• Alva3

Är det vanligare att en pojke som är född sent på året får en diagnos?

Hej, en vän till mig sa att det var vanligare att om man är pojke och är född sent på året är det lättare att få diagnosen ADHD. nu undrar jag om det stämmer. Har tre pojkar 7 år, 3 år samt 3 månader gamla. De två äldsta är födda i december och november. Äldste har adhd. Hur hänger det ihop med ADHD och pojkar födda sent på året? Fattar inte riktigt...

William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • Svar på tråden Är det vanligare att en pojke som är född sent på året får en diagnos?
  • Mamori
    Natulcien skrev 2014-06-11 13:02:22 följande:
    Men varför skulle det bara drabba decemberbarn, men inte januaribarn då? Nej, det verkar långsökt...
    Nej nej, det ska drabba barn som föds under vintermånaderna. Har inte hört något om att vara född sent på året. Tänkte mest skriva det eftersom när man är född kan spela in.
  • UCharlotte

Skrämmande att man misstar omognad för ADHD. Det gör att vi medicinerar barn som inte behöver, och sen gömmer oss bakom en diagnos och beskyller den för allt dumt de gör.

• Natulcien
    Mamori skrev 2014-06-11 13:03:37 följande:
    Nej nej, det ska drabba barn som föds under vintermånaderna. Har inte hört något om att vara född sent på året. Tänkte mest skriva det eftersom när man är född kan spela in.
    Okej, då förstår jag vad du menade.
    Men det borde ju vara större risk om barnet drabbas av D-vitaminbrist när det väl är fött, och de första åren i sitt liv, än att mamman lider brist just vid födseln? Eller?
  • Bjoer
    Pandamamma79 skrev 2014-06-11 12:53:40 följande:
    Tro inte på sånt. Det är absolut inte så.
    Hur kan man öht få den idén?
    Man får idén för att statistik pekar på det? Tänk att det alltid ska komma ett sånt här svar från någon som ska verka bängsäker på något de inte har en aaaning om.
  • Pandamamma79
    Bjoer skrev 2014-06-11 13:13:00 följande:
    Man får idén för att statistik pekar på det? Tänk att det alltid ska komma ett sånt här svar från någon som ska verka bängsäker på något de inte har en aaaning om.
    Eh, ok! Min logik säger mig att det är bs!

Säger detsamma om dig!
  • Apelsin
    Natulcien skrev 2014-06-11 12:59:48 följande:
    Ja, men i artikeln så säger man ju att det sannolikt inte handlar om ADHD utan om omognad (och det gäller även flickor).

"De nya siffrorna visar enligt Björn Kadesjö att det kan finnas barn som missförstås ha adhd."

Ett barn som börjar i första klass och är fött i december är ju nästan ett helt år yngre än sina klasskamrater som är födda i januari. Kanske lite omognare, stökigare och mer okoncentrerad...

Jo, men det handlade om ämnet.  
    Då är det väl så då.
  • nozpa

Har läst lite olika angående den saken. Men pojkar födda i december var väl lite överrepresenterade bland personer som medicinerades för ADHD. Vad det egentligen beror på är väl kanske lite mer luddigt..

• pigglet

JAg har också hört detta. OCh med ev förklaring att de barnen kanske inte är riktigt mogna för de krav som ställs i skolan och den stökiga miljö det ofta är där. Och då får de lättare diagnosen.

• hansine
    Apelsin skrev 2014-06-11 12:31:14 följande:
    jag har också hört det, men förstår inte alls sambandet.
    Sambandet verkar enkelt - den som är född sent på året är åtminstone ett halvår yngre än klasskamraterna som är födda på våren. Den som är yngre har inte mognat lika mycket och hänger inte med lika väl.Då blir det också lättare att inte orka koncentrera sig på lektionerna.
  • Bjoer
    Pandamamma79 skrev 2014-06-11 15:58:41 följande:
    Eh, ok! Min logik säger mig att det är bs!
    Säger detsamma om dig!
    Vilket säger en del om din logik. ;)
  • Mumin80
    hansine skrev 2014-06-11 20:57:31 följande:
    Sambandet verkar enkelt - den som är född sent på året är åtminstone ett halvår yngre än klasskamraterna som är födda på våren. Den som är yngre har inte mognat lika mycket och hänger inte med lika väl.Då blir det också lättare att inte orka koncentrera sig på lektionerna.
    Och som med samband som verkar enkla, så är dom inte alltid det... 

Ja, en högre andel av barn som är födda senare på året har hittills diagnosticerats med adhd. Och fler pojkar än flickor. 

När det gäller könsfördelningen, så kan ju snedfördelningen hänga ihop med att diagnoskriterierna för adhd bygger på forskning om pojkar i åldern 6-11 år. Så flickor kan mycket väl ha adhd i samma utsträckning som pojkar, det är bara det att det syns på lite andra sätt och därför diagnosticeras dom inte. 

När det gäller födelsetid på året, så kan det ju lika gärna vara så att barn födda tidigt på året är UNDERrepresenterade som att barn födda sent på året är överrepresenterade. D.v.s. eftersom ett barn fött i januari är närmare ett år äldre än dom yngsta barnen i klassen så döljs barnets svårigheter av att det har hunnit mogna mer. Och så kopplar man detta till att diagnoskriterierna är framtagna på basen av pojkar 6-11 år, och att "januaribarnen" kanske hinner upp i tonåren innan svårigheterna kommer i kapp dem, och då är det inte nödvändigtvis så att vården klarar av att korrekt identifiera att dom har adhd. 

Eller så är det lite av båda, lite underrepresentation i ena ändan och överrepresentation i andra. 

Det jag kan säga är att folk i allmänhet verkar ha väldigt dålig koll på vad som faktiskt krävs för att få en adhd-diagnos. Naturligtvis finns det också mindre kompetenta utredare, och feldiagnosticering sker säkert någon gång. Men det är nog betydligt vanligare att barn som HAR adhd INTE diagnosticeras, än att barn som INTE har adhd BLIR diagnosticerade. 

För att få en adhd-diagnos krävs alltså ganska mycket mer än bara lite "myror i brallorna"...
  • Flickan och kråkan
    Mumin80 skrev 2014-06-12 09:13:06 följande:
    Och som med samband som verkar enkla, så är dom inte alltid det... 

Ja, en högre andel av barn som är födda senare på året har hittills diagnosticerats med adhd. Och fler pojkar än flickor. 

När det gäller könsfördelningen, så kan ju snedfördelningen hänga ihop med att diagnoskriterierna för adhd bygger på forskning om pojkar i åldern 6-11 år. Så flickor kan mycket väl ha adhd i samma utsträckning som pojkar, det är bara det att det syns på lite andra sätt och därför diagnosticeras dom inte. 

När det gäller födelsetid på året, så kan det ju lika gärna vara så att barn födda tidigt på året är UNDERrepresenterade som att barn födda sent på året är överrepresenterade. D.v.s. eftersom ett barn fött i januari är närmare ett år äldre än dom yngsta barnen i klassen så döljs barnets svårigheter av att det har hunnit mogna mer. Och så kopplar man detta till att diagnoskriterierna är framtagna på basen av pojkar 6-11 år, och att "januaribarnen" kanske hinner upp i tonåren innan svårigheterna kommer i kapp dem, och då är det inte nödvändigtvis så att vården klarar av att korrekt identifiera att dom har adhd. 

Eller så är det lite av båda, lite underrepresentation i ena ändan och överrepresentation i andra. 

Det jag kan säga är att folk i allmänhet verkar ha väldigt dålig koll på vad som faktiskt krävs för att få en adhd-diagnos. Naturligtvis finns det också mindre kompetenta utredare, och feldiagnosticering sker säkert någon gång. Men det är nog betydligt vanligare att barn som HAR adhd INTE diagnosticeras, än att barn som INTE har adhd BLIR diagnosticerade. 

För att få en adhd-diagnos krävs alltså ganska mycket mer än bara lite "myror i brallorna"...
    Inte kunnig vad gäller adhd och inte undersökningen i fråga heller, men det jag tänker spontant utifrån det du skriver är att pojkar födda sent på året som faktiskt har adhd kanske mer sällan missas och därmed ger en skenbar överrepresentation. Problemen kanske oftare blir mer uppenbara med dessa barn, då pojkar generellt är lite senare än flickor i grundskoleåldern. Att vara pojke, född sent på året + adhd är kanske en kombination som mindre ofta faller mellan stolarna.
  • Mumin80
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-12 12:56:09 följande:
    Inte kunnig vad gäller adhd och inte undersökningen i fråga heller, men det jag tänker spontant utifrån det du skriver är att pojkar födda sent på året som faktiskt har adhd kanske mer sällan missas och därmed ger en skenbar överrepresentation. Problemen kanske oftare blir mer uppenbara med dessa barn, då pojkar generellt är lite senare än flickor i grundskoleåldern. Att vara pojke, född sent på året + adhd är kanske en kombination som mindre ofta faller mellan stolarna.
    Exakt det jag försökte få fram  

Neuropsykiatriska diagnoser är ganska "nya" som diagnoser. D.v.s. svårigheterna har alltid funnits, men man har inte haft ett namn på dem (precis som man inte hade namn på många sorters cancer förr i tiden, men man dog i dem ändå, man visste bara inte varför). Diagnoserna ADHD och Asperger har t.ex. bara runt 20-30 år på nacken, DAMP fanns ett tag parallellt, innan dess fanns MDB (tror jag att det hette), innan det fanns andra namn. 

Det jag har läst är att det i forskningen egentligen inte finns något stöd för att FÖREKOMSTEN av autism och ADHD skulle ha ökat. Däremot har DIAGNOSTICERINGEN ökat, vilket sedan ger medialarm om "autismepidemier" och "alla har ADHD"... Och samtidigt så har samhället också på en del sätt blivit svårare, med ökade krav på t.ex. social förmåga, individualism, problemlösningsförmåga och självständighet. 

Den förälder som har försökt få till en utredning för sitt barn, vet också att det inte är direkt lätt. En utredning är något man får kämpa för, ofta i många år. Bara själva utredningen för att ta reda på OM det finns en funktionsnedsättning alltså. Så överlag är det antagligen, medialarm till trots, UNDERdiagnosticering som är det stora problemet, inte ÖVERdiagnosticering. Vilket också kan leda till snedvridning i statistiken, t.ex. på detta sätt att dom "uppenbara fallen", pojkar födda sent på året,  får diagnos, medan dom som döljer det bättre missas, som pojkar födda tidigt på året samt flickor. 
  • välfärdssamhället

Jag har ADHD och jag är född i januari månad. 
    Jag har inga myror i brallan, och jag gömmer mig inte bakom min diagnos.
    Jag har vad samhället kallar funktionsnedsättning, men jag ser det som en funktionshöjare istället.

Vad gäller själva utredningen så är det betydligt noggrannare och mer komplex än vad många här tror. 
    En ADHD utredning grundar sig inte endast på hur du är i din klass, om du är mer omogen för att du är född sent och dem andra har ett försprång. Det är knappast läraren som sätter din diagnos. Nej, utredningen är mycket mer djupgående, och skolan är endast en del av hela kakan. 
    Så, att säga att många diagnosticeras, möjligen felaktigt, pga av omognad är enligt mig naivt. Och saknar belägg dessutom.

• jordgubbe0812
    välfärdssamhället skrev 2014-06-13 00:18:00 följande:

Jag har ADHD och jag är född i januari månad. 
    Jag har inga myror i brallan, och jag gömmer mig inte bakom min diagnos.
    Jag har vad samhället kallar funktionsnedsättning, men jag ser det som en funktionshöjare istället.

Vad gäller själva utredningen så är det betydligt noggrannare och mer komplex än vad många här tror. 
    En ADHD utredning grundar sig inte endast på hur du är i din klass, om du är mer omogen för att du är född sent och dem andra har ett försprång. Det är knappast läraren som sätter din diagnos. Nej, utredningen är mycket mer djupgående, och skolan är endast en del av hela kakan. 
    Så, att säga att många diagnosticeras, möjligen felaktigt, pga av omognad är enligt mig naivt. Och saknar belägg dessutom.

Så din förklaring till att decemberbarn är överrepresenterad är?

Jag har själv barn med ADHD. Jag ifrågasätter ihuvudtaget inte att det finns barn som har grava problem inom området. Men diagnosen är relativt ny och diagnoskriterierna behöver antagligen ändras ett antal gånger för att de ska innefatta rimligt många individer. De handlar ju trots allt om beteendeavvikelse diagnoser och kriterierna borde rimligtvis sättas så att det innefattar rimligt många indivder. Idag får uppemot 8% diagnosen ADHD och då är något fel.
    Jmf med utvecklingsstörning som är satta för att omfatta 1 % av befolkningen.

Antagligen är det väldigt svårt att skilja på omognad och ADHD. Det är lätt att se vad som inte fungerar men svårare att veta varför.
  • välfärdssamhället
    jordgubbe0812 skrev 2014-06-18 23:14:14 följande:
    Så din förklaring till att decemberbarn är överrepresenterad är?

Jag har själv barn med ADHD. Jag ifrågasätter ihuvudtaget inte att det finns barn som har grava problem inom området. Men diagnosen är relativt ny och diagnoskriterierna behöver antagligen ändras ett antal gånger för att de ska innefatta rimligt många individer. De handlar ju trots allt om beteendeavvikelse diagnoser och kriterierna borde rimligtvis sättas så att det innefattar rimligt många indivder. Idag får uppemot 8% diagnosen ADHD och då är något fel.
    Jmf med utvecklingsstörning som är satta för att omfatta 1 % av befolkningen.

Antagligen är det väldigt svårt att skilja på omognad och ADHD. Det är lätt att se vad som inte fungerar men svårare att veta varför.
    Eftersom att jag inte gör några studier i ämnet på det viset så anser jag inte mig lämpad med att slänga ur mig förklaringarna du söker, även om många på FL tycks vara utbildade inom det mesta och inte är rädda för att lägga fram olika påkommna fakta. Där finns säkert många olika anledningar till detta, fast det kräver nog som sagt, lite djupgående stuider för att få bättre svar.

Däremot förstår jag inte när du skiver " Idag för uppemot 8% diagnosen ADHD och då är något fel". Vet du hur många % som "får" ha ADHD? Finns det skrivet någonstans eller han någon andlig skapare talat om för dig att 8% är helt på tok förhögt? Jag säger varken att det är rimligt eller orimligt, jag bara undrar hur du kan konstatera att det fel. Vem har talat om att det är fel? Hur har denna någon kommit fram till det?
  • jordgubbe0812
    välfärdssamhället skrev 2014-06-18 23:25:17 följande:
    Eftersom att jag inte gör några studier i ämnet på det viset så anser jag inte mig lämpad med att slänga ur mig förklaringarna du söker, även om många på FL tycks vara utbildade inom det mesta och inte är rädda för att lägga fram olika påkommna fakta. Där finns säkert många olika anledningar till detta, fast det kräver nog som sagt, lite djupgående stuider för att få bättre svar.

Däremot förstår jag inte när du skiver " Idag för uppemot 8% diagnosen ADHD och då är något fel". Vet du hur många % som "får" ha ADHD? Finns det skrivet någonstans eller han någon andlig skapare talat om för dig att 8% är helt på tok förhögt? Jag säger varken att det är rimligt eller orimligt, jag bara undrar hur du kan konstatera att det fel. Vem har talat om att det är fel? Hur har denna någon kommit fram till det?
    Det går ju inte att diskutera hur många som % borde ha cancer eller allergier. Antingen har man allergier eller så har man det inte.

ADHD är en avvikelsediagnos från vad som anses normalt. Precis som utvecklingsstörning, språkstörning, autism o.s.v. Det handlar om personer som har stor nedsatt förmåga inom ett specfikt område.
    Och naturligtvis har dessa diagnoser en gräns för hur många % av befolkningen de rimligtvis ska innefatta för att det ska bli accepterade. För att 50% kan inte ha en kraftig avvikelse från normalt för då är det liksom ingen avvikelse längre.

Det var ju t.ex en larmrapport för ett tag sen från utredare på BUP om att många sökte för ADHD utredning när det handlade om lågbegåvning, men ADHD var lättast att få.
Svar på tråden Är det vanligare att en pojke som är född sent på året får en diagnos?