• TjockTjinona

Långflygning med 14-månaders

Vi ska flyga till USA. Fyra vuxna, en 3-åring och en 14-månaders. Det jag oroar mig mest för just nu är hur sjutton den minsta ska sova? Alla platser vid skiljeväggen med extra benutrymme är redan bokade, så jag valde att placera oss längst bak i mittraden på en Boeing 777 för att jag tänkte att där blir lite yta för barnen att leka av sig på. Men frågan är som sagt hur den lilla ska sova? Hon är väl för stor för en bassinett? Jag hittade Deryan Airtraveller (sitt- och liggmadrass) och Flyebaby (resevagga) på Barnresebutiken  www.barnresebutiken.se/kategorier/sova/sova-pa-flyget
    Någon som har testat dessa? Eller har ni några andra bra tips?

• Svar på tråden Långflygning med 14-månaders
  • Dixie

i ditt knä - så har vi alltid fått ha barnen när vi har flugit - det är inte säkert du får lägga ett barn på golvet på en madrass. vi flög en gång när dottern var mindre och hade en bassinett till henne - men så fort det blev turbulens var jag tvungen att ta upp henne och ha henne i mitt knä. 

• TjockTjinona

Fast denna madrassen ska man ha i knät. Så får barnet en egen liten säng där. Men jag vet inte om det funkar på alla flyg. Det verkar som att man ska lägga den på bordet och oftast är det väl bord som man fäller ner från sätet framför och inte så stora, fina bord som på bilderna? Då kan det ju inte funka...

• Hoppfull84

ja hon är för stor för babykorgen som flygplanen har, och den finns bara tillgänglig vid raderna längst fram vid väggen.

ni kommer att få ha henne i knät, eller lägga filtar på golvet och försöka få plats med henne under era fötter.

den där mattan på bilden tycker jag mest verkar fånig, sitta upp gör de ju utan stöd i den åldern så de behöver ju ingen "stol" och på bilden då barnet ligger så blir det ju ändå att barnet ligger i knät även om det är en dyna. för som du säger är brickborden små så dynan kommer inte rymmas på dem. samt att de inte är gjorda för någon större viktbelastning, risken att hon trillar och slår sig borde ju vara minst om ni har henne i famnen eller på golvet.

• Dixie
    TjockTjinona skrev 2014-06-25 22:47:42 följande:
    Fast denna madrassen ska man ha i knät. Så får barnet en egen liten säng där..

En sådan madrass tycker jag verkar helt onödig, möjligtvis till en nyfödd, men en 14 månaders kommer det ju inte att funka - bättre att bara ha en filt i knät!
  • Margaux

Vilket flygbolag? De enda jag vet som har något till större bebisar/barn är British Airways son har som en babysitter som monteras där man monterar bassinet. Den tål 15kg. Spelar ingen roll om platserna redan är bokade, ni kan fråga personalen på plats så försöker de oftast flytta runt så att det ska bli komfortabelt för alla.
    Med KLM fick vi lov att låna en bassinet till vår då 20mnd men vi satte den på golvet eftersom han var för tung, men då är man i alla fall lite skyddad mot att ligga rätt på golvet. Då köpte vi economy extra och hade gott om plats framför.
    Annars är det ju bara så att man får turas om att hålla. Vet att det finns som en amningskudde med frigolitkulor som man kan lägga som "säng" så man slipper ha dem på armen. Har sett den på flyg men vet tyvärr inte vilket märke.

• TjockTjinona

Vi flyger med KLM. Har vi tur så kanske vi får ställa en basinett på golvet som Margaux :) Fast vi har bara "vanliga" Economy-säten...

Jag tänkte att det kanske blir varmt och svårt för dottern att somna om jag har henne direkt i knät. När hon var mindre somnade hon alltid i famnen. Men inte nu längre. Nu ska det krängas och krånglas :D

Men jag funderar också på vad som händer när man har en sån där hängmatta eller madrass och personen framför fäller sitt säte...

Nä, det får nog bli att ta med en riktigt gosig kudde så får vi hoppas att hon slocknar!

• vinterbebis12

Hur mycket väger hon? Skulle försöka boka en bassinet. Vi hade det till vår 1-åring när vi flög med Lufthansa.

• Mimmi O

Vi åkte till USA med vår 12månaders (för några år sedan)... Allt var så fruktansvärt smidigt.

Vi lånade extrabälten som vi satte fast i vårt bälte och där sov han som en stock.

Fanns inget smidigare än att resa med honom i den åldern.

Jag skulle nog vara mer orolig för hur treåringen skulle ta det. Helt klart.

• TjockTjinona
    vinterbebis12 skrev 2014-06-27 22:48:21 följande:

Hur mycket väger hon? Skulle försöka boka en bassinet. Vi hade det till vår 1-åring när vi flög med Lufthansa.

Just nu väger hon nog ca 9 kg. Svårt att veta vad hon kommer väga i september... 10-11 kg kanske? Jag frågade KLM via deras Facebooksida och de säger att hon är för stor för bassinett.
    Mimmi O skrev 2014-06-27 22:56:02 följande:

Vi åkte till USA med vår 12månaders (för några år sedan)... Allt var så fruktansvärt smidigt.

Vi lånade extrabälten som vi satte fast i vårt bälte och där sov han som en stock.

Fanns inget smidigare än att resa med honom i den åldern.

Jag skulle nog vara mer orolig för hur treåringen skulle ta det. Helt klart.

Hahaha! Ja, jag kanske fokuserar på fel unge Skrattande Tänker att hon kommer tycka att det är så spännande så hon inte kommer krångla alls Tungan ute Bara man har med grejer så hon håller sig sysselsatt...
  • Eeerika

Vi flög nu med våran 20 månaders över till USA, mitt främsta tips är att skaffa en bra bärsele, vi körde med ergo baby, klarar upp till 20 kilo, barnet kan sitta på magen, ryggen och höften. TOPPEN vid mellanlandningar och immigration som kan ta lång tid. Sonen sov i den i någon av mellanlandningar. Det är mycket köande när man flyger, incheckning, säkerhetskontroller osv. mycket skönt att ha stöd när man bär barnet.  Samt att det var super smidigt att ta på sig när han skulle somna på planet jag stog i vagga han lite i den sen satte jag mig ner, så satt han ju i den så jag kunde också slumra lite utan att vara rädd att han ramlade ur famnen och han kände sig trygg o nära. Skulle aldrig klarat oss utan den, bära ett sovande eller övertrött barn är ingen höjdare. 

Sen ni är fyra vuxna, turas om hennes vakna tid i planet så kommer det gå galant. Som sagt en 3 åring kan vara mer knepigt att få att sitta still ;)

• TjockTjinona
    Eeerika skrev 2014-07-02 21:33:09 följande:

Vi flög nu med våran 20 månaders över till USA, mitt främsta tips är att skaffa en bra bärsele, vi körde med ergo baby, klarar upp till 20 kilo, barnet kan sitta på magen, ryggen och höften. TOPPEN vid mellanlandningar och immigration som kan ta lång tid. Sonen sov i den i någon av mellanlandningar. Det är mycket köande när man flyger, incheckning, säkerhetskontroller osv. mycket skönt att ha stöd när man bär barnet.  Samt att det var super smidigt att ta på sig när han skulle somna på planet jag stog i vagga han lite i den sen satte jag mig ner, så satt han ju i den så jag kunde också slumra lite utan att vara rädd att han ramlade ur famnen och han kände sig trygg o nära. Skulle aldrig klarat oss utan den, bära ett sovande eller övertrött barn är ingen höjdare. 

Sen ni är fyra vuxna, turas om hennes vakna tid i planet så kommer det gå galant. Som sagt en 3 åring kan vara mer knepigt att få att sitta still ;)

Jag har en Beco Buttrrfly som jag tänkte ta med :)

Ni fick inte ta med någon paraplysulky på flyget? Jag har en liten, liten förhoppning om att jag ska få ta med en Chicco Liteway så att barnen kan turas om i vagn och bärsele vid mellanlandningarna. Tänkte dessutom checka in en vagn så att vi har två när vi väl är framme. Men jag kanske måste checka in båda?
  • Eeerika
    TjockTjinona skrev 2014-07-03 10:27:06 följande:
    Jag har en Beco Buttrrfly som jag tänkte ta med :)

Ni fick inte ta med någon paraplysulky på flyget? Jag har en liten, liten förhoppning om att jag ska få ta med en Chicco Liteway så att barnen kan turas om i vagn och bärsele vid mellanlandningarna. Tänkte dessutom checka in en vagn så att vi har två när vi väl är framme. Men jag kanske måste checka in båda?
    Flyger ni från Arlanda måste man checka in vagnen tyvärr 
  • Margaux

Du förra med chiccon fram till gate men du får nog inte ut den vid mellanlandningar.... Då måste du skaffa en sån där yo-yo spm får plats i hatthyllan....

• TjockTjinona
    Eeerika skrev 2014-07-03 15:51:52 följande:

Flyger ni från Arlanda måste man checka in vagnen tyvärr 

Vi flyger från Kastrup.
    Margaux skrev 2014-07-03 15:53:18 följande:

Du förra med chiccon fram till gate men du får nog inte ut den vid mellanlandningar.... Då måste du skaffa en sån där yo-yo spm får plats i hatthyllan....

Jag misstänkte att det var så. Har hört andra som fått ta med paraplyvagn på flyget och ställa i nån garderob. Men då har det kanske varit direktflyg... En yoyo blir för dyr.
  • rudbeckia

Jag har precis kommit hem från USA och flög med KLM/Delta med en 4åring och en 6 månaders.

Du får ta ned en paraplysulky som du får när du går av planet i Amsterdam när du mellan landar. Jag åkte från Gbg och där är man tvungen att checka in sulkyn och använda lånevagnarna som de har på flygplatsen, vet ej hur det är med Kastrup och vad de har för regler.

Svar på tråden Långflygning med 14-månaders