• Anonym (Styvmamma)

Vad kallar era bonusbarn er?

Min bonus son är 3 och han kallar mig för mamma men brukar rätta han med att säga nej jag är .....
    Börjar fundera på att skita i att rätta han och bara låta han få välja själv.
    Kan tillägga med att jag har valt själv med att vara delaktig i hans liv.
    Så en fundering till er

1) vad kallar era bonusbarn er?
    2) hur länge har ni funnits med i bilden?
    3) i vilken grad är ni en del av deras liv?
    4) vad säger bioföräldrar om era roller?

• Svar på tråden Vad kallar era bonusbarn er?
  • Mojz93

Dem kallar mig plastis eller mitt namn förutom den yngsta som kallar mig mamma eller Mia. Min sambo tycker det är gulligt och biomamman hatar verkligen allt med mig så ja. Jag har varit en del av familjen i ett år och dem kommer på lov och var annan helg.

• Anonym (Kia)

Min bonusdotter kallar mig för mitt namn och mina barn kallar också min sambo för hans namn. Vi har bott ihop i 5 år. Mina barn har ingen som helst kontakt med deras pappa då han har valt att skaffa en ny familj och överge våra barn. Min bonusdotter har kontakt med sin mamma och träffar henne flera gånger per år men har inte bott på heltid hos henne efter skilsmässan. Jag har ingen aning om vad våra ex tycker om våra roller. Det viktigaste är att det fungerar bra för oss och barnen vilket det gör. Visst finns det små konflikter ibland men inte större eller fler än i en kärnfamilj.

• Gung Ho

Jag kallas vid namn av bonusdottern, men det händer att hon säger Pappa då och då av bara farten... Vi har en väldigt nära relation med tanke på att vi bara bott under samma tak i 9 månader.. Min son kallar min sambo vid förnamn.

• SupersurasunkSara

1 Mitt namn utom när han glömmer sig. Han brukar skratta och rätta sig själv.

2 Har funnits med i ca 3 år.

3 Jag har mestadelen av det praktiska ansvaret när bonus är här, mat, se till att h*n kommer ut osv. (Fast det är oftast pappan eller pappan och jag tillsammans som är ute med bonus, bara ibland är jag själv ute)

4 Ingen aning vad hon tycker nu. Först var hon lite oroad men jag talade om att jag kommer att vara som en förskolelärare för hennes barn och det verkade hon vara ok med. När inte hans pappa finns till hands (duschar, är på toa osv) så kliver jag in, annars är det pappans ansvar. Men bonus väljer numer själv vem h*n går till för hjälp.

• Anonym (Emma)

Har funnits med i mina bonusars liv i 11 år. Till mig säger de alltid mitt namn, men ibland när de var mindre så kunde de säga fel ibland och säga mamma. Och då skrattade vi allihop och konstaterade att det där blev ju fel :)

När de däremot pratar om mig till utomstående så säger de alltid extramamma, och när jag pratar om dom med utomstående så brukar jag säga bonusbarn.

• vampyria2

Mina bonusungar var stora när jag träffade deras pappa, tvillingtjejer på 15 år och en kille på 17 år.
    Ena tjejen berättade om en händelse för mig när jag hade varit tillsammans med hennes pappa i några månader och i den hade hon kallat mig för sin bonusmamma och då blev hon tyst och frågade efter en stund om det var okej att hon kallade mig för det, jag sa att det är det väl klart att hon får.

Sen dess så vet jag att hanns barn kallar mig bonusmorsan när de pratar om mig till folk men till mig säger de alltid Lotta en Dvärgen, hm det sista kan vara för att retas men jag tar det som en kärleksförklaring istället

Fast min särbos barn och mina barn kallar alltid varandra för bonussyrran/brosan, det tycker jag är lite gulligt faktiskt

• Anonym ("Plastmamma")

1) vad kallar era bonusbarn er?

Mitt namn eller mamma

3 år

Förstår inte riktigt frågan. Just nu ses vi varje helg, snart varannan.

Hon är nöjd och glad att vi tycker om varandra så mycket.

• Anonym (Lilla syster)

Jag och min syster kallade pappas ny fru kärringen från helvetet. Hon totalt förstörde vår barndom. En dag upptäckte dock pappa hur hon behandlade oss när hon trodde att han inte såg. Allt uppdagades när hon brände min äldre syster med sin cigarett Då åkte hon ut med huvudet före.
    Det känns bra att pappa valde oss men jag hatar fortfarande kärringen för jag/vi kan inte få min barndom tillbaka.

• Kejkej91

Jag älskar min bonusmamma mer än något annat, hon har funnits i mitt liv sen jag var 5 år, är mamma till mina underbara små bröder. 
    Hon är inte ens ihop med min pappa, har inte varit på länge men jag är ändå hos henne ofta, pratar med henne om allt. 

(Har ingen kontakt med min pappa, han är en röv, men min bonusmamma är bäst. Lika bra som min egen mamma. Bonusar behöver inte vara dåligt :) 

Jag kallar henne vid hennes namn dock. 

• Litet My

En 3 åring hade jag rättat, min dotter kallar grannbarnens föräldrar mamma och pappa och grannbarnen (också 3 år snart) kallar oss mamma och pappa. Min son på 9 år kallar sin bonuspappa vid namn trots att han varit med sedan han var 1,5 och hans pappa inte är mycket till pappa men där vet han ju ordets betydelse och fixar att välja själv jämfört med en 3 åring.

• Bottis
    ) vad kallar era bonusbarn er?
    De kallar mig vid mitt förnamn. De är 13, 15 och 17 år.

Jag har funnits med sedan 7 år tillbaka då jag träffade deras pappa som levt ensam med vv i två år. 

Jag är väldigt delaktig. De bor här på heltid sedan juli 2013 då deras mamma valde bort dem. Hon bor fem minuter bort med bil men väljer att inte träffa dem. Så de bor här på heltid, jag läser läxor, går på möten, tröstar etc. De säger själv att jag är mer mamma för dem än vad deras riktiga är.

Min man är väldigt glad och tacksam för mig och det jag gör. Den så kallade mamman har sagt till barnen vid flera tillfällen att jag är dum i huvudet men hon har i och med sitt beteende sedan juli 2013 bevisat för barnen att det inte stämmer. De tycker tvärtom.
  • Cortsu

Har själv inga bonusbarn men min sambo är bonuspappa till min dotter. Hon kallar honom vid namn för de mesta men brukar förklara att hon har två pappor, sin egen och sin extra pappa:) ibland kallar hon nog min sambo för pappa (speciellt om de e något hon vill ha och jag sagt nej:p). Vi har faktist varit tillsammans i ett år idag och han har funnits i hennes liv sen dess. Eftersom hennes pappa har henne varannan helg så är ju min sambo en väldigt stor del av hennes liv, han för/hämtar till/från dagis, är med på föräldrarmöten (vilket hennes riktiga pappa vägrar) och gör allt som en pappa ska göra:)

Hennes pappa behöver inte veta hur vi har de i vår familj utan bara de som rör dotterns mående och vård. Han talar endå bara illa om mej och min sambo.

• VIDE MI

Mitt namn, i 7-8 år. Jag är involverad. Deras mamma har tyckt att det väldigt jobbigt att jag finns. Väldigt bitter och svartsjuk är hon, det har varit fruktansvärt jobbigt och självklart påverkat mina och bonusarnas relation.

• Anonym (Bonus men ändå mamma)

Min bonus kallar mig vid förnamn, men skulle någon okänd omtala mig som hans mamma så rättar han inte.

Min bonus är i dag 15 år och jag har varit hans bonus i 12 år.

Trots detta är jag den stabilaste modersgestalt han har i livet och det är alltid mig han vänder sig till när det är något.

Svar på tråden Vad kallar era bonusbarn er?