• Anonym (Förvirrad)

Homo eller bi? Jag är SÅ förvirrad, snälla hjälp mig!

Jag är en 23-årig kvinna och jag är totalt förvirrad. När jag var ca 13-15 år upptäckte jag att jag gillade tjejer. Jag blev kär i och hade en sexuell relation med en tjej när jag var 14, men det var inte förrän två år senare som jag insåg och accepterade att jag var bisexuell.

Jag träffade en kille som jag senare fick barn med. Vi hade dock ett stormigt förhållande som inte höll. Jag var ca 19-20 år när jag började ifrågasätta om jag verkligen var bisexuell. Jag insåg att mitt förhållande med barnets pappa aldrig handlade om kärlek; jag började tycka om honom pga uppmärksamheten och närheten jag fick av honom. Resten av vårt s.k. förhållande var pga manipulation (psykisk misshandel bl.a.). 

Innan honom var jag dock riktigt kär i en kille. Han var min första kärlek, men vi kom aldrig i närheten av en puss ens...

Efter att jag hade lämnat barnets pappa var jag singel i lite mer än ett år innan jag vågade mig på att dejta igen. Det var då jag hade börjat ifrågasätta min läggning. Jag tände inte på killar, snarare äcklades jag av dem. I mer än ett år var jag/kände jag mig (vet inte riktigt hur jag ska förklara...) homosexuell. Jag dejtade en tjej, och även om hon visade sig vara ett svin kändes allt annat rätt med henne.

Ytterligare nåt år senare började jag ha mer kontakt med en killkompis. Men vår vänskapsrelation förvandlades till en romantisk relation. Denne var dock kortvarig pga mina relationsproblem och att jag upptäckte tecken hos honom som liknade barnets pappa. 

Det är nu nästan ett år sedan vi gjorde slut och jag har nyligen börjat träffa en kille. Vi träffades ikväll och allt känns rätt. Eller ja, allt utom den där pussen i slutet, hans kill-lukt och att han har en penis mellan benen...

Jag har alltid tyckt att penisar är sjukt äckliga. Jag vill inte titta på dem, jag vill inte känna på dem och jag vill ABSOLUT INTE ha dem i munnen. Men alltid när jag säger detta till mina heterosexuella tjejkompisar och homosexuella killkompisar blir de chockade. HUR kan jag säga så!? typ...

Jag har gått runt och tänkt att det inte behöver betyda att jag är homosexuell, för jag kan fortfarande få känslor för killar, men hela sex-grejen med dem äcklar mig så!

Jag känner mig så löjlig. Sånt här vet man väl redan i tonåren? Varför är jag så förvirrad? Hur ska jag någonsin få reda på om jag är homosexuell eller bisexuell?

Snälla, om någon känner igen sig i det jag skriver, har känt likadant eller kan hjälpa mig på något sätt, kom gärna med råd, tips och chansningar. Jag behöver input för jag vet inte alls....

• Svar på tråden Homo eller bi? Jag är SÅ förvirrad, snälla hjälp mig!
  • Anonym (Förvirrad)
    Sara1527 skrev 2014-06-07 10:16:29 följande:

Har inte läst igenom de tidigare kommentarerna men de kanske inte behövs heller, jag svarar endast på de du TS har skrivit.

Jag är i samma sits, dockär jag endast 20år.

Hela mitt liv har jag varit "hetero" men jag har aldrig varit nöjd i ett förhållande med killar och sexet har alltid varit för deras skull, ingenting jag egentligen njutit av speciellt mycket själv utan mest haft för att man förväntas ha de, speciellt i min ålder under de åren. När jag var 17 år började jag få känslor för en tjej och vi höll på fram och tillbaka, jag kom ut som bisexuell och vi spenderade tre år tillsammans i ett förhållande, aldrig någonsin har jag känt den känslan med någon som jag kände med henne och aldrig trodde jag att de gick att älska någon så mycket, men vårat förhållande var inte riktigt stabilt senaste tiden pga vi är helt olika personer, och jag träffade en kille som jag började dejta och jag och mitt ex gjorde slut. Men nu är jag i den här konstiga situationen då jag kollar in killar på krogen, jag raggar på dom, MEN jag känner aldrig de jag känner med tjejer (har hållt på med två till tjejer men inget förhållande). Jag tror jag går efter killar eftersom att de varit min identitet i 17år, att vara hetero. Idag undrar jag om jag är bisexuell eller lesbisk, visst jag kan vara intresserad av killar, jag kan fortfarande ha sex med dom även om jag inte riktigt njuter på samma stt som med en tjej, men jag kan inte få samma känslor för dom som jag får för tjejer. 

Tack för att du delar med dig, och ni andra också. Det känns lite bättre att veta att jag inte är ensam om förvirringen. För dig verkar det ändå som att du kan tända på killar, men det kan inte jag. Känslorna kan dock vara lika starka hos kvinnor som hos män. 
  • Millicent
    kramin skrev 2014-06-07 13:41:10 följande:
    Jag gillar inte heller penisar, skulle aldrig suga av en man och försöker undvika att erkänna att sperma oftast äckliga mig. Men då och då har jag riktigt bra sex med män ändå, för att de fokuserar mer på mig och ansvarar ganska mycket själva för sin egen tillfredsställelse, och min fokus på dem handlar om annat än deras könsorgan. En del av de här männen har tolkat mig som inners inne lesbisk eftersom jag inte tänder på mäns kön och de vet att jag även har sex med kvinnor, men jag tycker inte det stämmer. För när jag har sex med kvinnor och tänder på kvinnor så är det inte där heller deras könsorgan jag uppskattar. Jag är inte förtjust i fittor och tycker att kvinnor som får fontänorgasmer är lika jobbigt som män som sprutar sperma.
    Så om man höll sig till att bedöma vilka könsorgan jag tänder på så är jag asexuell. Men jag har en massa bra sex med både män och kvinnor när jag hittar andra som gillar sex på samma vis som jag uppskattar, och jag har kärlekskänslor för både män och kvinnor och är nöjd med att kalla mig bisexuell.
    Det är ju fortfarande så att en majoritet av mänskligheten tänder jag inte det minsta på, hur bisexuell jag än är, det är enstaka personer jag tänder på, och de till hör inte bara endera könet. Om en relation kommer att funka sexuellt eller ej kan jag inte avgöra utifrån min läggning, jag måste helt enkelt prova, och leva med risken att det inte känns bra och att jag då får avsluta saker. Så farligt är det inte att ibland göra någon besviken.
    Skönt inlägg!

TS, när man strävar efter att förstå sig själv så kan etiketter ibland kännas som att de behövs. Som att man medan man definierar etiketterna hittar var man ska placera in sig. Det är i grunden bra frågor och funderingar även om de kan vara jobbiga att gå och vända på. Så arbetet i sig är viktigt och etiketterna eller slutresultatet oviktigt. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (!) skrev 2014-06-07 09:40:52 följande:
    Det är enkelt kan du inte bli kåt av killar är du homo blir du däremot kåt av båda könen är du bi....det finns inga mellanting
    Fast allt handlar inte om sex. Det är inte så enkelt tyvärr. Kärlek handlar om känslor också och jag har haft känslor för både kvinnor och män. 
  • Anonym (Förvirrad)
    lillajag82 skrev 2014-06-07 11:02:51 följande:
    Du blir kär i den du blir kär i.. Jag tycker det lutar åt att du är bisexuell då du kan hysa kärlekskänslor för både män och kvinnor!
    Du behöver inte sätta en etikett om du inte vill!!
    Jag var också förvirrad länge.. I 5 års tid valde jag att kalla mig lesbisk då jag en period endast dejtade kvinnor och såg knappt åt män öht.. Jag blev senare gruvligt förälskad i barnens far och jag blev förvirrad igen.. Nu accepterar jag mig själv som bisexuell..
    Jag tror att det jobbigaste i min förvirring är alla andras hets att sätta etikett på mig. Jag har också kallat mig lesbisk under den tiden som jag kände mig som mest lesbisk, eller vad man ska säga. När jag inte tände på eller ville ha ett förhållande med killar alls. Men jag fick höra flera gånger att det bara var en fas, att jag faktiskt var bisexuell och att jag bara inte hade hittat den rätte än. Det verkar mest vara min omgivnings uppfattning/vilja att jag är bisexuell. Och jag är osäker på vad det är som får dem att uppfatta mig som det, för jag känner aldrig lika starkt för killar som jag gör för tjejer. Och tänder som sagt inte på dem alls...
  • Anonym (Förvirrad)
    kramin skrev 2014-06-07 13:41:10 följande:
    Jag gillar inte heller penisar, skulle aldrig suga av en man och försöker undvika att erkänna att sperma oftast äckliga mig. Men då och då har jag riktigt bra sex med män ändå, för att de fokuserar mer på mig och ansvarar ganska mycket själva för sin egen tillfredsställelse, och min fokus på dem handlar om annat än deras könsorgan. En del av de här männen har tolkat mig som inners inne lesbisk eftersom jag inte tänder på mäns kön och de vet att jag även har sex med kvinnor, men jag tycker inte det stämmer. För när jag har sex med kvinnor och tänder på kvinnor så är det inte där heller deras könsorgan jag uppskattar. Jag är inte förtjust i fittor och tycker att kvinnor som får fontänorgasmer är lika jobbigt som män som sprutar sperma.
    Så om man höll sig till att bedöma vilka könsorgan jag tänder på så är jag asexuell. Men jag har en massa bra sex med både män och kvinnor när jag hittar andra som gillar sex på samma vis som jag uppskattar, och jag har kärlekskänslor för både män och kvinnor och är nöjd med att kalla mig bisexuell.
    Det är ju fortfarande så att en majoritet av mänskligheten tänder jag inte det minsta på, hur bisexuell jag än är, det är enstaka personer jag tänder på, och de till hör inte bara endera könet. Om en relation kommer att funka sexuellt eller ej kan jag inte avgöra utifrån min läggning, jag måste helt enkelt prova, och leva med risken att det inte känns bra och att jag då får avsluta saker. Så farligt är det inte att ibland göra någon besviken.
    Jag känner igen mig i det du säger om att det går att ha bra sex i alla fall. Jag hade fantastiskt sex med den senaste killen jag var tillsammans med. Däremot håller jag inte med om det du säger om det kvinnliga könsorganet. Jag älskar fittor och oralsex med kvinnor, både att ge och få. 

Jag ska verkligen ta åt mig av det där sista, det handlar oftast om personen oavsett kön. Jag får nog prova och prata med honom om detta så får vi se vad som händer.. Tack!
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (dhiefb) skrev 2014-06-07 16:42:40 följande:
    en gång hörde jag en teori som gick ut på att tala om saken som att man kan tänka i kategorierna  "heteroemotionell", "homoemotionell", "heterosexuell", "homosexuell" och detsamma med asexualitet, när man skall bena ut sina relationer och reaktioner. 

Man kan alltså tex vara asexuell men homoemotionell, heterosexuell men både hetero- och homoemotionell osv osv osv 
    Det där var nog det bästa jag har hört på länge. Varför har man inte hört talas om detta förut?

I så fall är jag biemotionell och homosexuell. Men hur fungerar det i praktiken i förhållanden?
  • Anonym (gift)

Jag lyckades aldrig riktigt klura ut min läggning men är idag gift med en man sedan lääänge. När man väl är kär och det känns rätt med en person så blir den där etiketten inte lika viktig längre. Men jag förstår hur du känner. Dessutom har jag alltid känt som du inför snoppar men jag tycker om min mans snopp. Fast jag gillar inte att ge oralsex om det inte är i duschen.

Inte för att detta inlägg är till någon större nytta men jag antar att jag vill få fram att det löser sig.

• Anonym (!)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-06-08 13:37:29 följande:
    Fast allt handlar inte om sex. Det är inte så enkelt tyvärr. Kärlek handlar om känslor också och jag har haft känslor för både kvinnor och män. 

Nä jag förstår att man kan älska både män och kvinnor utan att vara bög bi men som du sa det är en helt annan sak :) sexuell dragning är vad som definierar våran läggning
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (!) skrev 2014-06-08 15:09:05 följande:

Nä jag förstår att man kan älska både män och kvinnor utan att vara bög bi men som du sa det är en helt annan sak :) sexuell dragning är vad som definierar våran läggning
    Fast det är ju ändå skillnad på att älska någon (t.ex. som jag älskar mina vänner eller familjemedlemmar) och att vara kär. Jag blir kär i både killar och tjejer... 
  • Anonym (!)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-06-09 15:18:04 följande:
    Fast det är ju ändå skillnad på att älska någon (t.ex. som jag älskar mina vänner eller familjemedlemmar) och att vara kär. Jag blir kär i både killar och tjejer... 

Kär utan att k.änna attraktion? Ok jag antar att det går om du säger det :)
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (!) skrev 2014-06-09 20:51:13 följande:

Kär utan att k.änna attraktion? Ok jag antar att det går om du säger det :)
    Kanske låter konstigt, men kär blir man ju i personligheten... eller?
  • Anonym (Förvirrad)

Ni andra som tycker att penisar är äckliga, vad är det som gör att ni är sexuellt attraherade av era män?

• Anonym (.)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-06-10 10:41:11 följande:
    Ni andra som tycker att penisar är äckliga, vad är det som gör att ni är sexuellt attraherade av era män?

Jag antar att man blir sexuellt attraherad av kärleken till en annan människa, och när han rör mig så känns det ju som om en kvinna skulle röra mig. Jag tänder inte på att röra hans kropp, men kan ibland bli lätt upphetsad av att smeka nacke eller liknande då jag märker att han tycker om det och tänder på det.
  • Anonym (gift)
    Tänder väl inte direkt på andras kroppar, vare sig kvinnliga eller manliga, utan tänder mer på att de tänder på mig. 

Med andra män före min man kände jag dock en osäkerhet inför penisen och ville helst inte ens ta i den. Men det var bara sexuella kontakter. Jag älskar min man och då älskar jag på något vis hela honom, inklusive penisen. Jag tycker t.o.m om att ta i den.
  • kramin
    Jag kan tycka om mäns reaktioner, hur man kan se deras kåthet och deras njuting i ansikte och kroppsspråk, deras andhämtning.
    Jag kan också tycka om hur män framkallar kåthet hos mig, hur de berör mig, smeker, slickar, tar tag i mig.

Ganska exakt samma saker som tänder mig tillsammans med kvinnor.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (.) skrev 2014-06-10 11:02:03 följande:

Jag antar att man blir sexuellt attraherad av kärleken till en annan människa, och när han rör mig så känns det ju som om en kvinna skulle röra mig. Jag tänder inte på att röra hans kropp, men kan ibland bli lätt upphetsad av att smeka nacke eller liknande då jag märker att han tycker om det och tänder på det.
    Anonym (gift) skrev 2014-06-10 14:40:19 följande:
    Tänder väl inte direkt på andras kroppar, vare sig kvinnliga eller manliga, utan tänder mer på att de tänder på mig. 

Med andra män före min man kände jag dock en osäkerhet inför penisen och ville helst inte ens ta i den. Men det var bara sexuella kontakter. Jag älskar min man och då älskar jag på något vis hela honom, inklusive penisen. Jag tycker t.o.m om att ta i den.
    kramin skrev 2014-06-11 13:16:43 följande:
    Jag kan tycka om mäns reaktioner, hur man kan se deras kåthet och deras njuting i ansikte och kroppsspråk, deras andhämtning.
    Jag kan också tycka om hur män framkallar kåthet hos mig, hur de berör mig, smeker, slickar, tar tag i mig.

Ganska exakt samma saker som tänder mig tillsammans med kvinnor.
    Tack för att ni delar med er :) Jag har svårt att känna igen mig i det ni skriver, men jag tror att jag behöver ge honom en chans i alla fall. Kanske kan jag hitta samma sak som ni har gjort, och om inte är det nog dags att inse att jag nog behöver satsa på tjejer :P 

• Anonym (dhiefb)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-06-08 13:46:18 följande:
    Det där var nog det bästa jag har hört på länge. Varför har man inte hört talas om detta förut?

I så fall är jag biemotionell och homosexuell. Men hur fungerar det i praktiken i förhållanden?
    hur det fungerar i praktiken? Ja, det är en bra fråga! Glad

det gäller väl att hitta någon som har en "profil" som passar en. Ett exempel: Jag var ihop med en asexuell homoemotionell person, jag är väl biemotionell men mest homosexuell. Det blev ju katastrof förstås. 

Det var länge lute obekvämt att vara ihop med folk av det motsata könet, sex funkade men var på ett undersligt stt stressande. Nu är jag homosexuellt gift och det är mycket bättre. Dock är man ju som bi-person högst misstänkt av hardcorehomos… suck. 

Så svaret är att relationer är föremål för en hel del förhandling….
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (dhiefb) skrev 2014-06-12 00:15:29 följande:
    hur det fungerar i praktiken? Ja, det är en bra fråga! Glad

det gäller väl att hitta någon som har en "profil" som passar en. Ett exempel: Jag var ihop med en asexuell homoemotionell person, jag är väl biemotionell men mest homosexuell. Det blev ju katastrof förstås. 

Det var länge lute obekvämt att vara ihop med folk av det motsata könet, sex funkade men var på ett undersligt stt stressande. Nu är jag homosexuellt gift och det är mycket bättre. Dock är man ju som bi-person högst misstänkt av hardcorehomos suck. 

Så svaret är att relationer är föremål för en hel del förhandling.
    Hmm, plötsligt blev det hela lite mer komplicerat, men jag tror att jag förstår..

Så till exempel, om du är en homosexuell, biemotionell kvinna och var tillsammans med en asexuell homoemotionell kvinna (alltså tände hon inte på någon men blev kär i kvinnor) fungerade det inte för att hon inte hade någon sexdrift?

Men låt oss säga att jag som homosexuell, biemotionell kvinna blir tillsammans med en heterosexuell, heteroemotionell man, finns risken att det inte fungerar för att jag inte tänder på honom? Samtidigt som chansen finns att det ändå fungerar för att vi ändå älskar varandra...?

Men det mest optimala alternativet för mig är att bli tillsammans med en kvinna som är bi-/homosexuell och -emotionell..? Är det så du menar?
Svar på tråden Homo eller bi? Jag är SÅ förvirrad, snälla hjälp mig!