• schangol

Pedagog negativ till potträning

Skrev ett långt inlägg som försvann.

Nämnde för pedagog A att pojken(2 1/2) inte haft blöja hemma dagtid på ca. en månad. Frågade hur de ställde sig till möjligheten att han går utan även på dagis, bara han har många ombyten svarade hon.

Vi har inte haft en olycka senaste tre veckorna . Han är arg bär det är blöj dags. Han säger ojoj och tar sig för snoppen när han ska gå på potta och då säger man gå till pottan och då gör han det. Trots att han ofta säger till själv sätter vi honom regelbundet här hemma. Nätterna har han blöja. Imorse tog jag av honom blöjan på hans begäran och han gick på potta och hällde sen kisset och bajset i toastolen.

Igår lämnade jag på dagis och nämnde för pedagog B att han inte hade blöja på sig och visade vad han sa och gjorde när han behövde kissa. Hon tittade skeptiskt på mig och sa jamen det är lättare för er hemma än för oss här ( att få honom att inte göra i byxorna antar jag hon menade) . Blev sur men visade inget , vadå lättare?? Svarade ok men nu har han varit utan hemma ca-3-4 veckor utan olyckor, han har ombyten i facket och jag pratade mwd pedagog A igår.

Mannen hämtade igår och frågade så pedagog C hur det gått . Jo vi har satt honom o då har han kissat, han sa till själv två ggr och på utevistelsen kissade han ner sig. Mina tankar är att det är mycket liv och distraktion speciellt ute så de tärningar så konstigt att en olycka händer. Jag ville se hur det skulle gå på dagis och hade inga förväntningar mer än att jag var beredd på 5 nerkissade byxor,en unge med blöja vid hämtning ovh en sur pedagog B. Det blev ju bättre än väntat.

Frågade idag pedagog B om gårdagen och nämnde att det gått bra igår förutom den enstakanolyckan. " nej det gick inte bra han kissade på sig och brydde sig inte alls om det " sa hon sen fortsatte hon " vi fick sättta honom för han sa inte till själv" här blev jag lack klart att det är annorlunda att vara utan blöja på förskola ... Han har inte direkt tillgång till pottan som hemma, massa stoj och Stim, man får väl förvänta sig några våta byxor första tiden eller?? Sa inget men tänkte herregud vadå jag har sett två barn ala 4 år springa runt vid flertal tillfällen med nerkissade byxor och se verkar inte det minsta bekymrade och pedagogerna har inte uppmärksammat det.

Pedagog är tydligt missnöjd med upplägget men jag tycker att vi ska testa nästa vecka inse hur det utvecklar sig, vill inte föeminska hans önskan om att slippa blöja när han sköter det så bra vara för att en pedagog tycker det är jobbigt . Detta är dessutom samma pedagog som för fyra månader sedan frågade om vi kontaktat en logopedmdå han inte pratar så mycket än.

Vad tycker ni? En pedagog var öppen för upplägget sålänge det fanns gott om ombyten, en annan ryckte det hade gått bra igår och den tredje tyckte det hade gått "såååå dåligt".

Förstår att de har mycket men tycker att det är i hans intresse att vi testar iaf en vecka till.

Feedback tack;)

• Svar på tråden Pedagog negativ till potträning
  • schangol
    Knackamackadam skrev 2014-06-10 20:24:35 följande:
    Om han håller sig så bra när han har blöja på sig, spelar det då någon roll om han har blöja på sig och ändå går och kissar på pottan? Alltså använda blöjan som kalsonger ett tag.

. Känner bara att det är antingen eller, varför hålla på och dutta med blöja. Då blir det ju så att han håller sig och det kan inte vara bra.
  • mammalovis

Det är möjligt att detta inlägg låter negativt, men tänk ett steg längre över de frågor jag ställer och prata mer med personalen.

Då jag arbetat på förskola, så kan jag ju se båda perspektiven. Förälderns optimism över barnets snabba framsteg och att barnen inte självklart agerar likadant på förskolan., då det har så roligt att det inte har tid eller det är inte trygga mamma och pappa som följer med, så barnet gör motstånd eller vågar inte säga till. Även små barn kan ha ett stort behov av integritet och inte kissa framför vem som helst.

Har han visat lika tydliga tecken på att han behöver kissa på förskolan också? Att han gör det hemma betyder ju inte nödvändigt att han säger samma sak på förskolan. En del barn kan ju svara nej på frågan om de behöver kissa/ska gå kissa, även om de behöver det. Har ni testat om det fungerar med farmor/morfar eller annan känd vuxen för barnet hemma/borta utan er föräldrar? Där kan ni ju ha en faktor, att barnet inte är tryggt med sin förmåga ännu i alla situationer.

Hur väl känner ni till personalens rutiner? Har ni gjort upp med personalen att barnet ska kissa innan hemgång? Frågade mannen om han hade kissat precis innan de gick hem? Att barnet kissar innan hemgång ligger ju även på förälderns ansvar att dubbelkolla anser jag, i synnerhet om många föräldrar hämtar samtidigt eller det är många barn på en vuxen. Om din man glömmer fråga är det ju inte konstigt om någon annan glömmer i början som har ansvar om betydligt fler barn.
    Jag vet inte hur långa dagar han har och om han sover eller är vaken en lång dag och därför inte orkar komma ihåg kissandet. Sambons åttaåring hann inte alltid på toa, då hon prioriterade annat, då hade hon ju ändå använt toan i många år.
    Sedan är det ju inte alltid barnet VILL på samma sätt i en fartig förskolemiljö, som hemma utan syskon som stimmar  tolkar jag det som.

Min dotter får jag ju fråga innan vi går hem (eller mer personalen får bekräfta), annars kissar hon på sig 200 meter från förskolan. För personalen har det tagit några veckor innan de fått rutin på att FÖRSÖKA få henne att gå och kissa innan hämtning. Min dotter har väldigt stark integritet och det går lättare med 2 av pedagogerna. Dock är detta inget jag kritiserar, då jag känner igen mitt barns agerande.

Vad går han på för avdelning, 1-5, 1-3 eller annan variant? Har de fler barn som pottränar så de har rutiner som bara rullar på? Har ni kollat upp vilka rutiner de har? Är han enda barnet kan det ta lite tid att minnas att barn Z nu är annorlunda av 15 till kanske 18 barn. Har de haft vikarie kan ju någon glömt meddela det och på rutin satt på blöja utan att tänka sig för. Har de en potta eller bara låg toalett eller toasits? Fungerar det för pojken? Pottor är ju inte så hygieniska.

Har ni pottan hemma bara i badrummet eller där barnet är? Har ni varit iväg i någon rolig lekmiljö som lekland, djurpark eller dylikt där det är roligare att leka än gå på toa och kanske långa köer? Du skrev att det fungerat både ute och inne hemma, men inte hur länge ni varit utan toalett eller om ni tagit bilen några timmar utan blöja på.

Risken som jag ser är att ni övertolkar barnets förmåga för snabbt och påtalar för barnet att han absolut inte får ha blöja på förskola. Vad barnet verkligen tänker kommer du aldrig få veta när han är så liten. Så ditt sista stycke: "just nu kan jag bara tänka mig att han ett mår dåligt över att få på sig blöja då han inte känner att han vill uträtta sina behov i den och 2 mår dåligt över att inte få den hjälp han behöver i sin utveckling" kan ju vara dina tankar och kanske inte barnets. I barnets ögon kan det ju vara så att han kommit på att det är roligare/lugnare att kissa på pottan hemma, då han får jättemycket beröm, då detta är ert fokus just nu.

Sedan kan det självklart vara en förskola med bekväm personal, MEN det måste inte vara det. Du som förälder behöver veta mer om HUR din son agerar just på förskolan, hur han är och vad han klarar hemma är nästan helt egalt i sammanhanget.

• En blå giraff

Jag tycker ju också att det måste vara OK med en eller ett par olyckor per dag på förskolan om det är så, för ett barn som nyligen blivit dagtorr. Speciellt nu på sommaren är det ju LÄTT att byta kalsonger och byxor om det råkar komma kiss. Inga överdragsbyxor eller overall som blir kissigt. Vi har också precis slutat med dagblöja hemma vilket går bra. Så jag förväntar mig att min son får vara utan blöja även på förskolan. Dock kan jag absolut förstå om de tar på blöja om de t.ex. ska på utflykt eller annan situation där det kan bli besvärligt med kiss i byxorna. Men är de bara inne på förskolan eller ute på gården så skulle jag tycka att det var ren slöhet om de krävde blöja på honom.

• En blå giraff

Om de är ute på gården så kan de väl ta med ett par kalsonger och ett par byxor ut och bara byta om på honom ute vid ev. olycka. Jag förstår om en ensam pedagog har svårt att gå in med ett barn. Men det är ju sommar nu så det behövs inte. Tvätta av honom kan vi väl göra då vi kommer hem om det behövs.

• FrökenLöken

Om barnet inte vill ha blöja ska han inte ha det för personalens bekvämlighets skull. Olyckor får man väl räkna med?

• schangol
    mammalovis skrev 2014-06-10 21:45:13 följande:
    Det är möjligt att detta inlägg låter negativt, men tänk ett steg längre över de frågor jag ställer och prata mer med personalen. Då jag arbetat på förskola, så kan jag ju se båda perspektiven. Förälderns optimism över barnets snabba framsteg och att barnen inte självklart agerar likadant på förskolan., då det har så roligt att det inte har tid eller det är inte trygga mamma och pappa som följer med, så barnet gör motstånd eller vågar inte säga till. Även små barn kan ha ett stort behov av integritet och inte kissa framför vem som helst. Har han visat lika tydliga tecken på att han behöver kissa på förskolan också? Att han gör det hemma betyder ju inte nödvändigt att han säger samma sak på förskolan. En del barn kan ju svara nej på frågan om de behöver kissa/ska gå kissa, även om de behöver det. Har ni testat om det fungerar med farmor/morfar eller annan känd vuxen för barnet hemma/borta utan er föräldrar? Där kan ni ju ha en faktor, att barnet inte är tryggt med sin förmåga ännu i alla situationer. Hur väl känner ni till personalens rutiner? Har ni gjort upp med personalen att barnet ska kissa innan hemgång? Frågade mannen om han hade kissat precis innan de gick hem? Att barnet kissar innan hemgång ligger ju även på förälderns ansvar att dubbelkolla anser jag, i synnerhet om många föräldrar hämtar samtidigt eller det är många barn på en vuxen. Om din man glömmer fråga är det ju inte konstigt om någon annan glömmer i början som har ansvar om betydligt fler barn. Jag vet inte hur långa dagar han har och om han sover eller är vaken en lång dag och därför inte orkar komma ihåg kissandet. Sambons åttaåring hann inte alltid på toa, då hon prioriterade annat, då hade hon ju ändå använt toan i många år. Sedan är det ju inte alltid barnet VILL på samma sätt i en fartig förskolemiljö, som hemma utan syskon som stimmar  tolkar jag det som. Min dotter får jag ju fråga innan vi går hem (eller mer personalen får bekräfta), annars kissar hon på sig 200 meter från förskolan. För personalen har det tagit några veckor innan de fått rutin på att FÖRSÖKA få henne att gå och kissa innan hämtning. Min dotter har väldigt stark integritet och det går lättare med 2 av pedagogerna. Dock är detta inget jag kritiserar, då jag känner igen mitt barns agerande. Vad går han på för avdelning, 1-5, 1-3 eller annan variant? Har de fler barn som pottränar så de har rutiner som bara rullar på? Har ni kollat upp vilka rutiner de har? Är han enda barnet kan det ta lite tid att minnas att barn Z nu är annorlunda av 15 till kanske 18 barn. Har de haft vikarie kan ju någon glömt meddela det och på rutin satt på blöja utan att tänka sig för. Har de en potta eller bara låg toalett eller toasits? Fungerar det för pojken? Pottor är ju inte så hygieniska. Har ni pottan hemma bara i badrummet eller där barnet är? Har ni varit iväg i någon rolig lekmiljö som lekland, djurpark eller dylikt där det är roligare att leka än gå på toa och kanske långa köer? Du skrev att det fungerat både ute och inne hemma, men inte hur länge ni varit utan toalett eller om ni tagit bilen några timmar utan blöja på. Risken som jag ser är att ni övertolkar barnets förmåga för snabbt och påtalar för barnet att han absolut inte får ha blöja på förskola. Vad barnet verkligen tänker kommer du aldrig få veta när han är så liten. Så ditt sista stycke: "just nu kan jag bara tänka mig att han ett mår dåligt över att få på sig blöja då han inte känner att han vill uträtta sina behov i den och 2 mår dåligt över att inte få den hjälp han behöver i sin utveckling" kan ju vara dina tankar och kanske inte barnets. I barnets ögon kan det ju vara så att han kommit på att det är roligare/lugnare att kissa på pottan hemma, då han får jättemycket beröm, då detta är ert fokus just nu. Sedan kan det självklart vara en förskola med bekväm personal, MEN det måste inte vara det. Du som förälder behöver veta mer om HUR din son agerar just på förskolan, hur han är och vad han klarar hemma är nästan helt egalt i sammanhanget.

Är bara tacksam för olika tankar så det blir bra för pojken. Han hade inte kissat på sig när gubben hämtade, jag menade på att det verkade som om olyckorna händer i slutet av dagen, alltså dagen sista timmar... Kanske trötthet... Kanske mycket som händer i form av andra trötta barn, föräldrar som hämtar och prat med pedagoger så att han kanske inte uppmärksammas på samma sätt som annars under dagen. Han går på toa/potta även med mormor och moster. Kan tänka mig att han inte alltid säger till pga. Distraktion och/eller att dom inte alltid uppmärksammar för de verkar känna att de inte räcker till i personal styrka. Vikarier har dom jämt och ständigt. Rutinerna enligt vad jag fått till mig är att de har toabesök/blöjbyten innan utgång innan lunch och innan vila. Hemma är han torr minst två timmar i te testat längre då vi frågarhonom lite i förbifarten" behöver du kissa/potta?" Han springer då alltid mot badrummet vilket är platsen pottan står.. Den flyttas aldrig. han går på 1-3 års som är indelat i 2 grupper, i hans grupp har ingen tagit av blöjan än. Tycker inte. TT en till två olyckor rättfärdigar blöja när han är torr överallt utan på förskolan. Speciellt inte nu när han t om. Håller sig för att slippa kissa i blöjan... Det tyder jag som att han vill gå på pottan och att han tycker det är obehagligt med blöja och då ska han inte tvingas ÄVEN om han behöver tillfrågas om pott besök. Om han då visar att han inte vill potta då får man ändå öppna haspen till toaletten och släppa in honom så han får se och tänka en gång till om han verkligen i te vill ha toaletten, det tar två minuter. Hoppas jag fick med alla svar och tack för tankarna
  • Knackamackadam
    schangol skrev 2014-06-10 20:29:17 följande:
    . Känner bara att det är antingen eller, varför hålla på och dutta med blöja. Då blir det ju så att han håller sig och det kan inte vara bra.

Det är ju hålla sig han ska göra, inte småskvätta hela dagen. Om de har blöja på under dagen men sätter honom på potta/toalett regelbundet under dagen, typ efter frukost, innan lunch, innan sovring/läsvila, vid uppvak-typ innan mellanmål, samt innan utgång, då kan han hålla sig men kissar på potta/toalett. Finns väl inget som helst negativt att ha blöja under övergångsperioden. Han kommer att sluta med blöja nu och huvudsaken är väl att det funkar, inte hur snabbt det går att ta bort blöjan? Det är säkert bara en fråga om någon vecka eller så..
  • schangol
    Knackamackadam skrev 2014-06-11 16:28:34 följande:
    Det är ju hålla sig han ska göra, inte småskvätta hela dagen. Om de har blöja på under dagen men sätter honom på potta/toalett regelbundet under dagen, typ efter frukost, innan lunch, innan sovring/läsvila, vid uppvak-typ innan mellanmål, samt innan utgång, då kan han hålla sig men kissar på potta/toalett. Finns väl inget som helst negativt att ha blöja under övergångsperioden. Han kommer att sluta med blöja nu och huvudsaken är väl att det funkar, inte hur snabbt det går att ta bort blöjan? Det är säkert bara en fråga om någon vecka eller så..

Jamen om du inte har tillgång till en toalett och vill kissa hade du accepterat att kissa i blöja om någon satte på dig en. Problemet verkar nu efter samtal med pedagog ha varit att "vi har * antal barn som slutar med blöja" hur svårt är det då att sätta var och en vid utvalda tillfällen. Han har ju redan reflexen att känna och hålla vilket får mig att tro att hm antingen inte har tid att säga till då annat lockar samt att han inte får tillgång till potta när det börjar bli dags att gå. Det kanske funkar på ditt barn att ha blöja under potträning men min unge blir hysterisk. Vad gör det att han kissar ner sig en gång per dag så länge han har ombyten. Är lika lätt att byta brallor som blöja.
  • schangol

Första dagen utan olyckor!!! Verkar som om ordinarie pedagog har bättre rutin än hon som tyckte det "gick sååå dåligt"

• schangol
    Knackamackadam skrev 2014-06-11 16:28:34 följande:

Dessutom småskvätter han inte hela dagen. Vad jag har förstått så handlar det om vid utevistelse, och eftersom utevistelse är den aktivitet som ligger efter vila (under vilken han är torr) så handlar det om att han antagligen inte sätts på pottan när det behövs.
  • Knackamackadam
    schangol skrev 2014-06-11 18:54:15 följande:
    Dessutom småskvätter han inte hela dagen. Vad jag har förstått så handlar det om vid utevistelse, och eftersom utevistelse är den aktivitet som ligger efter vila (under vilken han är torr) så handlar det om att han antagligen inte sätts på pottan när det behövs.

Då löser det sig förhoppningsvis om han kissar innan utgång.
  • mammalovis

Hur långa dagar har ditt barn? Går han hem efter att avdelningarna/grupperna slås samman? Där jag arbetade hade vi två avdelningar och efter mellanmålet gick vi många gånger ihop, annars senast vid fyra för att ha fler personal per barn om någon bajsade eller så. Detta kan ju göra att han har svårare att säga till. Många barn gick helst på toa på sin egen avdelning.

Sedan är ju frågan om han är lika emot blöjan på förskolan eller bara hemma? 5-10 olyckor på en vecka anser jag ändå är ganska mycket. Om de nu har fler barn som behöver pottränas är ju frågan hur många de kan sätta samtidigt ? Några minuter behöver ju varje barn sitta minst för att ha en chans att komma till skott.
     Säg att 5 barn pottränas och varje barn kissar ned sig 1-2 gånger om dagen, så har ni mellan 25-50 nedkissade klädomgångar på en vecka. Då kanske du förstår att någon ur personalen kan vara lite frågande till att ta bort blöjan helt.

För mig finns det inget som säger att man måste potträna utan blöja hela dagen, det viktiga är ju att få in rutinen att gå när man behöver. Är samma blöja torr hela dagen och det fungerar många dagar i sträck har ju barnet bevisat att det fixar det även i en tuffare miljö och har större chans att lyckas.

Jag vet hur det var när vi börjat potträna och vi var på ett ombyggt IKEA. Jag kan säga att jag var väldigt glad över att blöjan satt på då, för hon behövde verkligen NU. Sedan kan ju många omgångar nedkissade kläder bli ett misslyckande för barnet. Så har min dotter som är äldre (3,5) reagerat. Dagen efter tar hon självmant på blöja istället. Så personalens tänk är kanske inte helt fel heller även utifrån barnets synvinkel, även om du ser de blöta kläderna som en baggis FÖR DIG: 

Kan ju vara så att ditt barn är tryggare med en särskild pedagog. Trots allt är vi olika bra på att se barnen i olika situationer och ser olika saker. Vissa barn är lättare än andra då de kanske påminner om våra egna barns signaler eller barn vi haft tidigare.

Sedan ger ju en avdelning med många vikarier ett merarbete för ordinarie personal som får täcka upp mer än sin tjänst beroende av hur van vikarien är vid just de barnen och avdelningens rutiner. Barn accepterar vikarier väldigt olika också. För en del duger bara en fröken, för andra spelar det ingen roll.

En liten parentes: Nja, jag skulle inte påstå att byta en kissig blöja till en med tejp och nedkissade kläder är jämförbara, möjligtvis en riktigt kletig bajsblöja tidsmässigt. Det ska hämtas kläder, tvättas av och tas på rena för att lägga de blöta kläderna i en påse på hyllan, så räkna med 3-4 gånger längre tid. Till skillnad mot hemma har vi inte barnens kläder vid skötborden.

• Butterscotch
    mammalovis skrev 2014-06-05 16:54:00 följande:
    Det jag märkte på min dotter när hon testade utan blöja i somras 2,5 år, var att hon gick och skvättkkissade, så vi la ner försöket efter 5-6 blöta trosor på mindre än 2 timmar, då hon inte hann trots att pottan var mitt framför näsan. 
    Det här känns inte så ovanligt vid första försöket? Om man är van vid att kunna småskvätta som man vill tar det ju någon dag eller två att vänja sig vid det nya. Båda mina barn kissade på sig/småkissade 7-8 gånger första dagen utan blöja, men redan dag 2 var de nästan helt torra (någon liten olycka kunde sen inträffa under de första veckorna, särskilt i samband med intensiv lek, innan det kändes som om det var helt lugnt.
Svar på tråden Pedagog negativ till potträning