• josu

Maken bortrest nära bf och när bebisen just kommit

Maken behöver åka bort i jobb tre nätter 2 veckor innan BF. Han kommer att vara ca 6 timmar från mig. Jag tänker att om något drar igång hinner han ju kanske hem, men jag kommer ju att vara ensam.

Han skulle också behöva åka iväg när bebisen bara är några veckor.

Vi vet inte hur vi ska ta ställning till detta. Han har möjligheten att säga nej, bör han göra det? Hur skulle ni ha känt? Eftersom det är första barnet har jag svårt att förutse hur jag kommer att känna det.

• Svar på tråden Maken bortrest nära bf och när bebisen just kommit
  • Alexi

Jag tyckte omställningen att få barn var enormt stor och påfrestande helt enkelt och amningen strulade osv. Jagbehövde min man där helt enkelt, fixade inte att vara ensam. Samma sak med förlossningen, jag hade aldrig tagit risken att behöva göra den ensam.

• gbgumman

Jag hade nog fixat det själv, men min man hade aldrig gått med på att råka missa det.

• josu
    Alexi skrev 2014-06-03 14:55:26 följande:
    Jag tyckte omställningen att få barn var enormt stor och påfrestande helt enkelt och amningen strulade osv. Jagbehövde min man där helt enkelt, fixade inte att vara ensam. Samma sak med förlossningen, jag hade aldrig tagit risken att behöva göra den ensam.

Jag är också orolig för att till exempel amningen ska krångla, dessutom har vi två hundar som så klart måste få sitt. Känns som om bara det gör att det kan vara skönt att vara två.
  • josu
    gbgumman skrev 2014-06-03 17:30:25 följande:
    Jag hade nog fixat det själv, men min man hade aldrig gått med på att råka missa det.

Vi har pratat om det och han skulle blir fruktansvärt besviken om han missade förlossningen. I så fall skulle han vara ca 6 timmar hemifrån och många förlossningar verkar ju ta längre tid än så, men risken att han inte hinner vill vi ju inte ta.
  • Alexi
    josu skrev 2014-06-03 19:41:33 följande:

Jag är också orolig för att till exempel amningen ska krångla, dessutom har vi två hundar som så klart måste få sitt. Känns som om bara det gör att det kan vara skönt att vara två.
    Men har ni hundar, då är det rätt självklart för mig att han inte kan åka bort. En nyfödd kan behöva amningsmaraton under kvällarna och det vore ju skitjobbigt att behöva släpa ut bebis då. Plus att du kan bli snittad eller ha jobbigt med underlivet på olika sätt och då är inte långa hundpromenader en höjdare.
  • Dohgon

innan BF skulle jag nog låta honom dra iväg. skulle det mot förmodan starta precis då så får han väl bara dra hem, ofta tar en förlossning mer än 6 timmar ändå =)

men 2 veckor efter, nej inte en chans! Jag var uppe på benen ordentligt först efter en månad tror jag

• josu
    Alexi skrev 2014-06-03 20:12:00 följande:
    Men har ni hundar, då är det rätt självklart för mig att han inte kan åka bort. En nyfödd kan behöva amningsmaraton under kvällarna och det vore ju skitjobbigt att behöva släpa ut bebis då. Plus att du kan bli snittad eller ha jobbigt med underlivet på olika sätt och då är inte långa hundpromenader en höjdare.

Det är en bra poäng, för även om vi nog kan få hjälp med hundpromenaderna kanske det inte går varje dag.
  • josu
    Dohgon skrev 2014-06-04 00:18:43 följande:
    innan BF skulle jag nog låta honom dra iväg. skulle det mot förmodan starta precis då så får han väl bara dra hem, ofta tar en förlossning mer än 6 timmar ändå =)

men 2 veckor efter, nej inte en chans! Jag var uppe på benen ordentligt först efter en månad tror jag

Hade du en "vanlig förlossning" eller några komplikationer, när började du kunna ta promenader?
  • Almagest

Nu frågade du inte mig, men jag hade en vanlig förlossning utan komplikationer, och jag hade inte känt mig bekväm att gå ut med hundar på säkert två månader. Foglossning from hell.

• Tessos

Här har vi precis haft det tvärtom. I fredags födde jag en underbar liten son. Förlossningen gick väldigt fort. Kom in 11:15. Kl: 11:17 var bebis ute. Pga den snabba förlossningen kom inte moderkakan ut så den fick opereras ut.

På lördagen kände jag mig pigg och vi fick åka hem från BB.

Natten till måndag blev jag så sjuk och hade 41graders feber. Åkte till gynakuten. Hade fått livmoderinflammation. Fick tabletter och åkte hem. Var hemma några timmar och sen blev jag jättedålig. Fick åka in igen och blev inlagd. Låg inne måndag till onsdag.

Under den tiden jag var på sjukhuset var bebis och storebror med pappa. Han klarade det galant även om det inte var så här vi ville ha det. Vi har dessutom en hund.

Jag tror att du kommer fixa det om allt går bra vid förlossningen.

Vår son kom tre veckor för tidigt och min sambo har inte fått åka iväg nånstans den senaste tiden eftersom vi misstänkte att bebis kunde komma tidigare. Men vi trodde inte han skulle komma tre veckor för tidigt!

Lycka till!

• josu
    Almagest skrev 2014-06-05 09:21:37 följande:
    Nu frågade du inte mig, men jag hade en vanlig förlossning utan komplikationer, och jag hade inte känt mig bekväm att gå ut med hundar på säkert två månader. Foglossning from hell.

Ok, för jag kan ju redan nu i vecka 30 börja känna att promenaderna är tyngre och att jag får ont.... Hade du mycket besvär med fogarna? Om du inte hade haft det hade du orkat promenader då?
  • Dohgon
    josu skrev 2014-06-04 13:42:03 följande:
    Hade du en "vanlig förlossning" eller några komplikationer, när började du kunna ta promenader?

normal förlossning, dock tvillingar så det kan ha påverkat samt havandeskapsförgiftning som nog gjorde sitt med.

efter en månad klarade jag gå längre än 200 meter med barnvagnen utan att hålla på att svimma.
  • veronica03

Hej, Forstar om det kanns lite pirrigt att han ar borta just 2 veckor innan BF. Min forsta km i ilfart just i v. 38 utan att visa sarskilt manga tecken i forvag. Men ca 2-3 veckor efter att hon var fodd hamnade han att resa bort en hel arbetsvecka. Det var ganska hart - vi bor utomlands sa ingen familj i narheten. Men jag klarade det och fick hjalp/besok av vanner. Skulle nog sjalv ha svultit ihjal annars! Nu ar jag i v. 34 men barn nummer 2 som statistiskt satt ocksa risikerar att komma lite tidigare och mojligtvis annu fortare... Jag har just tillatit mannen aka pa jobbresa tva dagar i vad som kommer att vara v. 36, han hade inte riktigt mojlighet att saga nej. Men jag skulle inte lata honom aka en vecka senare- nu nar vi har ett barn i forvagen som skall passas... Lite nervost kanns det!

• Almagest
    josu skrev 2014-06-05 10:48:43 följande:

Ok, för jag kan ju redan nu i vecka 30 börja känna att promenaderna är tyngre och att jag får ont.... Hade du mycket besvär med fogarna? Om du inte hade haft det hade du orkat promenader då?
    Ja, jag hade mycket besvär innan också. Eller, jag kunde ju gå, men jag ville helst inte. Hade jag inte haft det så hade det varit ok någon vecka efter förlossningen tror jag.
Svar på tråden Maken bortrest nära bf och när bebisen just kommit