• Anonym (Suck)

Dåligt bemötande av barnlöshetsmottagningen

Jag skickade ett mail och talade om att jag kände mig dåligt bemött och att jag blev ledsen av deras bemötande. De ägnade den mesta tiden av samtalet till att få mig att sluta använda ägglossningstest. Jag sa upprepade gånger att jag inte blir stressad av tester utan att det är tvärtom, men de fortsatte att dumförklara mig. När jag trodde att sköterskan hade förstått vad jag tycker om saken så pratade hon med läkaren så att läkaren fortsatte predika om hur stressad man blir av testerna.

Svaret jag fick på mailet löd så här:  Hej!
    Vårat generella råd är som du beskriver att dessa tester oftast är stressande för paret. Sen är det naturligtvis paret själva som bestämmer om de vill använda dessa tester eller ej. Vi kontrollerar inte det.
    MVH Maria, Barnmorska i Barnlöshetsteamet

Är det för mycket begärt att de ska skriva något om att det var tråkigt att jag inte kände mig väl bemött? Jag skrev i mailet att jag var ledsen när jag gick därifrån. Jag jobbar med kundkontakter (ej vinstdrivande) och vi jobbar ständigt på att förbättra bemötandet med kunder som ofta befinner sig i en utsatt situation. De här människorna verkar vara totalt i sin egen bubbla.

• Svar på tråden Dåligt bemötande av barnlöshetsmottagningen
  • Anonym (---)

Men varför inte bara lita på att de vet vad de gör?
    Om de rekommenderar dig att inte använda ägglossningstest kan du väl ta en period utan dessa? Eller är ditt liv så upphakat på dessa test att du inte kan låta bli? Då är de nog en stressfaktor oavsett om du känner det så eller inte.

Ja, du har rätt i att de borde bett om ursäkt för att de fick dig att bli ledsen och illa till mods, men samtidigt måste du kanske släppa lite på dina gamla vanor om du vill ha deras hjälp.
    Lita som sagt på att de säger åt dig att sluta med detta av en anledning. Oavsett om du känner dig stressad eller inte.

• Anonym (Suck)

Nu är det så att vi körde nio månader helt utan tester. Jag vänder på frågan. Varför kan inte dom lyssna på mig? Jag blir inte stressad. Allt blev mycket bättre när jag fick koll på menscykeln.

• Anonym (Suck)

Jag kan förresten låta bli. Det här är ett bra tag sedan och nu jobbar vi på syskon. Nu testar jag inte, men eftersom jag har testat och kartlagt kroppen tidigare har jag koll på när ägglossningen blir. Varför stör det folk så mycket att man använder ny eller i alla fall lättillgängligare teknik för att få barn?

• Anonym (Yrja)

Låt mig gissa..Västerbotten? Obestämd

• Anonym (Suck)
    Anonym (Yrja) skrev 2014-07-04 21:22:19 följande:
    Låt mig gissa..Västerbotten? Obestämd
    Flört
  • Anonym (Yrja)

Jag har också upplevt att dom inte är särskilt "service minded". Och som patient har man ju tyvärr inget alternativt ställe att vända sig till.

• Anonym (Yrja)
    Anonym (Suck) skrev 2014-06-17 20:49:25 följande:

Varför stör det folk så mycket att man använder ny eller i alla fall lättillgängligare teknik för att få barn?

Bra fråga!
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Yrja) skrev 2014-07-04 23:27:13 följande:
    Bra fråga!
    Inom alla områden så ska man kämpa och vilja mycket, men när det gäller att skaffa barn ska man inte bry sig. Tänk om man skulle säga till arbetsförmedlingen att jag blir så stressad av alla ansökningar. Nu slutar jag tänka på det. Då får jag nog ett jobb...
    Visst man behöver inte dra igång en massa testande om det är första månaden man försöker, men det tror jag inte att majoriteten gör. Det är när det inte fungerar som många börjar testa med ägglossningstest eller tempa för att se om ägglossningen fungerar.
    Jag irriterar mig som f-n på att dom inte lyssnar på när vi båda säger att ägglossningstest INTE stressar oss. Jag har en ägglossning som kan diffa på en vecka, men lutealfasen är alltid 15 dagar. Ett simpelt ägglossningstest gör att jag vet exakt när jag ska få mens. Jag slipper bli besviken som jag blev innan jag hade koll på kroppen. Innan jag visste bättre utgick jag från en 28 dagars-cykel. En gång trodde jag att jag verkligen var gravid. Jag var på dag 34, men gravtestet var så blankt det bara kunde bli. Förmodligen var det en månad med en senare ägglossning och förutom att jag trodde att jag var gravid pga utebliven mens så hade vi förmodligen även missat ägglossningen. Jag ser bara fördelar för oss med ägglossningstest. Jag skriver för oss eftersom det helt säkert är individuellt hur man reagerar. Dock verkar begreppet individuellt vara väldigt svårt att förstå för både sköterskor och läkare på barnlöshetsmottagningen. På IVF-kliniken blev vi däremot respekterade  
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (Suck) skrev 2014-07-04 23:51:26 följande:
    Inom alla områden så ska man kämpa och vilja mycket, men när det gäller att skaffa barn ska man inte bry sig. Tänk om man skulle säga till arbetsförmedlingen att jag blir så stressad av alla ansökningar. Nu slutar jag tänka på det. Då får jag nog ett jobb...
    Visst man behöver inte dra igång en massa testande om det är första månaden man försöker, men det tror jag inte att majoriteten gör. Det är när det inte fungerar som många börjar testa med ägglossningstest eller tempa för att se om ägglossningen fungerar.
    Jag irriterar mig som f-n på att dom inte lyssnar på när vi båda säger att ägglossningstest INTE stressar oss. Jag har en ägglossning som kan diffa på en vecka, men lutealfasen är alltid 15 dagar. Ett simpelt ägglossningstest gör att jag vet exakt när jag ska få mens. Jag slipper bli besviken som jag blev innan jag hade koll på kroppen. Innan jag visste bättre utgick jag från en 28 dagars-cykel. En gång trodde jag att jag verkligen var gravid. Jag var på dag 34, men gravtestet var så blankt det bara kunde bli. Förmodligen var det en månad med en senare ägglossning och förutom att jag trodde att jag var gravid pga utebliven mens så hade vi förmodligen även missat ägglossningen. Jag ser bara fördelar för oss med ägglossningstest. Jag skriver för oss eftersom det helt säkert är individuellt hur man reagerar. Dock verkar begreppet individuellt vara väldigt svårt att förstå för både sköterskor och läkare på barnlöshetsmottagningen. På IVF-kliniken blev vi däremot respekterade  
    Ja, konstigt faktsikt att ni inte rekommenderas att testa ägglossningstest först innan ivf. Att veta när man har ägglossning borde ju öka chansena markant. Men det är klart att det är ju inte lika stor chans att lyckas med ägglossningstest som vid ivf (om man har fertilitetsproblem) och dom har väl uppföljningar på hur många par som lyckas efter rekommenderad behandling osv. Det är nog viktigt att det ser bra ut i statistiken.

Vad annars skulle det kunna bero på att ni inte rekommenderas att ett sånt enkelt hjälpmedel? Dom har väl ingen privat koppling till ivf-kliniken får man hoppas.

Det är väl klarlagt vid det här laget att det är väldigt sällan som det är stress som ligger bakom barnlösheten. Och om det är det tror jag det handlar om mycket tyngre stress än ett ägglssningstest. Då tror jag det är hela livssituationen som är pressad.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Yrja) skrev 2014-07-05 19:28:40 följande:
    Ja, konstigt faktsikt att ni inte rekommenderas att testa ägglossningstest först innan ivf. Att veta när man har ägglossning borde ju öka chansena markant. Men det är klart att det är ju inte lika stor chans att lyckas med ägglossningstest som vid ivf (om man har fertilitetsproblem) och dom har väl uppföljningar på hur många par som lyckas efter rekommenderad behandling osv. Det är nog viktigt att det ser bra ut i statistiken.

Vad annars skulle det kunna bero på att ni inte rekommenderas att ett sånt enkelt hjälpmedel? Dom har väl ingen privat koppling till ivf-kliniken får man hoppas.

Det är väl klarlagt vid det här laget att det är väldigt sällan som det är stress som ligger bakom barnlösheten. Och om det är det tror jag det handlar om mycket tyngre stress än ett ägglssningstest. Då tror jag det är hela livssituationen som är pressad.
    Nä ingen koppling till IVF-kliniken tror jag. Då skulle inte oförklarligt barnlösa få gå hem och försöka på egen hand i två respektive tre år beroende på ålder.
    Funderar på om det kan vara något med att de tycker att man blir lurad på pengar med ägglossningstest. Jämför med folk som köper dyra tillskott vid olika sjukdomar. Att man griper efter halmstrån liksom. Fast ägglossningstesten har ändå ett annat syfte. Det finns många andra sätt att ha sex än penetrerande sex. Även här är folk olika. Att generellt rekommendera att sluta med tester och ha sex tre gånger i veckan känns som ett ganska fyrkantigt tänk.
    Om det nu är stress som de tycker är problemet så kan säkert vissa par känna sig stressade och pressade av rådet att ha sex tre gånger i veckan också.
    Jag tror inte att stress ligger bakom barnlöshet, men det skadar ju inte att försöka må så bra som möjligt när man är inne i barnlöshetskarusellen och det finns olika sätt att hitta den vägen. Det är ju det de verkligen inte förstår där på barnlöshetskliniken.
    Tack för input *Yrja* Jag ska ta och maila dom igen efter sommaren. Kanske kan de lära sig någonting. Inte för att jag tror det egentligen, men under har skett förut.
  • Trinity78
    Anonym (Suck) skrev 2014-07-04 23:51:26 följande:
    Reproductively challenged
  • Thotis90

Jag fick nästan beröm för att ha använt ägglossningstester, just för att jag då tagit reda på på egen hand att jag har ägglossning. De tyckte min läkare var jättebra. Hon pratade ingenting om stress och jag är som dig, blir inte alls stressad av testerna. Jag blir mer lugnt då, för då har jag det svart på vitt "nu har jag ägglossning" istället för att behöva gå och gissa hela tiden.

Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (jaha)

Det är många gånger i livet som man känner sig illa behandlad och inte blir bemött med ett bekräftande "tråkigt att du känner dig dåligt bemött" till svar. Det är väl snarare regel än undantag att man inte får "rätten till sina känslor/sin upplevelse" bekräftad, eller?

Ni har olika uppfattningar om testet. Så vad är problemet? Låt dem ha sin uppfattning - ni får ha er! Om ni inte vill ta deras råd, gör inte det då.
    Vad är det att ta illa vid sig för? 

Det är onödigt att gå genom livet "looking to be offended". Så släpp det här och fokusera på annat!

• Anonym (Suck)

Till (jaha) Problemet är att de försöker övertyga mig om att något är dåligt för mig fast det inte är det. Efter att ha träffat mig en kvart så går de bananas på att jag måste sluta testa. De kanske kunde ha använt tiden till att informera om hur en IVF går till istället. Jag tänker inte släppa detta. Det är allt för många som känner sig illa bemötta av den här mottagningen och nu några år senare har jag kraft och ork att ta diskussionen med dom. För övrigt är jag en glad och positiv prick och har mer tolerans än de flesta. Många irriterar sig på folks fb-statusar fast de inte ens behöver läsa. Det här handlar om människor som ofta är väldigt sköra och det handlar om så mycket mer än det korta mailsvaret.

• Anonym (Suck)

Thotis, Det är det jag menar. Det är väl bra att man vet hur kroppen fungerar. Har du gjort utredning i Västerbotten? I så fall ska jag sluta tjafsa med dom. Eller åtminstone ge dom fred för att ha bättrat sig.

• Anonym (Wildrat)

Du har med sjukvården att göra. Bra bemötande och empati är inget de generellt sysslar med, tyvärr. Vissa enstaka undantag finns men de är tyvärr undantag. Reflektion och ta åt sig av kritik ingår inte heller i deras sysselsättning...

• Thotis90
    Anonym (Suck) skrev 2014-07-08 15:38:09 följande:

Thotis, Det är det jag menar. Det är väl bra att man vet hur kroppen fungerar. Har du gjort utredning i Västerbotten? I så fall ska jag sluta tjafsa med dom. Eller åtminstone ge dom fred för att ha bättrat sig.

Nej. Vi bor i Dalarna och har gjort vår utredning här (Falun). Om man inte är nöjd tycker jag att man skall ligga på dem lite, vilket län man än bor i, så det kommer jag göra efter hösten. 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (jaha) skrev 2014-07-08 15:17:58 följande:

Det är många gånger i livet som man känner sig illa behandlad och inte blir bemött med ett bekräftande "tråkigt att du känner dig dåligt bemött" till svar. Det är väl snarare regel än undantag att man inte får "rätten till sina känslor/sin upplevelse" bekräftad, eller?

Ni har olika uppfattningar om testet. Så vad är problemet? Låt dem ha sin uppfattning - ni får ha er! Om ni inte vill ta deras råd, gör inte det då.
    Vad är det att ta illa vid sig för? 

Det är onödigt att gå genom livet "looking to be offended". Så släpp det här och fokusera på annat!

Det "lustiga" här är ju att jag förstod att det var Skellefteå, Västerbotten det handlade om efter att bara ha läst TS. Det visar ju på hur den mottagningen sticker ut i mängden. Dom har verkligen satsat på att ha sämsta vården för barnlösa i Sverige. Det här handlar inte bara om att "ta illa vid sig" utan om att dom ger felaktig information baserat på deras egna åsikter och inte på vetenskapliga fakta. Vi fick informationen under vår barnlöshetsutredning att vi inte skulle kunna få biologiska barn. Nu sitter vi här med en biologisk dotter. Dom ger alltså felaktig information, det är problemet.
Svar på tråden Dåligt bemötande av barnlöshetsmottagningen