• rosendal

Vi har olika uppfattning. Hjälp!

Jag är gift och vi har tillsammans tre barn, fem, tre och ett år gamla. 

Min man tävlar i en motorsport och har gjort sen vi träffades för 10 år sen.
    Det innebär många tävlingar under sommarhalvåret. Han åker då oftast fredag em och kommer hem söndag kväll de helger han tävlar. Det är oftast en en tävling som ligger i Norrland och då bli han borta lite längre oftast en vecka.
    Han har fortsatt tävla sen vi fick barn, jag har varit hemma med barnen eller någon enstaka gång följt med. Men att leva under ganska primitiva förhållanden i en depå med barn är inte så lätt.
    Han har fram till förra sommaren åkt alla tävlingar han har velat, sm-serie, nordeuropeiska mästerskapen mm. Men förra sommaren kände jag att det det blev lite mycket att vara hemma med barnen själv så pass mycket tid och han drog då ner på tävlandet en aning och hade även med mellanbarnet på några tävlingar för att underlätta för mig.
    Den här sommaren känner jag att det varit ett väldigt intensivt år med barnen, jag är hemma heltid och min man man jobbar heltid och drygt det. Och jag är nu väldigt trött och slutkörd och känner att det blir lite övermäktigt att vara hemma själv så pass mycket tid som hans tävlande innebär (i sommar sex helger där han är borta fredag lunch-söndag kväll och en tävling där han blir borta en dryg vecka i sträck).

Jag skulle vilja att han drog ner på antalet tävlingar i år och istället vara tacksam för att han har kunnat tävla så mycket som han hitintills har gjort och satsa om ett par år igen. Medans han tycker att det känns både väldigt väldigt tråkigt och och jobbigt att skippa några tävlingar. Till saken hör att han inte kan placera sig i SM om han inte åker alla dessa tävlingar. 
    Jag kan verkligen förstå att det är tråkigt men känner att vi har svårt att få vårt familjeliv att gå ihop just nu om han ska tävla så pass mycket. Vi har också svårt att få till någon övrig semester för ens i slutet av sommaren om han ska tävla så pass mycket.  
    Han planerar att ta med sig mellanbarnet på tre år på de flesta tävlingar (min svärfar är med och passar barnet under tiden min man kör) . 

Till saken hör också att jag helt har fått lägga mitt stora intresse på hyllan då jag inte har haft tid och träna och tävla sen vi fick barn. 

Så jag är intresserad av hur andra ställer sig till att en partner skulle ägna så mycket tid till sitt fritidsintresse? Vi skulle behöva lite input från andra för vi har så helt olika uppfattningar. 

• Svar på tråden Vi har olika uppfattning. Hjälp!
  • Alexiandra

Jag skulle så långt det var möjligt jobba för att han kunde tävla. Men jag skulle jobba för att ni tillsammans skapade möjlighet för dig att kunna träna och tävla med. Är du intresserad nog av hans sport för att följa med? Skulle ni då inte kunna bo i husvagn/husbuss så du slipper det primitiva med depån (dom jag förstår är bökig med små barn). Svårt veta hur mkt tid det tar utan att veta vad det är för sport, men skulle den där veckan kunna kombineras med familjesemester tex?

• Arbetsvegan

Jag tycker du ska resa bort en vecka, helt utan man och barn, och låta honom ta över.
    Det gör att förståelsen och kompromissviljan ökar...

• Alexi

Varför tar han med sig bara treåringen, varför inte båda de äldsta? Det skulle ju göra stor skillnad för dig att bara vara hemma med en.

• kaffeamanda

Min man ägnar sig mer åt sitt fritidsintresse än vad jag gör. Jag får ta större del av markservicen på grund av det men vi har kommit överrens om att han "betalar sig fri" från en del av städningen och har anlitat städhjälp två timmar i veckan för att täcka upp.

• DinoElias

Jag tycker han får kompromissa lite. Så att du oxå får göra dina intressen vad det nu är för nåt. Träffa kompisar, träna eller vad det nu är!

Vi hade ungefär samma problem men har blivit bättre nu när vi ska få ett till barn om ca 2 veckor. Man får tänka om när man skaffat barn. Kanske kan vara med på hälften och vara nöjd med det.

Men man får kompromissa tycker jag!

• Natulcien

Det där är ju sånt man måste prata om innan man skaffar barn. Vad sa ni om saken innan barnen kom?

• rosendal

Tack för era svar! 

Tyvärr fungerar det inte att vi följer med på alla tävlingar och bor kvar. Vi åker på dom som är närmast för det är kul att se när han tävlar. Vi har tyvärr ingen egen husvagn och vi får inte plats hela familjen+ svärfar och en till i den som dom bor i. Det fungerar inte heller riktigt att bo under så primitiva förhållanden som det blir att bo i husvagn i en depå. 

Femåringen tycker att det är dötrist så att tvinga henne att följa med är svårt, då skulle min man få spader av allt tjat att åka hem eller att det är tråkigt. Treåringen älskar att vara med och tycker det är jättespännande. 

Självklart vill jag att min man ska få utöva sitt stora intresse men jag vill också att vi ska få det att fungera hemma och med övriga semester. Vi har tagit det några vändor till och tror att vi kan lösa det så båda blir nöjda. 

Tack för era svar! Nyttigt att höra hur andra resonerar. 

Svar på tråden Vi har olika uppfattning. Hjälp!