• FruOMor

Hur får jag mitt barn att bajsa på toaletten?

Min dotter på snart 3,5 år har varit blöjfri ett bra tag nu, dock inte nattetid men vi tränar på men hon verkligen vägrar bajsa på toaletten! 
    De har hänt kanske 3 ggr att hon bajsat på toan och en gång på pottan men nu vägrar hon. Hon håller sig in i det sista innan hon hellre väljer att bajsa på sig och jag har mutat med allt!
    Visst kan jag fortsätta med blöja, det är inte särskilt jobbigt för mig men jag tänkte för henne skull så kan det kanske vara skönt att kunna bajsa på toan..

Hur gör ni? Hur gamla är era barn som bajsar på toan? När började dem med det?

/ en kluven mamma!

• Svar på tråden Hur får jag mitt barn att bajsa på toaletten?
  • SandraMariaH

Hänger på här, min 3,5 åring har varit blöjfri ett år men just att bajsa gör hon bara i blöja. Har nu börjat potträna lillasyster som blir två i augusti och hoppas att hon ska klara att bajsa i potta och toalett bättre och att storasysters då " hänger på" Båda mina har varit förstoppade i perioder, mest äldsta. Vi har gått på barnmottagning och har recept på lösande medicin osv, tror att just förstoppningen gör det till ett jobbigt moment. Bajsar man i taket eller potta så ser man "det onda" vilket kan vara läskigt. Har erbjudit både toalett och potta, mutat med gott, när lillasyster bajsade på toaletten här om dagen blev vi jätteglada allihopa och försökte visa öven äldsta hur skönt och roligt det kan vara. Vi läser böcker, sjunger sången men icke, inget resultat hittills :(

• Evm

Min stora tjej bajsade i blöjan över ett år efter att hon slutat med kissblöjan. Vi lät det bara vara så, hon slutade när hon var redo. Hon har aldrig varit förstoppad eller haft några andra magproblem.

• nirakanna2

Vi skaffade flera toaböcker och pratade mycket om att kiss och bajs ska i pottan eller toaletten. Vi gjorde ingen stor grej av det, utan han fick ha blöja tills han gick på toa istället för att hålla sig.

• MrsP79

Vi har också haft lite problem med våra stora pojkar och bajsandet. Den stora drabbades av förstoppning, vet inte vilket som var "hönan eller ägget". Vi fick också rådet att inte göra så stor grej av det. Med nästa var vi lite mer förberedda. Han var torr på dagen och natten, men ville bajsa i blöjan. Vi fick honom i alla fall att gå in i badrummet/toan och bajsa, för "bajsa och kissa gör man inne på toa" (även om det är i blöjan). Sedan fick vi honom att sitta på toan med blöjan på några gånger. Ungefär samtidigt sa vi att det fanns inte blöjor till så stora barn (han var väl 3,5 ), och till sist bajsade han på toa. Men som sagt, gör inte det till så stor grej!

• SJLN

Jag hade en pojke (4år ) på dagis förut som bara bajsade i blöjan hemma. Föräldrarna fick honom att börja använda toan istället genom att först gå med på hans krav utan att ens kommentera det under en längre tid, så att det inte blev så mycket fokus på det. Och sen en dag när pappan var på jobbet och mamman inte hade någon bil sa hon att blöjorna var slut så han fick hålla sig tills pappa kom hem eller bajsa på toan. Efter det dög toan.

Tror dock att det måste avdramatiseras först. Kan vara värt att prova?:)

• snizy

Min dotter hade lite problem med förstoppning men med skoj och tramserier- sånger (ekorrn satt i granen skulle bajsa kottar) så klarade hon av att bajsa när det var dags. Påtalade efter bajsning hur skönt det var för kroppen att bli av med bajset osv. Iaf så vart hon blöjfri vid 3 årsdagen förutom när hon bajsa. Och hon bajsade sällan så blöjorna gick inte åt så fort. Dock släppte det efter ett litet tag och helt plötsligt gick blöjorna åt i rasande fart (hade förberett henne på att när blöjorna är slut är det toalett/potta som gäller). När det var dags för att bajsa på toaletten/pottan så började hon hålla sig igen, men det dröjde som tur var inte så länge innan hon bajsade oftare igen. Min kompis gjorde så med sin dotter (sparade några blöjor på gömt ställe utifall) och därför testade jag det med :)
    Min son har jag inte haft det problemet med, har en annan mage samt suttit på pottan när han vill sen 15 månader (kröp dit själv) och både bajsat och kissat där.

• Gaytjej

Vårt 4-åring var ej hård i magen vad vi såg, men "låste sig" när det skulle bajsas och fullständigt vägrade att sätta sig på pottan. Drog på sig en blöja själv och stod rakt upp o ner och försökte hålla emot.. Kunde vissa dagar gå 8 blöjor innan allt var ute. Bajstrasslet började när han var runt 2 år och blev extra märkbart när han blev blöjfri som 3-åring.

Vi gav Lactulos utan resultat och provade till sist Movicol (www.fass.se/LIF/product&nplId=20051228000031) på inrådan av BVC-läkaren. Detta alltså trots att barnet  eg inte var hård i magen.

Detta gjorde susen! Nr 2 gjordes tillsammans med nr 1 av bara farten ackompanjerat av applåder och fanfarer - och sedan har det bara rullat på. Han fick snabt bra rutin och han blir inte längre rädd de dagar som det tar emot lite. Funderar på att dra ner på dosen (han får en påse per dag) på eget bevåg och se vad som händer.. Tror fortf det mer satt i huvudet på honom än att han faktiskt var förstoppad.

• En blå giraff

Låt barnet fortsätta med blöjan för att bajsa tills hon känner sig redo. Jag tror det är den absolut enklaste och bästa lösningen. Fråga bara lite då och då om hon kan tänka sig att testa toa istället - kanske med en liten muta också. Tror bara det kan skapa förstoppning och en massa oro om man bråkar med barnet om sånt här. 

• Snartblirvitre

Här körde vi mutor i ungefär en månad, fick en godis när det kom minsta lilla i pottan/toan! Och fick även ibland när han försökte, funkade kalasbra här!

• Mercurialis

Tålamod, tålamod, tålamod var det som gällde här. Det tog två år innan det gick någorlunda problemfritt. Två år av mutor, förstoppning, laktulos och som sagt en massa tålamod.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Hur får jag mitt barn att bajsa på toaletten?