Helle1981 skrev 2014-07-02 16:41:11 följande:
Var på återbesök till läkaren på Östra sjukhuset idag....och det ser mörkt ut
Han hittade två felställda händer och två felställda fötter.
Detta är ofta kopplat till någon syndrom-sjukdom, och är det inte någon kromosomavvikelse så kan det var neurologiskt. Det han kunde konstatera var att barnet är handikappad.
Läkaren skulle prata med sin kollegor och genetikerna imorgon bitti och återkomma till mig sedan. Han kommer även att boka in ett samtal hos kurator, som man pratar med innan man bestämmer sig för abort.
Men vad läkaren sa och visade oss så kommer barnet inte vara livsdugligt och vi kommer få ta bort det
Usch så hemskt, är så ledsen för din skull.
Jag själv fick för drygt två år sen avbryta en graviditet där det visat sig att vår dotter hade Turners syndrom. På kub så såg man en stor vätskeansamling i nacken, mycket större än inom det normala, så vi blev direkt vidareskickade till fosterdiagnostiken på Huddinge Sjukhus (Sthlm). Där kunde läkaren konstatera fler avvikelser och vi tog ett moderkaksprov där och då. Provet visade att den lilla tjejen hade Turners syndrom, dvs saknade en könskromosom (X) och även fast många idag kan leva med syndromet så hade vår tjej för stora avvikelser för att kunna överleva utanför livmodern.
Tiden efter moderkaksprovet var hemsk. Vi hoppades om vartannat men kände på oss att det inte skulle gå bra och jag sjukskrev mig samma dag som vi fick veta. 1,5 vecka efter avbrytandet (som gick bra, trots omständigheterna) gick jag tillbaka till jobbet. Kände att jag behövde komma ut och hamna i ekorrhjulet för att slå bort tankarna från vad vi just varit med om.
Jag kände (och känner fortfarande ibland) stor ilska och avundsjuka mot andra vars bebisar bara ploppade ut en efter en till synes friska och krya. Kanske ska lägga till att det tog ett tag att bli gravid så att när vi äntligen fick vårt plus så var lättnaden så stor. Vi har en son sen innan detta och jag ville så gärna ha tätt mellan han och lillesyskonet men istället för ca 2,5 år så blev det 4 år. För efter avbrytandet så blev jag gravid efter 4-5 månader och i maj förra året fick vi äntligen en frisk liten tjej! Nu är hon dryga 1 år så det går fort och jag är så klart överlycklig över att vi fick just henne! Men jag tänker ofta på vår Turnerflicka som vi aldrig fick lära känna. I oktober skulle hon blivit 2 år..
Blev långt det här, menade inte att skriva en novell av det hela. Men ville ändå dela med mig av min historia.
Önskar dig allt gott nu och hoppas att ni finner ro i allt och när ni är redo, att ni får chans till en ny och frisk graviditet och bebis. Stor kram