• Östlund

Lagfart - Ej samarbetsvilliga syskon?!

Hej! Nu är det klart för lån från bluestep. Min svärfar ska ta det, och 5 av 7 av hans barn har gett sitt medgivande. Det är bara det att det är 2 systrar som vägrar godkänna detta. Dom vill ha sitt arv NU. Dom vill slänga ut våran svärfar för att få pengar från huset om det säljs. Det vi vill göra är att rusta upp huset och höja försäljningsvärdet, men NEJ säger dom, för att dom har svårt med ekonomin nu, men som om vi inte har det? Det enda dom tänker på, det är pengar pengar pengar, dom skiter i att vi vill höja värdet på huset så alla syskon får ut mera, dom har tydligen inte tid med det. Vi har räknat ihop att dom inte får mycket mer än max 5 000:- om vi säljer huset nu. Så vad är det att gnälla om? Så mycket krig för 5 000?!

Hur skulle ni gjort i denna situation?

Vi funderar på att köpa ut dom om dom ger sitt godkännande, då har dom fått sitt lilla arv, men då kommer säkert en massa klagomål sen när resten får mer utav arvet för att dom hade så förbaskat bråttom att ha sitt NU...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-30 13:20
    Min svärfar *
  • Svar på tråden Lagfart - Ej samarbetsvilliga syskon?!
  • Tonårsmamman1
    Brumma skrev 2014-06-30 17:02:18 följande:
    Det beror på om de varit gifta. Alla är inte det så jag tog inte det för självklart ;D
    Sorry, jag tog det bara för givet Glad
  • Brumma
    Östlund skrev 2014-06-30 23:35:27 följande:

Jag tror att arvsskiftet är klart, vi har nu fått en värderare för huset i försäljningsvärde.

Ska förklara hur de alla är släkt :)

Maken & makan (ägaren av huset) var gifta, makan gick bort i november förra året, det är 2 bröder och 1 syster som är deras gemensamma, de 2 bråkande systrarna är från makan, och de resterande 2 är makens.

Jag vet inte riktigt hur detta fungerar då, men det lät som att maken ska sitta i orubbat bo och att de 2 systrarna inte får ut något förrän han gått bort, så de kan väl inte kräva något i förväg?

Men de sitter ändå och tjafsar om att de vill slänga ut gubben för att få arvet när de säljer huset nu.. vi har försökt att förklara att vi vill få upp värdet så alla får ut mera, men de är absout inte tålmodiga, de vill ha pengarna NU..

Eftersom de som bråkar enbart var den bortgångnas barn och inte den kvarvarande makens så har de rätt att få ut sin del direkt. De kan VÄLJA att låta maken sitta i orubbat bo men de måste inte.

Även om den bortgångna skrivit testamente så har de rätt till sin laglott - den delen av arvslotten man inte kan testamentera bort. Lagligen är hälften av arvslotten. Om det finns ett testamente är det möjligt att maken ärver resterande arvslott men finns inget testamente så har den bortgångnas barn rätt till hela sin del direkt.

Kontentan är alltså - då det inte är den kvarvarandes barn utan den bortgångnas barn så har de laglig rätt att få sin del av arvet direkt.

Hoppas det blev lite klarare.
  • Brumma
    Tonårsmamman1 skrev 2014-07-01 00:27:57 följande:
    Sorry, jag tog det bara för givet Glad
    Det visade sig ju faktiskt att de var gifta - dock med särkullbarn inblandade :D
  • Östlund

Jo, makan hade skrivit testamente om att maken ska bo i orubbat bo, och det låter som att barnen då inte kan få ut sitt förrän maken gått bort (alltså iallafall makens barn och särbarnen)

Men alla har tillåtelse att få välja de de vill ha som inte tillhör huset isäg, och de har redan plockat smycken som är värda mycket. De var de första de rotade i när hon gick bort.

Deras gemensamma dotter stod och sa på begravningen : "det ska inte krävas sånt här för att vi alla ska träffas", men det händer inget. De vill aldrig ens komma hit och hämta de grejer de lovat.

De 2 systrarna som tjafsar har slutat svara i telefonen, så nu kan vi inte ens nå dom pga att de inte vill lyssna på oss, de ska bara ha och ha, men vill inte hjälpa oss eller de själva med arv och allt..

• Brumma
    Östlund skrev 2014-07-01 10:32:19 följande:

Jo, makan hade skrivit testamente om att maken ska bo i orubbat bo, och det låter som att barnen då inte kan få ut sitt förrän maken gått bort (alltså iallafall makens barn och särbarnen)

Men alla har tillåtelse att få välja de de vill ha som inte tillhör huset isäg, och de har redan plockat smycken som är värda mycket. De var de första de rotade i när hon gick bort.

Deras gemensamma dotter stod och sa på begravningen : "det ska inte krävas sånt här för att vi alla ska träffas", men det händer inget. De vill aldrig ens komma hit och hämta de grejer de lovat.

De 2 systrarna som tjafsar har slutat svara i telefonen, så nu kan vi inte ens nå dom pga att de inte vill lyssna på oss, de ska bara ha och ha, men vill inte hjälpa oss eller de själva med arv och allt..

Man kan inte testamentera bort särkullbarns laglott. Därför kan man inte heller testamentera om orubbat bo i sådana lägen. Särkullbarn kan dock ombedjas och välja att vänta med sin del av arvet men det är frivilligt.

Makens och de gemensamma barnen får dock vänta att få ut sitt arv.
  • Marione

Bromma har rätt. Man kan inte tvinga särkullsbarn att vänta. De har rätt till sin laglott i samband med arvsskiftet.

De kan även tvinga fram en försäljning av huset om de är ägare av det. Det är även så att svärfar inte kan pantsätta fastigheten utan deras godkännande.

• Brumma

En undran... Hur har förhållandet mellan mammans tidigare barn och deras bonuspappa varit? Hur gamla var de när mamman träffade sin nye man?

Känns som om det vore avgörande....

Å andra sidan vet jag barn som tvingar sina biologiska föräldrar att sälja föräldrahemmet efter att den andra föräldern gått bort bara för att huset gått upp så kraftigt i värde o de vill ha sin miljon NU!

Även om de inte har laglig rätt att göra så kommer man tyvärr långt med känslomässig utpressning....

• Tonårsmamman1
    Brumma skrev 2014-07-01 00:35:04 följande:
    Det visade sig ju faktiskt att de var gifta - dock med särkullbarn inblandade :D
    Ja, jag såg det sedan. Ja, det gäller att tänka sig för innan man svarar.
  • Vinterankan

Men köp ut de 2 personerna så att de får sin del nu så kan ni andra göra som ni vill sedan.

• Östlund

Det är just denna grej att vi vill ha kvar huset ett par år till, och till att börja med öka värdet så ALLA får ut mer, men de 2 systrarna vill ha sitt nu, men de måste skriva på lagfarten för att vi ska kunna ta lån, och köpa ut dom.

Och till den som frågar hur de ligger till i deras tidigare liv; jag har ingen aning, detta handlar om min pojkväns föräldrars hus.

• Kerubmamman

Varför vill de inte bli utköpta? Tror de att huset kommer säljas för ett högre pris än den värdering som har gjorts på huset? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Östlund

Nä, men det är det att vi tänkte ju berätta detta för dom, men eftersom de vägrar svara när man ringer så blir det ju väldigt svårt.. makens o makans gemensamma dotter bor även där de bor, och hn har godkänt detta, man kanske kan få henne att ringa dom och kolla..

• Flash Gordon
    Östlund skrev 2014-07-02 14:09:48 följande:

Nä, men det är det att vi tänkte ju berätta detta för dom, men eftersom de vägrar svara när man ringer så blir det ju väldigt svårt.. makens o makans gemensamma dotter bor även där de bor, och hn har godkänt detta, man kanske kan få henne att ringa dom och kolla..

Deras mamma har dött och de har rätt att få ut sitt arv efter henne.

Antingen säljer ni huset och de får ut sin del av arvet eller så köper ni ut deras del av arvet genom att ex sälja andra tillgångar och ge dem deras del eller så tar ni ett lån för att kunna ge dem deras arv.

Att ni inte gillar det är en sak men de har rätt att få ut sitt arv.
  • Östlund

Jo, men det är ju de jag försöker säga, vi vill ha lånet också för att kunna köpa ut dom, men de svarar inte, de ignorerar oss totalt!

• Flash Gordon
    Östlund skrev 2014-07-03 10:25:43 följande:

Jo, men det är ju de jag försöker säga, vi vill ha lånet också för att kunna köpa ut dom, men de svarar inte, de ignorerar oss totalt!

Varför vill de inte prata om arvsskiftet då? Eller vill de bara inte skriva under man kan prata om resten av arvsskiftet? Vad har en underskrift för påverkan på deras situation?

Och vem sköter dödsboet/arvsskiftet? Någon i familjen eller någon utanför?

Arvsskiftet kan ni ju förmodligen göra ändå om nu deras del bara var 5000 var, som du skrev. Eller klarar ni andra 7-8 stycken inte av att samla 10000 för att lösa ut dem?

Från en hemsida om saken:
    http://www.begravningssidan.se/fragor-svar/vad-ar-ett-dodsbo/

Om delägarna inte kan komma överens om arvskiftet, så har en arvstvist uppstått. Det är riktigt tråkigt för alla inblandade och det sista man vill syssla med när någon som står en nära precis har avlidit. Vid en arvstvist vänder man sig till domstolen och en skiftesman försöker få dödsbodelägarna att komma överens. Om det ändå inte går, kan skiftesmannen besluta om tvångsskifte.

Lös ut de bägge systrarna så får ni låna på huset sedan för reparationer.

• ölburk2
    Vinterankan skrev 2014-07-01 20:08:05 följande:

Men köp ut de 2 personerna så att de får sin del nu så kan ni andra göra som ni vill sedan.

Precis, det är den enda lösningen som garanterat inte kan ge framtida problem..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Östlund
    Flash Gordon skrev 2014-07-03 11:27:14 följande:

Varför vill de inte prata om arvsskiftet då? Eller vill de bara inte skriva under man kan prata om resten av arvsskiftet? Vad har en underskrift för påverkan på deras situation?

Och vem sköter dödsboet/arvsskiftet? Någon i familjen eller någon utanför?

Arvsskiftet kan ni ju förmodligen göra ändå om nu deras del bara var 5000 var, som du skrev. Eller klarar ni andra 7-8 stycken inte av att samla 10000 för att lösa ut dem?

Från en hemsida om saken:

www.begravningssidan.se/fragor-svar/vad-ar-ett-dodsbo/

Om delägarna inte kan komma överens om arvskiftet, så har en arvstvist uppstått. Det är riktigt tråkigt för alla inblandade och det sista man vill syssla med när någon som står en nära precis har avlidit. Vid en arvstvist vänder man sig till domstolen och en skiftesman försöker få dödsbodelägarna att komma överens. Om det ändå inte går, kan skiftesmannen besluta om tvångsskifte.

Lös ut de bägge systrarna så får ni låna på huset sedan för reparationer.

Ok, det är min svärfar som har hand om arvsskiftet, och jag tror allt de redan är fixade, nu handlar det bara om lagfarten..
  • Flash Gordon
    Östlund skrev 2014-07-05 18:01:45 följande:
    Ok, det är min svärfar som har hand om arvsskiftet, och jag tror allt de redan är fixade, nu handlar det bara om lagfarten..
    Arvsskiftet redan fixat men det återstår "lagfarten"?

OK då äger alltså systrarna redan en del av huset. Bara att köpa ut dem då. Ni får ta ut pengarna på något annat sätt.

Sedan är väl frågan om man kan tvinga någon att sälja sin andel i ett hus?
Svar på tråden Lagfart - Ej samarbetsvilliga syskon?!