Flickan och kråkan skrev 2014-06-12 12:56:09 följande:
Inte kunnig vad gäller adhd och inte undersökningen i fråga heller, men det jag tänker spontant utifrån det du skriver är att pojkar födda sent på året som faktiskt har adhd kanske mer sällan missas och därmed ger en skenbar överrepresentation. Problemen kanske oftare blir mer uppenbara med dessa barn, då pojkar generellt är lite senare än flickor i grundskoleåldern. Att vara pojke, född sent på året + adhd är kanske en kombination som mindre ofta faller mellan stolarna.
Exakt det jag försökte få fram
Neuropsykiatriska diagnoser är ganska "nya" som diagnoser. D.v.s. svårigheterna har alltid funnits, men man har inte haft ett namn på dem (precis som man inte hade namn på många sorters cancer förr i tiden, men man dog i dem ändå, man visste bara inte varför). Diagnoserna ADHD och Asperger har t.ex. bara runt 20-30 år på nacken, DAMP fanns ett tag parallellt, innan dess fanns MDB (tror jag att det hette), innan det fanns andra namn.
Det jag har läst är att det i forskningen egentligen inte finns något stöd för att FÖREKOMSTEN av autism och ADHD skulle ha ökat. Däremot har DIAGNOSTICERINGEN ökat, vilket sedan ger medialarm om "autismepidemier" och "alla har ADHD"... Och samtidigt så har samhället också på en del sätt blivit svårare, med ökade krav på t.ex. social förmåga, individualism, problemlösningsförmåga och självständighet.
Den förälder som har försökt få till en utredning för sitt barn, vet också att det inte är direkt lätt. En utredning är något man får kämpa för, ofta i många år. Bara själva utredningen för att ta reda på OM det finns en funktionsnedsättning alltså. Så överlag är det antagligen, medialarm till trots, UNDERdiagnosticering som är det stora problemet, inte ÖVERdiagnosticering. Vilket också kan leda till snedvridning i statistiken, t.ex. på detta sätt att dom "uppenbara fallen", pojkar födda sent på året, får diagnos, medan dom som döljer det bättre missas, som pojkar födda tidigt på året samt flickor.