Anonym (bonus) skrev 2014-07-10 22:51:17 följande:
Ess skrev 2014-07-10 08:33:22 följande:
Anonym (maja) skrev 2014-07-10 11:47:11 följande:
Det finns såklart flera anledningar till att jag inte vill att vi blir särbos. För det första så var det jag som bodde i lägenheten som han har flyttat in i, dvs då skulle jag alltså be honom flytta hem till sin mamma igen. Han skulle inte ha råd att skaffa eget plus fixa hämta/lämna barnet plus jobb osv. Då skulle jag sätta honom ordentligt i sticket och han som redan har det jobbigt med mycket. Jag har det ju också jobbigt men anledningen till att vi klarat oss är att vi har varandra och kärleken till varandra. Jag vill inte vara en dag utan honom. I övrigt är vi i ett underbart förhållande och vi har gått igenom både med- och motgångar på väldigt kort tid. Varit med om bortgång inom familj och annat som gjort att vi är så starka tillsammans. Skulle jag förstöra det genom att be honom flytta ut? Aldrig i livet. Jag vill inte att han flyttar. Vi har dessutom pratat igenom det hela och vi tycker och tänker likadant. Han har förstått vad jag menar och vi ska klara det här tillsammans.
Jag är 25 år, har inga egna barn och har varit med om ett tidigare förhållande där jag enbart blev hunsad med. Jag har erfarenhet av det tidigare förhållandet men det här är en helt annan sak. Jag och min sambo ska klara det här genom att stötta varandra och vi ska båda försöka jobba så mycket vi bara kan och han ska ringa och försöka fixa med jobbet så att han kan få någon timme extra för att kunna lämna barnet. Så han har tagit ansvar nu för det här och en sten har lyfts från mina axlar. Däremot kommer jag aldrig att kunna "ändra" på mamman.
Barnet har redan åkt fram och tillbaka sedan det föddes. I början var mamman alltid med här en gång i veckan med bebisen och sen har vi haft barnet väldigt mycket själva. Plus att vi varit hos mamman extremt mycket. Vi har ju sett att det går bra. Barnet sover tryggt här och flera nätter i rad från och till. Jag har även tagit barnet själv på umgängestiderna (sambon var bortrest), dels för att avlasta lite för mamman och dels för att jag vill spendera tid med barnet.
Tack för alla era tips och råd! Jag var verkligen i upplösningtillstånd när jag skrev min TS eftersom det kändes som att ingen förstod mig och vad jag menade. Nu när jag och sambon har samtalat ordentligt och jag har fått vräka ur mig det mesta så känns det extremt mycket bättre och jag hoppas det här löser sig till det bästa.
Vad händer din kille blir inringd minde antal gånger pga barnet? För det är ju en sak om jobbet lovar honom en lösning på detta och en annan sak om arbetsgivaren väljer att i första hand ringa in andra timvakarier före honom pga detta. Jag skulle i ditt fall vara noga med att låta sambon ta ansvar för denna situation, som tex att det är upp till honom att lösa det med vv-boende och kunna jobba så att det täcker för hans del av hushållsutgifterna.
Jag skulle i detta fall också på ett tydligt sätt visa att konflikten angående barnet numera får lösas genom föräldrarna, de får tillsammans lösa detta. Som din sambos ex skulle ringa dig angående barnet skulle jag hänvisa henne till sambon. Och om din sambo fortfarande behöver bil för barnets skull skulle jag låta honom lösa detta.
För att detta ska fungera så tror jag att det viktigt att föräldrarna i detta fall får lösa saken själv, du ts bör inte vara där som ett stöd för båda. Du kan istället fokusera på att om du vill skapa en bra relation med barnet, vara en "lektant" åt det.