis att du lyssnar på hans åsikt. Att diskutera det hela är aldrig farligt och har man ett stabilt förhållande bör man förhoppningsvis kunna diskutera svåra saker tillsammans.
    Naturen är dock skoningslös och eftersom det bara är du som kan bära barnet så är det ditt beslut och ditt endast. Vill du inte så finns det ingenting han kan göra, han måste respektera att det är din kropp och ditt val.
    Applicerar man hans ståndpunkt på en annan situation så ser man hur skruvad den är.

• Vinterankan
    WhiteOleander skrev 2014-05-30 20:38:35 följande:
    Självklart bör du lyssna på hans synpunkter och tankar men i slutändan är det din kropp och ditt val. Du kanske har lagt fram det på ett dåligt sätt, typ kört över hans känslor och tankar och haft attityden att han inte har något att säga till om? Då är det inte konstigt att det styr upp mindre trevliga känslor. Det må vara ditt beslut i slutändan men ni är ändå två personer i den här situationen.

Ja precis. Är du gravid eller är det bara en diskussion som kommit upp? Han kan såklart inte tvinga dig att behålla ett barn men du ska ju inte heller tycka att det är orättvist om han skulle välja att lämna dig om du gjorde abort mot hans vilja. Jag tror det är svårt att fortsätta ett förhållande där en abort görs fast den ena parten vill behålla barnet.
  • asta66
    Anonym (Elin) skrev 2014-05-30 20:38:48 följande:

Ett par anledningar till varför jaginte anser att han har något att säga till om är att det är jag som måste genomgå en graviditet, sedan förlossningen och sedan amning. Och han tar inget ansvar med våra barn, och jag orkar inte fler med ensamt ansvar. Det är lätt att stå och bestämma att man vill ha något närman slipper undan alla jobbiga konsekvenser själv
    Då har han ju redan gjort sitt val.
  • Solidaritet
    Anonym (Elin) skrev 2014-05-30 20:26:14 följande:
    Min sambo anser att jag är egoistisk för att jag bestämt mig för att göra abort. Han tycker att han bör ha lika mycket att säga till om som jag själv. Han tycker i princip inte att jag ska få göra en abort om han inte hår med på det. Han kommer nog hata mig för evigt om jag gör det. Har inte egentligen någon fråga. Ville bara lufta.
    man kan ju vända på det. 

Om du behåller barnet mot din vilja, för att han inte vill att du ska göra abort. Hur får det dig att känna? 
    Har du möjlighet att ta hand om ett barn i dagsläget?
  • Rakad Apa
    Givetvis får han säga sin åsikt men det är TS kropp, alltså upp till henne om det blir abort eller ej.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
Svar på tråden Min sambo tycker inte att jag ska få göra abort om han inte godkänner det