• Anonym (kim)

Dottern tisdag-fredag istället för varannan helg?

Jag har en dotter som är 7år gammal. Hon har bott varannan vecka hos mig och hennes pappa sedan november förra året. Det har tidigare varit en del strul med hennes schema och jag och hennes pappa blev osams förra året.  Nu vill hennes pappa ha henne heltid och  bara låta mig få ha henne varannan helg. Han påstår att han är bättre förälder och att jag tidigare varit strulig med schemat, så nu har han stämt mig på vårdnaden och boendet via advokat som en sorts hämnd på att jag inte höll schemat tidigare. (tidigare för över ett år sedan var det struligt under ca. 1år med hennes schema innan dess levde jag och pappan tillsammans).

Jag har försökt prata med honom och förklara att jag vill samarbeta och komma överens så det  ska bli bra för dottern. Men han vägrar att försonas, så vi var uppe i tingsrätten i januari och fick intermistiskt beslut på varannan vecka, nu ska de starta en vårdnadsutredning och jag är ganska säker på att de kommer att besluta om fortsatt varannan vecka, MEN i det fall det inte gör det och kanske anser något annat så undrar jag om jag själv kan styra  och välja tisdag-fredag istället för varannan helg? Om pappan får som han vill så passar inte varannan helg mig så bra. Då tycker jag det känns viktigare att vara så mycket delaktig i hennes skola som möjligt, och fritidsaktiviteter. Och kunna jobba mer på helgerna istället, för att få ihop hans underhåll som han då lovat kräva mig på om han får sin vilja igenom.

Jag hoppas verkligen inte han får som han vill, jag älskar min dotter och att bara ha henne 6 nätter i månaden känns alldeles för lite, känns fruktansvärt, jag är en väldigt ansvarsfull förälder tycker jag, hon går i simskola, gymnastik, vi läser läxor varje kväll, läser mycket sagor, kommer alltid i tid till skolan, bjuder hem hennes klasskompisar så hon ska få vänner på fritiden, hittar på mycket utflykter som nöjesparker, museum, bio och annat kul.  Äter bra mat, varierar och försöker få henne att gilla fler maträtter, osv... Så hon har det väldigt bra hos mig, och hos hennes pappa också naturligtvis.

Nu babblar jag på här, men är så orolig och går och grubblar och vänder in och ut på allt. Vill inte ha någon jä-kla vårdnadstvist :(

• Svar på tråden Dottern tisdag-fredag istället för varannan helg?
  • Anonym (kim)

Han vill ha dottern heltid bara för att kunna kräva mig på underhåll trots JAG är den som betalar allt, försäkring, fritidsaktiviteter, kläder, glasögon, osv. osv. Han har erkänt att han vill förstöra för mig när han varit arg.

• Brumma
    Anonym (kim) skrev 2014-05-31 21:09:16 följande:
    Ja det stämmer att det strulade ett helt år. MEN nu har det fungerat bra i ett helt år också, har fungerat bra sedan hösten 2013 så han vill hämnas på hur det var året när vi precis gjort slut. Det stämmer att jag strula med schemat, hade ett jobb där det var svårt att ha ett schema (oregelbundna arbetstider) men han gick med på att ha det så då, men nu försöker han vända det emot mig.

Fast om det bara funkat sedan hösten och ni var i tingsrätten i januari så borde han ha stämt dig på boendet ungefär samtidigt som schemat började fungera? Var det därför det började fungera eller visste du inte att han skulle söka boendet/vårdnaden? Dessutom är det då bara ett halvår som det funkat bra? Eller? Om det började funka i höstas?
  • Anonym (kim)
    Brumma skrev 2014-05-31 21:11:01 följande:

Och har det dessutom fungerat bra under det interimistiska beslutet om vv så är ju chansen extra stor att det fortsätter så. Funkar det är det naturligtvis bäst för barnet om hon får vara lika mkt hos båda sina föräldrar.
    Ja, det har fungerat felfritt så tror ju inte det blir så att jag bara får ha henne varannan helg, men han skrämmer upp mig, med att pga. det var struligt för ett år sen så får han som han vill...

Men alla säger till mig att inte oroa mig för detta, men när det gäller ens barn så gör man det i alla fall..
  • Arbetsvegan

Men glöm er konflikt för ett ögonblick och tänk på vad som är bäst för barnet. Är det att vara hos dig ti-fre?

Eller är det e bekväm lösning för dig?

• Brumma
    Anonym (kim) skrev 2014-05-31 21:14:01 följande:
    Han vill ha dottern heltid bara för att kunna kräva mig på underhåll trots JAG är den som betalar allt, försäkring, fritidsaktiviteter, kläder, glasögon, osv. osv. Han har erkänt att han vill förstöra för mig när han varit arg.

Får han boendet får han barnbidrag (har du det idag?) samt underhåll. Då är det självklart han som skall betala. Har du barnbidraget idag är det inte så livstids att du betalar en del extra. Eller delar ni på det?
  • Brumma
    Brumma skrev 2014-05-31 21:17:25 följande:
    Får han boendet får han barnbidrag (har du det idag?) samt underhåll. Då är det självklart han som skall betala. Har du barnbidraget idag är det inte så livstids att du betalar en del extra. Eller delar ni på det?

Livstids? Konstigt skulle det vara... Jäkla autocorrect...
  • Anonym (kim)

Det fungerade bra några månader innan han stämde mig, fast kan ju inte säga att jag gjort något fel innan när jag hade ett jobb med oregelbundna arbetstider som gjorde det svårt att följa ett schema (det blev struligt). Han gick med på att ha det så då, dottern har aldrig haft det dåligt hos någon av oss bara lite rörigt med schemat en period. Men under den "röriga perioden" var jag och pappan nära vänner och gjorde utflykter tillsammans med dottern. Han kunde ju sagt "nej" jag tänker inte ha dottern extra när du behöver jobba. Istället sa han "javisst, det går bra".

(Sedan Våren 2013 har det fungerat bra med schemat, ska det stå skrev fel innan)

• Anonym (kim)
    Brumma skrev 2014-05-31 21:18:50 följande:

Livstids? Konstigt skulle det vara... Jäkla autocorrect...
    Vi delar på barnbidraget och ingen betalar underhåll. Jag står för 80% av hennes utgifter.
  • Anonym (E)
    Anonym (kim) skrev 2014-05-31 21:14:01 följande:
    Hur kan du betala allt när hon bor växelvis? Han har väl halva barnbidraget och så får ni dela fakturan för barnomsorgen mm.
  • Anonym (kim)
    Anonym (E) skrev 2014-05-31 21:35:05 följande:
    Hur kan du betala allt när hon bor växelvis? Han har väl halva barnbidraget och så får ni dela fakturan för barnomsorgen mm.
    jag menade glasögon, försäkringar, ytterkläder, aktiviteter avgifter sånna stora saker står jag för
  • Brumma
    Anonym (kim) skrev 2014-05-31 21:38:19 följande:
    jag menade glasögon, försäkringar, ytterkläder, aktiviteter avgifter sånna stora saker står jag för

Blir det fortsatt vv (vilket jag finner troligt utifrån vad du skriver här) så är huvudets ngt ni birde rätta till... Är ni ovänner är det svårt dock. Är ni överens om aktiviteterna borde ni betala hälften var, om enbart en förälder väljer aktiviteter utan den Andres godkännande får den föräldern självklar stå för kostnaden. Kan ni inte komma överens om rimlig summa att köpa ytterkläder för och dela den får du hårddra det o säga att ni får ha kläder i varje hem istället. Det borde inte behövas men å andra sidan borde ni dela kostnader på saker som används o båda hemmen. OM ni är överens om rimligt pris.. Det är svårt att dela på kostnader om ngn vill köpa jacka för 2000 o den andre tycker det räcker med 500... Delar ni på barnbidraget är det även rimligt att ni delar barnets kostnader.
Svar på tråden Dottern tisdag-fredag istället för varannan helg?