• Santran

skilsmässa jag ska bo kvar

Kan någon hjälpa mig att räkna ut hur mycket jag måste köpa ut min man för.

Vi köpte huset för 498.000 var då värt 591.000 så vi fick ett jäkla bra pris! via kontakter och det var ett dödsbo som dom bara ville sälja iväg.
    det ligger på landet är mycket gjort på det som nytt tak nya fönster nytt badrum innan vi köpte det.
    Nu har vi bott här sedan februari och ska skiljas, vi tog hit en värderare på eftermiddagen han skulle tippa på att huset va värt ca 750-850.000:- vi har då gjort nytt kök o nya golv+tapeter i de flesta rum.

Min mans pappa var snäll och la in 150.000:- som drogs av på de 498.000 på lånet.
    och min man hade sparpengar och har lagt in ca 50-60tusen i renovering.

min man vill nu ha tillbaka alltsomallt ca 220.000 + vinsten på huset så hur mycket ska jag köpa ut honom för? det är väl skatt på det också?

Jag har ett billån på ca 130.000:-
    och min man billån ca 50.000:-

Tacksam för hjälp!
    ska boka tid både hus jurist och bank nästa vecka..

• Svar på tråden skilsmässa jag ska bo kvar
  • Lena

Hur mycket är lånet på nu? Har ni några sparpengar? Vad är värdet på bilarna?

• Mälaröbo

Äktenskapsförord?
    Om inte gäller alla tillgångar minus alla skulder delat på 2.

• Stokke

Äger den man en viss procent i huset som enskild egendom?om inte? Så delas värdet 50-50.
    Boka en tid hos en familjejurist

• sextiotalist

Låt juristen titta på det, det finns reglerat hur man hanterar detta.
    Ni har ju båda lån, troligen tillgångar på annat sätt. Allt detta tar man hänsyn till när man gör bodelningen. Det kan bli så att du får betala 400 000 för att köpa ut honom, eller så får han nöja sig med 100 000. Det beror helt på hur det ser ut med andra tillgångar och skulder
    Förresten, de 150 000 som din pappa betalade, finns de dokumenterat på något sätt?

• Santran

Något äktenskapsförord finns inte, det finns inget bevis på att min mans pappa gått in med 150.000:- och min man lagt ner 60.000:- i renovering.
    Jag har blivit hotad av min man om han inte får tillbaka dessa pengar då han är rädd att gå misste om allt,
    Jag känner skuld till min svärfar och min man för det är ju enda deras pengar men samtidigt är vi gifta och jag har rätt till hälften :/

Är rädd att han sätter sig på tvären och vill bo kvar i huset om det blir nått tjafs!
    Hur är det egentligen om man köpt hus och bott här i fyra månader och säljer det? Har hört att det blir mycket mer skatt då!

Han säger även att han ska bo kvar fast jag köper ut honom tills han hittat ett annat boende ?!

Vi har inte så mycket sparpengar kvar då vi lagt ner mycket i huset.

vi står på huset 50/50 var. 

på huslånet har vi ca 345000:- just nu!

• Stokke

Värdet på huset är viktigt! Minus lånen och omkostnader för en försäljning.

Man kan inte gifta sig rik, men man kan skilja sig rik ;)

• Vinterankan

Rent juridiskt så delas det väl lika oavsett vem som lagt in vad. Moraliskt så tycker jag att din man och hans pappa självklart ska få tillbaka de pengarna som de lagt ned. Vad är du ute efter i detta? Att få så mycket som möjligt för egen del eller en rättvis uppgörelse där hänsyn tas till respektive part? Även om du inte ger tillbaka din mans pengar så måste ju pappan få sina, känns ju riktigt elakt att blåsa honom på pengar som han varit snäll att lägga ut åt er.

Svar på tråden skilsmässa jag ska bo kvar