• cosinus

Saknar 2orna uppe (permanenta tandanlagen)

Min dottern som är 10 år var idag hos tandläkaren och det bekräftades vad jag misstänkt en tid. Hon har inga permanenta tandanlag för 2orna uppe (alltså de tänderna som är precis bredvid framtänderna).

Hon saknar även 3 av 4 5or men där är jag mindre bekymrad för jag saknar alla 4 och där vet jag mer vad som väntar. Det är ju heller inget som syns eller märks i vardagen.

2orna sitter ju i synfältet. De tror att hon kommer tappa sina mjölktänder inom kort då de permanenta 3orna är på väg ner och deras utveckling har gjort att rötterna på mjölktänderna även på plats 2 tillbakabildats.

Hon kommer med andra ord helt sakna 2or, hur ser detta ut, har försökt googla men hittar inget bra.

Är det någon som har barn med samma och kan visa bild.

• Svar på tråden Saknar 2orna uppe (permanenta tandanlagen)
  • strojes

Där borde ju tandläkaren absolut se till att hon får ett fint leende trots att hon saknar tänder. Jag kan tänka mig att det inte görs så mycket så länge käkarna fortfarande växer men sedan finns ju möjlighet till inplantat.

• cosinus
    strojes skrev 2014-06-03 10:04:20 följande:
    Där borde ju tandläkaren absolut se till att hon får ett fint leende trots att hon saknar tänder. Jag kan tänka mig att det inte görs så mycket så länge käkarna fortfarande växer men sedan finns ju möjlighet till inplantat.
    Ja man hoppas ju att det blir fint i slutändan. Det verkar som den vanligaste lösningen (efter lite snabbgoogling) är att låta 3orna glida fram (eller reglera fram dem om det behövs) och det var lite det jag ville se bild på om någon har. Det känns ju som att det kan se lustigt ut men det kanske blir helt ok.
  • Sous

Jag saknar också alla 5or! Lustigt. Har dock fortfarande mjölktänderna kvar.

• ClaraV

Jag saknade anlag för alla 5or och 6or gissar jag på att det är om jag räknar framifrån. Fram tills jag var 22 så tappade jag inte en enda av dom men drog ut båda 5orna där uppe i tonåren då jag bet av dom. Övriga 6 tänder drog dom ut under narkos när jag var 22. Nu i februari när allt läkt fint så satte dom in titanskruvar och nu när dom läkt helt så ska jag få implantat om ett par veckor något jag längtat efter en väldigt lång tid.

• cosinus
    Sous skrev 2014-06-03 10:49:29 följande:
    Jag saknar också alla 5or! Lustigt. Har dock fortfarande mjölktänderna kvar.
    Jag vet inte varför de drog mina, om det var för att jag redan haft en del hål i dem så de bedömde att de inte skulle klara sig så länge eller om det var för att det ändå var trångt i munnen.

Lillebror har förbaskat trångt och kommer få dra om han inte saknar tänder. Han har så trångt att inte ens mjölktänderna riktigt rymms, de nya 6-årständerna har puttat loss mjölktandsfemmorna uppe. Det vore ju höjden av ironi med en unge som har för lite och en som måste gallra. Hoppas verkligen han också fått en släng av att sakna permanenta 5or, det skulle lösa en hel del för hans del iaf.
  • Sous

Verkar vara vanligare att sakna permanenta kindtänder än tänderna fram efter vad jag har hört? Ja, 5orna är ju ett mindre problem, de kan ju klara sig länge. Mina mjölktänder är i rätt gott skick trots att jag är 35 snart.

• Jill 79

Jag saknar liksom min mamma mina tvåor. Blir lite glest mellan tänderna tycker jag. Har aldrig haft tandställning eller så och tycker själv att det ser ok ut. Ingen har någonsin sagt nåt och folk blir förvånade när jag säger att jag saknar dem. Enda var när jag tog skolfotot i sexårs så hade jag tappat framtänderna och då såg der lite knäppt ut med bara "vampyrtänderna"

• cosinus

Tack Jill 79, det låter ju betryggande. Det är så svårt att föreställa sig hur det kommer se ut bara.

• cosinus

Om någon är intresserad kan jag nu uppdatera vad vi fått veta.

Steg 1 blir en natt-tandställning för att korrigera överbett/djupt bett. När det är gjort och treorna kommit fram tas beslut hur man ska gå vidare.

Mest troligt kommer de låta 3orna komma fram på 2ornas plats. Vid behov slipas/färgas de till rätt form och färg. Ibland behövs det, ibland inte. Men enligt tandläkaren så var det större chans att ens egna tänder, om än modifierade, skulle hålls sig fina hela livet än konstgjorda.

Sen, eftersom hon saknar mer tänder så kan det bli aktuellt med konstgjorda tänder längre bak där det inte är lika estetiskt kinkigt.

Fick lite meck blir det ju för det stackars barnet men det kändes som en vettig plan *glad*

• Den vita staden

Följer tråden.

Min minsta dotter ska till tdl. den 15:e o. förmodligen saknas 5:orna(om jag räknat rätt när hon nu ligger i sängen).

Varken kommunist eller islamist, men något konservativ kristen antirasist
  • cosinus
    Den vita staden skrev 2014-10-06 23:11:26 följande:

Följer tråden.

Min minsta dotter ska till tdl. den 15:e o. förmodligen saknas 5:orna(om jag räknat rätt när hon nu ligger i sängen).

Nu är det ju säkert olika för olika barn men på mig som saknar alla 5or drog de mjölktänderna och sen drog de fram 6orna mot 4orna. För mig har det funkat utmärkt.

På dottern lät det som att de kan vara intresserade av att ersätta dels för att det uppe även saknas 2or och dels för att hon hade ett typ av bett som blev bättre av att behålla många tänder i käken.
  • Ollibolli28

Gammal tråd men jag saknar båda 2orna och har implantat på ena sidan och en 3a på andra och det ser helt normalt ut ????

• 3hjärtan

Min 10 åring saknar permanenta tönder. Vad jagbrstod görs inget förrän 19 års åldern med inplantat och tandställning då.

Saknar båda tänder nere dom där framme och uppe saknas tänderna bredvid tänderna mitt fram.

• cosinus
    3hjärtan skrev 2018-07-07 00:06:36 följande:

Min 10 åring saknar permanenta tönder. Vad jagbrstod görs inget förrän 19 års åldern med inplantat och tandställning då.

Saknar båda tänder nere dom där framme och uppe saknas tänderna bredvid tänderna mitt fram.

Ja tråden är gammal, mitt barn är nu 14. Från 16 har de sagt att det kan bli aktuellt med tandställning för att förbereda för implantat men det beror på hur munnen växer.

Båda tvåorna är tappade sen länge, på ena sidan ser det rätt normalt ut och på andra är det en glugg. Som tur är bryr sig inte dottern alls om saken och verkar mest tycka det är skönt så länge de avvaktar :)
  • 3hjärtan
    cosinus skrev 2018-07-07 00:10:24 följande:

Ja tråden är gammal, mitt barn är nu 14. Från 16 har de sagt att det kan bli aktuellt med tandställning för att förbereda för implantat men det beror på hur munnen växer.

Båda tvåorna är tappade sen länge, på ena sidan ser det rätt normalt ut och på andra är det en glugg. Som tur är bryr sig inte dottern alls om saken och verkar mest tycka det är skönt så länge de avvaktar :)

2orna är det dom bredvid framtänderna uppe?
  • cosinus
    3hjärtan skrev 2018-07-07 00:51:27 följande:

2orna är det dom bredvid framtänderna uppe?

Ja precis
Svar på tråden Saknar 2orna uppe (permanenta tandanlagen)