• Mollith

Lekförbud för en treåring?

Hej!
    Några av vår familjs vänner har, om inte deras barn lyssnar, satt lekförbud. Dvs att barnen tex inte får leka med sina kompisar på ca en vecka. Barnen är 6 resp 8 år och jag tycker detta är en bra regel om det nu funkar riktigt.

Jag har själv barn, den äldsta är 3 år och jag funderade på om "lekförbudsregeln" skulle va bra även för henne.

Det jag funderade på är om hon ännu är för liten för att ha en sådan regel här hemma? Vad säger ni? :)

• Svar på tråden Lekförbud för en treåring?
  • Stårschan
    nernu skrev 2014-06-10 09:20:44 följande:
    Det är extremt olämpligt att hota barn att äta. Du lägger grunden för en väldigt olämplig syn på mat och hur man äter. 

Ingen har väl sagt något om att man ska hota barnen för att de ska äta. Däremot sätter man upp regler så att de uppför sig vid matbordet - använder bestick, använder ett vårdat språk, busar inte med syskon, säger tack för maten och plockar undan sin tallrik, mm.
  • elinlilja
    nernu skrev 2014-06-10 09:20:44 följande:
    Det är extremt olämpligt att hota barn att äta. Du lägger grunden för en väldigt olämplig syn på mat och hur man äter. 

Jag har inte sagt att man ska hota barn till att äta om det inte vill. Men vill inte barnet äta så får det oberoende sitta snällt vid bordet och vänta att alla andra ätit klart...
  • Sous

Jag uppfattade verkligen det elinlilja skrev "sitta ner och äta vackert" som att hota barnet om det inte äter. Att barnet får gå från bordet om det kastar mat för att resten av familjen vill äta ifred är ju bara ett straff om barnet sen inte är välkommet tillbaka till bordet och får vara hungrig till nästa mål.

Att uppmuntra ett trevligt bordsskick gör man enligt min mening bäst genom att föregå med gott exempel och inte genom att hota med uteblivet barnprogram om barnet inte slutar kladda med spagettin.

• elinlilja

Om barnet bara krånglar och leker vid matbordet så får ju ungen precis som den vill om man låter den gå från bordet..

• elinlilja

Ofta handlar det ju om att barnet inte "hinner" äta för att någon lek är i mitten... då anser jag att man inte ska låta barnet gå och leka istället...

• Natulcien
    elinlilja skrev 2014-06-10 12:13:59 följande:
    Om barnet bara krånglar och leker vid matbordet så får ju ungen precis som den vill om man låter den gå från bordet..
    Och vad lär sig barnet av att tvingas sitta kvar, menar du?

Tvång hör inte hemma vid ett matbord, anser jag. Det ska vara trevligt vid matbordet. Vi har aldrig tvingat, trugat eller hotat vid matbordet (och ingen annanstans heller), och vi har heller inte haft några problem med krångel vid  matbordet med vår 3,5-åring.
    Nån gång har han hällt ut ett glas vatten. Men då tar man bara bort glaset en stund, och så är det "problemet" löst.
  • Prospero
    Amanda84 skrev 2014-06-09 23:51:52 följande:
    Att de inte skall få leka på en vecka verkar väldigt märkligt men annars så kan det ju användas som en konsekvens av något (alltså inte straff).

Exempel:

Om barnet och barnets kompis slänger leksaker i alla rum, rullar ut alla toarullar på golvet, slänger jord i soffan så kan man säga att om de gör så en gång till så kan inte kompisen komma på besök på några dagar eftersom de uppenbarligen inte kan leka ordentligt tillsammans utan att förstöra. Det är en konsekvens.

Om barnet har jättestökigt i sitt rum så kan kompisen inte komma och hälsa på förrän leksakerna är undanplockade eftersom man inte tar hem gäster om det är stökigt (även om det tar en vecka att städa undan) Det är en konsekvens.

Om barnet inte vill ta på sig skorna när ni skall gå och handla, ligger och skriker på golvet och river pappa i ansiktet och barnet därför inte får lov att leka med en kompis på en vecka så är det ett straff.

Om barnet ritar på väggen och därför inte får lov att leka med en kompis på en vecka så är det ett straff.

Konsekvenser är bra. Straff är dåligt. Genom alla de år jag har arbetat inom förskolan så har jag upplevt att barn som får uppleva konsekvenser av sitt handlande, har lättare att förstå vad som är rätt och fel. De har mindre benägenhet att göra saker som man inte får lov att göra och de är ofta tryggare i sig själv. Barn som ofta får straff har svårare att bedöma vad som är rätt och fel och de förstår oftast inte varför den vuxne agerar som den gör.

Om Kalle ritar på väggen och får som konsekvens att han skall tvätta bort det som ritats på väggen så kommer Kalle inte att rita på väggen fler gånger. Om Lisa ritar på väggen och får som straff att inte leka med en kompis så kan Lisa inte koppla ihop leken med kompisen och att hon ritade på väggen, vilket gör att hon mycket väl kan rita på väggen igen.
    Detta var huvudet på spiken, allt som behövs, superbra!

Ta dessutom i beaktan att en 3-åring har ett helt annat tidsperspektiv än vad vuxna har. En dag är en evighet.
  • MxMeNow
    Amanda84 skrev 2014-06-09 23:51:52 följande:
    Att de inte skall få leka på en vecka verkar väldigt märkligt men annars så kan det ju användas som en konsekvens av något (alltså inte straff).

Exempel:

Om barnet och barnets kompis slänger leksaker i alla rum, rullar ut alla toarullar på golvet, slänger jord i soffan så kan man säga att om de gör så en gång till så kan inte kompisen komma på besök på några dagar eftersom de uppenbarligen inte kan leka ordentligt tillsammans utan att förstöra. Det är en konsekvens.

Om barnet har jättestökigt i sitt rum så kan kompisen inte komma och hälsa på förrän leksakerna är undanplockade eftersom man inte tar hem gäster om det är stökigt (även om det tar en vecka att städa undan) Det är en konsekvens.

Om barnet inte vill ta på sig skorna när ni skall gå och handla, ligger och skriker på golvet och river pappa i ansiktet och barnet därför inte får lov att leka med en kompis på en vecka så är det ett straff.

Om barnet ritar på väggen och därför inte får lov att leka med en kompis på en vecka så är det ett straff.

Konsekvenser är bra. Straff är dåligt. Genom alla de år jag har arbetat inom förskolan så har jag upplevt att barn som får uppleva konsekvenser av sitt handlande, har lättare att förstå vad som är rätt och fel. De har mindre benägenhet att göra saker som man inte får lov att göra och de är ofta tryggare i sig själv. Barn som ofta får straff har svårare att bedöma vad som är rätt och fel och de förstår oftast inte varför den vuxne agerar som den gör.

Om Kalle ritar på väggen och får som konsekvens att han skall tvätta bort det som ritats på väggen så kommer Kalle inte att rita på väggen fler gånger. Om Lisa ritar på väggen och får som straff att inte leka med en kompis så kan Lisa inte koppla ihop leken med kompisen och att hon ritade på väggen, vilket gör att hon mycket väl kan rita på väggen igen.

Under de år jag varit förälder har jag upplevt att barn till pedagoger är de som oftast är sämst uppfostrade, ironiskt nog.
  • elinlilja

De lär sig vänta för det första.. för det andra att de inte alltid får som de vill...

• cosinus
    Natulcien skrev 2014-06-10 13:07:19 följande:
    Och vad lär sig barnet av att tvingas sitta kvar, menar du?

Tvång hör inte hemma vid ett matbord, anser jag. Det ska vara trevligt vid matbordet. Vi har aldrig tvingat, trugat eller hotat vid matbordet (och ingen annanstans heller), och vi har heller inte haft några problem med krångel vid  matbordet med vår 3,5-åring.
    Nån gång har han hällt ut ett glas vatten. Men då tar man bara bort glaset en stund, och så är det "problemet" löst.
    Att sitta kvar behöver ju inte vara för att barnet ska lära sig något. Men har man flera syskon så blir det knas om alla får gå direkt de är klara, då kommer den som äter långsamt inte äta upp för att syskonen får gå och leka.

Ett barn som inte vill äta får iaf sitta vid bordet, ett barn som inte kan uppföra sig vid bordet får gå undan och vänta medan vi andra äter. Då gäller ingen lek på nedervåningen. Visst man skulle kunna se det som att barnet i fråga kan leka på annat håll men som regel är det inget problem för det barnet som inte skött sig har i 99 % av fallen gjort det genom att trigga syskon som vill äta och att vara på rummet och vänta medan resten äter upp är så tråkigt att de inte kommer sig för att leka. Så antingen är de bara eller så kommer de ner och vill vara med igen.
  • Tant Prysselius
    Mollith skrev 2014-06-09 17:49:50 följande:
    Sen en fråga till er: har ni ALDRIG sagt till era barn om de har missköt sig på något vis, mer eller mindre att ni inte åker iväg på planerad resa etc, om de inte lyssnar? För det är ju också ett straff, även om resan blir av eller inte. Tänk på det!
    Nej aldrig, inte på det sättet du menar. En gång bråkade och skrek barnen massor i baksätet när vi skulle åka bort, då körde jag in i en parkeringsficka och frågade om de ville åka hem istället. För det är farligt att köra bilen på motorväg om barnen skriker och man inte kan hålla fokus på körningen. De lugnade ner sig och vi kunde fortsätta. Om de hade fortsatt skrika hade jag dock vänt bilen och åkt hem, dvs deras handlande fick en konsekvens. 

Men man kan inte hota barn med att "om du inte städar rummet får du inte gå på Gröna Lund". Vad har Gröna Lund med barnets rum att göra? Ingenting. 

Hot och straff är dåliga uppfostringsmetoder som ger osäkra barn som upprepar sina misstag. Uppfostra dina barn med kärlek, respekt och konsekvenser anpassade efter barnets mognadsnivå så ska du se att du får trygga, glada barn. Barn som vågar komma och säga till när de har gjort något tokigt för de vet att mamma inte blir galen och straffar utan att ni löser det tokiga tillsammans istället. Något som kan vara speciellt skönt när barnen kommer upp i tonåren...
  • Hallonbåt02
    MxMeNow skrev 2014-06-10 14:26:38 följande:

Under de år jag varit förälder har jag upplevt att barn till pedagoger är de som oftast är sämst uppfostrade, ironiskt nog.
    Kan inget annat än hålla med om det här.
  • Penida

Jag tycker inte att det är ett passande straff oavsett ålder. Jag tycker tvärtom att det är viktigt att uppmuntra lek med andra och skulle inte använda mina barns kompisar och deras lekfullhet som ett vapen. Ett sånt straff tror jag skulle kunna sätta sig djupare än den och den veckan, förstöra barns relationer med andra barn då de "aldrig" tillåts leka.
    Vad gör dina vänners barn den veckan det är förbjudet att leka med andra? Vad tänker du att ditt barn skulle göra då? Är det verkligen bättre?
    Om du tror på straff av det slaget skulle jag tro att det är bättre att ta bort materiella saker, inte deras kompisrelationer.

Avskyr CIO-metoder
  • Hallonbåt02

Tidigare läggdags samt ta bort en leksak  fungerar bäst i vårat hus och att vara konsekvent, jag tror  det är där det brister hos många.
    Det är sällan jag behöver bråka med mina barn om saker  för att få dem att lyssna och göra som jag säger, visst har dem vägrat och lyssna men när dem har fått sin konsekvens några gånger så brukar det sluta ganska snabbt då det ofta är en sak dem bara älskar eller som för stortjejen som INTE  vill lägga sig samma tid som sina yngre syskon ;)
    Trotsåldern på 4 åringen hanterar jag oftast med tystnad för att sedan tala ut om det saken gällde så att hon får sina känslor uttryckta, visst fasen har hen rätt att vara förbannad när hen inte får GLASS ;) Går utbrotten överstyr dvs att saker börjar flyga runt så  får hen sitta på trappen i  2 min vilket har funkat klockrent och jag förklarar varför hen fick sitta där .

• Penida
    Hallonbåt02 skrev 2014-06-10 20:01:37 följande:
    Trotsåldern på 4 åringen hanterar jag oftast med tystnad för att sedan tala ut om det saken gällde så att hon får sina känslor uttryckta, visst fasen har hen rätt att vara förbannad när hen inte får GLASS ;) Går utbrotten överstyr dvs att saker börjar flyga runt så  får hen sitta på trappen i  2 min vilket har funkat klockrent och jag förklarar varför hen fick sitta där .
    Vad betyder överstyr? Barn reagerar ofta starkare än vuxna.
    Jag gillar den här artikeln, nu när vi ändå kom inte på time-out.
    www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Flarsh.files.wordpress.com%2F2009%2F02%2Ftimeout-som-metod-i-barnuppfostran.pdf&ei=kk2XU6C0BsO_ygPIr4C4Dg&usg=AFQjCNH5iWzBCrauSIcKNp4Y9l50dHyiIw&sig2=re1y_W5hgN1ZfjA3l-wt1g&bvm=bv.68693194,d.bGQ
    Avskyr CIO-metoder
  • Hallonbåt02

Penida, överstyr för mig  är när ett barn börjar slåss eller kasta saker runt sig pga att den är arg.Det är helt ok för mina barn att vara arga och dem får skirika och gapa hur mycket dem vill MEN jag låter dem absolut INTE  kasta runt sake rbara för något inte passar dem. Jag som vuxen har ändå ett visst ansvar i att kontrolera hur mitt barn får ager anär denne blir förbannad.
    Det finns massor av artiklar och metoder för  att uppfostra barn och jag har tyvärr sett flera metoder som inte fungerar och det med andras barn som deras föräldrar och även pegagoger använt sig av.
    Jag isolerar aldrig mina barnoch dem  är alltid i samma rum som mig så den sidan du precis drog fram är inte av intresse i vårat fall..

Svar på tråden Lekförbud för en treåring?