Dottern tisdag-fredag istället för varannan helg?
Jag har en dotter som är 7år gammal. Hon har bott varannan vecka hos mig och hennes pappa sedan november förra året. Det har tidigare varit en del strul med hennes schema och jag och hennes pappa blev osams förra året. Nu vill hennes pappa ha henne heltid och bara låta mig få ha henne varannan helg. Han påstår att han är bättre förälder och att jag tidigare varit strulig med schemat, så nu har han stämt mig på vårdnaden och boendet via advokat som en sorts hämnd på att jag inte höll schemat tidigare. (tidigare för över ett år sedan var det struligt under ca. 1år med hennes schema innan dess levde jag och pappan tillsammans).
Jag har försökt prata med honom och förklara att jag vill samarbeta och komma överens så det ska bli bra för dottern. Men han vägrar att försonas, så vi var uppe i tingsrätten i januari och fick intermistiskt beslut på varannan vecka, nu ska de starta en vårdnadsutredning och jag är ganska säker på att de kommer att besluta om fortsatt varannan vecka, MEN i det fall det inte gör det och kanske anser något annat så undrar jag om jag själv kan styra och välja tisdag-fredag istället för varannan helg? Om pappan får som han vill så passar inte varannan helg mig så bra. Då tycker jag det känns viktigare att vara så mycket delaktig i hennes skola som möjligt, och fritidsaktiviteter. Och kunna jobba mer på helgerna istället, för att få ihop hans underhåll som han då lovat kräva mig på om han får sin vilja igenom.
Jag hoppas verkligen inte han får som han vill, jag älskar min dotter och att bara ha henne 6 nätter i månaden känns alldeles för lite, känns fruktansvärt, jag är en väldigt ansvarsfull förälder tycker jag, hon går i simskola, gymnastik, vi läser läxor varje kväll, läser mycket sagor, kommer alltid i tid till skolan, bjuder hem hennes klasskompisar så hon ska få vänner på fritiden, hittar på mycket utflykter som nöjesparker, museum, bio och annat kul. Äter bra mat, varierar och försöker få henne att gilla fler maträtter, osv... Så hon har det väldigt bra hos mig, och hos hennes pappa också naturligtvis.
Nu babblar jag på här, men är så orolig och går och grubblar och vänder in och ut på allt. Vill inte ha någon jä-kla vårdnadstvist :(