• Alexi

Fler med matkinkiga barn som har bekymmer över alla luncher man ska få ihop i sommar?

Våra barn är 3 och 5 år och är rätt kinkiga med maten. Treåringen bredare i smaker än vad femåringen är men det är ändå mycket som inte går så bra. Vi vuxna försöker äter rät så nyttigt men de ratar det mesta i grönsaksväg, såser, nya saker osv. På förskolan äter de (som så många barn) betydligt bättre så då känns det ju ok om luncherna hemma på helgerna blir lite sämre, mycket halvfabrikat osv eftersom det funkar. Men nu väntar sex veckors ledighet och man har total idetorka på ett par dagar. Har gjort en lista på det som jag vet vi brukar ha till luncher och det är bara snabba kolhydrater, halvfabrikat osv, och så mycket upprepning.

Vad ger alla ni andra era barn till luncher?

Vi vuxna äter ofta rester från dagen innan eller något enkelt hopplock och vare sig det ena eller andra brukar vara så bra med barnen så därför äter de nästan alltid annan mat än vi till lunch men vi äter gemensam middag.

Sånt som funkar är spaghetti och köttfärssås, ravioli, köttbullar, makaroner, korv, potatisbullar, pannkakor osv. Pasta och pärlcouscous men väldigt dåligt med ris och bulgur.

• Svar på tråden Fler med matkinkiga barn som har bekymmer över alla luncher man ska få ihop i sommar?
  • Nyfiken gul

man måste ju inte äta strikt lagad mat till lunch

gröt, mannagrynspudding/risgrynspudding, fil o flingor , korv med bröd, omelett/äggröra, stekt/kokt ägg, rejäla matiga smörgåsar, varma mackor, hemgjord pizza tex.... 

satsa istället på rejäl lagad middag 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Rainbow gg

Funkar det inte att bara ge dem det ni äter? Så gjorde mina föräldrar, fick äta eller vara hungrig och äta samma mat senare när jag inte ville vara hungrig mer.

Sambons föräldrar gjorde alltid "specialmat" till hans syskon som var kinkiga och de äter fortfarande "specialmat" trotts att de yngsta är snart 20 år nu.

• Alexi
    Nyfiken gul skrev 2014-06-30 22:23:04 följande:

man måste ju inte äta strikt lagad mat till lunch

gröt, mannagrynspudding/risgrynspudding, fil o flingor , korv med bröd, omelett/äggröra, stekt/kokt ägg, rejäla matiga smörgåsar, varma mackor, hemgjord pizza tex.... 

satsa istället på rejäl lagad middag 

Fast då blir det ju samma som till frukost och mellanmål. De äter antingen smörgås och mjölk eller fil och flingor till frukost och mellanmål. Så då tycker jag lunchen ska vara mera matig. Femåringen äter stekt ägg ibland till lunch med kall skinka till, treåringen äter inte ägg särskilt bra.
  • Alexi
    Rainbow gg skrev 2014-06-30 22:26:09 följande:

Funkar det inte att bara ge dem det ni äter? Så gjorde mina föräldrar, fick äta eller vara hungrig och äta samma mat senare när jag inte ville vara hungrig mer.

Sambons föräldrar gjorde alltid "specialmat" till hans syskon som var kinkiga och de äter fortfarande "specialmat" trotts att de yngsta är snart 20 år nu.

De får ju det till middag och äter ibland väldigt lite till middag, petar i maten. Eller äter typ bara pastan till och hoppar över fisken/kycklingen som är i sås osv. Så då sker ju den uppfostran varje dag vid middagen och det känns ju viktigt att de äter lite mer till lunchen om de ska orka vara pigga och glada resten av dagen.
  • Numminen

Jag brukar knäcka i ett extra ägg i pannkakorna och ha lite grahamsmjöl eller liknande i, så blir de både mer mättande och nyttiga. Gällande grönsaker så serverar vi alltid grönsakerna i separata skålar: morotsstavar, gurkstavar, sockerärter etc. Blandad sallad går sällan hem hos våra barn men i stavar är det en helt annan grej. Ni kanske redan testat det dock. Sockerärter är förresten tacksamma att så, det är kul att skörda egna

• mammalovis

Nu äter ju min 3,5-åring oftast bra, men mindre om maten är värmd. Då jag är föräldraledig så lagar sambon ordentlig middag på kvällen och oftast blir det en portion över till mig och även till tösen när det behövs.

Vi försöker se till att ha en dag med kött, fisk/räkor, korv, kyckling, köttfärs  o s v. Sedan varierar vi mellan ris, pasta och potatis till och försöker även variera om vi wokar, gör gryta, steker, ugnsbakar eller kokar. För ett tag sedan gjorde jag en matsedel på 8 veckor att välja ifrån, men i perioder tappar vi bort den och får idétorka känns det som. Just nu är en sådan period, då vi har mycket nötkött i frysen, men inte plats för så mycket annat och då är det svårare att variera sig.

Om jag måste laga mat till lunch blir det lätt våfflor eller pannkakor som går snabbt om vi varit iväg på öppna förskolan eller så (tösens favoriter). Varma mackor och toast är ju också snabb sommarmat. Likadant att göra pastasallad med typ skinka och tomater och gurka.

Vi blandar helt enkelt även om tösen inte är helt förtjust i soppor, grytor och grillat kött och grönsaker.

Om du vill att de ska äta mer till lunch och ni vill laga mat då, så får ni väl ta hjälp av barnen när ni gör en matsedel. Sedan kan ni ju skriva ner alla övriga rätter som ni vill gå runt på och markera de som barnen gillar mer för att ha ett barnvänligt alternativ per dag.

Bara på köttfärs går ju göra köttbullar, hamburgare, pannbiffar, köttfärslimpa, köttfärssås, chili con carné, köttfärspaj, tacopaj, tacos.

• Nyfiken gul

jag tycker fortfarande det är viktigare ATT dom äter än att behöva krångla med diverse special hit o  dit.  Dom äter bra på dagis och då vet ni ju ändå att dom inte är så himla kinkiga egentlien när det kommer till kritan.

Det gäller nog mest för er föräldrar att vara konsekventa och inte ge dom så mycket spelrum . Man äter det som serveras, annars är man utan.  Det är inte många barn som går hungriga särskilt länge i det läget.  

jag hade utan omsvep accepterat att dom ätit makaroner med ketchup till lunch om dom sen ändå får mellamål och riktig middag senare.  Dom dör ju inte direkt.. 

jag har haft/har matkinkiga barn och jag kör inte specialmat , klart jag gör mat som barnen gillar men jag står ju inte o kokar makaroner o steker korv om vi andra äter kycklinggryta tex. Hell no...  Då får dom nöja sig med ris och grönsaker och sen får dom vänta tills nästa måltid inträffar helt enkelt. 

Däremot kan jag ju tipsa om det går att göra storkok av diverse maträtter och göra matlådor.  Stek 20 extra pannkakor tex och frys in, bara att ta fram om ni vuxna en dag kanske vill äta sill o potatis som lunch eller annan mer vuxenmat.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tow2Mater

Ta ur lite kott/fisk innan du blandar ihop maträtter med såser om de inte gillar sås. Servera det med ketchup eller barbequesås att doppa i istället. Sen vanlig stärkelse/gronsak till. Min pojke gillar inte såsiga rätter, men så här äter han oftast lite av allt.

En stor bit grillad lax ville ha ha till lunch båda två dagarna efter; mycket enkelt att värma i micron och micra frysta gronsaker till.

Skivad gurka, tomat och paprika är också lätta gronsaker att bara servera till, speciellt under sommaren då de kan behova extra vätska.
    Morotsstavar att doppa i dressing.
    En halv avacado i bitar funkar tillsammans med mycket.

• Tow2Mater
    Nyfiken gul skrev 2014-06-30 23:08:48 följande:

Stek 20 extra pannkakor tex och frys in, bara att ta fram om ni vuxna en dag kanske vill äta sill o potatis som lunch eller annan mer vuxenmat.

Och våfflor funkar bra att frysa in, och blir sen krispiga och goda igen uppvärmda i brödrosten.
Svar på tråden Fler med matkinkiga barn som har bekymmer över alla luncher man ska få ihop i sommar?