• Mellanmjölkens land

Nått "fluffigt" att på tårtan utan varken ägg eller mjölk

Jag hade tänkt göra en tårta till midsommar men tyvärr har pollenen gjort att personen som normalt kan äta både ägg och mjölk i små mängder nu måste undvika dem helt.

Bottnar har jag fått recept på men nu behöver jag nått "fluffigt" att ha mellan. Egentligen hade jag tänkt ha mousse med hackade jordgubbar iblandat men jag är inte 100% säker på att moussen är mjölkfri.

Jag gillar inte grädde så havregrädde eller liknande går bort om det har ungefär samma smak.

• Svar på tråden Nått "fluffigt" att på tårtan utan varken ägg eller mjölk
  • elinlilja

Jag skulle rekommendera att du fyller tårtan med lite jordgubbssylt blandat med grovt mosade färska jordgubbar.

Havregrädde och andra mjölkfria "grädden" har helt annan smak än äkta grädde, men tycker personligen att de i sin tur smakar för starkt.. man vill ju knappast ha en tårta som smakar havre?

Men vill du absolut ha nåt fluffigt hoppas jag någon annan här har bra tips

• tjej87

Jordgubbssylt eller färska jordgubbar blandade med äppelmos är bra fyllning :) mosad banan med kakao i är också gott! Beroende på hur mycket du ogillar grädde så är ju grädde med hallon i gott också, borde gå att göra på gräddsubstitut tänker jag

• Mellanmjölkens land

Eftersom bottnarna är utan ägg blir de tydligen lite stabbiga (enligt receptet) så om jag bara har sylt mellan tror jag att det kan bli lite väl tungt.

• Sticka

Airy & Creamy blandat med jordgubbar?

• elinlilja

Ok. Kom förresten nyss på att jag här i Finland i en butik sett nåt pulver som var liksom egg substitute har inte hunnit testa än så vet inte om det endå blir stabbigt..

• korralin

rekommenderar denna sida [LÄNK]
    allt är ägg- och mjölkfritt... 
    finns även en bok att köpa i bokhandeln - den är SÅ bra. 

BELLA CIAO
  • Mellanmjölkens land

Efter en dubbelkoll så var det tydligen bara laktosen som var problem, inte mjölkproteinet. Gör jag själv är det ju enkelt att byta till laktosfria produkter  

Svar på tråden Nått "fluffigt" att på tårtan utan varken ägg eller mjölk