• Anonym (ledsen)

Hur många här älskar sitt jobb?

Jag blir ibland så stressad av att alla verkar ÄLSKA sina jobb så mycket.. Jag har en ekonomiutbildning men har väl inte hittat helt rätt i yrkeslivet än (är "bara" 25) och trivs sisådär.. Självklart skulle jag också vilja ÄLSKA att gå upp varje måndagsmorgon och längta till jobbet.. Jag vet bara inte vad jag gillar?! Avundas dom som är typ fotografer, skådisar, frisörer.. Som kan nått konkret. Som ekonom känns det bara som man läst massa teori och egentligen inte kan nått....

Hur har ni det? Vad jobbar ni med?

Ni som verkligen gillar ert jobb, vad jobbar ni med och hur kom ni dit?

Jag har lätt för att plugga och är väl inte helt tappad bakom en vagn men att sätta sig i skolbänken känns såååå jobbigt, speciellt när man inte är helt 100 på vad man vill...

Börjar få ångest inför detta....

• Svar på tråden Hur många här älskar sitt jobb?
  • Anonym (M)

Nej, avskyr snarast mitt jobb. Är chef men har väldigt lite att säga till om. Får bara sitta och reda ut problem hela tiden.

• Jemp

Ja jag älskar mitt jobb. Jobbar inom ett av mina stora intressen, inom naturvetenskap. Sen finns det naturligtvis bra och dåliga dagar. 

• Anonym (Trött)
    Hatar mitt arbete. Hatar också att behöva försörja lata lycksökare som lever på bidrag.

Skulle vilja vara ledig väldigt länge utan att göra något alls. Vandra i skogen och gå längs stränder. Skriva, drömma och skratta.
  • Anonym (Ja!)

Ja jag älskar mitt jobb. Är journalist och jobbar på radio.

• Anonym (Johanna)

Jag tror helt enkelt att du behöver ett meningsfullt arbete där du faktiskt känner att du gör skillnad. 

Jag jobbar på ett behandlingshem för unga tjejer. Jag älskar mitt jobb och känner att jag gör skillnad för våra tjejer.  Enda gången jag haft negativa tankar om mitt jobb har varit flera överjävliga händelser på väldigt kort tid (1-2 pass) och egentligen handlat om sömnbrist och empati för ungdomarna.

• Anonym (Peppar)
    Anonym (Johanna) skrev 2023-02-27 00:09:28 följande:

Jag jobbar på ett behandlingshem för unga tjejer. Jag älskar mitt jobb och känner att jag gör skillnad för våra tjejer.  Enda gången jag haft negativa tankar om mitt jobb har varit flera överjävliga händelser på väldigt kort tid (1-2 pass) och egentligen handlat om sömnbrist och empati för ungdomarna.

Peppar du tjejerna? Härligt att läsa det du låter som en empatisk person. 
  • Anonym (Challe)

Jag funderar ofta om de som jobbar med ekonomi/ ekonomer verkligen älskar sitt jobb? 

• Pehrmedh

Tror inte det är många som verkligen "älskar" sitt arbete men desto fler som trycker att det är trevligt och helt ok.

Att älska ett arbete låter som man längtar till nästa arbetsdag när man gått hem för dagen. Det gör inte så många.

• Anonym (Älskar mitt jobb)

Jag älskar mitt jobb. Jag är överläkare, medicinskt ansvarig för min enhet. Jag tycker om min specialitet, mina patienter, och att vara en nyckelperson i vår verksamhet. Jag tycker att vi har en väldigt väl fungerande vård på vår enhet, och faktiskt kan ge våra patienter vad de behöver
    Förmodligen ganska unikt i vården i Sverige som den ser ut idag...
    Jag tycker förutom det medicinska och att möta människor, även om känslan av att faktiskt göra någonting för andra varenda dag på jobbet.

• Anonym (Jag)

Är socialsekreterare. Och jag älskar mitt jobb

• Anonym (älskar inte men...)

Vet inte om jag skulle vilja påstå att jag älskar mitt jobb men jag gillar på det stora hela mina kunder (och de gillar mig) och skulle jag sluta imorgon så skulle jag definitivt sakna vissa av dem. När det gäller själva jobbet så älskar jag att det alltid finns något nytt att lära sig och att mitt företag satsar på utbildning av oss.

Sen har man väl dåliga dagar när kunderna är otrevliga, uppgifterna är tråkiga och jag helst skulle vilja krypa ner i sängen igen, men de dagarna är i minoritet

• Hjelm

Älskar är ett lite väl starkt ord men jag tycker i alla fall väldigt mycket om mitt jobb. Klart att det inte är 100 procent problemfritt och man har bättre och sämre stunder, men det är på det stora hela väldigt trevligt och stimulerande. Hade bara önskat lite högre lön, men det vill väl alla ha. Och jag vet av erfarenhet att ingen lön kan kompensera för ett jobb som gör en olycklig.

Svar på tråden Hur många här älskar sitt jobb?