• Anonym (C)

Det kan väl inte vara fel att...

...ge sitt biologiska barn födelsedagspresenter och julklappar för en större summa, än vad man ger för till sitt styvbarn?

Jag och maken har sparat ekonomi.

Att jag väljer att köpa för en mindre summa, av _mina egna_ pengar, till mitt styvbarn ser inte jag som något konstigt alls - men tydligen så är det konstigt att göra så, iaf om man söker runt och läser här på FamiljeLiv.

Min fråga: varför är det så konstigt?
    Ska jag sänka summan på födelsedagspresent och julklapp för mitt barn, bara för att ha råd med samma summa till mitt styvbarn?
    Låter väldigt märkligt, kan jag tycka...

• Svar på tråden Det kan väl inte vara fel att...
  • Anonym (C)
    Ess skrev 2014-07-07 07:35:22 följande:

Du lär ditt barn att även om man har det bättre ställt/en förälder som prioriterar annorlunda, så behöver man inte skriva det på näsan på det andra barnet.Men ni som träffar och känner barnen vet väl om hans barn brukar titta avundsjukt på ditt barns klapphög. Gör han det så tycker jag att du ska ta upp ämnet med pappan, och se om ni kan lösa det.

Jag pratar om större skillnader nu. Tex ditt barn får 25 paket, hans 2-5 st. Det är märkbart.

Får hans 20 st, och din 25 så är det inte lika märkbart.

Firar inte ditt barn med sin pappa med släkt alls?

För annars får ju även han ifrån sina släktingar på den sidan.

Det brukar nog bara skilja typ fem paket.

Mitt barn får tio paket, medan makens barn får fem paket - ungefär.

Jo, mitt barn firar med sin pappa, precis som styvbarnet gör med sin mamma.

Men i år ska vi vara hos min makes föräldrar (dvs styvarnets farföräldrar) och där får styvbarnet fler paket, så i år lär mängden paket jämna ut sig iaf.
  • Anonym (Fast...)
    Anonym (C) skrev 2014-07-06 18:14:24 följande:

Fast det kan väl aldrig vara min uppgift att se till att mitt styvbarn får lika många presenter som mitt biologiska barn? Det måste ju vara upp till min make, eller?

Det är ditt och din makes gemensamma uppgift att få familjen att fungera både på kort och lång sikt då ni är de vuxna. I detta ansvar ingår att göra sitt bästa för att bonussyskon ska få en så bra relation som möjligt och minimera risken för avundsjuka och att någon känner sig mindre värd i familjen. Det betyder givetvis inte att man måste ha absolut millimeterrättvisa. Du behöver kanske inte köpa massa extra till bonusen men någonstans måste nog någon av er kompromissa lite. Om det blir stor skillnad kan det väl vara en bra idé att ditt (eller är det ert gemensamma) får några presenter vid en annan tidpunkt.

Hur gamla är barnen? Hur ser umgänget ut?
  • Oldie

Håller nog med din sambo om att detta är ett "icke-problem". Barn med olika föräldrar och släkter har olika förutsättningar i livet, inget konstigt alls och barnen här har aldrig skänkt det en tanke att det skulle vara konstigt.
    Min mamma tex köper gärna hur mycket som helst till sitt barnbarn och gärna något symboliskt till bonusarna. Dom blir jätteglada att hon tänker på dom och tycker det är jättesnällt! De får ju av släkten på sin mammas sida, kanske inte lika mycket som mitt barn får av min släkt, men dom har aldrig höjt på ögonbrynen för de har ju olika släkt och det blir olika.
    Pappan till alla barn och hans släkt är rättvisa och det är det enda som är viktigt.

Vad som inte heller händer här hemma är att jag kompenserar bonusarna för deras mammas "tillkortakommanden", bonusarna och mitt barn har inte samma mamma och saker är därför olika, inget jag försöker kompensera till bonusarna och inget de någonsin reagerat på. De observerar att deras mamma och jag gör på olika sätt med vissa saker men inget de någonsin tyckt är konstigt, kloka barn och förstår att två mammor inte gör lika.

En tanke i framtiden om din sambos barn reagerar och inte förstår att det är skillnad kan ju vara att du kanske lägger en summa på klappar och en på en mamma-barn-shoppingdag på mellandagsrean? En mysdag för dig och ditt barn där du kan skämma bort lite extra..
    Alternativt om sambon börjar spara lite extra till hans barns julklappar också för sitt barns välbefinnande.
    Jag har dock väldigt svårt att se att jag skulle låta mig påverkas om jag en dag fick en annan sambo som inte är pappa till mitt barn och som inte prioriterade julen. Julen för mig är jätteviktig och mitt barn kommer inte få en sämre jul bara för att jag eventuellt skulle träffa någon som tänker annorlunda kring detta, så jag är lite kluven.

• Phalaenopsis
    fluu skrev 2014-07-06 23:08:00 följande:
    Då får antagligen det andra barnet biomammans paket vid ett annat tillfälle än den gemensamma paketöppningen.
    Och då påminner man om det precis innan den gemensamma paketöppningen. Så svårt är det inte.
  • Anonym (C)
    Phalaenopsis skrev 2014-07-09 11:59:26 följande:

Och då påminner man om det precis innan den gemensamma paketöppningen. Så svårt är det inte.

Fast mitt barn får ju av sin pappa, farmor, farfar, mormor och morfar också.

Här handlar det om att en man och en kvinna bor ihop med ett varsit barn. Mannen VÄLJER att endast lägga 500:- på julklapp till sitt barn, medan kvinnan väljer att lägga 1500:- på julklapp till sitt barn.
  • Brumma
    Anonym (C) skrev 2014-07-09 12:07:32 följande:
    Fast mitt barn får ju av sin pappa, farmor, farfar, mormor och morfar också.

Här handlar det om att en man och en kvinna bor ihop med ett varsit barn. Mannen VÄLJER att endast lägga 500:- på julklapp till sitt barn, medan kvinnan väljer att lägga 1500:- på julklapp till sitt barn.
    Och det ÄR inte ngt som egentligen TS borde tvingas välja annorlunda...
  • Brumma
    Brumma skrev 2014-07-09 12:19:28 följande:
    Haha. Du ÄR ju TS :D
  • Anonym (C)
    Brumma skrev 2014-07-09 12:19:28 följande:

Nej, precis.

Jag ska ju inte behöva kompensera för att mannen jag bor med väljer att ge sitt barn julklappar för en mindre summa, än vad jag väljer att ge till mitt barn.

Pojkvännen väljer hur mycket han vill köpa till sitt barn, hans barns mamma väljer hur mycket hon vill köpa, barnets mor- och farföräldrar väljer hur mycket de vill köpa och varken jag, mitt barns pappa, eller mitt barns mor- och farföräldrar ska behöva kompensera någon annans barn för att dens anhöriga inte köper för en lika stor summa.
  • h8him
    Brumma skrev 2014-07-09 12:20:27 följande:
    Haha. Du ÄR ju TS :D
    Knasigt men du citerar dig själv och skriver som om det var någon annan...
  • Brumma
    h8him skrev 2014-07-09 12:56:23 följande:
    Fast om du läser inlägget jag svarade på så ser du att jag i DET inlägget skrev till personen att "TS borde inte" eller ngt. Och sedan insåg jag att personen jag svarat VAR TS....

Därav mitt svar på mitt eget inlägg...
  • Anonym (C)
    h8him skrev 2014-07-09 12:56:23 följande:

Jag har inte citerat mig själv?
  • Brumma
    Anonym (C) skrev 2014-07-09 13:35:03 följande:
    Jag har inte citerat mig själv?
    Nä. Men jag gjorde och h8him verkar inte hängt med vad jag syftade på riktigt :)
  • mammalovis

Jag kan tycka det är svårt hur man ska göra. Vi har var sitt barn och ett gemensamt. De två barnen jag är släkt med bor här på heltid och är under 4 år, hans dotter bor här vh plus lite mer på sommaren och är 10 i år.

I dagsläget har vi separat ekonomi och kommer troligtvis fortsätta ha det, då min sambo vill slippa redovisa sina inköp. Istället för han över pengar till räkningarna. Så hitintills har vi köpt presenter och julklappar var för sig till barnen i hemmet för ungefär likvärdig summa de flesta gångerna, tror jag. Han bidrar även till glasögon och vinterkläder mm till sin dotter som mamman inte tycker att underhållet räcker till.

Då min sambo har stor familj så blir det mycket julklappar och födelsedagspresenter och min dotter fyller dessutom i december. Så i princip får alla mina och våra barn för ca 200 kr var och likadant med kusinerna. Däremot så får ju mina barn kläder vid behov, oftast har jag fyndat på rea och nästa storlek brukar innehålla en stor del av vad som behövs. Likadant fyndar jag ibland pussel, spel, duplo och andra leksaker och lägger på hög och ger mina barn när det passar. Sambons tös brukar få en extra sommarlovspresent av mig och sedan har det nog blivit jag som handlat kläder med henne. Det handlar om mindre summor så hon har ett gäng strumpor, trosor, toppar, leggings  i rätt storlek. Oftast har vi passat på när de haft reor eller andra erbjudanden.

Så sist vi var iväg nyttjade hon sitt presentkort på en klänning och bikini och hon fick två toppar när vi gick på stan senast, då senaste storleken börjar bli urvuxen. Med ett presentkort på 50 kr fick vi två toppar och en body till yngsta för under hundralappen. Däremot lägger jag inga större summor på henne då hon är här så lite och ekonomin är knaper med fp.

• mammalovis

I ts fall förstår jag att hon vill prioritera sitt/sina barn och så länge inte barnen reagerar och pappan kan ge mer om han skulle vilja det, ser jag det nog inte som ett bekymmer. Å andra sidan framgår det inte hur gamla barnen är eller om de bor där lika mycket och hur fördelningen ser ut vad gäller kläder, skor, "leksaker", fritidsaktiviteter mm övriga året. En del ger allt vid jul och födelsedagar och inget under året och andra ger mer pö om pö när det behövs, vilket inte framgår.

Så säg att det finns två barn av samma kön i samma ålder som önskar sig samma saker och den ena får det, men den andra inte p g a 1000 kronors skillnad känns det mer fel. Större barn kostar ju mer, så där kan det ju vara rimligt om åldersskillnaden är stor och den yngsta prioriteras upp när h*n blir äldre.

Svar på tråden Det kan väl inte vara fel att...