Hur mycket ansvar ska jag ta?
Jag är bonusmamma till världens goaste lilla barn! Barnet bor hos mig och sambon varannan helg men nu vill mamman utöka till varannan vecka. Barnet är ca 18 månader och bor i en annan stad, går på dagis där osv.
Jag är den som har körkort (men jag har ingen bil). Jag får alltid fixa så att vi lånar bil när det är hämtning/lämning. Jag vet också att om nu barnet ska vara här varannan vecka så måste vi köpa en bil för jag vet inte hur det ska gå ihop annars eller hur det är tänkt. Då blir det ju jag som kommer få pendla mellan städerna och sen åka till jobbet.
Problemet är bara att både jag och sambon kan bli inringda på jobb och det kan vi inte alltid veta i förväg. De kan ringa vid 6-7 på morgonen och ha in oss en timme senare. Om vi nu inte har bil så måste sambon pendla med buss för att lämna på dagis, sen buss tillbaka och sen buss till sitt jobb. Hur ska han hinna det? Är det bra för barnet? Ska vi skaffa dagisplats nära oss också? Går det? Är det bra för barnet?
Om vi nu inte skaffar oss en bil men då är det ju jag som kommer få köra en massa vändor och vi måste gå upp väldigt tidigt. Jag vet inte ens om vi kan skaffa en bil just nu.
Hur mycket ansvar ska jag ta? Jag känner mig jättehemsk om jag säger nej till detta. Jag vill självklart ha barnet här jämt men jag vet inte hur det ska gå ihop med varannan vecka när vi inte har förutsättningarna för det. Vad ska jag säga utan att det blir fel? Jag vet inte hur vi ska lösa det här nämligen.
Hjälp, tips, råd tack!