• Momicockokanon

Vilken stavning är finast?

Jag har fastnat för namnet Cindra, alternativ stavning Sindra.
    Vad tycket Ni om namnet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken stavning är finast?
  • fluu
    WilliamsMom skrev 2014-07-13 18:38:26 följande:
    Än en gång; där finns tusen och åter tusen sätt att säga det på.
    Enough said.
    Så? Vissa tillmälen är mer ackurat beskrivande.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • En blå giraff

Sindra tycker jag i så fall.

• Mithi

Cindra. Jag skulle bara tro att Sindra var ett felstavat "Sandra".

• Mithi
    WilliamsMom skrev 2014-07-13 18:00:48 följande:
    Men fy, så elakt skrivet!
    Äsch, så farligt var det väl ändå inte? Fluu skrev bara "Vedervärdigt namn". Inget att höja på ögonbrynen för tycker jag. Vedervärdigt är inte alls ett så hemskt laddat ord. Man ska väl inte behöva ljuga eller linda in sin åsikt för att inte uppfattas som negativ? Man har rätt att ge sin åsikt och få den respekterad tycker jag.
  • Flizus

Cindra får mig att tänka på citroner.

• uglygodcilla81

Det var ju inte namnet i sig ts undrade över, det var stavningen. Man kan utrycka sig på olika sätt. Att säga till någon att namnet personen valt till sitt barn är vedervärdigt är kanske ärligt, men ingen vill bli vän med en sådan dum-ärlig person.

Överhuvudtaget tycker jag att det jävligt ohövligt att såga andra människors namnval (så länge de är inom rimliga gränser...). Vem tror man att man är då? En finare människa som är helt "rätt"?

• Flizus
    Momicockokanon skrev 2014-07-13 11:46:57 följande:

Jag har fastnat för namnet Cindra, alternativ stavning Sindra.
    Vad tycket Ni om namnet?

uglygodcilla81 skrev 2014-07-13 21:31:39 följande:

Det var ju inte namnet i sig ts undrade över, det var stavningen. Man kan utrycka sig på olika sätt. Att säga till någon att namnet personen valt till sitt barn är vedervärdigt är kanske ärligt, men ingen vill bli vän med en sådan dum-ärlig person.

Överhuvudtaget tycker jag att det jävligt ohövligt att såga andra människors namnval (så länge de är inom rimliga gränser...). Vem tror man att man är då? En finare människa som är helt "rätt"?

Det verkar föreligga en viss diskrepans här.
  • uglygodcilla81

Okej, läste slarvigt. Tycker dock fortfarande att tonen var otrevlig i tråden. Som den är i många namntrådar.

Men att skriva att man tänker på citroner var oskyldigt....

Klart att man kan tänka på elaka katter, kusiner, tanter och saker när man hör vissa namn. Men att kalla ett namn vedervärdigt är riktigt ohyfsat. Det finns olika sätt att utrycka sin åsikt.

• fluu
    Flizus skrev 2014-07-13 21:25:35 följande:
    Cindra får mig att tänka på citroner.
    Jag tänker på cylindrar eller cittra. Inga negativa associationer något av det iofs :P
  • fluu
    uglygodcilla81 skrev 2014-07-13 21:31:39 följande:

Fast har ts än valt namnet? Nej, det har hen inte.
  • fluu
    uglygodcilla81 skrev 2014-07-13 22:07:11 följande:
    Okej, läste slarvigt. Tycker dock fortfarande att tonen var otrevlig i tråden. Som den är i många namntrådar.

Klart att man kan tänka på elaka katter, kusiner, tanter och saker när man hör vissa namn. Men att kalla ett namn vedervärdigt är riktigt ohyfsat. Det finns olika sätt att utrycka sin åsikt.
    Men seriöst.... är man så känslig frågar man inte. Och för att förtydliga, hade ts barn hetat Sindra hade jag inte sagt något om vedervärdigt även hon ts frågat. Nu heter inte barnet så.
  • WilliamsMom
    fluu skrev 2014-07-13 22:48:42 följande:

Men seriöst.... är man så känslig frågar man inte. Och för att förtydliga, hade ts barn hetat Sindra hade jag inte sagt något om vedervärdigt även hon ts frågat. Nu heter inte barnet så.

Nej, barnet är väl ofött? Så då är det väl självklart att barnet inte heter något än. Däremot skriver hon ju att hon fastnat för namnet och undrar vilken stavning vi tycker ser bäst ut.

Jag står fortftande fast vid att många på detta forum, däribland du, bidrar till en väldigt trist stämning.

FamiljeLiv är liksom känt som elakheternas och surkärringarnas Mekka - varför hjälpa till att bidra ännu mer till det!?

Jag tror knappast att du hade sagt så till en vilt främmande människa på stan, om hon frågade. Och hade du det så är det bara att beklaga.
    uglygodcilla81 skrev 2014-07-13 22:07:11 följande:

Precis!
  • Sarakechi

Inget vidare fint namn, tänker på en trailerpark. Men det är "finare" stavat med s, än c iallafall.

Folk borde sluta vara sådana lipsillar, be inte om en åsikt om nu inte tål svaret.

• WilliamsMom
    Sarakechi skrev 2014-07-14 09:15:27 följande:

Inget vidare fint namn, tänker på en trailerpark. Men det är "finare" stavat med s, än c iallafall.

Folk borde sluta vara sådana lipsillar, be inte om en åsikt om nu inte tål svaret.

Vilket ser och låter bäst:

"Det namnet faller inte mig i smaken, - men smaken är ju som baken!, - och vad gäller begynnelsebokstav så röstar jag för "C"."

Eller

"Det namnet är vedervärdigt! Jag röstar trots detta på begynnelsebokstav "C"."

Det finns som sagt tusen olika sätt att uttrycka sig på och jag anser att det sistnämnda osar mer sunk och trailerpark än vad något _namn_ nånsin kan göra.
  • Mithi
    WilliamsMom skrev 2014-07-14 09:25:28 följande:
    Vilket ser och låter bäst:

"Det namnet faller inte mig i smaken, - men smaken är ju som baken!, - och vad gäller begynnelsebokstav så röstar jag för "C"."

Eller

"Det namnet är vedervärdigt! Jag röstar trots detta på begynnelsebokstav "C"."

Det finns som sagt tusen olika sätt att uttrycka sig på och jag anser att det sistnämnda osar mer sunk och trailerpark än vad något _namn_ nånsin kan göra.
    Personligen tycker jag inte att det är någon större skillnad mellan de två replikerna du just nämnde vad gäller elakhetsgrad. I båda fallen är budskapet att det är ett dåligt namn. Vad som skiljer meningarna åt dock är att i alternativ 1 kan det tolkas som att man tycker det är ett helt okej namn, men att man själv inte hade valt det. I alternativ 2 syftar man däremot på att man inte gillar det varken som generellt namn eller personligen. Varför ska man ändra sitt budskap? Jag står fast vid att alternativ 1 inte är sååå mycket mildare sätt att säga det på, och om man gillar namnet så mycket som TS verkar göra borde åsikten inte påverkas av vad någon annan tycker. Däremot kan det vara bra att redan nu upptäcka att namnet ger vissa reaktioner, precis som många andra namn.
Svar på tråden Vilken stavning är finast?