• Tess1985

    Tips omg tack

    Min Son skall ha sitt första kalas någonsin nu på söndag.
    Han fyllde 5år i början på Juni så nu är det dags för kalas.

    Han har bestämt pyjamas party och detta kommer att hålla på från 12-15.
    Vi kommer att bjuda på kokt korv med bröd samt glass saft fika bröd.

    Nu till min fråga vad kan man göra för lekar lite enklare? Det är ju ett pyjamas party.
    Är det lamt att ha en sagostund medan man äter glass hjälp och ös på med ideér nu

  • Svar på tråden Tips omg tack
  • SuzR

    Min systerdotter fyllde 5 förra året och min syster anordnade 'bio' hemma, dom köpte ett stånd i papp från Ikea och bjöd på popcorn i pappstrutar, 'sålde' biljetter och visade en jättefin film som bara var 30 min lång, och sen lekte väl barnen typ, dom kan ju vara ute om det är fint väder om ni bor i hus?

  • Tess1985
    SuzR skrev 2014-06-26 21:01:43 följande:

    Min systerdotter fyllde 5 förra året och min syster anordnade 'bio' hemma, dom köpte ett stånd i papp från Ikea och bjöd på popcorn i pappstrutar, 'sålde' biljetter och visade en jättefin film som bara var 30 min lång, och sen lekte väl barnen typ, dom kan ju vara ute om det är fint väder om ni bor i hus?


    ÅÅÅ Vilken bra ide Tack för tipset Film hmm
  • Alexi

    Jag måste nog säga att tre timmar är lite långt. Har inte varit med om ett enda barnkalas som är längre är två timmar, en del tom bara 1,5 timma. Barnen blir rätt slut av intensiva kalas.

    I övrigt behövs ju inte så mycket lekar, de leker fritt och brukar fungera bra. Fiskdammen är bra att ha när det är en halvtimma kvar så kan de lugna ner tempot och äta godis ihop.

  • Tess1985
    Alexi skrev 2014-06-26 21:41:19 följande:

    Jag måste nog säga att tre timmar är lite långt. Har inte varit med om ett enda barnkalas som är längre är två timmar, en del tom bara 1,5 timma. Barnen blir rätt slut av intensiva kalas.

    I övrigt behövs ju inte så mycket lekar, de leker fritt och brukar fungera bra. Fiskdammen är bra att ha när det är en halvtimma kvar så kan de lugna ner tempot och äta godis ihop.


    Ja Fiskedam har jag oxå tänkt även bädda med madrass å grejjer så när korven är intagen så tänkte jag att frilek en stund så dem får låta korven slinka ner å sen när glassen skall serveras så får det bli en film typ mamma mu eller madicken eller nått
  • Scratt

    Våra kalas och de flesta kalas som barnen går på brukar vara tre timmar.

    Oftast är de inga tema-kalas men de flesta brukar gå till ungefär så här.

    Först kommer alls barn och det är presentöppning, detta brukar ta ca 30 minuter.

    Sedan brukar det vara bra att äta lite, för även om barnen känner varandra så kan kalas bli lite stelt och att sitta vid matbordet bryter alltid den stämningen.

    Gör man lite mat där barnen kan grejja lite själva, hemmagjord pizza, hamburgare eller liknande så tar det runt 45 minuter.

    Sen brukar vi köra lite fri lek i kanske 45 minuter, lossnar det inte så går vi in och styr upp leken, kanske dansstopp, under hökens vingar eller rött ljus.

    Då har kalaset ofta pågått i två timmar minst och då kör vi tårta eller glass eller vad det nu blir.

    Sedan fiskedamm. Sen hinner vi oftast inte mer

  • Alexi
    Scratt skrev 2014-06-26 21:49:55 följande:

    Våra kalas och de flesta kalas som barnen går på brukar vara tre timmar.

    Oftast är de inga tema-kalas men de flesta brukar gå till ungefär så här.

    Först kommer alls barn och det är presentöppning, detta brukar ta ca 30 minuter.

    Sedan brukar det vara bra att äta lite, för även om barnen känner varandra så kan kalas bli lite stelt och att sitta vid matbordet bryter alltid den stämningen.

    Gör man lite mat där barnen kan grejja lite själva, hemmagjord pizza, hamburgare eller liknande så tar det runt 45 minuter.

    Sen brukar vi köra lite fri lek i kanske 45 minuter, lossnar det inte så går vi in och styr upp leken, kanske dansstopp, under hökens vingar eller rött ljus.

    Då har kalaset ofta pågått i två timmar minst och då kör vi tårta eller glass eller vad det nu blir.

    Sedan fiskedamm. Sen hinner vi oftast inte mer


    Jag håller med, äta så snart det går på kalas, det är alltid mycket bättre lek och stämning efter de har ätit!
  • Alexi
    Tess1985 skrev 2014-06-26 21:47:48 följande:
    Ja Fiskedam har jag oxå tänkt även bädda med madrass å grejjer så när korven är intagen så tänkte jag att frilek en stund så dem får låta korven slinka ner å sen när glassen skall serveras så får det bli en film typ mamma mu eller madicken eller nått
    Fast varför film på ett kalas? Är inte barnen där för att leka och ha kul med varandra? Se på film kan de göra hemma...
  • pigglet

    Har aldrig varit med om ett kalas som är längre än 2 timmar.
    Själv tycker jag att det känns fel att bjuda in kompisar för att sitta och titta på tv, det kan man göra hemma.

    Fri lek kan funka, det är ofta det barnen vill göra ändå.

    En lite längre skattjakt, där de får olika ledtrådar. Tex först en bild av spisen, i spisen ligger en bild av toastolen, där ligger en bild av barnets säng... osv tills de kommer fram till skatten. Eller skrivna, lite klurigare ledtrådar, tex "Här kommer breven" och så ligger nästa ledtråd i brevlådan.

    Har man möjlighet att vara ute så underlättar det ju, ljudnivån blir lägre. Skattjakten kan med fördel göras utomhus.

    Spring- och jaga-lekar som "Kom alla mina små kycklingar", "Tagen" osv. Eller "Hela havet stormar".

    Är man inne och vill ha en lite lugnare lek så kan man leka "Smak-leken". Ett barn får ögonbindel och får sedan smaka på något och ska lista ut vad det är. Tex ketchup, sylt, russin, hårdbröd, banan... man får inventera köket.

    Man kan blåsa upp ballonger, sedan binder man fast dem runt barnens fotleder i ett lite längre snöre. Så gäller det att stampa sönder de andras ballonger, samtidigt som man skyddar sin egen. Den som sist har kvar sin ballong vinner.

  • Alexi
    pigglet skrev 2014-06-26 22:00:10 följande:

    Har aldrig varit med om ett kalas som är längre än 2 timmar.
    Själv tycker jag att det känns fel att bjuda in kompisar för att sitta och titta på tv, det kan man göra hemma.

    Fri lek kan funka, det är ofta det barnen vill göra ändå.

    En lite längre skattjakt, där de får olika ledtrådar. Tex först en bild av spisen, i spisen ligger en bild av toastolen, där ligger en bild av barnets säng... osv tills de kommer fram till skatten. Eller skrivna, lite klurigare ledtrådar, tex "Här kommer breven" och så ligger nästa ledtråd i brevlådan.

    Har man möjlighet att vara ute så underlättar det ju, ljudnivån blir lägre. Skattjakten kan med fördel göras utomhus.

    Spring- och jaga-lekar som "Kom alla mina små kycklingar", "Tagen" osv. Eller "Hela havet stormar".

    Är man inne och vill ha en lite lugnare lek så kan man leka "Smak-leken". Ett barn får ögonbindel och får sedan smaka på något och ska lista ut vad det är. Tex ketchup, sylt, russin, hårdbröd, banan... man får inventera köket.

    Man kan blåsa upp ballonger, sedan binder man fast dem runt barnens fotleder i ett lite längre snöre. Så gäller det att stampa sönder de andras ballonger, samtidigt som man skyddar sin egen. Den som sist har kvar sin ballong vinner.


    Ja skattjakt istället för fiskdamm brukar vara något min dotter berättar mycket om när hon kommer från kalas där sånt varit.
  • Tess1985

    Vi kommer Att bjuda på korv med bröd ganska omgående då det är vid lunch tid,
    Och självklart lär det ju bli present öppning innan..

    Varför film ja Varför inte? Det är ju ett Pyjamas party sonen har bestämt detta själv och varit väldigt bestämd med detta att han vill ha ett pyjamas party..

    Men som första gångs mamma så känns detta lite läskigt har aldrig haft kalas innan där man bjudit hela dagis gruppen.

    Blir ingen skattjakt då jag inte hinner fixa detta pga jobb och annat som skall fixas.
    men fiskedam blir det helt klart..

  • pigglet

    Skattjakterna går göra hur långa och avancerade som helst. En favorit var när vi hade gjort en skattkarta över gården, och klippt den i 8 bitar. Sedan rullade vi ihop bitarna och stoppade in dem i ballonger som blåstes upp, tillsammans med massa tomma ballonger. Så spred vi ut ballonger över hela gården.

    Barnen fick i uppdrag att samla ihop så många ballonger de kunde hitta på 2 minuter, klara färdiga gå!

    När alla ballonger var samlade "råkade" jag skaka på en. VA? Är det något i ballongerna?! HUR ska vi få ut det?
    Sedan följer intensivt ballong-smällande. Pusselbitarna hittas, barnen läggar pusslet och letar reda på skatten.

    Vi har också provat varianter där barnen får olika uppdrag att lösa tillsammans för att samla ledtrådar till skatten. Det funkar långt upp i åldrarna...

Svar på tråden Tips omg tack