• Anonym (Mia)

    Familjehem

    Jag går och funderar på att bli familjehem. Vilket är bäst att vända sig till kommun eller organisation, företag? Just nu är jag i kontakt med ett ställe.

    Vad ska man tänka på innan?

  • Svar på tråden Familjehem
  • Anonym (häpp)
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-17 10:27:22 följande:
    Alltför många barn blir placerade trots att eventuella problem kan lösas i barnets hemmiljö.

    Att traumatiseras genom att skiljas från sin familj är aldrig bra om det inte är absolut nödvändigt.

    Finns det färre familjehem blir soc så illa tvungna att lösa eventuella missförhållanden istället för att bara placera ut ungar på löpande band och sedan strunta i dom!

    I 99,999999999 fall handlar det självklart om försörjning! Därav vore det bra om ersättning till familjehem minskas drastiskt!

    De kan få underhåll, barnbidrag och ersättning för förlorad inkomst om de måste gå på möten under arbetstid. Inte ett öre mer än så!
    Vilket trams. Finns det inte tillräckligt med familjehem kommer barnen placeras på institution istället.
  • Anonym (varför?)
    Anonym (häpp) skrev 2014-07-17 10:48:41 följande:

    Vilket trams. Finns det inte tillräckligt med familjehem kommer barnen placeras på institution istället.


    Det vore i så fall bättre!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-17 10:27:22 följande:
    Alltför många barn blir placerade trots att eventuella problem kan lösas i barnets hemmiljö.
    Att traumatiseras genom att skiljas från sin familj är aldrig bra om det inte är absolut nödvändigt.

    Finns det färre familjehem blir soc så illa tvungna att lösa eventuella missförhållanden istället för att bara placera ut ungar på löpande band och sedan strunta i dom!

    I 99,999999999 fall handlar det självklart om försörjning! Därav vore det bra om ersättning till familjehem minskas drastiskt!
    De kan få underhåll, barnbidrag och ersättning för förlorad inkomst om de måste gå på möten under arbetstid. Inte ett öre mer än så!
    Och de barn som växer upp på stora barnhem går det ju jättebra bra för ute i samhället. Fler familjehem behövs eftersom det är ett betydligt större antal barn som far illa än de som omhändertas eftersom socialen inte har resurser att utreda mer än hälften av de anmälningar som kommer in. Barn får växa upp under miserabla förhållanden eftersom det inte finns resurser att utreda och omplacera barn.
    Där barn blir omhändertagna kan inte problemen lösas i hemmet utan att det skulle behövas insatser dtgnet runt av utbildad personal år efter år.
  • Anonym (häpp)
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-17 11:16:18 följande:
    Det vore i så fall bättre!
    För vem?
  • Anonym (varför?)
    Anonym (häpp) skrev 2014-07-17 11:47:22 följande:

    För vem?


    För barnen, det är barnens bästa man ska sträva efter anser jag!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-17 11:49:40 följande:
    För barnen, det är barnens bästa man ska sträva efter anser jag!
    Du tror att det är bättre för barn att växa upp på institutioner än i familjehem?
  • Anonym (häpp)
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-17 11:49:40 följande:
    För barnen, det är barnens bästa man ska sträva efter anser jag!
    All forskning visar att barn som växer upp på institution mår sämre än barn som växer upp i familjekonstellationer. Det är en global insikt, dvs det gäller lika väl för barn som bor i utvecklingsländer som barn som växer upp i industriländer. UNICEF t ex driver frågan och försöker förmå regeringar att placera barn i familjer istället för på institution.

    Anser du fortfarande att det är barns bästa att bo på institution istället för i familj?
  • Anonym (varför?)
    Anonym (anonym) skrev 2014-07-17 12:00:52 följande:

    Du tror att det är bättre för barn att växa upp på institutioner än i familjehem?


    Inte att växa upp i, men definitivt om det gäller tillfälliga placeringar.

    Institutioner har inget girigt egen intresse att behålla barnen.

    De har heller inget intresse av att prata ner barnets föräldrar, hindra umgänge eller liknande.

    Barnen skulle få flytta hem snabbare om de slapp fosterhemsföräldrar!

    = det absolut bästa för barnen!
  • Anonym (häpp)
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-17 12:15:32 följande:
    Inte att växa upp i, men definitivt om det gäller tillfälliga placeringar.

    Institutioner har inget girigt egen intresse att behålla barnen.

    De har heller inget intresse av att prata ner barnets föräldrar, hindra umgänge eller liknande.

    Barnen skulle få flytta hem snabbare om de slapp fosterhemsföräldrar!

    = det absolut bästa för barnen!
    Institutioner har definitivt vinstintresse!
  • Anonym (varför?)
    Anonym (häpp) skrev 2014-07-17 12:23:31 följande:

    Institutioner har definitivt vinstintresse!


    Anställd personal har inget egenintresse att behålla barn i onödan!

    Den taktiken kör bara familjehemmen med! Därav får barnen utstå onödigt lidande!
  • Anonym (häpp)
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-17 12:35:22 följande:
    Anställd personal har inget egenintresse att behålla barn i onödan!

    Den taktiken kör bara familjehemmen med! Därav får barnen utstå onödigt lidande!
    Anställd personal gör det de får i uppdrag att göra. Och privata bolag som driver institution har naturligtvis ett vinstintresse.

    Vad familjehem än kör med för taktik så är det soc (och ibland rätten) och inte familjehemmet som avgör vistelsens längd.

    Du har verkligen noll koll, och borde inte debattera såna här saker. Fråga gärna men påstå inte saker som inte stämmer.

    För övrrigt har du inte besvarat frågan om det är bättre för barn att växa upp på institution fast all statistik visar motsatsen, och världens största barnrättsorganisation motarbetar institutionsplaceringar.
  • Anonym (varför?)
    Anonym (häpp) skrev 2014-07-17 12:43:43 följande:

    Anställd personal gör det de får i uppdrag att göra. Och privata bolag som driver institution har naturligtvis ett vinstintresse.

    Vad familjehem än kör med för taktik så är det soc (och ibland rätten) och inte familjehemmet som avgör vistelsens längd.

    Du har verkligen noll koll, och borde inte debattera såna här saker. Fråga gärna men påstå inte saker som inte stämmer.

    För övrrigt har du inte besvarat frågan om det är bättre för barn att växa upp på institution fast all statistik visar motsatsen, och världens största barnrättsorganisation motarbetar institutionsplaceringar.


    Jag har besvarat din fråga och Jo, jag har garanterat mer koll än dig när det gäller familjehem!

    Men om du själv är ett av dessa familjehem så förstår jag att du gör allt i din makt för att mörka den obehagliga sanningen!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-17 12:15:32 följande:
    Inte att växa upp i, men definitivt om det gäller tillfälliga placeringar.

    Institutioner har inget girigt egen intresse att behålla barnen.

    De har heller inget intresse av att prata ner barnets föräldrar, hindra umgänge eller liknande.

    Barnen skulle få flytta hem snabbare om de slapp fosterhemsföräldrar!

    = det absolut bästa för barnen!
    Du menar att föräldrar som inte kan ta hand om sina barn blir bättre föräldrar om barnen placeras på stora institutioner istället för i familjehem?
    Det bästa för barnen vore om människor innan de blir föräldrar påverkas att inte skaffa barn om de inte har förmåga att ta hand om barn.
    Det är inte till barnens bästa att vara placerade i familjehem långa tider kanske tills de blir 18 år och tvingas träffa sina föräldrar månad efter månad och dessutom vara oroliga för att de ska tvingas hem igen.
    Vårdnadsöverflytt tidigt för barn som placerats som mycket små gärna adoption.
  • Anonym (häpp)
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-17 12:50:35 följande:
    Jag har besvarat din fråga och Jo, jag har garanterat mer koll än dig när det gäller familjehem!

    Men om du själv är ett av dessa familjehem så förstår jag att du gör allt i din makt för att mörka den obehagliga sanningen!
    Kan du svara igen för jag ser inte ditt svar?

    Nej jag är inte familjehem och skulle inte kunna tänka mig att bli heller. Med det töntiga resonemanget så kan vi alltså anta att du äger en institution? Skrattande Eftersom du är så ivrig i att framhärda hur bra de är? Kyss
Svar på tråden Familjehem