• Anonym (F)

    inte låta bio träffas.

    Kan jag som familjehem Vägra att biologiska mamman får träffa sitn dotter?
    Hon har gjort ett försäkringsbedrägeri mot mig vilket ju har drabbat mig, och att mamman inte skriver över vårdnaden till mig gör mig ännu mer arg.
    Jag vill inte att hon träffar dottern i alla fall vill jag minska drastiskt på deras umgänge, hur kan jag gå till väga? Dottern har bott hos mig i över 4 år.

  • Svar på tråden inte låta bio träffas.
  • Anonym (opassande familjehem)
    Anonym (dumt) skrev 2014-07-10 19:06:52 följande:

    Finns många trolltrådar här på fl. Men just denna där det gäller ett galet familjehem som försöker motverka kontakt mellan placerat barn och dess förälder är alldeles säkert sann.

    Sånt  här är mer regel än undantag i familjehems branschen!


    Hur vet du det?
  • trollhona
    Anonym (F) skrev 2014-06-30 12:08:50 följande:

    Kan jag som familjehem Vägra att biologiska mamman får träffa sitn dotter?
    Hon har gjort ett försäkringsbedrägeri mot mig vilket ju har drabbat mig, och att mamman inte skriver över vårdnaden till mig gör mig ännu mer arg.


    Du kan inte göra någonting, i Sverige har man raticifierat Barnkonventionen, och med den tolkningen att "Barnet mår bäst hos de biologiska föräldarana, allt skall gynna deras möjlighet att sammansföras."

    U R Screwed!

    Att mamman inte vill skriva över vårdnaden på dig är inget du kan bli arg för, eller ens begära, det är hennes barn. Punkt slut.

    Om hon har haft någon form av bedrägeri så gör en polisanmälan . But that's it.
  • Anonym (F)

    Men dottern vet inget om sin biologiska mamma vet bara vad hon heter och att hon kommer hit ibland, så hon har det bäst hos mig!

  • Anonym (opassande familjehem)
    Anonym (F) skrev 2014-07-13 23:13:02 följande:

    Men dottern vet inget om sin biologiska mamma vet bara vad hon heter och att hon kommer hit ibland, så hon har det bäst hos mig!


    Men då är det kanske dags att hon börjar träffa sin mamma mer (om det är möjligt) och lär känna henne.

    Hur gammal är hon?

    Vet du, du kan inte ersätta den biologiska mamman. Du har en annan funktion. Även om flickan kommer att bo hela sin uppväxt hos er så behöver hon lära känna sin mamma och ha så nära relation till henne som det bara är möjligt med tanke på omständigheterna.

    Tänk på skilda föräldrar. De tvingas ibland samarbeta fast de hatar varandra. Men de gör det för barnets skull, för att de älskar barnet. Du måste försöka tänka likadant. Om du älskar flickan så måste du hjälpa henne att hålla kontakten med sin mamma även om du själv hatar mamman. Man låter inte sin egna negativa känslor skada de man älskar om man är en mogen människa.
  • MxMeNow
    Anonym (opassande familjehem) skrev 2014-07-14 00:10:17 följande:

    Men då är det kanske dags att hon börjar träffa sin mamma mer (om det är möjligt) och lär känna henne.

    Hur gammal är hon?

    Vet du, du kan inte ersätta den biologiska mamman. Du har en annan funktion. Även om flickan kommer att bo hela sin uppväxt hos er så behöver hon lära känna sin mamma och ha så nära relation till henne som det bara är möjligt med tanke på omständigheterna.

    Tänk på skilda föräldrar. De tvingas ibland samarbeta fast de hatar varandra. Men de gör det för barnets skull, för att de älskar barnet. Du måste försöka tänka likadant. Om du älskar flickan så måste du hjälpa henne att hålla kontakten med sin mamma även om du själv hatar mamman. Man låter inte sin egna negativa känslor skada de man älskar om man är en mogen människa.


    Jag har aldrig begripit det resonemanget eller de lagar som säger att en vuxen individ som fråntagits rätten att leva med sitt barn ändå ska få rättigheten att vara en betydelsefull person i barnets liv. Uppenbarligen har man misslyckats grovt som förälder för att bli fråntagen sitt barn, så varför utsätta barnet för en relation som med stor sannolikhet är skadlig?

    Har inte barnet rätt att få växa upp utan inflytande av en sån person (knulla fram en unge kan vem som helst, det gör dig inte till en förälder)? Låt barnet få veta vilka de biologiska föräldrarna är och sedan välja om hen vill träffa dem eller inte.
  • Anonym (F)

    Jag vill väl ändå inte att min dotter träffar bio.. aldrig!

  • Påven Johanna
    MxMeNow skrev 2014-07-14 01:55:14 följande:
    Jag har aldrig begripit det resonemanget eller de lagar som säger att en vuxen individ som fråntagits rätten att leva med sitt barn ändå ska få rättigheten att vara en betydelsefull person i barnets liv. Uppenbarligen har man misslyckats grovt som förälder för att bli fråntagen sitt barn, så varför utsätta barnet för en relation som med stor sannolikhet är skadlig?

    Har inte barnet rätt att få växa upp utan inflytande av en sån person (knulla fram en unge kan vem som helst, det gör dig inte till en förälder)? Låt barnet få veta vilka de biologiska föräldrarna är och sedan välja om hen vill träffa dem eller inte.
    Nej, man ska inte utsätta barn för skadliga relationer. Det är därför barn ibland behöver tas omhand och omplaceras. Men när barnet placeras i familjehem är det viktigt att det under kontrollerade former och tillsammans med människor som förmår skydda det och som bättre kan klara av att se och möta barnets behov övervarar träffar med barnets biologiska föräldrar i de fall där det låter sig göras. Det är en av familjehemmets många uppgifter, och en viktig sådan. 

    Barn växer som bekant upp. De blir större, de blir tonåringar och de blir till slut vuxna. Och av erfarenhet vet man hur viktigt det egna ursprunget och relationerna/banden till den biologiska familjen är. Barn som inte fått möjlighet att ha kontakt med sina föräldrar har oerhört många funderingar och sorger kring detta. Det sätter djupa spår i barn att först ha levt tillsammans med föräldrar som av någon anledning inte fungerat bra och sedan inte beredas möjlighet att på ett tryggt sätt ändå kunna upprätthålla någon typ av kontaktyta med dessa föräldrar. Så får man inte göra mot barn, inte ens av kärlek eller vad man nu tycker sig ha för ädla skäl i övrigt. 
  • Anonym (dumt)
    MxMeNow skrev 2014-06-30 13:28:45 följande:

    Må så vara, men hon verkar prioritera att ge barnet en trygg uppväxt framför att låta barnet gå omkring och drömma om en relation med en icke lämplig bioligisk mor. Som sagt, det är systemet i Sverige det är fel på som lägger all fokus på den biologiska föräldern istället för på ett barn.


    Känner du mamman?

    Om inte har du absolut ingen aning om biomamman är olämplig eller ej.

    Den enda som man med säkerhet kan utläsa av denna tråd som olämplig "förälder" är ts.

    Håller med dig om att systemet i Sverige är åt h-vete fel!

    Barnens bästa bör gälla i alla lägen, det förs tyvärr inte idag då barn istället bollas runt hos vidriga fosterhem!
  • Anonym (opassande familjehem)
    MxMeNow skrev 2014-07-14 01:55:14 följande:

    Jag har aldrig begripit det resonemanget eller de lagar som säger att en vuxen individ som fråntagits rätten att leva med sitt barn ändå ska få rättigheten att vara en betydelsefull person i barnets liv. Uppenbarligen har man misslyckats grovt som förälder för att bli fråntagen sitt barn, så varför utsätta barnet för en relation som med stor sannolikhet är skadlig?

    Har inte barnet rätt att få växa upp utan inflytande av en sån person (knulla fram en unge kan vem som helst, det gör dig inte till en förälder)? Låt barnet få veta vilka de biologiska föräldrarna är och sedan välja om hen vill träffa dem eller inte.


    Av någon märklig anledning tenderar barn ha ett behov av sina biologiska föräldrar, hur kassa de än må vara. Och forskning visar att barn mår bäst av att behålla kontakten med även kassa föräldrar.
  • Anonym (suck!)
    Anonym (F) skrev 2014-07-14 02:07:42 följande:

    Jag vill väl ändå inte att min dotter träffar bio.. aldrig!


    Det är INTE DIN DOTTER - jösses, hur svårt ska det vara att fatta?!

  • Anonym (opassande familjehem)
    Anonym (F) skrev 2014-07-14 02:07:42 följande:

    Jag vill väl ändå inte att min dotter träffar bio.. aldrig!


    Det är INTE din dotter! Ju snabbare du tar till dig det faktumet desto snabbare blir du en bra familjehemsförälder.

    Du är egocentrisk, känslomässigt omogen och helt enkelt oprofessionell. Jag fattar inte hur du lyckades slinka igenom i socialtjänstens utredningar. Jag skulle inte önska min värsta fiende att få sina placerade hos dig.

    Både som förälder och familjehemsförälder bör man kunna sätta barnets behov före sina egna, åtminstone oftast. Om man inte klarar av det och bara utgår ifrån sina egna behov bör man inte ha barn.
  • Anonym (dumt)
    Snöviolen skrev 2014-07-16 03:21:49 följande:

    Mamman kan väl inte ta ut fl dagar om dottern bor på familjehem?


    Nej, det är helt omöjligt!
  • Joce82

    Jo det kan hon så länge som hon har vårdnaden. Om bioföräldern tex måste vara ledig från jobbet för umgänge kan hon nyttja dem..
    Och generellt så har även de mest olämpliga föräldrar kvar vårdnaden, fram tills en vårdnadsöverflytt görs. Det är därför det kan vara svårt att bla lösa situationer som pass och mediciner.

  • Anonym (suck!)
    Joce82 skrev 2014-07-16 23:11:05 följande:

    Jo det kan hon så länge som hon har vårdnaden. Om bioföräldern tex måste vara ledig från jobbet för umgänge kan hon nyttja dem..
    Och generellt så har även de mest olämpliga föräldrar kvar vårdnaden, fram tills en vårdnadsöverflytt görs. Det är därför det kan vara svårt att bla lösa situationer som pass och mediciner.


    Med tanke på att en vårdnadsöverflytt inte har gjorts trots att dottern bott hos ts i 4 år så är nog tanken att barnet ska flytta HEM igen.

    Får hoppas att ts inte motverkar hemflytten utan sköter sitt uppdrag på rätt sätt så att dottern får komma hem till sin mamma så snart som möjligt.
  • Joce82

    Att soc inte initierat en vårdnadsöverflytt KAN vara en signal om att de på sikt ser en möjlighet till hemflytt.
    Ett seriöst f-hem ser till barnets bästa och främjar en hemflytt och skall INTE prata om bio i negativa ordalag. Det tar barnen alltid skada av, oavsett deras relation.
    Även om det skär i hjärtat MÅSTE f-hem lita på soc bedömning och stötta barnet oavsett vad de själva tycker och tänker (tyst) om bioföräldrarna i fråga.
    Mvh

Svar på tråden inte låta bio träffas.