• annamaria33

Varför har vissa kommuner 2.5 års kontroll och andra 3 års kontroll?

Hej!

E lite nyfiken. Verkar som att vissa kommuner har 2.5 års kontroll medan andra har en 3 års kontroll. 

Varför är det olika?

Jag skulle egentligen vilja ha en 2.5 års kontroll, mest av intresse för om det jag tror med hennes tal (väldigt utvecklat) stämmer. 

Tror ni man kan få en sådan istället för 3 års kontrollen eller blir de sura då? Man vill ju inte "stå ut" som konstig på BVC haha.Speciellt då jag var tvungen att boka min dotters 4 års kontroll 2 månader tidigt...

Erfarenheter tack?

• Svar på tråden Varför har vissa kommuner 2.5 års kontroll och andra 3 års kontroll?
  • annamaria33

Finns det verkligen ingen här inne med barn i den åldern som har lust att skriva något??  

• mammalovis

Vi hade 2,5-årskontroll och en snabb koll på längd och vikt vid 3 år (om vi ville). Varför just 2,5 år vet jag inte, kanske vill de fånga upp dålig språkutveckling tidigt. De tog ju även upp frågor om hörseln.

På svar på din fundering fick vi ett gäng frågor, bland annat hur många ord våra barn säger. Vi fick markera 0-25, 25-50 eller >50. I första läget tyckte jag 50 ord var jättemycket, så jag skrev ner alla ord jag hörde under några dagar. När vi var uppe i över 160 ord insåg jag att det är inget jag behöver oroa mig över.

Hon kunde de flesta färgerna, pronomen som min, din, adjektiv som lång, kort och så klart en massa substantiv och verb.

Går hon på förskolan kan du ju få ett svar där om du vill bekräfta det du tror. Antingen det handlar om ordförråd eller uttal. Förståelsen testade de genom att de fick lägga saker över, under, på, inuti, bredvid o s v.

Min dotter pratar ju på massor och har många funderingar nu vid 3,5 år, men saknar fortfarande r som kan dröja uppåt 6-årsåldern. Likadant är det klurigt med 3 konsonanter på raken då det ofta innehåller r som strumpa. Dessutom har vår dialekt inga tydliga rullande r heller.

Så frågan är väl vilken del av språket du vill få bekräftat.

• Alexi

Jag tror det är bättre med treårskontroll egentligen för många saker som är sena vid 2.5 kommer till tre år och då blir det oro i onödan.

Tidigarelägga kontroll för att få veta attbarnet är tidigt låter ganska märkligt. Syftet med kontrollerna är ju att fånga upp förseningarna.

• Amanda84

Om din dotters tal är "väldigt utvecklat" så lär de ju märka det vid 3-årskontrollen också eller är det något som gör att du är rädd för att det skall stanna upp?

Svar på tråden Varför har vissa kommuner 2.5 års kontroll och andra 3 års kontroll?