• Anonym (Ida)

Vilken roll har ni i era bonusars liv?

Jag är ihop med en man som har 3 barn från ett tidigare förhållande. Barnen är 6-10 år och bor hos honom varannan vecka.

Jag har inga barn och vill inte ha (detta kan dock ändras). Min fråga är, är det rimligt att jag inte tar något ansvar för hans barn om vi skulle flytta ihop? Jag vill inte agera mamma till dem, vill inte lämna och hämta på aktiviteter, hjälpa till med läxor, ta hand om deras tvätt osv. Är det rimligt att ha det så i en bonusfamilj?

Vi bor inte ihop än så det är inte aktuellt just nu utan det är endast mina funderingar... Just nu träffar jag barnen ibland när de är hos sin pappa men jag har inget ansvar för dem. Jag har inget emot barnen, jag tycker om att umgås med dem men det är allt, jag vill inte ha något ansvar för dem i framtiden.

Hur har ni det i era familjer/förhållanden? Tror ni att min partner tar illa upp om jag berättar det som jag berättade här?

• Svar på tråden Vilken roll har ni i era bonusars liv?
  • nymedlem
    elinlilja skrev 2014-06-09 16:23:38 följande:
    Sorry jag är finlandssvensk och tänkte inte på att det ordet inte används i Sverige, var inte meningen att förvirra smile1.gif
    Ingen fara, nu har jag lärt mig något nytt idag.
  • elinlilja
    nymedlem skrev 2014-06-09 16:30:07 följande:
    Ingen fara, nu har jag lärt mig något nytt idag.

• amalie79
    humledummle skrev 2014-06-09 13:05:26 följande:
    För barnen kommer alltid först o det är lätt att känna sig utanför och som om man inte får lika mycket tid . Min sambo kände så i början men det gav med sig när han insåg att så länge vi bor i hopp är det bådas ansvar att se till att förhållandet prioriteras . Annars stod han mäst o såg på o kände sig utanför men nu hjälper han till o vi hinner mysa / prata o bara vara vuxna

Så tprk
  • Anonym (Måste inte)

Ni måste inte flytta ihop, det går att ha ett underbart fulländat förhållande ändå.
    Med tanke på din inställning och tanke på upplägg med separata tvättkorgar, vad du säger att du kan tänka dig att befatta dig med och inte ser jag inte någon vinst för någon av er med att flytta ihop.

Ni verkar ha det bra som ni har det nu.

Det är klart att pappan ska ta ansvar som han brukar men skulle jag som två barnsförälder flytta ihop med någon som inte skulle vilja vara så delaktig, låta mig göra det mesta själv de veckor jag har barnen kan jag lika gärna vara ensamstående. För mig är poängen att flytta ihop att leva ihop. Jag skulle inte vilja ha så separata liv med min partner, jag skulle känna mig ensam.

Jag vill inte ha en partner som gullar med mig på de barnfria veckorna och sen abdikerar när barnen kommer.

• Jenny 993

när jag träffade min sambo som har ett  barn sen innan så var barnet bara 4år... å när vi flyttade ihop så hjälptes vi åt med det mest som rörde barnet och idag så är det för det mesta jag som hämta å lämnar på skolan då vi inte får någon skolskjuts då vi bor i annan kommun och för att det är det som passar hela familjen bäst.och  funderar man på att skaffa ett gemensamt barn så är det viktigt att inte göra för stor skillnad på barnen för det märker barnen..här  märker pojken som idag är 7år av när lillebror på 1,5år av när han får nya kläder....

• Anonym (Ester)
    mamaleona skrev 2014-06-08 13:31:59 följande:
    Efter över tio års nyfamiljsliv skulle jag också vilja ta fram omöjligheten i att stå helt utanför ansvaret. Det GÅR liksom inte i vardagen. Kan behövas skjuts hit o dit, tvätten - ska ni ha separata tvättkorgar då? låter ju aningen korkat. Du måste ju som den andra vuxna ta konflikter i ett hushåll med barn i, du kan ju inte bara gå o vara tyst eller gå ut när det stormar. Kan behövas hjälp me läxläsning osv....Som sagt - det låter fint o planerat o strukturerat då man diskuterar saken men i praktiken kommer situationer nästan dagligen där man ändå måste blanda sig. Är du sådär helt på det klara med att inte delta ALLS i uppfostran så tycker jag du ska köra på särbo-linjen. Bäst för alla isf. Lycka till.
    Och jag är av en helt annan uppfattning, efter 6 år som extravuxen funkar det alldeles utmärkt att inte ta ansvar för någon annans barn.
    Okej jag tvättar och fixar mat om jag är först hem , skjutsar inte hit och dit, läser inga läxor ... fungerar utmärkt.

Och angående tvättkorgen så har jag en kollega som har tre tvättkorgar, hans hennes och barnens.
  • Anonym (Hepp)

Jag har aldrig följt med på åhörardagar i skolan eller tagit del av bonusarnas betyg eller så. Däremot är jag med och sätter upp regler hemma.

• Anonym (usch)

Usch vad jag mår illa på alla inlägg om denna behandling gentemot barnen, blir gråtfärdig! Stackars barn säger jag. Hur kan man sätta upp hem etcetera på villkor?! Tar jag mannen, tar jag hans barn punkt slut! Jag är gladeligen förälder åt min mans barn, älskar dom som mina egna. Att låta bli att göra matsäck bara för att "jag kan utöva den makten minsann" skulle få mig att inte vilja leva med mig själv ens. Det finns förklaringar till varför så många barn far illa i världen, det finns för många vuxna som inte bryr sig om andras barn! Ärligt ser man ett barn på stan far illa nog är man där.. Men inte för sitt bonusbarn, utan bara med villkor och egoistiska regler. Skrämmande.

Min roll: Jag är andrahands mamma med andrahandsvärde och trivs riktigt bra med det!Det är ju den bästa platsen jag kan få, andrahands på något som från början inte var mitt men som vuxit fast sig på mig. Jag kunde lika gärna ha varit hatad! Men jag är älskad och uppskattad av mina bonusbarn. Bästa sättet. Bästa belöning.

• Anonym (usch)
    Jenny 993 skrev 2014-06-09 19:59:44 följande:
    när jag träffade min sambo som har ett  barn sen innan så var barnet bara 4år... å när vi flyttade ihop så hjälptes vi åt med det mest som rörde barnet och idag så är det för det mesta jag som hämta å lämnar på skolan då vi inte får någon skolskjuts då vi bor i annan kommun och för att det är det som passar hela familjen bäst.och  funderar man på att skaffa ett gemensamt barn så är det viktigt att inte göra för stor skillnad på barnen för det märker barnen..här  märker pojken som idag är 7år av när lillebror på 1,5år av när han får nya kläder....

• Anonym (Ester)
    Anonym (usch) skrev 2014-06-30 08:40:14 följande:

Usch vad jag mår illa på alla inlägg om denna behandling gentemot barnen, blir gråtfärdig! Stackars barn säger jag. Hur kan man sätta upp hem etcetera på villkor?! Tar jag mannen, tar jag hans barn punkt slut! Jag är gladeligen förälder åt min mans barn, älskar dom som mina egna. Att låta bli att göra matsäck bara för att "jag kan utöva den makten minsann" skulle få mig att inte vilja leva med mig själv ens. Det finns förklaringar till varför så många barn far illa i världen, det finns för många vuxna som inte bryr sig om andras barn! Ärligt ser man ett barn på stan far illa nog är man där.. Men inte för sitt bonusbarn, utan bara med villkor och egoistiska regler. Skrämmande.

Min roll: Jag är andrahands mamma med andrahandsvärde och trivs riktigt bra med det!Det är ju den bästa platsen jag kan få, andrahands på något som från början inte var mitt men som vuxit fast sig på mig. Jag kunde lika gärna ha varit hatad! Men jag är älskad och uppskattad av mina bonusbarn. Bästa sättet. Bästa belöning.

Vad menar du med det? Tolkar jag dig rätt om du menar att du inte tycker att en bonusförälder/extra vuxen ska få vara med och påverka regler och hur man vill ha det i hemmet?
    OM du menar så, så undrar jag varför? Kan bara gå till mitt eget hem. Här skulle djunglens lag råda VV. Ungar skulle skena ut och in, skåp skulle länsas på det mesta i sötsaker, ingen respekt för att folk jobbat natt utan in med ungar klockan 9.30 på morgonen osv osv...
  • Utan Barn

Jag tror du missuppfattat ganska mycket.
    Oftast räcker det med två föräldrar.
    Att inte göra massäck har väl inget med MAKTEN att göra. Utan det faktum att man tycker att barnets föräldrar klarar detta ypperligt själva.
    Det finns många normalt trevliga mellanlägen mellan hatad och älskad som en mor...

• Anonym (usch)
    Anonym (Ester) skrev 2014-06-30 12:25:27 följande:
    Vad menar du med det? Tolkar jag dig rätt om du menar att du inte tycker att en bonusförälder/extra vuxen ska få vara med och påverka regler och hur man vill ha det i hemmet?

OM du menar så, så undrar jag varför? Kan bara gå till mitt eget hem. Här skulle djunglens lag råda VV. Ungar skulle skena ut och in, skåp skulle länsas på det mesta i sötsaker, ingen respekt för att folk jobbat natt utan in med ungar klockan 9.30 på morgonen osv osv...

Fel uppfattning, helt tvärtom menar jag så jag tror vi är på samma våglängd!
  • Anonym (Ester)
    Anonym (usch) skrev 2014-07-01 15:33:36 följande:

Fel uppfattning, helt tvärtom menar jag så jag tror vi är på samma våglängd!

Aha ????
  • Anonym (Ester)

[quote=73543754][quote-nick]Anonym (Ester) skrev 2014-07-01 16:03:09 följande:[/quote-nick]

Aha ????

[/quote

Och frågetecken ska inte va med,telefon gör som den vill idag

• A1987

Sambons dotter på 6 år kallar mej vid namn, men kan för utomstående presentera mej som sin "halva mamma", något hon fått från sin mamma som förklarat mej som "lite som en mamma hos pappa". Själv har jag varit noga med att jag bara har ett förnamn, ingen titel. Hon bor här varannan vecka och jag och sambon delar på ansvaret. Han jobbar ofta långa dagar, jag slutar kl 14. Hämtar henne på dagis, kommer hem och fixar mat. Skall jag bort senare tar jag med henne, skall jag träna kör jag henne till sambons föräldrar eller syster så länge. Dom skulle aldrig säga emot, för dom är alla glada över att jag tar hand om henne och accepterat henne på det sättet. Inte för att de annars heller har något emot att sköta henne en stund nu som då.

Reglerna hemma hos oss har vi med sambon tillsammans kommit överens om. Dessutom har vi så pass samma åsikt att jag vet vad han skulle godkänna när det kommer till hennes uppfostran. Visst får jag ibland höra "du är inte min mamma, du kan inte bestämma över mej" om jag är av annan åsikt med tjejen, men det lugnar sej alltid när sambon håller fast vid vad jag sagt.

Ekonomiskt delar vi på allt. Den handlar som är först hemma för att laga mat, oftast jag. Även pga att jag är kräsnare med vad vi skall äta. Hennes kläder köper han, där emellan köper jag gärna någon fin klänning till henne, eller om jag hittar något på rea.

Har svårt att föreställa mej hur jag skulle kunna vara helt passiv, bara kompis med barn som bor i mitt hem. Hur säger man vid behov ifrån om man annars bara är passiv och lever sitt eget liv under den veckan?

• Anonym (!)

Jag träffade min man när hans barn var 6 och 8 år, idag är dom 19 och 21 år. Jag behandlar barnen precis som det varit mina biologiska. Har varit precis lika delaktig som deras biologiska föräldrar varit, allt annat skulle kännas fel.

• Ess

Hur kan en matsäck bli en maktfråga?
    Enda anledningen till att barnet kan bli utan, är om föräldern total brister i sitt ansvar. Det är ju föräldern som ska hålla reda på när barnet behöver en matsäck. Förstår inte hur det överhuvudtaget kan landa på tredjepersons ansvar.
  • nyans

Om barn far illa i världen så är det för att deras föräldrar inte bryr sig om dem. Helt sjukt att lägga ansvaret på tredje part.

Självklart skiter jag inte bara i ett barn som far illa! Men det är inte samma sak som att man förväntas ta en massa ansvar för andras barn. Det finns många som inte har någon närmare relation till sin partners barn, så nej, barnen kommer INTE automatiskt på köpet!

Försök att tänka lite utanför din egen box nästa gång. Alla är inte som du, alla vill inte ha föräldraansvar och det kan funka utmärkt ändå!
  • Anonym (acc)
    nyans skrev 2014-07-01 21:26:00 följande:
    Om barn far illa i världen så är det för att deras föräldrar inte bryr sig om dem. Helt sjukt att lägga ansvaret på tredje part.

Självklart skiter jag inte bara i ett barn som far illa! Men det är inte samma sak som att man förväntas ta en massa ansvar för andras barn. Det finns många som inte har någon närmare relation till sin partners barn, så nej, barnen kommer INTE automatiskt på köpet!

Försök att tänka lite utanför din egen box nästa gång. Alla är inte som du, alla vill inte ha föräldraansvar och det kan funka utmärkt ändå!
Svar på tråden Vilken roll har ni i era bonusars liv?