• realisten

Detta är resultatet som ni "kamphundsmotståndare" förespråkar!

www.facebook.com/photo.php&set=o.121213927934076&type=2&theater

Detta klipp gjorde mig riktigt uppröd.

Att förbjuda hundraser pågrund av okunskap och sedan ta en hund ifrån sin ägare som råkar vara av fel ras är ingenting annat en en ren sadism! Att okunniga människor vill förbjuda hundraser dom inte vet ett förbaskat skit om är en sak. Men att dessa människor i ett land lyckats åska komma detta ni ser på videon är katastrof.

I Sverige ska detta aldrig bli verklighet de ska alla vi som älskar våra hundar. Ni okunniga hundrasmotståndare bör göra ert liv enklare genom att inse den enda sanningen att det aldrig är hunden oavsett ras som är ett problem för samhället.

Ni hundras motståndare vill införa ett förbud där hundarna och duktiga hundägare blir slagpåsar för vad oansvariga och farliga hundägare ställer till med.

Med det rasförbudet ni förespråkar så kommer dessa farliga människor som vanligt glida mellan systemet och avla på andra raser och skapa ett mycket allvarligare problem en det som finns nu.  

All som har raser som pitbull terrier, American staffordshire terrier, stafforshire bullterrier mm och är seriösa duktiga hundägare med värdens snällaste hundar är det dom ni tycker ska behöva lida för att vissa människor har hund av fel anledning? Ska dom förlora sina djur för att någon idiot någon annanstans har tvingat fram aggressivitet i sin hund?  Är det inte ett väldigt trångsynt sätt ni tänker på? Är ni lika trångsynta i andra samhällsfrågor också? 

• Svar på tråden Detta är resultatet som ni "kamphundsmotståndare" förespråkar!
  • Velouria
    Mithra skrev 2014-06-15 21:37:10 följande:

Det är tragiskt att se så mycket okunskap..
    Tror ni verkligen på allt som media säger? Att s.k mördarhundar existerar? Att seriösa kennlar föder upp hundar som ska vilja bita ihjäl människor? Skrattretande.

Visste ni att även min schäfertik kan bli farlig? Visste ni att schäfern ska besitta mod och kamplust?
    Visste ni att schäfern används till sporten IPO där skyddarbete är ett av momenten?
    Dvs att hunden bevakar, skäller och biter på kommando.
    Min schäfertik tränas i det.. och vetni? Hon är helt underbar med våra barn och vår chihuahua!
    Jag är inte det minsta orolig.

Hör och häpna, vår chihuahua skulle kunna hugga ifrån om någon gör illa honom!

Själv är jag rädd för pudlar då JAG blivit biten, inte pga vad media säger och inte säger.

Men det är inte alla pudlar som bits.
    Nästan nolltolerans
  • Mithra
    Velouria skrev 2014-06-15 23:25:41 följande:
    Men det är inte alla pudlar som bits.
    Och det är inte alla amstaffs, staffar, rottisar, dobbisar, schäfrar, goldens etc som bits heller!
  • realisten
    Mithra skrev 2014-06-15 23:39:22 följande:
    Och det är inte alla amstaffs, staffar, rottisar, dobbisar, schäfrar, goldens etc som bits heller!

• Linda83

En amstaff är en krävande ras som inte passar alla, samma sak med många andra raser. Den kräver mkt motion, stimulans och träning och tyvärr är det alltför många som inte klarar av att ge sin hund det. Vi har en amstafftik på 7 år som vi haft sen hon var valp, en hund med mkt "huvud" som lyckligtvis hamnade hos oss och inte hos någon ung kille i stan som tror det räcker med att gå ett varv runt kvarteret tre gånger om dagen. Det hade hon aldrig klarat. Jag litar inte på henne med andra hundar (hon har ett fåtal kompisar hon leker med) och hon gillar inte heller alla människor. Däremot älskar hon familj och vår släkt och har aldrig visat minsta tendens till aggressivitet kring oss. Hon är alltid med oss, sover i sängen tillsammans med barnen, sitter i knät i soffan, följer med till badstranden och är med mig lös ute och rider. Hon är världens finaste familjehund. Jag har träffat många trevliga amstaff och det gör mig så ledsen att många har så förutfattade meningar om en ras, är ni lika trångsynta när det kommer till människor?

• Swadilfare
    auster skrev 2014-06-15 01:58:18 följande:
    Sverige så klart. Näst efter insektsbett kommer hundbetten i vårdstatistiken med runt 7000 besök inom sjukvården per år. Det var inte så länge sedan en hund bet en bebis som låg i en barnvagn svårt. Det är bara en tidsfråga innan ett barn blir ihjälbitet. Säkerligen av det som ägaren beskriver som "världens snällaste hund".
    2011: 600 personer per år blir bitna av hundar så pass att de behöver söka läkare. 
    Det är 0,075% av alla hundar. 
    På 10000 hundar är det 7 stycken som bitit någon så att de hamnat på sjukhus.    
    En person var sjätte år dör av hundbett. Alla dessa fall de senaste 30 åren var över 40 år. Raser ej angivna. 
    Över hälften av de som blivit bitna blev det av egen hund eller en en hund de känner.  

2009: 730 000 hundar registrerades i Sverige. 4380 av dom va "kamphundar". Samma år polisanmäldes 2488 angrepp  och av dom stod "kamphundarna" för 249 av övergreppen.

Här är en pdf med massa info: 
    h24-files.s3.amazonaws.com/158774/509348-Wr9hp.pdf

• UCharlotte

Det finns många såna här trådar på FL. Ena sidan lyser med sin rädsla och okunskap, och andra sidan slåss med ord för sina fyrtassade kärlekar.

Jag tror på hundägande under ansvar och det gäller alla raser, alla människor. Vissa passar helt enkelt inte ihop. Men förbud löser sällan något, det borde väl alla veta vid det här laget. Vi förbjuder ju inte människor som redan vid ung ålder visar sig ha psykopatiska tendenser, och då blir de oftast farligare under sina år än en hund som lever sina 8-10 år.

Själv älskar jag mina jättebebisar ?

• realisten
    FrökenLöken skrev 2014-06-23 15:19:42 följande:
    Alla hundar borde förbjudas. Otyg!

Det är inte det denna tråd handlar om. Det kan du starta en egen tråd om fall du vill diskutera det!
  • Tess1985
    Användningsområde

American staffordshire terrier är en mycket social och trevlig familjehund, hos en familj som har den tid och det intresset som krävs för att uppfostra och tillfredställa den. Den fungerar även bra till t.ex. spår och lydnad.

Infon från SKK.

• Tess1985

Har en Amstaff blandning, jag och maken har två barn 2½år och en på 5år en katt och vi alla bor under samma tak, våran hund träffar både tikar och hanar och har fungerat ihopp med alla hon träffat hittils.

hon är lättlärd och familjekär, älskar nya människor.
    Har en arbetskollega som är hund rädd men som vill träffa min amstaff för att komma över sin hundrädsla.

Man skall veta vad hunden kräver läsa på om rasen och allt vad det innebär men det gäller oavsett vad du vill skaffa för hund ghhaa

När skall folk fatta att det inte är hunden som är farlig utan människan

• EnAnonumius

Fan vad jag stackars kille på videoklippet.. Gråter

Jag har mött många amstaf, pittbulls och staffe.. Även varit hundvakt åt en staffe i ett halvår.

Jag kan sammanfatta det så här. Man borde kräva av ägaren att det sätter upp en stor skylt på sina staffar, pittbulls och amstaff med följande text.

"VARNING FÖR PUSSAR".

Har aldrig varit med om tre raser så är så jävla pussiga, som just amstaff, pittbull och staffe... 
    Men men det är ju gratis ansiktspeeling då de har ju en strävare tunga med. 

Jag köper inte skitsnacket om "farliga raser". 

Kopplet har två ändar och det är i 97% av fallen den som går på två ben, som är i ena ändan av kopplet, som är orsaken till att hundar kan bete sig fel och kan bli s.k "farlig hund".
    3% av fallen så har hunden i regel en skada i hjärnan som gör att de kan bli farliga. Precis på samma sätt som en människa kan ha en fysisk skada i hjärnkontoret sedan födelsen och kan bli farliga de med, men inte fan kommer man på idén om att förbjuda människor för det.

Så nej förbjud inte hundar skaffa lagförslag på hundkörkort i stället.
    För vilken hund som helst kan bli farlig i fel händer. Inte bara dessa s.k "kamphundar".  Även en sådan hund som chihuahua kan faktiskt ställa till med stora skador med sina små vassa tänder även om de inte bli "dödsbringande bett" eller att kött slits från kroppen etc. Dock så kan man få allvarliga skador ändå.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2014-06-24 16:57:31 följande:

Jag kan sammanfatta det så här. Man borde kräva av ägaren att det sätter upp en stor skylt på sina staffar, pittbulls och amstaff med följande text.

"VARNING FÖR PUSSAR".

Har aldrig varit med om tre raser så är så jävla pussiga, som just amstaff, pittbull och staffe... 
    Men men det är ju gratis ansiktspeeling då de har ju en strävare tunga med. 

Nåt åt det här hållet kanske Solig

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee

BTW, hur kan man kalla det där för "stoneface"?

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2014-06-24 17:02:16 följande:
    Nåt åt det här hållet kanske Solig

Perfekt... Skål
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • sportpappa
    realisten skrev 2014-06-15 00:25:24 följande:

www.facebook.com/photo.php&set=o.121213927934076&type=2&theater

Detta klipp gjorde mig riktigt uppröd.

Att förbjuda hundraser pågrund av okunskap och sedan ta en hund ifrån sin ägare som råkar vara av fel ras är ingenting annat en en ren sadism!

Säger inte den danska lagen att de som redan hade en hund bland de förbjudna raserna den 17 mars 2010 får behålla dem? Så enligt det så är det ingen som tar hunden ifrån en ägare såvida inte hunden har gått till attack mot människa eller djur.
  • realisten
    boundforglory skrev 2014-06-24 17:02:02 följande:
    Men shit ts vilken klyscha du är.

Hade du något att säga eller?
  • realisten
    sportpappa skrev 2014-06-24 17:36:01 följande:
    Säger inte den danska lagen att de som redan hade en hund bland de förbjudna raserna den 17 mars 2010 får behålla dem? Så enligt det så är det ingen som tar hunden ifrån en ägare såvida inte hunden har gått till attack mot människa eller djur.

Mer troligt att ägaren skaffat hunden efter lagen införts ihopp om att få behålla sitt husdjur. Finns inget alls som tyder på att hunden attackerat någon. Vad man kan se av klippet verkar hunden ha en väldigt sund tillgänglighet gentemot andra människor.
  • Hockeyfrissa
    FrökenLöken skrev 2014-06-23 15:19:42 följande:

Alla hundar borde förbjudas. Otyg!

Sattyg är vad de är!
Svar på tråden Detta är resultatet som ni "kamphundsmotståndare" förespråkar!