• Anonym (VillJuInte!)

NEJ, du får inte mitt arbetsrum som ditt!!!

Jag och pojkvännen ska flytta ihop, eller rättare sagt så ska pojkvännen flytta hem till mig. Jag bor i en trea. Sovrum, vardagsrum, arbetsrum. Jag måste ha ett arbetsrum då jag jobbar hemifrån c:a 3 dagar i veckan (jobbar 7 dagar i veckan totalt) och tar emot klienter hemma på kontoret några gånger i månaden.

Min pojkvän anser att hans barn, som bor med honom varannan vecka, ska få mitt arbetsrum som sitt rum. Vi har världens vildaste diskussioner kring detta och han kan inte förstå varför detta inte är möjligt.

Hur kommer man vidare? Vad gör man?
    Han har inte pengar att varken stå på lån eller betala en halv kontantinsats för en ny bostad. Det har jag, men varför ska jag sälja min lägenhet för att köpa en större för hans barns skull? Borde inte det ligga i hans intresse?

Jag har inget emot barnet. Barnet är väldigt snällt och trevligt på alla sätt och vis. Så ni behöver inte hoppa på mig om att vara barnhatare eller liknande, tack.

• Svar på tråden NEJ, du får inte mitt arbetsrum som ditt!!!
  • Levande
    Anonym (-) skrev 2014-06-19 18:58:19 följande:
    Eller så kan BARNETS PAPPA STÅ FÖR MAT OCH HUSRUM FÖR SITT EGET BARN!
    Varför ska PAPPAS NYA TJEJ göra det!?
    Det tycker jag med. Alltså bör de inte flytta ihop.

Det är bättre att pappan och barnet äter och bor efter pappans budget och slippa se att det finns mat som de inte borde äta, saker som de inte borde slita på, en soffa som de inte borde sitta ner dynorna i eftersom pappas nya tjej har mer pengar.

Eller så ser man sin nya med ev barn som sin nya familj och man tänker att man har allt gemensamt och då går det bra att flytta ihop.

Att man tillfälligt hyser in någon är väl ok, då behöver man inte ändra på så mycket. I det fallet tycker jag att det bara är schysst om de får bo där. Så TS gör väl inget direkt fel. Möjligt att det är lite märkligt att hon riktar rubriken mot barnet, som det ser ut i alla fall.. Det kan man ju undra lite över. Ogillar hon barnet trots allt? Men som sagt, de ska bara bo tillfälligt.

Flyttar man ihop på riktigt... Ja, jag skulle i alla fall hata att känna mig som en inneboende och flytta ut igen ganska så omgående. Hade jag barn med mig in i nya relationen skulle jag givetvis lida ännu mer om barnet också behövde känna sig som en inneboende. Om du råkade vara arbetslös och skulle kunna tänka dig att bo och känna så med ditt barn hos en man är upp till dig, men jag har en annan tanke om vad kärlek, relation och familj går ut på. 
  • Levande
    Iam skrev 2014-06-19 19:03:54 följande:

Hur kan det bli ts fel att pappan inte tar sitt föräldraansvar?

Ts räddar ju upp situationen på det sätt som passar henne just nu. Varför kräver ni mer förädraansvar från en ickeförälder än från föräldern?

Hade det varit bättre om ts sagt "nej, glöm det!" Och sen hade pappan fått ge upp umgänget helt och flyttat 100 mil bort?

Hur hade det funkat om ts inte längre vill vara tillsammans med pappan? Ska hon ändå köpa boende så pappan kan ha sitt barn?

Var sätter ni gränsen för tredje parts ansvar för ansvarslösa föräldrars barn?
    Nej, som sagt, jag tycker inte att TS gör något direkt fel. Det är en specifik situation de har, och vi vet ju faktiskt inget om killens karaktär heller, han kanske är en sådan som utnyttjar andras välvilja. Det finns ju sådana.

Mitt inlägg var mer riktat till de som tyckte att det inte skulle spela så stor roll om de skulle flytta ihop för gott heller.

Tänk om min man hade resonerat så... Jag har av olika skäl inte alls kunnat bidra med alls lika mycket pengar som han. Jag kanske borde bo på balkongen? Glad Eller snarare: om jag hade haft ett barn med mig som inte hade varit hans.. Då hade ju det kunnat bo på balkongen. 

Nu är inte det här riktat just till dig Iam, utan till en del som skriver ganska otrevliga inlägg, men som antagligen skulle lägga benen på ryggen om någon missunnade deras egna barn något. Folk verkar inte kunna se utanför sin egen lilla bubbla.
  • ica
    Levande skrev 2014-06-19 18:50:36 följande:
    Jag tycker barnet kan bo i brevlådan :). Och eftersom barnet bara kom med på köpet tycker jag att det kan äta från sopkorgen om pappan är fattig. Den som träffar någon som har barn måste INGENTING.

Jag tror jag har ändrat mig, jag håller med er. Om barnet vill ha mat och tak över huvudet så kan det gå till Röda korset, tycker jag. Eller så kan man ju i och för sig också se det så här: efter som man INTE MÅSTE NÅGONTING så måste man inte välja en man med barn heller. Det är ju också ett alternativ.
    Det var inte riktigt min åsikt. Men kul skrivet. Men jag undrar om det är rätt läge för dem att flytta ihop. Pappan verkar mest vilja flytta ihop för att få bostad. Och sen ställer han krav på Ts att hon ska avstå sitt arbetsrum till hans barn. Fast han inte har råd att betala för rummet.
  • asta66
    Levande skrev 2014-06-19 20:42:38 följande:
    Det tycker jag med. Alltså bör de inte flytta ihop.

Det är bättre att pappan och barnet äter och bor efter pappans budget och slippa se att det finns mat som de inte borde äta, saker som de inte borde slita på, en soffa som de inte borde sitta ner dynorna i eftersom pappas nya tjej har mer pengar.

Eller så ser man sin nya med ev barn som sin nya familj och man tänker att man har allt gemensamt och då går det bra att flytta ihop.

Att man tillfälligt hyser in någon är väl ok, då behöver man inte ändra på så mycket. I det fallet tycker jag att det bara är schysst om de får bo där. Så TS gör väl inget direkt fel. Möjligt att det är lite märkligt att hon riktar rubriken mot barnet, som det ser ut i alla fall.. Det kan man ju undra lite över. Ogillar hon barnet trots allt? Men som sagt, de ska bara bo tillfälligt.

Flyttar man ihop på riktigt... Ja, jag skulle i alla fall hata att känna mig som en inneboende och flytta ut igen ganska så omgående. Hade jag barn med mig in i nya relationen skulle jag givetvis lida ännu mer om barnet också behövde känna sig som en inneboende. Om du råkade vara arbetslös och skulle kunna tänka dig att bo och känna så med ditt barn hos en man är upp till dig, men jag har en annan tanke om vad kärlek, relation och familj går ut på. 
    För hon ville väl veta vad andra tyckte om att hon skulle avstå sitt arbetsrum åt pojkvännens dotter.
  • viseversa

Han kanske inte ska flytta hem till dig alls. Han verkar ju inte kunna respektera ditt hem och ditt jobb.

• ica
    viseversa skrev 2014-06-20 08:32:12 följande:

Han kanske inte ska flytta hem till dig alls. Han verkar ju inte kunna respektera ditt hem och ditt jobb.

Inte heller dig eller ditt hem Ts. Han verkar mest tycka att du ska fixa hans problem.
  • Anonym (Obestånd)

Hur har det gått ts? Vi har inte hört nåt på länge. :)

• Anonym (Visst!)

Har inte läst hela tråden, men givetvis kan man använda klädkammaren som rum om ventilation finns. Kan ju bli jättemysigt och barnet känner att den har ett eget krypin. Känner flera som hade en större skrubb som rum när vi växte upp i ett bostadsområde med massa lika lägenheter. Den skrubben ville hellre barnen ha till rum än att dela sovrum med syskon eller föräldrar. Har ni frågat barnet?

• ica
    Levande skrev 2014-06-19 18:50:36 följande:
    Jag tycker barnet kan bo i brevlådan :). Och eftersom barnet bara kom med på köpet tycker jag att det kan äta från sopkorgen om pappan är fattig. Den som träffar någon som har barn måste INGENTING.

Jag tror jag har ändrat mig, jag håller med er. Om barnet vill ha mat och tak över huvudet så kan det gå till Röda korset, tycker jag. Eller så kan man ju i och för sig också se det så här: efter som man INTE MÅSTE NÅGONTING så måste man inte välja en man med barn heller. Det är ju också ett alternativ.
    Nu vart du väldigt ironisk hoppas jag. Jag tycker bara att då Ts inte valt att flytta ihop utan skulle göra sin särbo en tjänst i en akut situation. Då kan han inte komma och diktera villkoren. Det är ju hennes hem inte hans. Det är inte ett bra tillfälle och ett bra sätt att flytta ihop. Man får nog snacka ihop sig innan.
  • Lindsey Egot the only one
    ica skrev 2014-06-28 04:24:17 följande:
    Nu vart du väldigt ironisk hoppas jag. Jag tycker bara att då Ts inte valt att flytta ihop utan skulle göra sin särbo en tjänst i en akut situation. Då kan han inte komma och diktera villkoren. Det är ju hennes hem inte hans. Det är inte ett bra tillfälle och ett bra sätt att flytta ihop. Man får nog snacka ihop sig innan.
    Tycker killen ska se det som en tillfällig lösning (som jag troligtvis inte tror stämmer) som om han flyttade in tillfälligt hos en polare. Jag tror inte han hade krävt eget rum till sin son om han flyttade in till en kompis faktiskt.
  • asta66
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-28 06:42:15 följande:
    Tycker killen ska se det som en tillfällig lösning (som jag troligtvis inte tror stämmer) som om han flyttade in tillfälligt hos en polare. Jag tror inte han hade krävt eget rum till sin son om han flyttade in till en kompis faktiskt.
    Självklart.
    Jag undrar om det var en kvinna med ett barn som skulle flytta in till en man. Skulle folk resonera likadant.
  • ica
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-28 06:42:15 följande:
    Poäng!
  • Ramborg
    asta66 skrev 2014-06-28 17:34:46 följande:
    Självklart.

Jag undrar om det var en kvinna med ett barn som skulle flytta in till en man. Skulle folk resonera likadant.

Varför skulle man inte resonera likadant?
    42.
  • Levande
    ica skrev 2014-06-20 05:49:33 följande:
    Det var inte riktigt min åsikt. Men kul skrivet. Men jag undrar om det är rätt läge för dem att flytta ihop. Pappan verkar mest vilja flytta ihop för att få bostad. Och sen ställer han krav på Ts att hon ska avstå sitt arbetsrum till hans barn. Fast han inte har råd att betala för rummet.
    Ja, i det här fallet så kan det nästan verka lite som att han mest är ute efter en bostad... Vi har ju inga detaljer eller känner honom som TS, men kan ju ev vara så och att TS blir utnyttjad... Och självklart kan man inte ställa några krav på eget rum när det är så, där håller jag helt med.

Var mest att jag stör mig på en del som ser en partners barn som en liten parasit och att "man måste ingenting" osv... Finns mycket som man inte måste enligt lag, men som man kan tycka är bra att göra ändå om man vill vara en kärleksfull människa. Det betyder givetvis inte att en ny partner ska låta en få ta allt ansvar för hans barn och att man ska slå knut på sig själv... Det är det andra diket. Om folk kunde hålla sig mitt på vägen någon gång :)
  • ica
    Levande skrev 2014-07-01 22:29:43 följande:
    Ja, i det här fallet så kan det nästan verka lite som att han mest är ute efter en bostad... Vi har ju inga detaljer eller känner honom som TS, men kan ju ev vara så och att TS blir utnyttjad... Och självklart kan man inte ställa några krav på eget rum när det är så, där håller jag helt med.

Var mest att jag stör mig på en del som ser en partners barn som en liten parasit och att "man måste ingenting" osv... Finns mycket som man inte måste enligt lag, men som man kan tycka är bra att göra ändå om man vill vara en kärleksfull människa. Det betyder givetvis inte att en ny partner ska låta en få ta allt ansvar för hans barn och att man ska slå knut på sig själv... Det är det andra diket. Om folk kunde hålla sig mitt på vägen någon gång :)
    Hålla sig till den balanserade mitten här på FL. Är du optimist? I detta fall var det väl pappan som är en parasit. Som vill flytta in till Ts och anser att hon ska anpassa sitt hem efter honom och hans barn.
  • asta66
    Ramborg skrev 2014-06-29 22:11:45 följande:

Varför skulle man inte resonera likadant?
    Jag tycker ju att man ska det. Men jag undrar om man gör det.
Svar på tråden NEJ, du får inte mitt arbetsrum som ditt!!!