• Flizan30

Funkar strl 86 på 1 åring?

Jag förstår att det beror på storlek på barnet men säg att barnet är normallångt. Funkar en klänning i strl 86 på ett barn som har 80 i strl? Velar mellan dessa strl som min dotter skall ha nästa sommar och funderat på att ta en större strl då den i 80 ser så liten ut. Skiljer det mycket i strl mellan dessa strl?

• Svar på tråden Funkar strl 86 på 1 åring?
  • Dixie

klänningar brukar de ju kunna ha ganska länge, om det är en modell som det funkar - först lite för stora och sedan som tunika - jag hade hellre köpt en lite större stl. 

• Flizan30

Tack för svar. Jag går nog upp en storlek då. Det är en lite finare klänning så hon kommer ändå inte springa runt och leka så mycket i klänningen. Trist om den sitter precis ett kort tag.

• Apelsin

Min hade 74 då. Hen skulle simmat i 86.

• Mamman02
    Apelsin skrev 2014-06-25 12:32:12 följande:

Min hade 74 då. Hen skulle simmat i 86.

"Hen"?? Du menar på allvar att du inte vill "outa" om det är en pojke eller flicka som har klänning??
  • Sophie13
    Mamman02 skrev 2014-06-25 12:54:43 följande:

"Hen"?? Du menar på allvar att du inte vill "outa" om det är en pojke eller flicka som har klänning??

Eller så kanske det är en hen, jag känner en som födds hen.

Till ts, min dotter föddes förra sommaren och har nu 80/86 men det är som sagt väldigt individuellt såklart.
  • Mamman02
    Sophie13 skrev 2014-06-25 12:58:59 följande:
    Eller så kanske det är en hen, jag känner en som födds hen.

Till ts, min dotter föddes förra sommaren och har nu 80/86 men det är som sagt väldigt individuellt såklart.
    Fast rent biologiskt (kromosom mässigt) är du antingen han eller hon.
  • Judiths

Mycket svårt att veta men förmodligen blir 80-86 bra. Min dotter föddes normalstor men är nu snart två år och har storlek 80. Förra sommaren när hon var ett år hade hon 68/74.

• Maria 164

Stl 86 är den storlek min dotter använt längst. Hon var en rund bebis som drog stora storlekar p g a bredden och spurtade sedan iväg på längden utan att gå upp mer i vikt. Till vår förvåning passar förra årets sommarkläder minst lika bra i år, dvs stl 86 både som nybliven 1-åring och nybliven 2-åring!

Vissa plagg i stl 80 går fortfarande på också, medan från andra märken behövs 92. Klänningar i A-modell med vida ärmar är väldigt generösa i användningstid!

• Dr to be

Vår dotter är 27 mån och har idag strl 86 och hon har haft det sen någob månad innan sin 2-årsdag. Hon hade 74 som 1-åring och hade verkligen drunknat i 86. Varför vill du köpa klänning till nästa sommar redan?

• Krimhild

Min dotter är 22 månader och har storlek 92. Hon kan fortfarande ha vissa plagg i storlek 86 dock.

• Meinu

Det är såååå individuellt! Min lilla kille på 4,5 månader har storlek 80 nu! Kan inte tänka mig att storlek 86 skulle fungera när han är 1 år. Jag köpte lite kläder innan han föddes som han skulle ha nu i sommar..... Ha ha!, jo men visst! Dom plaggen avverkade han när han var 2 månader.

• Flizan30

Dr to be: därför att den klänningen jag sett är så söt. Det kommer säkert dyka upp fler fina klänningar nästa sommar, men då får jag väl köpa fler då:). jag kan verkligen inte stå emot denna klänning. Denna sommar är ingen ide att köpa till då hon är så liten.

• mammalovis

Båda mina barn var 50 cm vid födseln och har följt båda normalkurvorna på längd och vikt. Storlek 80 och 86 har de kunnat ha länge. Det smartaste är att jämföra längd och bredd mot en body i rätt storlek så får du kanske ett hum, även om bodies varier storleksmässigt också.

Min ettåring var 74 cm lång nu och har precis börjat nosa på bodies i 80. Dock funkar klänningar i 74-86 bra, beroende av modell. De får ju inte vara för tajta över bröstet eller ha för liten öppning för huvudet.

Betänk också att många ettåring växlar mellan att krypa och gå, så kläder blir fort smutsiga, om det nu är en skir, vit klänning du tänker på. I så fall är den lämpligare i storlek 68, tycker jag.

Om vi vet märket/affär på klänningen är det ju lättare att uppskatta rimligt. Min dotter använder fortfarande stora bodies i 68 också.

Jag gjorde misstaget att köpa en julklänning med band under bröstet på rea, den kunde jag knappt knäppa när hon använde storleken under ...

• Sophie13

Köp den om du vill. Det värsta som kan hända är ju att hon inte kan ha den och värre saker finns det ju :)

• Frontline
    Mamman02 skrev 2014-06-25 12:54:43 följande:
    Hahahaha
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • fluu

Det lär det göra. Gäller det klänning gör det ju dessutom inte så mycket om de blir lite kortare, bara praktiskt egentligen.
    Min unge är 2, 5 år och har fortfarande mest 86.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Funkar strl 86 på 1 åring?