• ACK1307

Charterresa med 1åring!

Vi planerar en charterresa med vår 1åriga dotter till Mallorca här inom kort. Hon går inte ännu utan kryper. Funderar lite vad man skall tänka på. Solskydd, vätskeersättning, tunna kläder osv är ett måste. Men vad mer? Använder man UVdress på dem när de badar?
    Hur ser en dag ut egentligen på en charterresa med en baby, vi känner lite att vi kanske skall skjuta på resan tills att hon går för då kan hon röra sig friare. Hur tänker ni? Begränsar man sig själv när man börjar tänka i banor som att 1vecka i värmen utomlands enbart är för mammas o pappas egon o att vår dotter blir förhindrad då hon inte kommer att kunna krypa "överallt"? Är det någon som har varit iväg nyligen med sin bebis som kan ge lite tips och råd till en mamma med sin ständiga ångest??

• Svar på tråden Charterresa med 1åring!
  • Alexi

Ärligt talat tror jag det där är en rätt kämpig ålder att åka på charterresa i. Dvs inte så mycket avkoppling för er del. Svårt att låta en ettåring krypa runt och stoppa allt i munnen. Vi var på Mallorca med en femmånaders och det är något helt annat, de behöver inte så mycket mer än amning och närhet. Men en ettåring vill ju upptäcka världen på ett helt annat sätt men sover inte lika mycket längre osv. 

• Fru Stjärnfall

Det är klart ni ska resa! Det kommer inte att vara nån avkoppling direkt att åka på semester på flera år när man har småbarn men det är ju härligt med sol och ny miljö. Hon kommer säkert gilla att bada och det går väl fint att krypa där det är gräs? Ni får njuta och ta det lugnt när hon sover middag! Vi åkte med vår tiomånaders i vintras, han kunde visserligen gå men det hade inte gjort nån större skillnad om han kröp. Uv-dräkt är ju bra. Vätskeersättning om hon blir sjuk men på Mallorca tror jag det är liten risk. Smidig vagn är bra. Nåt slags solskydd när hon sitter i vagnen så hon inte får solen i ögonen.

• Mellanmjölkens land

Låter inte som nån hit om jag ska vara ärlig. Inte för att bebisen inte går utan för att en relativt nybliven 1åring (som jag antar att det är?) är väldigt svår att distrahera. Den jobbigaste flygningen jag varit med om var med vår äldsta dotter när hon var 13 mån. Hon tillbringade mer tid under stolarna än på dem...

Då gick hon visserligen men det kan man inte göra överallt heller.

Solskyddsfaktor på bar hud men så mycket tunna, täckande kläder som möjligt. En rejäl solhatt eller en keps som även skyddar nacken. Bada gör man med solskyddskläder

Ving har några trevliga lägenheter som är riktade till familjer med barn under 3. Vi har testat och var supernöjda med att ha en egen liten trädgård med grind. Resten var väl ok men just trädgården var guld värd (även om vår dotter iofs var lite äldre då)

• Paige80

Klart ni kan åka - med lite förberedelser och rätt förväntningar. Jag har rest med mina barn från 8 månaders ålder och skulle nog säga att det enklare innan de börjar gå. När de kryper är de ändå lite mer "hanterbara" tycker jag. Dessutom har 1-åringar ofta minst ett sovpass per dag och då kan ni ju passa på att sola och bada vid poolen. Ni kan också låta henne somna i vagnen och sedan ha henne stående i närheten när ni äter på restaurang. Men självklart är det inte som att resa och ha semester innan man fick barn, men man får ju uppleva något tillsammans med barnet och njuta av semestern via barnets ögon.
    Flygresan kan bli rätt tuff, men har ni tur kan ni välja avgångar efter hur barnet brukar sova. Och till Mallis är det ju inte så långt. Ta med er lite blöjor och barnmat så slipper ni tänka på det, annars brukar det finnas helt ok utbud på det stora hotellen.
    Välj ett hotell med barnpool med solskydd! Vi har åkt med Ving-Sunving och de har allt man kan önska som barnfamilj.

Trevlig resa!

• ACK1307

Precis det är exakt det jag känner att man vill ju uppleva saker med henne och i och med måste man ju anpassa sig efter henne. Man kan ju inte förvänta sig att det skall vara som förr innan hon kom in i vårt liv.

Vi är väl inte så oroliga så att det inte skulle fungera utan det är mer det här med att hon inte går än och att hon faktiskt inte kan krypa runt överallt men det kan hon ju i för sig inte hemma heller när man är ute så;)

Vi har inte bokat ännu utan funderar fortfarande...

• mia maria

Åk!!

Jag reste första gången med min lillkille när han var åtta månader, till Turkiet. Vi spenderade dagarna både vid poolen o på stranden o det var inga problem! För mig var det avkoppling ändå; inga måsten i form av städ, tvätt eller matlagning - o solen skiner o man kan bara ta det lugnt!
    Som någon skrev så blir det ändå inga superlugna semestrar för er än på flera år - även en 10-åring kan tjata rätt mkt under en chartervecka, o det är inte alltid så avkopplande det heller
    Men som sagt; det kan ju vara avkoppling ändå, att bara komma iväg till värmen!
    Vi flög på kvällen o natten när min son var åtta månader o då sov han hela flygresan, både dit o hem. Jag hr flugit med honom när han var ett år också, o det har aldrig varit några problem.
    Men det är ju säkert olika iofs!

Jag tycker helt klart att ni ska åka iaf - o prova! Enligt min erfarenhet så kommer ni helt klart att kunna njuta av semestern tillsammans med ert lilla barn

Svar på tråden Charterresa med 1åring!