• elinaehn

Vad packa till thailand?

Är lite trött. Eller alltså jag är mycket trött efter rätt hård jobbperiod. och har en underbar resa framför mig, jag, mitt barn tio år gammal, tre veckor. Thailand
    Jag bara förmår inte skriva packlista, ta mig samman o tänka till. snälla har någon en packlista hemma att ge mig?
    Hoppas på någon mer välorganiserad sort liksom eller bara om du har en ide om vad man absolut ska komma ihåg att packa. pengar pass o biljett har jag koll på!

• Svar på tråden Vad packa till thailand?
  • Anonym (Thairesenär)

Nu lär du väl redan ha åkt.

Men om du är av "normalstorlek", så behöver du inte släpa med massa kläder, det finns billiga att köpa där. Är man av större modell (som mig), så är det desto svårare att hitta kläder i "elephant size", så då får man ta med sig kläder så det iaf räcker ~1 vecka, sen är det bara att lämna in på tvätt.

En grej jag alltid har med mig är 2 kuvert för viktiga papper. Ena kuvertet förvaras i handbagaget och det andra i det incheckade bagaget.

Där har jag då ex, flygbiljetterna, bokningsbekräftelserna till hotellen, vaccinationspapper, reseförsäkring, vägbeskrivning (med karta) till hotellen m.m

• SVejsan
    Anonym (Thairesenär) skrev 2014-10-02 13:47:15 följande:

Nu lär du väl redan ha åkt.

En grej jag alltid har med mig är 2 kuvert för viktiga papper. Ena kuvertet förvaras i handbagaget och det andra i det incheckade bagaget.

Där har jag då ex, flygbiljetterna, bokningsbekräftelserna till hotellen, vaccinationspapper, reseförsäkring, vägbeskrivning (med karta) till hotellen m.m

Jag har inplastade kopior på passen (uppslaget med fotot) med mig oavsett var jag åker.
    Ibland vill dom ha in passen för att skriva av uppgifterna (av princip vill jag inte lämna det till okända människor) och då brukar det gå bra att langa in kopiorna.

Sedan så är ett förslag att istället för att ha kuvert med sig, ladda upp inscannade/avfotade (om du har en bra kamera) till dropbox eller skicka det till dig själv på webmailen. Dessutom att ha papprena i smartphonen. Så gör vi istället.
    Har man glasögon/linser så är det bra att ha recepten för dessa med också. I thailand så finns det en del ställen som gör glasögon snabbt om de går sönder.

Skall du åka en bättre buss inom thailand - ta med en tjock tröja. Bussarna har två lägen på AC.... Av och MAX...

Ett enklare reseapotek skulle jag ta med (även om det finns att handla på plats)- Men där kan det vara starkare medikamenter (på gott och ont).
    Jag skulle ta med färskt Solskydd av ett märke du är van att använda. Vi har ofta släpat med oss en liten kylväska också (tar ju ingen plats), då vi åker på en del utflykter och promenerar mycket, så är det trevligt med kall dricka (fryser en liten petflaska i hotellrummets kyl (som ibland har frysfack) som klamp...

Svar på tråden Vad packa till thailand?