• Min högsta önskan

funderar på katt...

Jag funderar på att skaffa en katt till mej och mina grabbar. Något både jag och barnen vill. Vi bor i utkanten av ett litet samhälle, är granne med en skog, inga stora vägar i närheten. Läget känns perfekt!
    Det jag nu funderar på är de kostnader som blir för en katt, försäkringar, vaccinationer, mat osv. Något annat som jag inte tänkt på?

Vad kostar en katt i snitt varje månad?
    Hade tänkt mej en "vanlig" katt, eller hur man ska uttrycka det. Ingen exklusiv raskatt, gör inget om det är en blandras..

Tips och råd önskas inför ev kattköp! :)

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden funderar på katt...
  • ZombieInc

Köper kattmat för ca 400-500/mån (köper EJ från ICA etc) och kattsand ca 40:- som håller i en vecka ungefär. Försäkringen ligger på 90:- per månad :)

• milleniumm
    neverpreggo skrev 2014-07-15 23:02:12 följande:

Man kan alltid börja med att utbilda istället för att vara otrevlig? Gissar att du vet att många tror att det är ett bra foder, kanske sa stället där de köpte katten av det, de kan vara uppväxta med det till familjens katter etc. Jag blir själv halvt galen av alla som ska ösa kaninpellets i hysteriska mängder till sina kaniner men folk vet inte bättre så då är det bara att informera.
    Ursäkta men är du helt från vettet? 
    Ingen av våra katter har haft njursten! 
    Och vetrinären har inte lurat på oss något.
    Gör som såhär, sköt du dig själv. Och sen kan du sluta med att leka besserviser. Man skriver inte som du skriver, det är inte okej, Och så länge ens katter mår bra måste det ju betyda att fordet dom får är bra! 
  • milleniumm
    neverpreggo skrev 2014-07-15 23:02:12 följande:

Man kan alltid börja med att utbilda istället för att vara otrevlig? Gissar att du vet att många tror att det är ett bra foder, kanske sa stället där de köpte katten av det, de kan vara uppväxta med det till familjens katter etc. Jag blir själv halvt galen av alla som ska ösa kaninpellets i hysteriska mängder till sina kaniner men folk vet inte bättre så då är det bara att informera.
    Du behöver inte informera mig om någonting. Så länge våra katter mår bra, och inte är sjuka, vet vi att fordet alltså är bra! 
    och klart man blir otrevlig om någon person i fråga typ påstår att man är helt dum i huvudet och inte tar sina katter som mer värde?
  • LunaLovegood

En människa kan må bra trots att den äter massor med "skräpmat", det betyder inte att maten är bra.

• Voluptuous Shalimar
    milleniumm skrev 2014-07-16 21:07:37 följande:
    Gör som såhär, sköt du dig själv. Och sen kan du sluta med att leka besserviser. Man skriver inte som du skriver, det är inte okej, Och så länge ens katter mår bra måste det ju betyda att fordet dom får är bra! 
    Här ska du få ett guldtips: köp kvalitetsfoder och riktigt bra sand online via t ex zooplus.se (finns många olika men just detta företag använder vi och är supernöjda). Bra priser och bättre ändå är att du får allt hemlevererat kostnadsfritt om du beställer för över ett visst belopp (köper man några säckar mat och foder så når man utan problem den gränsen). Inte så kul att släpa hem 10 kg kattsand och lika mycket foder, så det är jätteskönt att få det buret ända innanför dörren. 
  • nemo1
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-07-16 21:43:42 följande:
    Här ska du få ett guldtips: köp kvalitetsfoder och riktigt bra sand online via t ex zooplus.se (finns många olika men just detta företag använder vi och är supernöjda). Bra priser och bättre ändå är att du får allt hemlevererat kostnadsfritt om du beställer för över ett visst belopp (köper man några säckar mat och foder så når man utan problem den gränsen). Inte så kul att släpa hem 10 kg kattsand och lika mycket foder, så det är jätteskönt att få det buret ända innanför dörren. 
    Måste då påpeka att du måste vara hemma och ta emot försändelsen. Och det kan ju vara svårt att pricka in ibland.
  • nemo1
    milleniumm skrev 2014-07-16 21:09:22 följande:
    Du behöver inte informera mig om någonting. Så länge våra katter mår bra, och inte är sjuka, vet vi att fordet alltså är bra! 
    och klart man blir otrevlig om någon person i fråga typ påstår att man är helt dum i huvudet och inte tar sina katter som mer värde?
    Men du har ju faktiskt inte en aning om vad som händer inuti kroppen, förrän det är försent. Får katten urinsten och den blockerar helt så dör katten på några få timmar.
  • Voluptuous Shalimar
    nemo1 skrev 2014-07-16 22:44:51 följande:
    Måste då påpeka att du måste vara hemma och ta emot försändelsen. Och det kan ju vara svårt att pricka in ibland.
    Sant, jag har haft förmånen att kunna styra mina arbetstider, så det har varit relativt enkelt för mig att tajma försändelserna. Å andra sidan tror jag att man kan bestämma med DHL (eller Schenker eller vilka det nu är som kör ut) när de ska komma, eller funkar inte det i Sverige? Vi har bara bott här i ett drygt halvår, det är därför jag inte vet (hade Zooplus i Tyskland också, där funkade det så). 
  • nemo1
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-07-16 23:01:44 följande:
    Sant, jag har haft förmånen att kunna styra mina arbetstider, så det har varit relativt enkelt för mig att tajma försändelserna. Å andra sidan tror jag att man kan bestämma med DHL (eller Schenker eller vilka det nu är som kör ut) när de ska komma, eller funkar inte det i Sverige? Vi har bara bott här i ett drygt halvår, det är därför jag inte vet (hade Zooplus i Tyskland också, där funkade det så). 
    Jag vet att några få har de ringt till innan leverans men det tror jag är väldigt ovanligt utan de kommer när de kommer, och är man inte hemma så körs varorna till utlämningsställe som kan ligga långt bort. Har man inte bil så blir det tufft.
  • milleniumm
    nemo1 skrev 2014-07-16 22:46:07 följande:
    Men du har ju faktiskt inte en aning om vad som händer inuti kroppen, förrän det är försent. Får katten urinsten och den blockerar helt så dör katten på några få timmar.
    Så bra att våra katter är helt friska, dom får bra mat och har bra sand. 
    Inga som helst fel på våra små bebisar, så du kan vara tyst nu om allt du nu tjatar om! 
    Dessutom, maten vi köper till dom innehåller också vissa näringsämnen som är jätte bra för katter att få sig. 
    Något mer du måste påpeka eller kan du vara tyst?
  • neverpreggo
    milleniumm skrev 2014-07-16 21:07:37 följande:

Du kanske kan ta och titta vem jag svarat till/citerat. Jag har enbart skrivit till en person och det mer allmänt. Inte sagt ett ord om dina katters mat. Svara rätt person om du ska vara otrevlig tack.

(katter kan äta skitfoder utan att det märks för den delen men jag tänker inte lägga mig i den delen av detta)
  • Maiaflickan

Man kan diskutera det här med bästa kattfoder/kattsand in absurdum. Precis som man kan med barnmat eller mat till vuxna. Se bara på hur höga vågorna har gått i debatten gällande bästa kosten för att gå ner i vikt.

Så länge katterna äter och mår bra är allt väl imho. Mina katter är kräsna och vägrar äta om de inte får det de vill ha. Sedan spelar det ingen roll hur dyrt/fint/specialkostaktigt/näringsrikt innehållet i maten som jag sätter fram är.

Man gör så gott man kan.

Allt gott! Hjärta

• nemo1
    Maiaflickan skrev 2014-07-17 16:30:29 följande:
    Man kan diskutera det här med bästa kattfoder/kattsand in absurdum. Precis som man kan med barnmat eller mat till vuxna. Se bara på hur höga vågorna har gått i debatten gällande bästa kosten för att gå ner i vikt.

Så länge katterna äter och mår bra är allt väl imho. Mina katter är kräsna och vägrar äta om de inte får det de vill ha. Sedan spelar det ingen roll hur dyrt/fint/specialkostaktigt/näringsrikt innehållet i maten som jag sätter fram är.

Man gör så gott man kan.

Allt gott! Hjärta
    Det är vår skyldighet som djurägare att ge våra djur bra mat. Du ger väl inte dina barn bara dålig mat för att de inte tycket om annat?
    Du vet som sagt inte hur dina katter mår av skitfodret förrän de blir sjuka, och det ska mycket till innan en katt visar sig sjuk. Jag vill då inte bidra till att mina katter blir sjuka bara för att jag inte vill lägga pengar på bra mat och det borde alla kattägare som tar sitt ansvar göra!!
  • nemo1
    milleniumm skrev 2014-07-17 00:07:36 följande:
    Så bra att våra katter är helt friska, dom får bra mat och har bra sand. 
    Inga som helst fel på våra små bebisar, så du kan vara tyst nu om allt du nu tjatar om! 
    Dessutom, maten vi köper till dom innehåller också vissa näringsämnen som är jätte bra för katter att få sig. 
    Något mer du måste påpeka eller kan du vara tyst?
    Men berätta vad du ger för foder då och vilka bra näringsämnen det innehåller?
  • intetnyttpåplusfronten
    jagärjagvemärdu skrev 2014-07-16 02:23:15 följande:

Vi har kattmaten perfect fit till vår lilla kissemisse. Undersökningar visar på att den är jättebra och kan jämföras med den mat som sälja hos veterinären! Sitter vid mobilen så kan inte länka men googla! Vi har kristallsand (fungerar jättebra) som är rätt dyr, runt 100 lappen skulle jag tro men det är värt det, vi har testat så många andra.. Hon är försäkrad med Agria och vi betalar 133 i månaden (medicin inkluderat och lägsta möjliga självrisk/högsta försäkringsbelopp, därav priset). ID-märkt, vaccinerad och kastrerad är hon självklart. Min pojkvän är arbetslös och jag är student (inget lån) men vi klarar oss hur bra som helst ändå! Lycka till :)

Haha åh, vi provade kristallsand en gång! Katterna älskade det - på fel sätt. De försökte först ÄTA kristallerna! :O 
    Sen funkade det helt ok, men blir ju gult. Även om det inte luktar så såg det ofräscht ut. Vi byter sand en gång i månaden annars, så fick ju byta oftare med kristallerna, annars var det helt ok!
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Maiaflickan
    nemo1 skrev 2014-07-17 19:29:58 följande:
    Det är vår skyldighet som djurägare att ge våra djur bra mat. Du ger väl inte dina barn bara dålig mat för att de inte tycket om annat?
    Du vet som sagt inte hur dina katter mår av skitfodret förrän de blir sjuka, och det ska mycket till innan en katt visar sig sjuk. Jag vill då inte bidra till att mina katter blir sjuka bara för att jag inte vill lägga pengar på bra mat och det borde alla kattägare som tar sitt ansvar göra!!

Det är klart att det är vår skyldighet. Mina katter är mina barn! Jag ger dem inget "skitfoder". De mår jättebra och har gjort så i snart 12 år.

Men även om jag SKULLE ge dem sk "skitfoder" och de vägrar att äta något annat...tja. Jag kan inte tvinga ner mat i halsen på dem direkt.

Allt gott! Hjärta

Svar på tråden funderar på katt...