• anonymtjej1

Fördelar-Nackdelar med Amning och Ersättning?

Som rubriken lyder????

Jag har en dotter på 1 månad och jag helammar och allting har gått bra tills nu när hon börjar skrika några gånger helt plötsligt när hon ammar, är det för hon har ont i magen eller kanske kommer det för mycket mjölk på en gång eller vadå?? Ibland vill hon inte ens ta bröstet, men kan ta flaska om jag erbjuder henne det (har hänt 2 gånger).... Och allt detta får mig faktiskt att nästan snart ge upp.... Jag vet, det funkar ju bra annars men jag vill inte förlora anknytningen mellan oss om det nu är så?! Hon går upp bra i vikt o så men ibland verkar det jobbigt med amningen, samtidigt oxå jobbigt med att använda ersätta...

Så för och nackdelar med ersättning??? Och amning kanske?!!

• Svar på tråden Fördelar-Nackdelar med Amning och Ersättning?
  • anonymtjej1
    anonymtjej1 skrev 2014-06-13 02:12:33 följande:

Som rubriken lyder????

Jag har en dotter på 1 månad och jag helammar och allting har gått bra tills nu när hon börjar skrika några gånger helt plötsligt när hon ammar, är det för hon har ont i magen eller kanske kommer det för mycket mjölk på en gång eller vadå?? Ibland vill hon inte ens ta bröstet, men kan ta flaska om jag erbjuder henne det (har hänt 2 gånger).... Och allt detta får mig faktiskt att nästan snart ge upp.... Jag vet, det funkar ju bra annars men jag vill inte förlora anknytningen mellan oss om det nu är så?! Hon går upp bra i vikt o så men ibland verkar det jobbigt med amningen, samtidigt oxå jobbigt med att använda ersätta...

Så för och nackdelar med ersättning??? Och amning kanske?!!

Hon vägrar napp ((
  • Akua

Går hon upp bra i vikt så finns ingen hälsoanledning till att hon ska ha ersättning. Amning är ju bättre för barnet, men såklart kan ersättning vara det enda alternativet eller det som passar bättre. Men det verkar ju som att ni båda trivs bra med att du ammar ditt barn. Att hon tvärskriker kan mycket väl vara magknip eller något helt annat som är lite svårt att förstå...gaser i magen osv. Barn kan ju också bli lite bekväma för det kan vara lättare att få ut mjölken ur flaska, barnet får jobba mindre då och ger du mycket flaska finns det risk att hon kommer ta bröstet mindre pga det. Men alltså, känns det bättre med flaska för er så kör på det. Du kan ju bröstpumpa så får hon i sig din fina mjölk ändå. Att hon hellre tagit flaska än bröstet har ju bara hänt två gånger, jag tror på slumpen där :) Jag tycker du ska försöka släppa din oro, amma på, trösta din lilla prinsessa när hon helt plötsligt skriker till, lägg upp henne på axeln...hon kanske måste rapa upp lite luft, och fortsätt sen igen om hon verkar hungrig :) känns det ok, så gör så :) Kram

• Amanda84

Byt ut nappflaskan mot snipa eller kopp! Om man planerar att fortsätta amma skall man inte blanda in flaska i onödan eftersom barnet suger på ett helt annat vis på flaskan än på bröstet.

• anonymtjej1

Tack för svaren! Jag trivs att amma min prinsessa och vill fortsätta med det och hon verkar oxå vilja det imed hon ibland vägrar flaska ibland ju om jag nu skulle erbjuda det. Jag ska kämpa och amma på!!! Var bara helt frustrerad igår när hon bara skrek men blev tysr när hon tog bröstet, men började skrika helt plötsligt men visade hunger tecken och fick bröstet o blev tyst igen men skrek sen igen....kan nog varit magknip/gaser i magen....

Kram

• CissiJissi
    anonymtjej1 skrev 2014-06-13 15:36:26 följande:
    Tack för svaren! Jag trivs att amma min prinsessa och vill fortsätta med det och hon verkar oxå vilja det imed hon ibland vägrar flaska ibland ju om jag nu skulle erbjuda det. Jag ska kämpa och amma på!!! Var bara helt frustrerad igår när hon bara skrek men blev tysr när hon tog bröstet, men började skrika helt plötsligt men visade hunger tecken och fick bröstet o blev tyst igen men skrek sen igen....kan nog varit magknip/gaser i magen.... Kram

Bra!!! För tro inte att ersättning i sin helhet är lättare än amning - att hon skriker sådär är ju en förbigående fas och det kommer nya förbigående jobbiga faser hela vägen. Att amningen går bra för dig är sååå underbart, inget slår amning och min upplevelse är att det bara blir bättre och bättre!!:)
  • CissiJissi

Speciellt de första månaderna hände saker man aldrig fick svar på, varför ville han bara ha ena bröstet, varför skrek han etc. Man har teorier men vet inget säkert. Och så lär man sig att bara fortsätta testa nya saker hela tiden. Det finns alltid en bra lösning!:) Testa liggamma!

• Leola
    anonymtjej1 skrev 2014-06-13 02:12:33 följande:
    Som rubriken lyder???? Jag har en dotter på 1 månad och jag helammar och allting har gått bra tills nu när hon börjar skrika några gånger helt plötsligt när hon ammar, är det för hon har ont i magen eller kanske kommer det för mycket mjölk på en gång eller vadå?? Ibland vill hon inte ens ta bröstet, men kan ta flaska om jag erbjuder henne det (har hänt 2 gånger).... Och allt detta får mig faktiskt att nästan snart ge upp.... Jag vet, det funkar ju bra annars men jag vill inte förlora anknytningen mellan oss om det nu är så?! Hon går upp bra i vikt o så men ibland verkar det jobbigt med amningen, samtidigt oxå jobbigt med att använda ersätta... Så för och nackdelar med ersättning??? Och amning kanske?!!
    Tycker du ska fortsätta amma om du trivs med det!! Att bebis ibland släpper och skriker kan mycket väl ha med lite magknip att göra, försök att pausa amningen då och guppa bebisen lite och se ifall en rap kommer upp, och försök sedan fortsätta amma.

Jag vet att min dotter också skrek ibland vid bröstet när hon var runt 1-3 månader, och vid 3-4 månader krånglade hon lite vid bröstet ibland men då märkte jag att det var för att hon började bli så nyfiken på allt runtomkring så jag fick antingen amma i ett mörkt tyst rum eller sitta i soffan vänd så hon kunde titta ut genom fönstret samtidigt som hon åt, och då gick det bättre! Efter det har amningen flytit på otroligt bra, nu är hon 11, snart 12 månader och ammar fortfarande mycket utöver riktig mat! Sån härlig stund för oss två när hon ammar!!
  • Alexi

Det finns några klara nackdelar med flaska och ersättning, det ena är att det är mycket mer bök med disk, packande av flaskor när man ska någonstans och allt sånt. Sen är det ju många bebisar som får magproblem av ersättning.

• Helene70
    Alexi skrev 2014-06-14 09:19:13 följande:
    Det finns några klara nackdelar med flaska och ersättning, det ena är att det är mycket mer bök med disk, packande av flaskor när man ska någonstans och allt sånt. Sen är det ju många bebisar som får magproblem av ersättning.

Det där är inte unikt för flaskmatning.
    Det är många ammande kvinnor som tycker att det är jättebökigt och jobbigt med amning, speciellt när dom åker hemifrån. Många får även ångest och gråter mycket för att amningen (inte så sällan) krånglar. Och magproblem kan även ammande bebisar få.
  • Alexi
    Helene70 skrev 2014-06-16 19:31:18 följande:

Det där är inte unikt för flaskmatning.
    Det är många ammande kvinnor som tycker att det är jättebökigt och jobbigt med amning, speciellt när dom åker hemifrån. Många får även ångest och gråter mycket för att amningen (inte så sällan) krånglar. Och magproblem kan även ammande bebisar få.
    Fast hur tänkte du nu? Är det farligt att någon skriver saker som är negativt om ersättning? Jag har trots allt full erfarenhet av både helamning och ersättning. Om jag skriver att det är bökigt med disk och att packa flaskor osv så kan du ju inte säga att det är jobbigt med amning med. Det är ju som att jämföra äpplen och päron. Om amningen fungerar så gråter man inte och har inte ångest.

Och nej, magproblem pga förstoppning får väldigt sällan ammade bebisar och övriga magproblem, tex allergier är ju självklart desamma för ammande som ersättningsbarn.
  • Akua
    Alexi skrev 2014-06-16 20:45:51 följande:
    Fast hur tänkte du nu? Är det farligt att någon skriver saker som är negativt om ersättning? Jag har trots allt full erfarenhet av både helamning och ersättning. Om jag skriver att det är bökigt med disk och att packa flaskor osv så kan du ju inte säga att det är jobbigt med amning med. Det är ju som att jämföra äpplen och päron. Om amningen fungerar så gråter man inte och har inte ångest. Och nej, magproblem pga förstoppning får väldigt sällan ammade bebisar och övriga magproblem, tex allergier är ju självklart desamma för ammande som ersättningsbarn.

Jag måste försvar hon du anklagar nu faktiskt. Personen skev bara att det finns nackdelar även med amning. Jag håller verkligen inte med om att amning och flaskmatning är helt olika saker....som jag fattar det som att du menar när du skriver "som äpplen och päron". Det är väl bra med olika synsätt?! Bröstmjölk ÄR bättre för barn ja, men fungerar det inte för mamman eller bebisen så är flaska och ersättning såklart bäst! Fungerande amning kan också krångla och göra så man gråter....att öppna upp för bröstet när man är på allmän plats kan vara jobbigt för vissa.
  • Alexi
    Akua skrev 2014-06-17 00:10:36 följande:
    Jag måste försvar hon du anklagar nu faktiskt. Personen skev bara att det finns nackdelar även med amning. Jag håller verkligen inte med om att amning och flaskmatning är helt olika saker....som jag fattar det som att du menar när du skriver "som äpplen och päron". Det är väl bra med olika synsätt?! Bröstmjölk ÄR bättre för barn ja, men fungerar det inte för mamman eller bebisen så är flaska och ersättning såklart bäst! Fungerande amning kan också krångla och göra så man gråter....att öppna upp för bröstet när man är på allmän plats kan vara jobbigt för vissa.

Min poäng är att jag inte gjorde någon uttömmande lista på något sätt. Jag skrev om några nackdelar med ersättning som jag själv upplevt. Men amning och flaskmatning är två helt olika saker dock.
  • Helene70
    Alexi skrev 2014-06-16 20:45:51 följande:
    Fast hur tänkte du nu? Är det farligt att någon skriver saker som är negativt om ersättning? Jag har trots allt full erfarenhet av både helamning och ersättning. Om jag skriver att det är bökigt med disk och att packa flaskor osv så kan du ju inte säga att det är jobbigt med amning med. Det är ju som att jämföra äpplen och päron. Om amningen fungerar så gråter man inte och har inte ångest.

Och nej, magproblem pga förstoppning får väldigt sällan ammade bebisar och övriga magproblem, tex allergier är ju självklart desamma för ammande som ersättningsbarn.

Nej det är farligt. Det är jättebra! På samma sätt är det bra att framhäva nackdelarna med amning. Du upplever flaskmatning som bökigt medans jag upplever det som himmelsriket. Här pratar vi om egna upplevelser vilket är viktigt att poängtera.

Sedan finns det givetvis många fördelar med både amning och flaskmatning.      
  • Flickan och kråkan

De största fördelarna med amning är:
    - att man slipper förstoppning och tröga magar och allt som det för med sig. Att bröstmjölk är oerhört snällt mot spädbarnsmagar helt enkelt.
    - att det ger ett visst skydd vid vissa former av infektioner och motverkar glutenintolerans när gluten introduceras
    Dessa fördelar är generella.

Jag ser andra stora fördelar också för att amning har fungerat väl för mig personligen - ingen disk, ingen packning, slippa släpa hem ersättning från affären, billigt, tröst i alla lägen, alltid färdig att äta oavsett var man befinner sig etc etc. Får man mycket problem med t.ex stockningar, infektioner etc. vantrivs med att amma, tycker att det är pest att amma offentligt, ja, då försvinner ju många av dessa personligt upplevda fördelar.

• Haskel

Den främsta orsaken till att föredra amning, kan utläsas på paketen som köps i affären/apoteket: "bröstmjölksERSÄTTNING".

Någonting som egentligen inte barnet är gjort för att äta, men som ändå fungerar. Någonting man "får" använda när amning inte fungerar (fysiskt eller mentalt).
    Bröstmjölken är "gjord" för att särskilt passa det avsedda barnet. Ersättning är i huvudsak gjord för att passa kalvar.

Svar på tråden Fördelar-Nackdelar med Amning och Ersättning?