• Svar på tråden Föräldrarna hemlighåller könet - vad tycker ni?
  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2014-07-07 19:44:09 följande:

Jag tycker att pappa Linus ska byta namn till något könsneutralt samt gå i klänning nu i sommar.

Tycker att min kommentar var rätt så bra. Tack och bock!
  • SecretMe
    Anonym (C) skrev 2014-07-07 19:44:09 följande:

Jag tycker att pappa Linus ska byta namn till något könsneutralt samt gå i klänning nu i sommar.

• Anonym (C)

[quote=73579726][quote-nick]SecretMe skrev 2014-07-07 21:41:45 följande:[/quote-nick][/quote]

• Zadre

Så det går alltså inte att uppfostra barn könsneutralt om folk vet vad det är för kön?

..åkej...

• Anonym (K)
    Zadre skrev 2014-07-10 14:44:10 följande:

Så det går alltså inte att uppfostra barn könsneutralt om folk vet vad det är för kön?

..åkej...

INTE sagt att jag håller med föräldrar som gör såhär, MEN - självklart blir det svårare att uppfostra könsneutralt om folk vet könet. Det är så uppenbart att du inte ens borde behöva ställa frågan.

Visst, DU kanske inte klappar flickor på huvet när de gråter, för att sedan säga åt pojkar att "man up" (övertydligt exempel) - men det är du det, det finns gott om människor som faktiskt beter sej så.

Är det sådana saker man vill undvika så är det Självklart underlättande om de människorna inte vet om de ska klappa på huvudet eller säga åt ungen att skärpa sej, genom att helt enkelt undanhålla könet. 
  • Cornellia

Gud så befriande.
    Själv skulle jag inte orka med, men tufft av dem som orkar. 

• Anonym (skumt)

Förstorar man inte upp betydelsen av könet enormt mycket genom att göra en grej av att inte berätta om det? Om någon frågar mig vilket kön mitt barn har så svarar jag "pojke" och sedan är det överstökat. Men om man envisas med att hålla det hemligt blir ju könet bland det absolut främsta som diskuteras och frågas kring barnet.

• Zadre
    Anonym (K) skrev 2014-07-10 15:07:28 följande:
    INTE sagt att jag håller med föräldrar som gör såhär, MEN - självklart blir det svårare att uppfostra könsneutralt om folk vet könet. Det är så uppenbart att du inte ens borde behöva ställa frågan.

Visst, DU kanske inte klappar flickor på huvet när de gråter, för att sedan säga åt pojkar att "man up" (övertydligt exempel) - men det är du det, det finns gott om människor som faktiskt beter sej så.

Är det sådana saker man vill undvika så är det Självklart underlättande om de människorna inte vet om de ska klappa på huvudet eller säga åt ungen att skärpa sej, genom att helt enkelt undanhålla könet. 
    Nej det är inte alls så uppenbart. Har väldigt svårt att se hur MAN SJÄLV inte ska kunna uppfostra sitt barn könsneutrals för att ANDRA vet om könet. I det stora hela tvivlar jag på vad ANDRA göra spelar sån stor roll.
  • Anonym (C)

Jag förstår fortftande inte varför mamman och pappan tillåter sig vara just "MAMMA" och "PAPPA", samt att mamman och pappan får behålla sina könsbestämda namn? Jag förstår inte heller varför pappan inte bär klänning och mamman sparar ut skägg?

Det är ju bara barnen som tvingas vara försökskaniner i föräldrarnas jävla experiment. Idioti kallar jag det för. Så jävla idiotiskt. För att inte tala om hur jävla PATETISKT det är.

• Anonym (K)
    Zadre skrev 2014-07-10 16:42:08 följande:
    Nej det är inte alls så uppenbart. Har väldigt svårt att se hur MAN SJÄLV inte ska kunna uppfostra sitt barn könsneutrals för att ANDRA vet om könet. I det stora hela tvivlar jag på vad ANDRA göra spelar sån stor roll.
    Du tror du tyvärr fel - omgivningen har otroligt stor betydelse för barn, eftersom alla i omgivningen, utöver föräldrarna, lägger barnens bas för hur socialt samspel och sociala roller ser ut. 

Som vuxen kan man välja att bortse från det, om man har den insikten och orken, men ett barn kan inte det på samma sätt helt enkelt för att de inte är utvecklade till den nivå där de analyserar undermedveten påverkan på samma sätt.
  • Anonym (flickmamma)
    Cornellia skrev 2014-07-10 15:12:42 följande:

Gud så befriande.
    Själv skulle jag inte orka med, men tufft av dem som orkar. 

Eller hur!

Jag ångrar nästan att vi inte gjorde samma sak. Ibland blir jag så jävla trött på omgivningen som är så noga med att berätta för min tjej att hon är söt, gullig, rar, snäll... Välmenande, men de formar hennes person på ett annat sätt än vad de gjort om hon varit pojke.
Svar på tråden Föräldrarna hemlighåller könet - vad tycker ni?