• Anonym (Undrar)

Är du överviktig, och var dina föräldrar överviktiga?

Håller på och läser lite om kost, hälsa och genetik. Jag funderar på övervikt hos föräldrarna och hur det blir för barnet sen, en del måste ju vara genetiskt? Jag hade två normalviktiga föräldrar och blev själv underviktig/normalviktig, både i barndomen och nu som vuxen. Min sambo hade en mycket överviktig förälder och en på gränsen till övervikt, och var/är överviktig både som barn och vuxen. Jag funderar på ifall vi skulle skaffa ett barn, hur stor är "risken" att det blir överviktigt pga generna?

Hur ser det ut för er? Är du underviktig, normalviktig eller överviktig? Hur såg dina föräldrars vikt ut?

• Svar på tråden Är du överviktig, och var dina föräldrar överviktiga?
  • Anonym (dna?)

I min syskonskara om tre hade två av oss rejäl fetma redan som barn, medan den tredje har varit normalviktig hela sitt liv. 

Mamma= normalviktig men hennes föräldrar hade båda fetma. Ett syskon normalviktigt, ett med övervikt.

Pappa= hade fetma, liksom sin mor och samtliga nio syskon. Deras far var dock på gränsen till underviktig. Kan också tillägga att vi är 30 kusiner på pappas sida och bara 4 av oss har övervikt/fetma, trots att alltså samtliga har minst en förälder med fetma.

• Hallonbåt02

Hela vår familj och släkt är normalviktiga  och ingen har fetma samt äta helt normalt och/eller större portioner mat.
    Jag bakar och äter kakor eller  bullar  nästan varje dag samt portioner med mat som är minst sagt ordentliga samt har 4 barn.
    Under graviditeterna har jag gått upp 20-25 kg  och har gått ner under året till normalvikt igen, jag tror på genetiken ganska mycket då jag har sett flera  runt mig som har ganska lika kroppar med sina föräldrar och släkt och skulle dem äta lika mycket som mig så skulle dem gå upp dem extra kilona ganska snabbt.

• Älskar vintern

Jag har fetma och var även överviktig som barn.
    Min pappa är överviktig (fet) men har pendlat en del i vikt när jag växte upp, perioder av övervikt och normalvikt.
    Min mamma är normalviktig, när jag var barn var hon på gränsen till underviktig. 

• Anonym (Maja)

Jag är överviktig (bmi 26,5) men blev det först när jag var 36-37 nåt sånt. Innan var jag smal/normalviktig. (bmi på runt 17 som tonåring, runt 19 som 25 åring och runt 22 som 30 + efter jag fått barn)
    Min mamma är och har alltid varit smal. Min pappa är lite överviktig men blev väl det 45 +. Båda var alltså smala när jag växte upp.Mina syskon är smala/normalviktiga.

• konkelbär

Min mamma är smal men har haft trivselkilon tidigare i livet (när jag var barn). Min papoa är kraftigt överviktig men jag har inte vuxit upp med honom närvarande.

Jag har aldrig varit överviktig. Har vägt 68 kg som mest (173 lång) och då kände jag mig fet.

Övervikt är det mest avtändande jag vet. Det är ett stort misslyckande att inte ta hand om sin kropp i min mening, så därför låter jag mig I N T E bli tjock även fast jag älskar att äta och älskar godis, socker och skulle absolut kunna äta väldigt ohejdat. Men nej.

• Anonym (Rök)

Underviktig. bmi 17. Jag väger 40-44 kg det kan pendla lite, idealiskt skulle min vikt kring 50 kg. Det kan bero på att min mamma rökte när hon väntade mig, jag skulle bli väldigt förvånad om hon inte rökte. Båda mina föräldrar är smala. Det är väldigt svårt att gå upp i vikt, träning, motion, äta regelbundet hjälper inte.

• Aniiee

Kommer TS fram till något?

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • dessan59

japp, det är jag! tråkigt men sant.jag äter mediciner som har biverkningar som viktuppgång.

mamma var tjock, men hon drack alkohol väldigt mycket.

sen äter jag levaxin, mot hypotyreus som gör att förbränningen är lika med noll.

• Anonym (Föräldrar styr)

när du letar efter en ny kvinna i ditt liv så kolla hur mamman ser ut.... Där har du framtiden.... min tjej har en grymt snygg mamma så det är lungt för min del..... :)

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Föräldrar styr) skrev 2014-06-07 09:21:58 följande:
    när du letar efter en ny kvinna i ditt liv så kolla hur mamman ser ut.... Där har du framtiden.... min tjej har en grymt snygg mamma så det är lungt för min del..... :)
    Haha, då vet jag... min mamma ser rätt ung ut (hon är 50+) och har varit smal fram till några år sen då hon började lägga på sig lite. Fortfarande normalviktig och inte mullig, men det kanske är så jag ser ut när jag blir äldre Flört tror du det stämmer för killar och deras pappor också?
    Aniiee skrev 2014-06-07 01:21:54 följande:
    Kommer TS fram till något?
    Jag startade tråden av intresse bara Glad av vad jag läser tror jag det är vanligare att man är överviktig om en eller båda föräldrarna varit det, men det är inte så i alla fall.

• Oleanna

Min mamma var grov..inte överviktig och min pappa nätt och smal. Jag är mullig, varför jo när jag inte åt som barn tog mamma mig till läkare och hon visade ut henne och visade bilder på biafra barn och sade att jag skulle se ut så om jag inte åt. Skapade mig en livslångt problem som jojjjobantare där jag först nu har hittat något som passar mig, en livstsil. Jag var sju. Mina barn är normala.

• Anonym (40+)

Pappa träningsnarko med magrutor, mamma smal utan träning.

Jag kan lägga på mig och har gjort det i perioder men har börjat träna mer efter 30 för att kontra trenden att gå upp och är nu normalviktig.

• miliahty

Alla i min familj är smala, jag är smal. :)

en orolig själ är en levande själ
Svar på tråden Är du överviktig, och var dina föräldrar överviktiga?