• Anonym (,)

Bonusmammas rättigheter?

Jag har ensam vårdnad om en sju år gamal tjej. Mitt ex o pappan till henne har inte brytt sig förrens nu. O inte nog med det får jag hans tjej med. Honom kan jag inte neka till något (?) men hon har inte varit snäll mot mej eller dottern. Hur mycket har hon rätt till ?

• Svar på tråden Bonusmammas rättigheter?
  • Brumma
    Anonym (E) skrev 2014-06-12 12:18:27 följande:
    Du skriver att du drog in umgänge över natten innan nya tjejen kom in i bilden.

Att kräva ursäkter är bara principer. Det viktiga är väl hur saker hanteras från och med nu?

Barnet är ditt och pappans men han får naturligtvis låta sin sambo ta ansvar för barnet när hon är hos dem.
    Var står det att nattumgönge drogs in innan tjejen kom med i bilden?
  • Anonym (,)
    Brumma skrev 2014-06-12 12:36:10 följande:
    Fast han hade ju vh från början... Och då borde han kunnat fixa madrass för henne att sova på kan man ju tycka... Så hade han kanske fått fortsätta ha henne vh..

Han gör inte det. Han skaffar inte en madrass. Inte en sovplats. O jag har lovat honom att så fort han gör det så är varannan helg tillbaka, De enda få gånger ja känner attjagmåste ha kontakt med honom är vid byte av dag. Desamma gäller honom. Då är det sms. Vi fick från början rådet av soc att endast ha mail kontakt. Men han har ingen mail så de blev svårt. O telesamtal är att glömma när hon inte godkänner det.
  • Anonym (,)
    Brumma skrev 2014-06-12 12:48:08 följande:
    Jo, anmälan kan komma "ur tomma intet", eller iallafall vara grundlös. Skola och barnomsorg har skyldighet att anmäla vid minsta misstanke om övergrepp eller vanvård. En misstanke innebär inte att det är sant. Du måste väl ha fått ta del av på vilka grunder de anmälde?

Precision jag vet ju varför han blev anmäld o det är grova saker att skriva här. Så jag väljer att inte göradet. Men tro mej det finns anledningar till att skolan anmälde honom. O ämnen anledning att hon inte ska sova i samma säng!
  • Påven Johanna
    Anonym (,) skrev 2014-06-12 13:05:38 följande:

Precision jag vet ju varför han blev anmäld o det är grova saker att skriva här. Så jag väljer att inte göradet. Men tro mej det finns anledningar till att skolan anmälde honom. O ämnen anledning att hon inte ska sova i samma säng!
    Detta är ju otroligt konstigt. De saker han kan göra henne i samma säng kan han ju göra mot henne i vilken annan situation som helst. Så om han begått den sortens övergrepp som du menar här så borde han inte överhuvudtaget ha något umgänge med er dotter. Och ditt största problem borde inte röra sig om att hans tjej ska be om ursäkt för att ni fyra sedan ska kunna ha en "ny relation". 
  • Anonym (,)
    Påven Johanna skrev 2014-06-12 13:16:41 följande:
    Detta är ju otroligt konstigt. De saker han kan göra henne i samma säng kan han ju göra mot henne i vilken annan situation som helst. Så om han begått den sortens övergrepp som du menar här så borde han inte överhuvudtaget ha något umgänge med er dotter. Och ditt största problem borde inte röra sig om att hans tjej ska be om ursäkt för att ni fyra sedan ska kunna ha en "ny relation". 

Hur ska vi få allt funka då? Ja tänker inte umgås med nån som. Skriker psykopat hora osv. Eller är det så man gör. Härjar o har sig o sen ska allt vara bra? Ja säger inte att dethänt i sängen heller..de här skulle skett vid deras "brottningsmatcher" mer om de säger ja inte.
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2014-06-12 13:16:41 följande:
    Bra. Jag får inte riktigt fram det idag... Grumlig i huvudet...

Bra det finns andra då som har huvudet med sig och kan ställa rätt frågor :D
  • Anonym (inte konstigt)

Det är ju inte konstigt om din dotter har en pissig attityd till sin pappas tjej om du avskyr henne så mycket som du gör.
    I annat fall kanske jag hade kunnat ta ditt parti till viss del, men här känns det rätt uppenbart att ni båda två (du och nya tjejen) är otrevliga omogna människor.
    Varför ska bara hon be om ursäkt? Har du bett om ursäkt för ditt beteende?? Du är ju uppenbart inte varken trevlig eller välkomnande själv, och något säger mig att du inte var det från början heller?!

Om hon är mamma till ditt barns syskon(?) så måste du ju acceptera att hon är en del av din dotters liv.och att hon såklart har ett och annat att säga till om också.

Jag förstår inte varför du överhuvudtaget har något fokus på nya tjejen när det verkar finnas större problem än så?

• Anonym (,)
    Anonym (inte konstigt) skrev 2014-06-16 17:33:12 följande:
    Det är ju inte konstigt om din dotter har en pissig attityd till sin pappas tjej om du avskyr henne så mycket som du gör. I annat fall kanske jag hade kunnat ta ditt parti till viss del, men här känns det rätt uppenbart att ni båda två (du och nya tjejen) är otrevliga omogna människor. Varför ska bara hon be om ursäkt? Har du bett om ursäkt för ditt beteende?? Du är ju uppenbart inte varken trevlig eller välkomnande själv, och något säger mig att du inte var det från början heller?! Om hon är mamma till ditt barns syskon(?) så måste du ju acceptera att hon är en del av din dotters liv.och att hon såklart har ett och annat att säga till om också. Jag förstår inte varför du överhuvudtaget har något fokus på nya tjejen när det verkar finnas större problem än så?

Så du vet vilken attityd jag har mot tjejen när min dotter är med. Bra gjort. Eftersom jag inte visar nått hur ja känner för tjejen inför min dotter, så dum i huve är ja inte, Nä dumt av mej o kräva en ursäkt för hur hon betett sig INFÖR min dotter. Men det är förstås jätte bra. Hon har o säga till om när hon är där. Inte annat, kan tillägga att hon vägrade lämna tillbaka min dotter när deras umgänges tid var över. Vi fick råd av soc o ringa polisen. För det är deras skyldighet att lämna tillbaka henne till mej, men nej tjejen verkar jävligt bra. Tur du vet så mycke om hela situationen,
  • Brumma
    Anonym (,) skrev 2014-06-17 10:26:50 följande:

Så du vet vilken attityd jag har mot tjejen när min dotter är med. Bra gjort. Eftersom jag inte visar nått hur ja känner för tjejen inför min dotter, så dum i huve är ja inte, Nä dumt av mej o kräva en ursäkt för hur hon betett sig INFÖR min dotter. Men det är förstås jätte bra. Hon har o säga till om när hon är där. Inte annat, kan tillägga att hon vägrade lämna tillbaka min dotter när deras umgänges tid var över. Vi fick råd av soc o ringa polisen. För det är deras skyldighet att lämna tillbaka henne till mej, men nej tjejen verkar jävligt bra. Tur du vet så mycke om hela situationen,
    Det märks väldigt tydligt här vad du tycker om tjejen. Barn är inte dumma utan känner av känslor och känner garanterat av att du inte gillar henne. Naturligtvis gör hon dig då till viljes o tycker inte heller om henne...

Vad gäller ditt krav på ursäkt - ja, det är barnsligt o dumt att kräva det för att kunna få umgänget med pappan att fungera. Det är inte på ngt sätt ok det hon gjort men du beter dig ju inte speciellt vuxet du heller.

NÅGON i den här historien birde väl sätta barnet först? Eller?

Ja. Hon har självklart ngt att säga till om när hon är med barnet. Övrig tid antar jag att hon har så mkt att säga till om som pappan ger henne att säga till om. Dvs väljer han att diskutera saker med henne och inte bara dig så är det helt upp till honom.

Varför lägger du ansvaret på att DE inte lämnade tillbaka henne på bonusmamman o inte på pappan? Var han bortrest? Fastkedjad i källaren? Ingen ryggrad?

Exakt VAD betyder din TS? VAD är det du inte vill att hon skall lägga sig i men som hon gör? Det har inte framgått utan du drar bara upp att hon skall be om ursäkt...

Sedan ställer även jag frågan då, eftersom du konsekvent vägrar svara på den - varför fokuserar du på bonusmamman när problemen verkar vara helt andra? Borde du inte fokusera på pappan?
  • Anonym (,)

Som i varje tråd blir det otrevliga påhopp efter påhopp. Min fråga från början var bonusmamma rättigheter? Ingenting annat. Pappan o jag hade bra relation tills hon börja ta över honom punkt. Svara på mina samtal sms osv. O ja han verkar inte ha nån ryggrad kvar. Fick en tid idag till soc för o tala igenom hennes rättigheter. Punkt!!! O tack för era synpunkter

• Brumma
    Anonym (,) skrev 2014-06-17 14:03:49 följande:

Som i varje tråd blir det otrevliga påhopp efter påhopp. Min fråga från början var bonusmamma rättigheter? Ingenting annat. Pappan o jag hade bra relation tills hon börja ta över honom punkt. Svara på mina samtal sms osv. O ja han verkar inte ha nån ryggrad kvar. Fick en tid idag till soc för o tala igenom hennes rättigheter. Punkt!!! O tack för era synpunkter

Det är inte påhopp att ifrågasätta när saker inte riktigt stämmer..

Pappan har ju inte visat ngt intresse för barnet förrän hon kom in i bilden - hur kunde ni ha bra samarbete då?

Det är svårt att svara på frågan vad hon har för rättigheter när du inte vill svara på vad det gäller. Förövrigt var det du som drog upp allt annat som INTE har med bonusmamman att göra..

Även om ni pratar hos soc så har pappan rätt att ge hemma alla rättigheter som han vill att hon skall ha. Förutom specifika saker som enbart vårdnadshavare får vara med på såklart.
  • Påven Johanna

Så du hade en bra relation till pappan trots att han begått övergrepp mot er dotter, men när hans tjej beter sig illa mot dig då skär alltsammans ihop och det enda som då kan få skutan att vända är om hon ber dig om ursäkt.

Hör du inte alls själv hur märkligt det här låter?

Och nej, jag tycker inte alls att den nya kvinnan verkar särskilt bra, jag ser bara inte hur en ursäkt från hennes sida skulle kunna påverka i positiv riktning. En sådan sak borde i detta sammahang vara helt betydelselös. 
  • kasperdocka

Förutom att du verkar ha en attityd i dina svar och svävar på svar.. Vilket man inte hoppas du gör hos soc.. För då finns risken att allt vänds mot dig o det blir snack om umgängessabotage.. Så var förnuftig och har du anklagelser mot dem.. Se till att ha bevis eller var konsekvent i ditt sätt att vara.. Du kan inte först anklaga eller ligga på linjen och sen brista i ditt ansvar som förälder och din plikt att skydda barnet från något skadligt.. Det går inte hand i hand.

Bonusmamman har inga direkta rättigheter, mer än vilken vuxen som helst.
    Men om barnet befinner sig i hennes hem, så har hon rätt att vistas där.. Du har inte rätt att vara där och kontrollera.

Du lär misslyckas totalt om du försöker bestämma över pappan och hans sätt att vara, genom att använda barnet som ett vapen eller verktyg för detta.. Är han pissig mot dig... Hantera det
    Om barnet far illa hos pappan. Då gör du något åt det o det genom ditt föräldraansvar..  Men se upp... för vårdnad över barn är ingen självskriven lag. Den kan du bli av med om du missköter dig... Där vill du inte hamna..

Är det riktigt illa och fel kommun.. Då kan det bli ett LVU av allt. Så får du ta fajten med förvaltningsrätten.. Det tar minst 6mån och under tiden kan du glömma att träffa ditt barn! Fet glömma!!

Men att utläsa av dina inlägg och svar... Du mår inte direkt bra, verkar det som och behöver verkligen gå och prata med någon.. Det är gratis via vårdcentralen..

Ps
    Du kan inte kräva eller liknande av pappan att svara dig, finns inga såna skyldigheter. Du får helt enkelt hantera det.
    Lika lite som någon kan kräva att du svarar här
    Ds
  • Anonym (Också bonusmamma)

Min sambos ex skulle nog också beskriva mig som du beskriver din dotters bonusmamma.. Att de hade en "bra" relation innan jag dök upp. Såklart, hon hade honom som sin marionett där han var skyldig att göra saker åt henne för att han var pappa till hennes barn.
    Självklart blev jag en "jobbig bonusmamma" när jag & min son kom in i bilden och vi bleb sambos och en familj med "eget" liv & levnadsrutiner där plats för hennes krav inte längre fanns kvar, hon kan inte längre styra honom med järnhand för jag får honom att stanna upp & fundera på vad det egentligen är hon säger, gör osv.

Nu heter det att barnet inte har någon pappa osv. fast det finns en fullt närvarande pappa, som dock inte hör av sig dagligen till henne utan endast om det är något viktigt som gäller barnet. Tyvärr gör inte hon det till honom utan information kommer till honom i efterhand.

Svar på tråden Bonusmammas rättigheter?