• bibo

Delad vårdnad vid 1 års ålder?

Funderar på hur vi ska lösa saker. Behöver hjälp och smarta tips.

Jag och min sambo har av olika anledningar bestämt oss för att separera. Vår dotter är 13 månader nu och till hösten ska hon gå på förskola 15h/vecka. Övrig tid ska sambon vara hemma med henne. Hur löser man vårdnaden?

Känns så svårt ska man fortsätta bo ihop även fast man separerat? Jag vill inte att hon ska bo varannan vecka när hon är så liten men det sista jag vill är att hon inte ska få träffa sin pappa. Hur har ni löst det?

I nuläget är vi fortfarande vänner, jag hoppas att det fortsätter även efter separation så vi kan ha en öppen kommunikation. Min önskan är att han kan vara med vissa em så han får träffa henne ofta men är detta realistiskt? Kan det förstöra vänskapen att man fortsätter umgås så tätt även efter separation. Jag tänker på när nya relationer kommer in i bilden. Omöjligt att veta såklart men skulle vilja höra hur det gick för er..

• Svar på tråden Delad vårdnad vid 1 års ålder?
  • Alexi

Men du säger ju att pappan ska ha henne på dagarna, då träffas de ju hela dagarna eller vad missar jag? Varför ska hon gå just 15 timmar på förskola, jobbar han så lite?

• Pussakaninen

Läste en artikel för några år sedan om ett par som hade 3 lägenheter. Barnen bodde i en & sen föräldrarna i en varsin för att sedan istället för barnen växla mellan barnens lägenhet. Dvs en förälder bodde alltid hos dem. Motsatt situation jämfört vad som brukar bli.

• Drottningen70

Vårdnaden har ju inget med boende och umgänge att göra så den spelar ju ingen roll hur ni gör med. Det verkar ju som om barnet kommer att vara med pappan nästan hela dagen, och sen då kanske hem till dig när du jobbat klart? Låter ju som det perfekta upplägget ur barnets perspektiv, daglig nära kontakt med båda föräldrarna som kommer bra överrens. Bättre blir det nog knappast.

• bibo

Visst kommer de göra det du har rätt.. Tänker väl mer på hur det blir med boende osv. Klart de kan ju vara hemma hos "mig". 

Det är inte en dålig idé med 3 lägenheter synd bara att vi bor i en storstad så vet inte ens hur jag ska lyckas hitta en lägenhet att bo i. 

• mammalovis

Då jag antar att ni har gemensam vårdnad om barnet idag, så rullar det bara på. Det enda som ändras är möjligen barnets boende och umgänget såklart. Barnet ska vara skrivet där det bor mest. Bor det fifty-fifty så får föräldrarna välja, alternativt att barnet fortsätter vara skrivet på adressen där föräldrarna levde tillsammans om boendet behålls. Har man boendet kan man ha rätt till bostadsbidrag.

Med små barn rekommenderas ALDRIG vv före 3 års ålder, utan hellre kortare umgängen ofta. Så att pappan tar barnet på dagarna gör ju det lämpligt att du tar tid när du inte jobbar/studerar. Sedan kan ni ju dela upp helgerna med var sin dag eller varannan helg. För barnets del KAN det ju vara bra att sova nätterna på ett ställe, men det beror ju på hur tryggt just ert barn är med två olika ställen. Små barn vänjer ju sig vid att gå på förskola också. Vill ni inte ha det lika hattigt kan ju 2-3-2 system fungera, om ni inte vill ses varje dag, allt beror ju på hur samarbetet fungerar. Då blir det inte så långt tid emellan för barnets del att träffa den andre föräldern. Behöver ni hjälp att diskutera fram den bästa lösningen för barnet så kontakta familjerätten för samarbetssamtal som är kostnadsfritt.

Min sambo körde ut oss när dottern var 14 månader och efter möten med familjerätten rekommenderade de att han skulle träffa henne några timmar 3 dagar i veckan, då hon bodde heltid hos mig. Detta funkade inte p g a hans psykiska problem, men hade varit det bästa för barnet. När hon var 2 träffade han henne lördag 10-18 ena veckan och lördag till söndag den andra. För min dotters del var det bra, då hon fortfarande frågade när pappan skulle komma. Nu när han träffar henne varannan söndag så frågar hon knappast längre som 3,5-åringen, då det blir för långt tidsperspektiv.

• bibo
    mammalovis skrev 2014-07-13 21:59:41 följande:

Då jag antar att ni har gemensam vårdnad om barnet idag, så rullar det bara på. Det enda som ändras är möjligen barnets boende och umgänget såklart. Barnet ska vara skrivet där det bor mest. Bor det fifty-fifty så får föräldrarna välja, alternativt att barnet fortsätter vara skrivet på adressen där föräldrarna levde tillsammans om boendet behålls. Har man boendet kan man ha rätt till bostadsbidrag.

Med små barn rekommenderas ALDRIG vv före 3 års ålder, utan hellre kortare umgängen ofta. Så att pappan tar barnet på dagarna gör ju det lämpligt att du tar tid när du inte jobbar/studerar. Sedan kan ni ju dela upp helgerna med var sin dag eller varannan helg. För barnets del KAN det ju vara bra att sova nätterna på ett ställe, men det beror ju på hur tryggt just ert barn är med två olika ställen. Små barn vänjer ju sig vid att gå på förskola också. Vill ni inte ha det lika hattigt kan ju 2-3-2 system fungera, om ni inte vill ses varje dag, allt beror ju på hur samarbetet fungerar. Då blir det inte så långt tid emellan för barnets del att träffa den andre föräldern. Behöver ni hjälp att diskutera fram den bästa lösningen för barnet så kontakta familjerätten för samarbetssamtal som är kostnadsfritt.

Min sambo körde ut oss när dottern var 14 månader och efter möten med familjerätten rekommenderade de att han skulle träffa henne några timmar 3 dagar i veckan, då hon bodde heltid hos mig. Detta funkade inte p g a hans psykiska problem, men hade varit det bästa för barnet. När hon var 2 träffade han henne lördag 10-18 ena veckan och lördag till söndag den andra. För min dotters del var det bra, då hon fortfarande frågade när pappan skulle komma. Nu när han träffar henne varannan söndag så frågar hon knappast längre som 3,5-åringen, då det blir för långt tidsperspektiv.

Tack för ett bra svar!
  • honeydew

Din fråga är egentligen; när du har barnet på din vecka och pappan ska ta hand om barnet under dagtid då du jobbar/pluggar, var ska pappan och barnet vara? Hemma hos dig eller honom? Och vem ska hämta/lämna barnet?

- Tolkade jag det rätt?

• bibo

Jag söker nog mest tips på hur andra har lagt upp det med umgänge osv. När man separerat och har små barn (under 3)

Svar på tråden Delad vårdnad vid 1 års ålder?