• Vindfrost

Min nya 2år hund Cane Corso/Amstaff jagar mina katter

Jag och min sambo köpte en 2år gammal Cane Corso och Amstaff blandras.
    Dom tidigare ägarna har varit slapp hänta och inte uppfostrat hunden.
    Dom sa till oss att han gick bra i hop med katter,vi har haft han nu i bara 3 dagar och han jagar och nafsar efter mina rädda katter.Jag blir världigt orolig för mina katter då hunden är jätte stor och ouppfostrad.
    Jag sover nu i vardags rummet med mina katter och en del av katterna har gömt sig.
    Min sambo sover i våran säng med hunden,då hunden hoppar upp i sängen trots tillsägelser.
    Vi bor på landet i en liten 2a på 46 kvm.
    Snälla hjälp mig!hur får man hunden att låta bli katterna?
    Detta sliter på mitt och tomas förhållande för han försvarar hunden hella tiden.
    Jag har även andra problem bl.a. Så har min mamma gått in i en psykos och jag försöker hjälpa henne att få vård på låst avdelning på psyk.Hon är inte medveten att hon är sjuk och hon har blivit vräkt,utan att förstå det.Min pappa som har ny fru sedan 28år dog den 27 dec 2013.snälla hjälp mig!

Kort på min en av mina älskade katter som vägrar komma ner
  • Svar på tråden Min nya 2år hund Cane Corso/Amstaff jagar mina katter
  • Anonym (Skogstokig)

Men du kan ju inte ha en sån massa djur på bara 46 kvm, de måste ju bli helt tokiga på varandra?

Snälla, försök snabbt omplacera hunden till ett bra och stabilt hem där ägaren har vana med kraftfulla hundraser och red ut din familjesituation innan du drar på dig mer ansvar just nu.

Vad är det för fel på folk som bara skaffar djur på djur som de varken har plats, tid eller råd med? Gråter

• Vindfrost

Vi har har råd med våra djur.Dom äter Ekanuba som kostar 800kr för 10kg för katterna och hunden ca 500kr.

Dom är försäkrade,kastrerade ,idmärkta(katterna)och chippade,vaccinerade .Alla djuren.

Jag är förtidpensionerad och min sambo jobbar som säljare hemma,så vi har allt tid i världen för våra djur.

Vi bor för litet,men det är bara tillfälligt.Vi bor på landet och katterna är både inne och ute.

• jossie01

En jävligt bestämd hand mot hunden och mannen din!! Låt katterna ha sin frizon och skydda dem mot hunden så hunden fattar att katterna är dina. Och att hunden hoppar upp i sängen måste ni säga till om direkt. Hade med problemet med min omplaceringshund, han va i soffan oxå. Lät honom vara det i början men ångrade mig ganska snabbt och det förvirrar ju hunden. Nytt hem är nya regler.

• Gizmo

Hur många katter har du? Det borde ju bli trångt med x antal katter och en stor hund samt två personer på bara 46 kvadrat. Ni måste vara mer bestämd med hunden, visa vem som bestämmer, ni måste vara mer envis än hunden. Får hunden tillräckligt med mental och fysisk träning?

• felicityporter

Lämna tillbaka hunden om ni kan, annars hade jag slängt ut både sambon och hunden. Katterna måste vara trygga i sitt eget hem och det låter inte som ni har förutsättningarna som krävs för att få denna problemhund att fungera ihop med era katter. Skulle något hända någon av katterna kommer du aldrig kunna förlåta dig själv!

• jossie01
    felicityporter skrev 2014-06-30 07:31:09 följande:
    Lämna tillbaka hunden om ni kan, annars hade jag slängt ut både sambon och hunden. Katterna måste vara trygga i sitt eget hem och det låter inte som ni har förutsättningarna som krävs för att få denna problemhund att fungera ihop med era katter. Skulle något hända någon av katterna kommer du aldrig kunna förlåta dig själv!

Bara för att en hund jagar katter är den ingen problemhund
  • adina01

Hunden kan uppenbarligen inte vara van med katter förutom de katter han möjligtvis växt upp med eftersom han jagar dem och nafsar. Vet en massa hundar som fungerar med "sina" katter men ger sig på de katter som inte hunden anser vara hans familj.

• realisten
    jossie01 skrev 2014-06-30 10:13:02 följande:
    Bara för att en hund jagar katter är den ingen problemhund

Det håller jag faktiskt med om till 100% att jaga är det mest naturliga som finns för en hund. Det är våran uppgift att visa hunden vad den får jaga och inte får jaga.
  • Swadilfare

Vi bor på ungefär 54 kvadrat och har 5 katter och två hundar och inge problem alls :) enda gången vi har haft några problem va när vi tog hand om en katt som skulle avlivas, då kunde våran äldsta hund jaga henne och försöka "nypa" henne. De har nu gått 2 månader sen vi tog hand om henne och nu är dom bra vänner och funkar bra med varandra! De är inte bara människor som är flocken utan även katter :) Ge han tid och tålamod va tydlig och bestämd och visa att de inte är okej att jaga katterna :) berättar gärna hur vi gick tillväga för att få bukt på våran hund och den nya katten om du vill :)

Svar på tråden Min nya 2år hund Cane Corso/Amstaff jagar mina katter