• Penida

Vad dricker ditt barn för sorts mjölk?

Frågan står i rubriken.

Utgå från vad ni serverar hemma.

Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad dricker ditt barn för sorts mjölk?
  • nozpa

Mellanmjölk, men det händer att den är slut. Så då blir det standardmjölk för det har jag i kaffet.

• Lattarratt

Lättmjölk!

Mindre mättat fett, mycket bättre för hälsan! All annan mjölk är idioti! Inte konstigt att barnfetman ökar.

• Majsan70

Vi har mellanmjölk hemma. Barnen dricker dock väldigt sparsamt med mjölk och i såna fall i form av O´boy.

• Tess1990
    Lattarratt skrev 2014-07-02 14:04:51 följande:

Lättmjölk!

Mindre mättat fett, mycket bättre för hälsan! All annan mjölk är idioti! Inte konstigt att barnfetman ökar.

så du tror inte det ligger lite mer och annat bakom fetma? 
    och på vilket sätt är mer processad och tillsatta kemiskt framställda ämnen (när dom tar bort fettet försvinner en del av vitaminerna, som måste tillsättas) bättre än vanlig mjölk direkt från kossan? 
    särskild när lättprodukter, däribland lättmjölk har i studier satts i samband med ökad vikt hos barn.. 
  • Tess1990

Han dricker inte mjölk än, men när han gör det så kommer han få standard mjölk eller ev. gammaldags mjölk
    men dock inga större mängder, tycker man ska dricka vatten främst. 

• cosinus

Mellanmjölk dricker det enda barnet som dricker mjölk. De övriga ratar mjölk helt. Han dricker kanske en halv dl per dag.

Fil/naturell yoghurt har vi standardvarianten av.

Stoet skrev 2014-07-02 13:56:44 följande:

Opastöriserad. Dvs lite fetare än "röd" mjölk.

Haha "röd mjölk" ursäkta om jag skrattar men färgerna är ju tyvärr inte direkt standardiserade. Här där jag bor är lätt = gul, mellan = röd, standard = grön. Men jag vet arlas sortiment är helt annorlunda.
  • ölburk2
    Tess1990 skrev 2014-07-21 22:41:20 följande:

Han dricker inte mjölk än, men när han gör det så kommer han få standard mjölk eller ev. gammaldags mjölk
    men dock inga större mängder, tycker man ska dricka vatten främst. 

Bra val, det är ju idag det närmaste riktig mjölk det går att komma.., om man inte har turen att nån mjölkbonde förbarmar sig å låter en få orginalet direkt från kon.., undra hur många som idag eg vet hur mjölk smakar, eller hur t.ex pannkakor smakar, gjorda på riktig mjölk 
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • cosinus
    ölburk2 skrev 2014-07-21 23:16:31 följande:
    Bra val, det är ju idag det närmaste riktig mjölk det går att komma.., om man inte har turen att nån mjölkbonde förbarmar sig å låter en få orginalet direkt från kon.., undra hur många som idag eg vet hur mjölk smakar, eller hur t.ex pannkakor smakar, gjorda på riktig mjölk 
    Jag vet, enligt mig vedervärdigt :)

Är uppväxt med köpesmjölk hemma men ko-mjölk som vi kallade det hela somrarna då min morbror hade kor. Jag kan helt ärligt inte få ner det.

Ska jag köpa mjölk själv så är det enda som duger lättmjölk. Det andra är för äckligt men då jag inte tror på att ge lättmjölk till barnen och jag dricker mjölk typ 1 gång varannan vecka om det finns hemma så köps det numera aldrig hem och jag dricker inte mjölk.
  • ölburk2
    cosinus skrev 2014-07-21 23:24:29 följande:
    Jag vet, enligt mig vedervärdigt :)

Är uppväxt med köpesmjölk hemma men ko-mjölk som vi kallade det hela somrarna då min morbror hade kor. Jag kan helt ärligt inte få ner det.

Ska jag köpa mjölk själv så är det enda som duger lättmjölk. Det andra är för äckligt men då jag inte tror på att ge lättmjölk till barnen och jag dricker mjölk typ 1 gång varannan vecka om det finns hemma så köps det numera aldrig hem och jag dricker inte mjölk.
    Är precis tvärtom.., lättmjölk t.ex. den påminner inte ens om mjölk å är dessutom en så uselprodukt i sig själv, att den säljs med tillsater av vitaminer..
    Jag tycker synd om dagens konsumenter som får allt svårare att få tag på bra mat, mat som inte är förädlad (märkligt namn förresten, på nåt som försämrats)
    Väntar bara på att man tillsätter nåt i köttfärsen, nåt som gör den mer hållbar, eftersom kunskapen hur man avgör när en färskvara är dålig, snart är helt utrotad.

Själv har jag jagat sen barnsben å kunnat äta vilt, riktigt fläsk å nötkött, haft tillgång till grönt å potatis, saker som aldrig varit närheten av en butik.., smakupplevelsen jmf med som går att köpa i butik är enorm.., butiksmat är många ggr nästan smaklös, å måste kryddas för att bli någorlunda njutbar..

Mina åsikter, å när det gäller smak, så är den som bekant, en helt subjektiv upplevelse, så inga kommentarer om att jag har fel.

• cosinus
    ölburk2 skrev 2014-07-21 23:39:29 följande:
    Är precis tvärtom.., lättmjölk t.ex. den påminner inte ens om mjölk å är dessutom en så uselprodukt i sig själv, att den säljs med tillsater av vitaminer..
    Jag tycker synd om dagens konsumenter som får allt svårare att få tag på bra mat, mat som inte är förädlad (märkligt namn förresten, på nåt som försämrats)
    Väntar bara på att man tillsätter nåt i köttfärsen, nåt som gör den mer hållbar, eftersom kunskapen hur man avgör när en färskvara är dålig, snart är helt utrotad.

Själv har jag jagat sen barnsben å kunnat äta vilt, riktigt fläsk å nötkött, haft tillgång till grönt å potatis, saker som aldrig varit närheten av en butik.., smakupplevelsen jmf med som går att köpa i butik är enorm.., butiksmat är många ggr nästan smaklös, å måste kryddas för att bli någorlunda njutbar..

Mina åsikter, å när det gäller smak, så är den som bekant, en helt subjektiv upplevelse, så inga kommentarer om att jag har fel.
    Haha, nä fel kan jag inte säga att du har. Vi har bara olika smak. Men jag håller med om att lättmjölk är en usel produkt i sig. Dock det enda drickbara för mig om jag nu ska dricka mjölk vilket jag då gör extremt sällan. Det roliga är att jag inte ens är uppväxt med lättmjölk. Vi hade mellan eller standard (på vinterhalvåret) och min kompis lättmjölk och det var så jag insåg hur mycket bättre jag tyckte om den.

Har också haft tillgång/är uppväxt på viltkött (älg och ren) och ren går hyggligt men älg har jag lite svårt för. Det ska vara i speciella rätter om jag ska klara den smaken eller utspätt med nötfärs om det nu är färs.

Mina föräldrar var helt självförsörjande på mandelpotatis när jag var barn och jag hatar det. Förstod aldrig varför man skulle vilja äta det där torra eländet. Än idag har jag svårt för potatis men äter jag nåt så är det iaf den runda sorten. Mandel går över mitt förstånd. De få ggr mina föräldrar satte rundpotatis gick det lite bättre men potatis som potatis, känner ingen skildnad mot köpes och egenodlad mer än att färskpotatis alltid är godare än den man äter i februari.

Det där med färsk mat är intressant. Min mamma äter allt hon hinner upp medan jag känner människor som på riktigt slänger allt som passerat datum med 1 dag. Jag är någonstans mitt mellan. Gör inte som morsan och bara skrapar bort möglet längst upp i syltburken och fortsätter äta men jag luktar och smakar om lukten är ok. Har ännu aldrig blivit sjuk iaf :)
  • WilliamsMom

Kokosmjölk hemma.

Lättmjölk på förskolan då det är vad som rekommenderas.

Mellanmjölk hos mormor och standardmjölk hos gammelmormor och gammelmorfar.

Lagoma korvar är bäst, som man brukar säga. ;)

• ölburk2
    cosinus skrev 2014-07-22 00:17:36 följande:
    Haha, nä fel kan jag inte säga att du har. Vi har bara olika smak. Men jag håller med om att lättmjölk är en usel produkt i sig. Dock det enda drickbara för mig om jag nu ska dricka mjölk vilket jag då gör extremt sällan. Det roliga är att jag inte ens är uppväxt med lättmjölk. Vi hade mellan eller standard (på vinterhalvåret) och min kompis lättmjölk och det var så jag insåg hur mycket bättre jag tyckte om den.

Har också haft tillgång/är uppväxt på viltkött (älg och ren) och ren går hyggligt men älg har jag lite svårt för. Det ska vara i speciella rätter om jag ska klara den smaken eller utspätt med nötfärs om det nu är färs.

Mina föräldrar var helt självförsörjande på mandelpotatis när jag var barn och jag hatar det. Förstod aldrig varför man skulle vilja äta det där torra eländet. Än idag har jag svårt för potatis men äter jag nåt så är det iaf den runda sorten. Mandel går över mitt förstånd. De få ggr mina föräldrar satte rundpotatis gick det lite bättre men potatis som potatis, känner ingen skildnad mot köpes och egenodlad mer än att färskpotatis alltid är godare än den man äter i februari.

Det där med färsk mat är intressant. Min mamma äter allt hon hinner upp medan jag känner människor som på riktigt slänger allt som passerat datum med 1 dag. Jag är någonstans mitt mellan. Gör inte som morsan och bara skrapar bort möglet längst upp i syltburken och fortsätter äta men jag luktar och smakar om lukten är ok. Har ännu aldrig blivit sjuk iaf :)
    Som sagt, smak är nåt personligt, inget vidare bra ämne ett debattera, alla har ju ändå rätt

Vad gäller datummärkning så minns jag inte när jag senast när jag kollade efter det, det sitter i ryggmärgen om en färskvara är dålig.., eller jo förresten, kollade hållbarheten på mina ögondroppar för nån dag sen..., får efter lite snyftande å "tyck-synd-om-mig" argumentering, ut en årsförbrukning av dom, då jag inte kan få dag i dom nere i Gambia..

Datumärkning på en färskvara är inget jag vågar lita på, den är en i mina ögon ofta en rent farlig angivelse, det behövs så lite felbehandling, för att en färskvara ska bli otjänlig, rent av giftig att äta, å i dessa rötmånadstider behövs bara timmar för vissa produkter, att gå från tjänlig till otjänlig.

Å du, hur många ggr har du inte sett hur folk låter färskvaror stå framme på köksbordet vid t.ex frukosten, dom orkar inte ta undan det mellan sin egen frukost, å t.ex ungarnas lite senare frukost.., tala om att nästan skrika efter att få äta otjänliga färskvaror..
  • Annelie 76

Skulle vilja servera standardmjölk men pappan föredrar mellanmjölk så det blir det vi har hemma. Men vi har Bregott på smörgåsar och smör i maten så det blir en del mjölkfett ändå. Jag vill ge mitt barns hjärna bästa chansen för utveckling och dessutom motverka fetma.

Undersökningar har visat att de som äter mest mjölkfett är smalast mördande som äter magra mjölkprodukter är tjockast. Gäller både barn och vuxna män.

Svar på tråden Vad dricker ditt barn för sorts mjölk?