Pedagog negativ till potträning
Skrev ett långt inlägg som försvann.
Nämnde för pedagog A att pojken(2 1/2) inte haft blöja hemma dagtid på ca. en månad. Frågade hur de ställde sig till möjligheten att han går utan även på dagis, bara han har många ombyten svarade hon.
Vi har inte haft en olycka senaste tre veckorna . Han är arg bär det är blöj dags. Han säger ojoj och tar sig för snoppen när han ska gå på potta och då säger man gå till pottan och då gör han det. Trots att han ofta säger till själv sätter vi honom regelbundet här hemma. Nätterna har han blöja. Imorse tog jag av honom blöjan på hans begäran och han gick på potta och hällde sen kisset och bajset i toastolen.
Igår lämnade jag på dagis och nämnde för pedagog B att han inte hade blöja på sig och visade vad han sa och gjorde när han behövde kissa. Hon tittade skeptiskt på mig och sa jamen det är lättare för er hemma än för oss här ( att få honom att inte göra i byxorna antar jag hon menade) . Blev sur men visade inget , vadå lättare?? Svarade ok men nu har han varit utan hemma ca-3-4 veckor utan olyckor, han har ombyten i facket och jag pratade mwd pedagog A igår.
Mannen hämtade igår och frågade så pedagog C hur det gått . Jo vi har satt honom o då har han kissat, han sa till själv två ggr och på utevistelsen kissade han ner sig. Mina tankar är att det är mycket liv och distraktion speciellt ute så de tärningar så konstigt att en olycka händer. Jag ville se hur det skulle gå på dagis och hade inga förväntningar mer än att jag var beredd på 5 nerkissade byxor,en unge med blöja vid hämtning ovh en sur pedagog B. Det blev ju bättre än väntat.
Frågade idag pedagog B om gårdagen och nämnde att det gått bra igår förutom den enstakanolyckan. " nej det gick inte bra han kissade på sig och brydde sig inte alls om det " sa hon sen fortsatte hon " vi fick sättta honom för han sa inte till själv" här blev jag lack klart att det är annorlunda att vara utan blöja på förskola ... Han har inte direkt tillgång till pottan som hemma, massa stoj och Stim, man får väl förvänta sig några våta byxor första tiden eller?? Sa inget men tänkte herregud vadå jag har sett två barn ala 4 år springa runt vid flertal tillfällen med nerkissade byxor och se verkar inte det minsta bekymrade och pedagogerna har inte uppmärksammat det.
Pedagog är tydligt missnöjd med upplägget men jag tycker att vi ska testa nästa vecka inse hur det utvecklar sig, vill inte föeminska hans önskan om att slippa blöja när han sköter det så bra vara för att en pedagog tycker det är jobbigt . Detta är dessutom samma pedagog som för fyra månader sedan frågade om vi kontaktat en logopedmdå han inte pratar så mycket än.
Vad tycker ni? En pedagog var öppen för upplägget sålänge det fanns gott om ombyten, en annan ryckte det hade gått bra igår och den tredje tyckte det hade gått "såååå dåligt".
Förstår att de har mycket men tycker att det är i hans intresse att vi testar iaf en vecka till.
Feedback tack;)