• Nyfiken gul

Handen på hjärtat - använder ni verkligen ALLA prylar ni har i skötväskan?

Sitter och läser en del trådar om skötväskor och hur "livsnödvändigt" det tydligen är för många med äkta skötväskor och dom är ju såå nödvändiga och bara en äkta skötväska fyller behovet av det man nu "måste" ha med sig.    (sammanfattat och citerat  av dom trådar jag läst) 

så handen på hjärtat. Ni med 4 kg packning i era skötväskor där det ser ut som ni ska flytta till yttre Bortistan , används verkligen alla dessa pryttlar och pinaler?  

och NÄR används dom egentligen?  Behöver man verkligen 4 kg grejor varje gång man tar en promenad på 15 min? 

Efter tre barn fattar jag fortfarande inte vad det är som är så viktigt att ha med sig i skötväskan så man måste ha en väska i storlek resväska med sig.  Nycklar, mobil plånbok i vagnens egna fack, två blöjor och några tvättlappar och en sparkdräkt, får plats i nästan vilken handväska som helst.  Och då använde jag ibland inte ens dom sakerna jag hade med mig. 

Så vad har ni med er och behövs allt och används allt?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Handen på hjärtat - använder ni verkligen ALLA prylar ni har i skötväskan?
  • LH8989
    idis78 skrev 2014-07-09 19:18:57 följande:

Jag har inte ammat något av mina barn, så då blev det ju lite grejer att ta med sig i skötväskan. Den äldsta var dessutom ett riktigt kräkbarn, så då behövdes många ombyten när man skulle iväg. Typ 7...

Skulle vi bara ut på promenad tog vi ju inte med väskan, men annars var den oftast med.

haha samma här, lillen kräks fortfarande så det är klädbyte minst 2 gånger per dag och då måste jag liksom ha massa extrakläder och extra kräksdukar osv.. sen är han också flask barn så behövs ju sånt också..

min svägerska hade en bebis som ammades och inte kräktes alls så hon behövde knappt ha något med sig.. sen är min dotter 3 år och blöjfri men kan ju hända en olycka så då måste jag ha extra till henne också :D
  • Mellanmjölkens land

Följer

Har funderat på samma som TS. Vi brukar ha med 5 blöjor (har funderat på att minska antalet), torra tvättlappar och ett ombyte var till barnen. Frukt eller en smoothie om det kan tänkas behövas. Det får plats i en handväska modell mindre

• sina

Vi använde tygblöjor, flaskmatade och hade en kräkbebis, så det behövdes en del packning. Däremot ingen skötväska - ryggsäck är mycket smidigare till sjal.

• chrissepisse

Jag tycker det är helt värdelöst att bära handväska och köra barnvagn. Att ha väskan under vagnen tycker jag inte heller om, dels för att den har en tendens att bli smutsig och dels för att det utrymmet är bra att ha om man t ex stannar och handlar. En av de största fördelarna med en "riktig" skötväska tycker jag är att den är avsedd att fästa på vagnen. Jag brukar ha ett ombyte, blöjor, tvättlappar och mat. Då jag inte ammat har jag alltid haft nappflaska och ett par tetror i skötväskan.

Jag tycker hur som helst att det är bra att ha en särskild väska som följer med vagnen oavsett vem som har barnet för stunden. Det måste ju vara väldigt opraktiskt för pappan om mamman packar i sin handväska. Då måste han ha en egen väska som han packar när han går iväg med barnet.

• mammalovis

Jag tillhör nog dem som har lite för mycket grejer i väskan, men inser ibland att jag saknar grejer också som trosskydd, rätt ombyte när det ena dan är 13 grader och nästa 29. Det onödiga är väl en extratröja och sjal sedan amningen till mig.

Med första barnet hade jag två hela ombyten, nu är jag glad om jag har ett då tösen ofta bajsar igenom sina kläder. 5 blöjor är bra att ha då det kan gå åt flera vissa gånger och då kan jag ibland klara 3 besök på öf samma vecka. En vattenflaska och smoothie finns med. Våtservetter, hundbajspåsar för bajsblöjor och smutsiga kläder, skötunderlägg, mapp, pappershaklappar från Libero, då haklappar och napp oftast glöms. Sedan har storasyster ett ombyte nertill sedan hon blev blöjfri och vi fick vända åter till förskolan vid en olycka. Sedan måste man ju ibland besöka bank, af, fk och liknande och då är färgpennor och block samt ett spel perfekt sysselsättning. 

Maten packar jag i separat påse, då skötväskan SER större ut än vad den är.

• cosinus

Hade skötväska med äldsta. Med syskonen klämde jag ner en blöja i handväskan när jag skulle iväg. Ett ombyte rymdes längst ner i vagnen vid bebbens fötter och så gick vi. Funkade ypperligt med 3 barn så nej jag ledsnade efter första så de mesta typ aldrig användes.

• trolliz

Fast jag är sådan kvinna som bara tycker väskor är till besvär, har försökt några gånger i mitt liv, men nej, är som min mor och är inget för handväskor...

• Flickan och kråkan

Jag har tre barn och har aldrig haft någon sköterska. Huvudsakligen för att vi inte haft vagn . Jag (och de flesta andra skulle jag tro) har en tendens att stoppa ner saker om utrymme finns. Hade jag haft en sköterska hade jag med största sannolikhet fyllt den med såväl nödvändiga som onödiga saker. Nu bär vi så vi måsta vara noga med att verkligen packa enbart det nödvändigaste och lätt. Så länge jag helammat har jag haft två blöjor och ett par våtservetter med mig. Har fått plats i fickan .

• Sous

Vi har en särskild väska som skötväska, men det är ingen väska som är gjord för ändåmålet utan en praktisk "slingbag" typ en ryggsäck med en rem, och ganska liten. Har ändå gott fått plats med flaska, ersättningstetra, ett par blöjor, tvättlappar, ett stycke plastad frotté (att lägga barnet på vid blöjbyte), liten handduk, rulle plastpåsar, ett ombyte, och senare en haklapp, sked, smoothiepåse och frukt eller burk med kex/majskrokar. Eventuella förstärkningsplagg brukar få plats i min egen väska eller i vagnen.

Jag känner dock folk som ständigt kommer lastade med ikeakassar (!) med grejer. Man behöver inte släpa med sig halva hushållet bara för att gå hem och fika hos någon...

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-07-10 09:09:47 följande:

Jag har tre barn och har aldrig haft någon sköterska. Huvudsakligen för att vi inte haft vagn . Jag (och de flesta andra skulle jag tro) har en tendens att stoppa ner saker om utrymme finns. Hade jag haft en sköterska hade jag med största sannolikhet fyllt den med såväl nödvändiga som onödiga saker. Nu bär vi så vi måsta vara noga med att verkligen packa enbart det nödvändigaste och lätt. Så länge jag helammat har jag haft två blöjor och ett par våtservetter med mig. Har fått plats i fickan .

SkötVÄSKA, inte sköterska . Autocorrect.
  • Natulcien

Jag avskyr att kånka runt grejer i onödan, så jag har alltid varit oerhört rationell. Ingen skötväska. Jag (vi) hade en ryggsäck med några blöjor, vattenflaska, ombyte, tvättlappar och en påse för bajsblöjor om vi gjorde någon längre tur.
    På vagnpromenad när sonen sov hade vi inte med något alls.

• veh

Jag tillhör dem som vill ha en "ordentlig" skötväska. Inge. Liten ryggsäck eller Stadiums axelväska... Och ja, den är oftast rätt så full med grejer. Allt används inte jämt, men det ger oss möjligheten att vara spontana på ett smidigare sätt. Till vår ettåring brukar vi ha 4-5 blöjor, ett paket våtservetter, en rulle plastpåsar, två-tre ombyten plus en pyjamas, en vällingflaska plus pulver, en burk mat, två-tre smoothies i klämpåse, en sack n'seat, en haklapp, vattenflaska, solstift, en extra napp, några skedar. Plus att jag lägger i mer mat om jag vet att jag kommer få användning för det under dagen, t.ex. Frukt.

Jag vet inte hur andra gör, men jag orkar inte åka till affären för att kunna vara spontan. Och uppenbarligen lever vi ett liv som kräver vissa omkastningar... Jag kanske åker till en kompis för att fika, får en fråga från maken om vi ska luncha ihop och då är det smidigt att ha grejer med sig. Inte "åh nej, vi är inne på sista blöjan och har ingen mat med, det går inte".

• veh

Glömde, för oss är det också viktigt att det finns en väska som följer med barnet. Jag har varken tid eller lust att börja plocka upp halva handväskan, om vi helt plötsligt bestämmer att maken är kvar på lekplatsen med barnen medan jag åker och handlar. Skötväskan är barnets väska och där packas enbart grejer till barnet, inget annat.

Svar på tråden Handen på hjärtat - använder ni verkligen ALLA prylar ni har i skötväskan?