• Emiliamim

Ute tider för en 14-åring tjej.

Hej! jag är en tjej på 14 år och jag får bara va ute ca 4 timmar per dag... Ex om jag går ut vid 14:00 på en helg så ska jag va hemma klockan 6-7.. Och alla mina kompisar brukar få va ute till halv 11 till 11 på helger och på vardagar så får dom va ute till max 10. 
    Om jag kommer typ 10 minuter sent så blir det bråk och så ibland får jag utegångsförbud ca 2-3 dagar..
    Jag tycker att jag har rätt så stränga regler men jag skulle velat ha lite förslag vad andra tycker!
    så snälla skriv vad ni tycker :)

• Svar på tråden Ute tider för en 14-åring tjej.
  • Emiliamim

Hahah ja :)
    Det har jag aldrig fått, om dom säger en tid så måste jag komma den tiden och jag får inte ringa o fråga om jag får va ute 30 min mer och ändå om jag bara är hemma hos någon kompis..  Jag får typ sova över hos någon kompis typ 4-5 gånger max om året haha;(

• sextiotalist
    Emiliamim skrev 2014-06-16 14:06:22 följande:
    Vet inte:/ Jag tycker inte om o gå på bio eller göra någon aktivitet med vänner haha, jag tycker liksom bara om att gå rundor och vad ska man säga, typ punda här o där haha... Men det är liksom inte långt ifrån där jag bor och ändå så ska jag va hemma jätte tidigt och om jag kommer det minsta lilla sent så antigen tar dom min mobil eller får jag utegångsförbud;(
    För en gammal tant som mig, så är punda att knarka, så om min tonåring börja snacka om att punda, då hade jag nog låst in honom.
  • Emiliamim
    volvo142 skrev 2014-06-16 14:15:44 följande:
    Jag tycker du ska va ute ändå vad ska dom göra ta din mobil ? och liksom de är väl roligare en att vara hemma jämt? Dom kan inte låsa in dig heller. Var med kompisar förlåt men alltså de är jävligt taskigt. Av dina föräldrar att va sådär.
    Haha ja, jag brukar inte lyda så bra heller.. jag rymde en gång o sov över hos någon kompis och dom visste inte vem sen nästa dag när jag kom hem så blev det kaos hemma! haha.
    Jag röker oxå, och det vet dom om men jag får absolut inte röka av dom.. hah;( 
  • Emiliamim
    sextiotalist skrev 2014-06-16 14:18:05 följande:
    För en gammal tant som mig, så är punda att knarka, så om min tonåring börja snacka om att punda, då hade jag nog låst in honom.
    Haha menar liksom inte på det sättet, men ungdomar brukar använda det ordet väldigt ofta nu! 
    Typ jag brukar höra några säga `jag ska dra till min polare o punda hemma hos han lite` asså det betyder inte att man knarkar jallafall:)
  • sextiotalist
    Emiliamim skrev 2014-06-16 14:19:23 följande:
    Haha ja, jag brukar inte lyda så bra heller.. jag rymde en gång o sov över hos någon kompis och dom visste inte vem sen nästa dag när jag kom hem så blev det kaos hemma! haha.

Aha, nu förstår jag varför.
    Så här resonerar jag som tonårsförälder, man får den friheten man förtjänar. Sköter man sig, så blir man "belönad" med både förtroende och frihet, missköter man sig, dras förmånerna in.
    Så nu förstå jag att de håller dig hårt, du har missbrukat deras förtroende och dina förmåner har dragits in.

Om du visar att du sköter dig, så ska du se att de vågar lita på dig igen
  • Emiliamim
    sextiotalist skrev 2014-06-16 14:22:13 följande:

Aha, nu förstår jag varför.
    Så här resonerar jag som tonårsförälder, man får den friheten man förtjänar. Sköter man sig, så blir man "belönad" med både förtroende och frihet, missköter man sig, dras förmånerna in.
    Så nu förstå jag att de håller dig hårt, du har missbrukat deras förtroende och dina förmåner har dragits in.

Om du visar att du sköter dig, så ska du se att de vågar lita på dig igen
    Jag har alltid skött mej innan, men det blev bara värre med tiderna faktiskt! 
    Sen så tänkte om jag provar något jag inte får göra så får jag ser vad dom säger. När jag inte har skött mej så har det bara varit 1-3 dagar utegångsförbud eller mobilförbud. Men tiderna har inte blivit sämre än när jag sköter mej. Förstår du hur konstigt det känns för mej haha? :)
  • volvo142
    Emiliamim skrev 2014-06-16 14:19:23 följande:
    haha okej bra det du är ju 14 år man måste få leva men röka förstår ja att dom inte gillar ja börkade röka när ja var 12 år så ja.. de är onödigt men men. tycker du ska få ha kul du med bara skolan och sånt funkar :)
  • kenneth768768

Antingen är dina föräldrar märkliga eller så tycker de med rätta att du hamnat på fel bana här i livet med aktiviteter och kompisar som de menar kommer leda åt helvete. Svårt att avgöra eftersom vi inte har föräldrarnas version.

• Emiliamim
    volvo142 skrev 2014-06-16 14:28:49 följande:
    haha okej bra det du är ju 14 år man måste få leva men röka förstår ja att dom inte gillar ja börkade röka när ja var 12 år så ja.. de är onödigt men men. tycker du ska få ha kul du med bara skolan och sånt funkar :)
    Ja tycker samma!
    Jag har börjat sköta skolan men får ändå ingen berömmelse.. Vad jag än gör så blir det bara fel, snart får man inte andas heller hah^^
    Jaa life sucks bara ...
  • sextiotalist
    Emiliamim skrev 2014-06-16 14:40:34 följande:
    Ja tycker samma!
    Jag har börjat sköta skolan men får ändå ingen berömmelse.. Vad jag än gör så blir det bara fel, snart får man inte andas heller hah^^
    Jaa life sucks bara ...
    Du har hamnat i facket "vi litar inte på dig", svårt att ta sig ur. Jag har själv varit där efter en väldigt upprorig sommar och var mer hårt hållen än mina syskon (trots att jag sköte mig efter den sommaren minst lika bra, om inte bättre, än vad de gjorde)
    Det enda sättet är nog nu att vara väldigt skötsam under en tid, extremt skötsam, gärna för en dagbok vad som händer som du kan använda om de påstår något annat.
    Det kan bli tufft, men det kan vända till slut.
    Lycka till
  • Vinterankan

Låter som märkliga regler. Vad jag kommer ihåg från när jag var 14 så var det väl runt kl 1 som gällde på helger och på vardagar hade jag ingen tid alls, bara jag tog mig upp till skolan dagen efter och skötte den. Om jag misskötte mig (vilket jag gjorde ofta) så fick jag utegångsförbud 1-2 helger.

• Hannah76

Min dotter fyller 14 år, hon har inte samma tider som du.. Hon har mycket mer frihet. Men det har hon just för att hon sköter sig. Hon kämpar med skolan, röker inte, dricker inte o dyl. Så länge jag känner att jag kan lita på henne så får hon mer o mer frihet.

Svar på tråden Ute tider för en 14-åring tjej.