• Emelitos

SNÄLLA HJÄLP MIG MED MIN SONS SÖMN!!!

Snälla alla mammor och pappor! Jag håller på att bryter ihop! På riktigt. Bryter ihop! Känner mig som världens sämsta förälder och börjar på riktigt bli rädd för att jag har tagit mig vatten överhuvudet!
    När vår som var 6 veckor gammal så blev han förkyld och det var väldigt jobbigt för honom. Det enda sättet för honom att somna då var om vi gungade honom till sömns, något som vi håller på med än idag, han är nu 8 månader. Och nu håller jag och min man börjar bli tokiga. Allt vi vill är att vi ska kunna lägga honom i sängen och att han tillslut ska komma till ro. Men det går absolut inte. Vi lägger honom i sängen och han gör allt för att böka runt där, han ställer sig upp, hoppar i sängen, i värsta fall släpper han taget så han slår sig själv i spjälorna men annars så står han och hoppar allmänt. Om vi går ut från rummet så blir han fullkomligt hysterisk. Han gråter så mycket att han börjar hyperventilera. Och det börjar han med bara efter ca 5 min. Min man tycker att vi ska låta han vara. Han ska ligga där inne för att "han ska lära sig". Jag klarar inte av att höra och se att han blir så pass ledsen så att han hyperventilerar. Han är så ledsen att han blir helt svettig och ikväll har jag hållt på i 2 timmar och försöka få honom att sova. Ett tag satt jag inne i rummet med honom men han håller bara på och ställer sig upp och bökar. Han är inte ledsen om jag är där men så fort jag går ut så blir han hysterisk. Jag satt brevid hans säng nu ikväll och bröt ihop. Bara grät och grät. Jag orkar inte mer! Jag vet inte hur vi ska lösa det här. Jag orkar inte längre bära på honom, jag orkar inte långa stunder att gå med bärsele. ALLT jag önskar är att man kunde lägga honom i sängen och att han kunde komma till ro och somna utan att bli vaggad. SNÄLLA! Vad ska jag göra?! Jag blir deprimerad. Vi har också problem på nätterna, då kan han vakna och har man otur tar det en timma att söva honom. Det känns ibland som att vi har noll rutiner och när man väl lyckas med något och man får ett litet hopp så blir man så jäkla besviken igen. Hela tiden. Det här tar på mitt psyke, min och min mans relation och jag känner mig som en sådan dålig förälder. Vad ska vi göra??

Tack på förhand! Alla tips mottages!!!

/ en desperat mamma ????

• Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP MIG MED MIN SONS SÖMN!!!
  • FlitigaLis

Med första barnet höll vi också på och ville att han skulle sova i egen säng etc. Olika sovmetoder hit och dit. Allt gick ändå åt helvete när jag hamnade på sjukhus, nu samsover vi med bägge barnen. Jag har insett att jag varken vill eller kan neka dem närhet. Så länge man sover spelar det ingen roll vart.

Om ni inför lite rutiner för dagvilan kanske nattrutinerna blir bättre? Håll han vaken så han kan sova på samma tider tex 11 och 15. Det kanske blir jobbigt i några dagar men sen tror jag det blir bättre

• JhjärtaK

Några tips/funderingar:

Kan han somna på/bredvid er?

Kan ni kanske ha honom i famnen och sitta på en pilatesboll och gunga upp och ner?

Köp en vettig bärsele, ex ergobaby. I en sådan orkar du bära länge och ni kommer ut och får lite frisk luft.

Om ni inte vet när han kommer att vakna på morgnarna så skulle jag föreslå att ni väcker honom kl 7 om han inte redan vaknat då. Och sen så drar ni ner på antalet sovpass så att det alltid är 2 st.

Antar att ni redan har en kvällsrutin men tänk igenom den sista timmen innan ni börjar försöka natta honom. Något som ger mycket stimulans eller gör honom uppspelt?

Har ni testat babymassage? Vissa barn älskar det.

Kan han ammas/flaskmatas till sömns?

Det kommer att bli bättre men förstår att det känns överjävligt nu när ni är mitt uppe i det.

Lycka till och känn tröst i att det är många med dig som är/har varit i samma sits!

• Tiiara

Jag har bara en sak att säga: Läs Somna utan gråt av Elizabeth Pantley! Jag lovar att det hjälper! Den boken är helt fantastisk och det hjälper utan att på något sätt skada barnet. Man får sån förståelse för barnens sömn, hur det fungerar och hur det påverkar både barn och vuxna, och framför allt hur man kan hjälpa barnet att somna tryggt. Jag lånade boken på biblioteket, och efter att ha läst den lånade jag om den 3 gånger för att ha den hemma och kunna återkoppla. Till slut köpte jag den, och jag kan utan tvekan säga att det är ett av mina bästa bokköp. Mitt barn är nu 4 år, och även om boken är anpassad till barn upp till 2 år så kan den fortfarande hjälpa mig i desperata stunder. Jag hoppas att du ger den en chans, jag behöver inte ens hoppas att den kan hjälpa dig, för jag är helt säker på att den kommer göra det! Lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Drottningen70
    Emelitos skrev 2014-06-12 22:45:55 följande:
    Ibland tar det 5 min för att få honom att somna i bärsele, ibland längre, som mest en timma kanske. Det fungerar inte att vagga honom sittandes i soffan, han vill bara ta sig ur famnen och krypa på upptäcksfärd.

Nattningsrutiner: Eftersom att han inte fått några tänder än så kan vi inte borsta tänder och göra det till en grej. Jag kan inte läsa saga för att han sitter inte still. Vi brukar ge honom gröt vid 19-19-30 tiden och sedan efter det så brukar vi börja nattningen. Det har varit i princip alltid jag som nattat honom, alltså gått med bärsele eller vaggat och vi har även tidigare kunnat ge honom ersättning 1 timma eller en halvtimma efter gröten och då har han på såvis somnat. Han vill inte ha ersättning längre och han hatar välling så det kan vi inte heller köra på. 

Man blir bara så avundsjuk när man hör hur alla andra har det och hur lätt allt går. 

Han är även van vid att det alltid är jag som nattar honom så när min man tar på sig selen går det inte alls att söva honom. Och jag kan inte alltid vara här, jag kanske är borta någon kväll och jag kanske bara vill känna att jag någon kväll blir befriad och kan sitta i soffan och ta det lugnt som min man alltid gör men det går tydligen inte.

"Alla andra" ljuger för att det av nån anledning gått prestige i att ha väldrillade barn som funkar som skalmans ät och sovklocka. Så ser oftast inte verkligheten ut. Och egentid kan man lägga åt sidan de första åren om man nu inte är beredd att "metoda" en unge tills den blir lite mer robotlik. Ungar har sitt eget schema och sina egna rutiner, det rättar till sig efter hand. Under tiden får man hänga med och göra det som är smidigast, även om det innebär att barnet vaggas i tv soffan och sen får ligga kvar där och sova tills resten av familjen går och lägger sig. Det går BRA att ha det så. Bilden från hollywood där en leende

Mamma lägger ned en dåsig bebis i en vacket spjälsäng och en pappa i nystruken skjorta ömt böjer sig ned och kysser det nu sovande barnet på pannan och föräldrarna ler lyckligt

Mot varandra och sjunker ned i soffan med ett glas vin och myser finns inte. Småbarnstid är bära, vagga,inte ha tid att tvätta håret, bli irriterad på sin partner för att han andas för ofta och att ha kräkfläckar på axeln och

Lära sig överleva på 4 timmars sömn.
    Dsn
  • Flickan och kråkan

Jag har tre barn i åldern 0-6 år. Min spontana tanke är: Sluta kämpa så infernaliskt . Jag vet att det är lätt med första barnet. Jag gjorde saker onödigt omständligt med första också. Försök att ta bebistiden för vad det är och krångla inte till tillvaron i onödan. Min yngsta blir 1 år om två veckor. Han somnar konsekvent dagtid vid bröstet eller i sjal. All dagsvila sover han i sjal (eller i bärsele som sambon använder). PÅ kvällen somnar han i 9 fall av 10 vid bröstet, annars i sjal eller bärsele. Så har det varit md alla mina barn. Med första barnet kändes det som om vi ständigt försökte få honom att sova. Med andra och tredje barnet har vi tagit det hela med ro och låtit dem somna när de verkligen är trötta. Och somnar de inte relativt snabbt vid bröstet eller bärandes så är de inte trötta (min erfarenhet av i alla fall tre barn). Vi har inga fasta rutiner tidsmässigt förutom att han äter lunch och middag vid ungefär samma tidpunkter varje dag precis som resten av oss i familjen. Ibland sover han två gånger på dagen, ibland en. Beroende på hur mycket och när han sovit på dagen så somnar han ibland vid 20, andra gånger som idag vid 22.

När det gäller att somna i bärsele och din man så undrar jag om ni testat att han somnat liten när du inte varit hemma? Somnar han honom på dagen? Nu är det jättevarmt ute. Passa på att låta hans pappa ta honom i bärsele på en kvällspromenad . Jag gjorde det med yngsta igår bara för att det var så skönt ute. Han var helt i ordninggjord och somnade gott i pyjamas i den varma sommarkvällen....med luften fläktande mellan bara tår. Det här med rutiner i så tider är extremt överskattat. Lovar. Mina äldsta som är 5 och 6 år har jättefina stabila sömnrutiner trots att deras första år (och längre) såg ut som för vår yngsta. Det är en kort period. Titta inte på hur "alla" andra gör. Gör det som passar er och ert barn

Inget av våra barn har förresten velat åka vagn. Äldsta vrålskrek från dag ett så vi övergav den tanken rätt snabbt och bär våra barn på heltid. Det har blivit folk av våra barn ändå .

Men utifrån alla dina inlägg här så låter det tveklöst som ni kämpar med att söva ett barn som inte är trött. Lägg om strategi

• Emelitos

Tack Tiiara för tipset! Beställde den nyss från Bokus Skrattande Hoppas Hoppas att det funkar!

Och tack drottningen70 och flickan och kråkan för era råd och tips! De uppskattas till tusen! Tro det eller ej, men det känns redan bättre :)

• Mammaisa

Jag har en 10 månaders i sängen som vägrar sova e helt rasande o slut inombords vill bara han ska somna !!!!! Tänkte göra ett inlägg men flera mammor skriver samma sak !! Han tror de e någon gymnastik som pågår i sängen, trots de här han bara sovit lite idag stor så här i nästan 2v

• Sandrawe

Du är inte ensam! Detta är nog vanligare än vad de är att bebisen somnar själv! Mm lilla tjej somnar ej själv, hon måste vaggas och bäras på! Visst är det jobbigt men jag är säkert på att de går över! Ställ dig vid ett fönster och studera eller sätt på lite lugn musik och dansa med honom tätt in till dig.

Åh, jag vet precis hur du känner ska du veta! Men vi är småbarnsföräldrar och det är f*n inte en dans på rosor för ALLA! Min tjej hade kolik och har fortfarande problem med magen.. Vissa har tuffa starter i livet!

Vi får blicka framåt. Tänk när de kommer upp i tonåren.. Då kan vi minsann sova ut utan att bli störda hahah

• JA77

Men TS, lägg ner allt! Du kan inte vinna mot sömn. Jag tycker det verkar som att er kille visar tydligt att han behöver er nu. Ligg tillsammans i er säng. Ge honom så mycket närhet han behöver. Skippa bärselen för en bättre där barnet är på din rygg istället. 

Rutiner för så här små barn tror jag inte personligen på eftersom det händer så mycket annat inuti dem. 

• JA77

Tillägg: Försök att få avlastning av bekanta/släktingar. Natta varannan dag med din man så du får tid till annat Det kommer inte alltid vara sådär. 

• Alexi

Ts, vad imponerad jag blev av ditt svar till Drottningen. Så många här som direkt går i försvarsställning och anser sig påhoppade istället för att som du gjorde fundera på din reaktion och vad som kan ligga i det hela. Och berättar det också!

För övrigt håller jag med Drottningen och Flickan och Kråkan. Jag kämpade också alldeles för mycket med första barnet, man tror att allt ska vara på visst sätt och har så mycket förväntningar och hör bara rosenhistorier från omgivningen. Med andra barnet slutade vi kämpa med läggningar, tider osv och allt blev så mycket lättare. Han somnade vid mitt bröst i soffan när han var åtta månader fortfarande, sen började jag successivt amma honom till sömns i en säng istället och smyga därifrån.

Det blir bättre!

Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP MIG MED MIN SONS SÖMN!!!