• iser

Låter det här realistiskt om vi skaffar hund?

Jag vill så gärna ha en hund. Jag har hittat den perfekta rasen en Bichon Havannis som är en liten sällskapshund. Men jag har mängder med frågor och funderingar och jag vill att ni ska svara ärligt vad ni tycker.
    Vi bor i en stor lägenhet nära natur och vi har en 1 år och 9 månaders barn och en 5-åring som båda är snälla vid hundar (mina föräldrar har två).

Den hund jag har i åtanke är en 4 månaders gammal havanais.
    - Är det en nackdel att köpa en sådan "gammal" valp?

Om vi ska skaffa hund så måste vi göra det nu i början av sommaren så vi har lång ledighet med hunden. På somrarna är vi på vårt sommarställe så fråga nummer två är
    -Är det dumt att köpa en valp och lära känna den i en miljö som inte är det "vanliga" boendet?

Rasen i sig är en sällskapshund och gillar inte att vara ensam såklart. Jag och min man arbetar båda två men min tanke är att hunden kan vara hos min svärfar som bor granne med oss om dagarna när vi arbetar.Han är villig att vara daghusse.

-Låter detta realistisk och är det rimligt att man kan ha daghusse redan från och med i slutet av augusti? Hur mycket heltid behöver en valp ha med husse och matte innan man kan ha "hundvakt"?

Jag vill gärna att mina barn ska få växa upp med djur och hund känns som det enda som fungerar då vi åker mycket till sommarstället. Egentligen förstår jag att det kanske skulle vara bättre att skaffa hund om några år samtidigt känner jag mig så extremt otålig och googlar googlar googlar och drömmer.

-Är det superdumt att skaffa hund när vår yngsta inte är två år än?

Hoppas någon orkar ta tid att svara på mina frågor.

• Svar på tråden Låter det här realistiskt om vi skaffar hund?
  • Snuttan80

Låter ju bra, spelar ju ingen roll hur gammal ert yngsta barn är, funkar såklart ändå. Vi skaffade vår hund när jag var gravid.

Ingen hund gillar att vara ensam hemma, är ju kanon att svärfar ställer upp, men tycker även ni ska lära hunden att vara själv oxå, så att den kan vara det. Inge kul med en hund som inte klarar av det alls.

• iser
    Snuttan80 skrev 2014-05-31 22:29:06 följande:
    Låter ju bra, spelar ju ingen roll hur gammal ert yngsta barn är, funkar såklart ändå. Vi skaffade vår hund när jag var gravid.
    Ingen hund gillar att vara ensam hemma, är ju kanon att svärfar ställer upp, men tycker även ni ska lära hunden att vara själv oxå, så att den kan vara det. Inge kul med en hund som inte klarar av det alls.
    Tack för svar. Hur funkade det med att få den rumsren? Det känner jag kan vara största svårigheten. Min femåring kan jag lämna i några minuter för att springa ner för trappor men inte vår minsta huligan.
  • Snuttan80

Vi köpte en 1 åring så vi slapp det. Är du ensam hemma får du kanske använda dig av tidningspapper. Men försök att tajma in kissningarna, typ har valpen sovit så ut direkt då brukar dom vilja kissa.

Lycka till

• Alexiandra

Skaffa en äldre omplacering! =)

Du har helt klart tänkt över det, och allt i din "plan" är realistiskt - utom rumsrenhetsträningen. Det kommer inte fungera med din minsta och en valp rent så. 

Så jag skulle i ert fall hitta en vuxen hund om det är möjligt, som behöver omplaceras. Då har man också fördelen att man kan se slutprodukten, om den tycker om barn, kan vara ensam osv.

Om man bortser från rumsrenhetsträningen - kanske kan ni lösa det tillsammans om båda är lediga - så att ta en 16 veckors valp är inga större problem jmf med att ta en yngre valp. Man missar lite av den bästa anknytningsperioden men det innebär inte att det inte blir någon anknytning utan bara att det kan ta lite längre tid.

Jag har otroligt svårt vara hemma med valp så länge som krävs, så jag har skaffat vuxna omplaceringar. Nu sist en 6 mån valp/unghund (dvs redan rumsren). Men jag föredrar faktiskt en vuxen omplac före en stor valp/unghund.

• Jonna 81

Som nån redan sagt. Skaffa en hund som är rumsren. Kommer bli väldigt svårt annars. Sen får du tänka på att ha nån mer hundvakt som reserv. Kan ju vara så att din svärfar blir sjuk, åker iväg, ni eller han flyttar eller så. Då e de bra och ha nån i reserv, kolla upp ev hunddagis, hundrastare eller så. Tror säkert ni kan ha hundvakt från augusti. Men vänj hunden vid att vara hos din svärfar lite innan så den e van vid det när det sen handlar om längre stunder.

Lycka till!

• Jemp

Låter bra tycker jag. Jag skulle höra noga med uppfödaren hur hunden levt till nu. Är den miljötränad osv.

• realisten
    iser skrev 2014-05-31 22:14:02 följande:
    Jag vill så gärna ha en hund. Jag har hittat den perfekta rasen en Bichon Havannis som är en liten sällskapshund. Men jag har mängder med frågor och funderingar och jag vill att ni ska svara ärligt vad ni tycker.

Vi bor i en stor lägenhet nära natur och vi har en 1 år och 9 månaders barn och en 5-åring som båda är snälla vid hundar (mina föräldrar har två).

Den hund jag har i åtanke är en 4 månaders gammal havanais.

- Är det en nackdel att köpa en sådan "gammal" valp?

Om vi ska skaffa hund så måste vi göra det nu i början av sommaren så vi har lång ledighet med hunden. På somrarna är vi på vårt sommarställe så fråga nummer två är

-Är det dumt att köpa en valp och lära känna den i en miljö som inte är det "vanliga" boendet?

Rasen i sig är en sällskapshund och gillar inte att vara ensam såklart. Jag och min man arbetar båda två men min tanke är att hunden kan vara hos min svärfar som bor granne med oss om dagarna när vi arbetar.Han är villig att vara daghusse.

-Låter detta realistisk och är det rimligt att man kan ha daghusse redan från och med i slutet av augusti? Hur mycket heltid behöver en valp ha med husse och matte innan man kan ha "hundvakt"?

Jag vill gärna att mina barn ska få växa upp med djur och hund känns som det enda som fungerar då vi åker mycket till sommarstället. Egentligen förstår jag att det kanske skulle vara bättre att skaffa hund om några år samtidigt känner jag mig så extremt otålig och googlar googlar googlar och drömmer.

-Är det superdumt att skaffa hund när vår yngsta inte är två år än?

Hoppas någon orkar ta tid att svara på mina frågor.

Jag tycker det hela låter bra och kannon med dag husse. Glöm onte bort att ensamhetsträna valpen ändå men det är inte första ni bör börja med. rumsrenheten kan vara ganska omfattande och det kan bli mycket upp och gå ut på nätterna i början men har ni bara tålamod en tid går det relativt fort. Tänk på att det nästan är lika mycket jobb med en valp som en liten bebis så om du redan har små barn så blir det de dubbla men har du bara ork och tålamod fixar du det.
  • Dexter dot com

Tycker du har en bra plan och tid för att skola in valpen hos svärfar innan den ska lämnas där på heltid. Prata ihop er så ni har samma hundtänk, rutiner och regler där som hemma.

Valpen kommer ju vara ca 6 månader innan semestern är över och då förhoppningsvis kan den hålla sig nån timme då så du slipper springa ut flera g/timmen med ett barn i famnen. Det blir ju naturligtvis jobbigt med ett barn på ena armen och en valp på den andra men allt går ju ;)

Att ni ska vara i sommarstugan spelar ingen roll eftersom det är ni som är valpens trygghet, inte platsen ni är på.

Sen kräver ju naturligtvis en hund många timmar per dag och full fokus i början men har man viljan och intresset så går det utmärkt att kombinera hund och barn. Lycka till :)

• iser

Tusen tack för svar. Vet ni vad. Som en skänk från ovan så såg jag nu på blocket en femårig havanais som behöver omplaceras. Jag har mailat ägaren och det skulle ju vara det perfekta. Det enda som inte är perfekt är att de bor i Östersund och vi i Uppsala. Det ska bli spännande att se vad de svarar. Annars så tror jag att jag får vänta med hunddrömmarna i några år tills yngsta barnet är några år äldre.

• Dexter dot com
    iser skrev 2014-06-01 21:23:38 följande:
    Tusen tack för svar. Vet ni vad. Som en skänk från ovan så såg jag nu på blocket en femårig havanais som behöver omplaceras. Jag har mailat ägaren och det skulle ju vara det perfekta. Det enda som inte är perfekt är att de bor i Östersund och vi i Uppsala. Det ska bli spännande att se vad de svarar. Annars så tror jag att jag får vänta med hunddrömmarna i några år tills yngsta barnet är några år äldre.
    Låter ju perfekt men glöm inte att även en vuxen oplacering behöver tid att landa och bli trygg hos er innan ni tex börjar ensamhetsträna mm men ni har ju hela sommaren på er :)
    Har du kollat på rasklubbens hemsida efter omplaceringar?

Kan även tipsa om Maltesern som är väldigt lik havanaisen i både utseende och temperament.
  • vargaa

Det är inga problem att ta en 4 månaders valp, tvärt om kanske du får en närmast rumsren valp då om du har tur och slipper det jobbet. Jag vet de som alltid vill vänta tills valpen blivit lite större innan de tar hem den från uppfödaren. Det som du kan tänka på dock är ju att om uppfödaren inte har med valpen i annan miljö än hemma så kan det ju vara så att den är lite ovan och då får man ju "miljöträna" den litegrann som med en 9-10 veckorsvalp sen. Det kan vara bra att fråga uppfödaren om hunden miljötränats någonting och isf hur - tex om den åkt bil, sett trafik, upplevt att ha mycket folk runt sig (tex utanför en affär), etc. En annan sak som kan vara bra att fråga är om hunden kommer på inkallning och kan tex sitt, varsågod och andra saker som man själv ju hade lärt den vid det kaget om man tagit valpen vid 8 veckor. Den måste givetvis inte kunna allt detta, men det kan vara bra att veta vad det är man får. En 8 veckors valp är mer lättpåverkad än en 16 veckors, men inte enligt min erfarenhet av större betydelse. Ni kan absolut lära känna hunden i sommarstugan, sålänge ni inte far fram och tillbaka så har det ingen som helst betydelse. När ni åker hem igen kommer hunden att vara trygg med er. Man bör räkna med att valpen behöver iaf nån vecka innan man tar med den iväg på saker. Det är bra om den får 1-2 veckor i hemmet (eller sommarstugan) så att den får tid att lära känna er och sin nya miljö innan man börjar ge den nya intryck och upplevelser att hantera. Men en 16 veckors blir nog snabbare trygg i den nya miljön, ffa om den miljötränats hos uppfödaren. Hundvakt kan ni kanske börja med så smått efter 4-5 veckor. Men då är det bra om din svärfar som ska ha hunden, har träffat den några gånger så att hunden känner den som en i familjen. Då kommer det att gå jättebra. Ensamträning kommer hunden att få med tiden och det är inget ni behöver stressa med. När man ska ner till tvättstugan så kan man lämna hunden (när den är trygg i sin hemmiljö, kanske efter 4 veckor). Så att den korta stunder blir själv och märker att ni snart är tillbaka. Med tiden när hunden är trygg med att bli lämnad kan man lämna den när man åker iväg längre stunder, tex till affären. Man får anpassa sig efter individen. Det är inga som helst problem att skaffa hund när man har smårbarn. Man får ha koll på sina barn så att dom är snälla, och låter hunden vara ifred när den vill. Men det är ju inga konstigheter. Regler och ramar måste de ju förhålla sig till hela tiden.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Låter det här realistiskt om vi skaffar hund?