Låter det här realistiskt om vi skaffar hund?
Jag vill så gärna ha en hund. Jag har hittat den perfekta rasen en Bichon Havannis som är en liten sällskapshund. Men jag har mängder med frågor och funderingar och jag vill att ni ska svara ärligt vad ni tycker.
Vi bor i en stor lägenhet nära natur och vi har en 1 år och 9 månaders barn och en 5-åring som båda är snälla vid hundar (mina föräldrar har två).
Den hund jag har i åtanke är en 4 månaders gammal havanais.
- Är det en nackdel att köpa en sådan "gammal" valp?
Om vi ska skaffa hund så måste vi göra det nu i början av sommaren så vi har lång ledighet med hunden. På somrarna är vi på vårt sommarställe så fråga nummer två är
-Är det dumt att köpa en valp och lära känna den i en miljö som inte är det "vanliga" boendet?
Rasen i sig är en sällskapshund och gillar inte att vara ensam såklart. Jag och min man arbetar båda två men min tanke är att hunden kan vara hos min svärfar som bor granne med oss om dagarna när vi arbetar.Han är villig att vara daghusse.
-Låter detta realistisk och är det rimligt att man kan ha daghusse redan från och med i slutet av augusti? Hur mycket heltid behöver en valp ha med husse och matte innan man kan ha "hundvakt"?
Jag vill gärna att mina barn ska få växa upp med djur och hund känns som det enda som fungerar då vi åker mycket till sommarstället. Egentligen förstår jag att det kanske skulle vara bättre att skaffa hund om några år samtidigt känner jag mig så extremt otålig och googlar googlar googlar och drömmer.
-Är det superdumt att skaffa hund när vår yngsta inte är två år än?
Hoppas någon orkar ta tid att svara på mina frågor.