• Anonym (tveksam)

Träffa bonusars mamma efter separation

Jag separerade från min sambo efter några år tillsammans. Vi har ett gemensamt barn och han har 2 barn sedan innan.
    Jag tycker väldigt mycket om barnen och de är väldigt förtjusta i mig. Men efter separationen så har jag inte träffat de eftersom min ex sambo anser att jag ska inte finnas i deras liv om jag inte finns i hans.
    Med detta beteende, och en del annat, har jag börjat fundera på om han varit ärlig alla dessa år. Jag har aldrig träffat bonusarnas mamma, mer än vid hämtning/lämning och då var han alltid med. Hon är jätte bra mamma, det ser jag på barnen och hur trygga de är med mig, hur de känner sig fria att prata om oss och mamma mm. Min ex sambo har dock alltid hävdat att hon är "psykiskt labil" på andra sätt och går på honom och liknande. Hon ville träffa mig något år tillbaka, men min sambo vägrade då han ansåg att hon skulle bara smutskasta honom, snacka skit, få mig på andra tankar. 
    Jag har litat på honom (jag har sett några mail/sms som har "bekräftat" hennes beteende). Men nu när jag sitter på samma sida som hon, så inser jag att hon inte alls är "labil" på något sätt. Utan det är snarare han som inte har alla hemma. Han lyckades få mig att lita på honom och köpa hans sida av det hela, så även om jag såg sms/mail diskussioner var jag färgad av hans åsikter.

Jag säger inte att min sambo är hemsk, men jag ser nu att han kanske inte alls var den människa jag trodde han var.

Hur som helst, funderar jag på att kontakta bonusarnas mamma och föreslå en fika. Mest för att se om det finns möjlighet från hennes sida att jag kan träffa bonusarna då och då. Jag nämnde detta för min ex sambo och då var det hot om att jag skulle minsann förstöra vår relation gällande vårt barn för alltid, och då var jag lika sinnessjuk som hon mm.

Skulle ni ha gjort det? Skulle ni ta kontakt med er bonusars mamma i en sådan situation? Eller spär jag bara på mer bränsle på elden i onödan.

Saknar mina bonusar Rynkar på näsan och jag tror de saknar mig med.

• Svar på tråden Träffa bonusars mamma efter separation
  • Anonym (tveksam)

Har själv gått igenom liknande saker i min ungdom, förlorat nära människor pga andras bråk/hat, och det är sorgligt. Återupptagit kontakt med många när jag blev myndig men det är många år som går förlorade och närheten blir aldrig densamma.

• Anonym (tveksam)
    Anonym (m) skrev 2014-07-17 10:09:22 följande:

jag tycker det är fint av dig att du tänker på barnen. En separation är ju aldrig kul för nån, och det är lätt att man bara tänker på sina egna behov. Eloge till dig! Solig

Tack! det betyder mycket nu!
  • Anonym (tveksam)

Sen är jag inte säker på att bonusarnas mamma vet om vår separation än. Pga boendeproblematiken så är vi i samma lägenhet så jag ser bonusarna när de är här, men "får inte" umgås med de. Är jag hemma drar han ut med de hela dagarna eller så är jag på jobbet (12 timmars skift).

Vet inte om jag ska vara den som framför nyheten.

• Anonym (m)
    Anonym (tveksam) skrev 2014-07-17 10:22:05 följande:

Sen är jag inte säker på att bonusarnas mamma vet om vår separation än. Pga boendeproblematiken så är vi i samma lägenhet så jag ser bonusarna när de är här, men "får inte" umgås med de. Är jag hemma drar han ut med de hela dagarna eller så är jag på jobbet (12 timmars skift).

du kanske ska vänta med att kontakta deras mamma tills ni har löst boendet? 

Det bär väl vara han som framför nyheten om ni nu inte kan sitta ner och göra det tillsammans?
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (m) skrev 2014-07-17 10:23:53 följande:
    du kanske ska vänta med att kontakta deras mamma tills ni har löst boendet? 

Det bär väl vara han som framför nyheten om ni nu inte kan sitta ner och göra det tillsammans?
    Tillsammans lär det inte hända, all vår konversation nu är via sms/mail.

Ja, kanske ska vänta. Det kommer nog ta ett tag med boendet. Barnen märker någon skillnad men jag förklarar det med jobbet eller att med ska iväg på något med pappa eller att jag måste iväg på något.

Han har inte berättat något för de, tror jag (han vägrar svara på den frågan).
  • Anna8496

Era barn är trots allt syskon, och det är om något skäl nog att göra det man kan för att ha en god kontakt med deras biofamilj.

Närma exets fd försiktigt så ska det nog gå vägen. Om exet fåt reda på det är det faktiskt något han får hantera, förklara bara att du gör det för barnens skull.

Exer för övrövrigt lida av ett jobbjobbigt mindrevärdeskomplex, trist.

• smulpaj01

Hur gamla är barnen?

Finns det möjlighet för er att ha en relation utan föräldrarnas inblandning?

Mitt ex som varit bonuspappa till mitt barn i drygt 4 år har kontakt med mitt barn utan att jag behöver vara involverad.

• Anonym (tveksam)
    smulpaj01 skrev 2014-07-17 10:43:53 följande:

Hur gamla är barnen?

Finns det möjlighet för er att ha en relation utan föräldrarnas inblandning?

Mitt ex som varit bonuspappa till mitt barn i drygt 4 år har kontakt med mitt barn utan att jag behöver vara involverad.

De är i förskoleåldern (tvillingar) och jag har varit själv med de innan separation utan problem. Nu föreslår jag att jag kan göra något med de, exvis är jag konstintresserad och det är nån utställning med barntema och jag vill ta med de någon timma, men det är blankt nej från ex sambon (nu alltså efter separationen). Förstår inte att han inte ser att det är bra för barnen (men även honom att han får nån timma egentid).
  • Anonym (m)
    Anonym (tveksam) skrev 2014-07-17 10:47:36 följande:
    De är i förskoleåldern (tvillingar) och jag har varit själv med de innan separation utan problem. Nu föreslår jag att jag kan göra något med de, exvis är jag konstintresserad och det är nån utställning med barntema och jag vill ta med de någon timma, men det är blankt nej från ex sambon (nu alltså efter separationen). Förstår inte att han inte ser att det är bra för barnen (men även honom att han får nån timma egentid).
    han måste igenom den fasen, tyvärr troligen inget du kan skynda på. Just nu ser han väl bara rött om förslag kommer från dig. Kanske om barnen själva säger att de vill göra nåt med dig? 

Att ni inte sagt nåt till barnen än kan väl bero på en massa saker men om de märker att ni beter er annorlunda mot varann än tidigare så måste de ju få veta. Nästa gång barnen undrar nåt till dig, så säg "ni får fråga er pappa" så kanske han tar tag i det?
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (m) skrev 2014-07-17 11:01:25 följande:
    han måste igenom den fasen, tyvärr troligen inget du kan skynda på. Just nu ser han väl bara rött om förslag kommer från dig. Kanske om barnen själva säger att de vill göra nåt med dig? 

Att ni inte sagt nåt till barnen än kan väl bero på en massa saker men om de märker att ni beter er annorlunda mot varann än tidigare så måste de ju få veta. Nästa gång barnen undrar nåt till dig, så säg "ni får fråga er pappa" så kanske han tar tag i det?
    Det har hänt att barnen själva vill följa med mig när jag är på väg ut, oavsett vart jag ska, men då jag vet att han blir "grinig" så svarar jag "ni får fråga pappa, om det ok får ni komma med". Då är det också blankt nej från hans sida.
    I början så hittade jag på ursäkter men insåg att det är inte mitt fel att pappan är som han är. Så för min del får de följa med, han får bli den som sätter stopp för det. Känns hemskt ibland, fortfarande så hittar jag på en ursäkt i 50% av fallen, men orkar inte vara den som ska neka mig själv barnen.
  • Anonym (tveksam)

Märker att det blir en tråd där jag behöver prata av mig också! Hoppas ni har överseende med det.

• Gung Ho
    Anonym (tveksam) skrev 2014-07-17 09:11:10 följande:

Jag separerade från min sambo efter några år tillsammans. Vi har ett gemensamt barn och han har 2 barn sedan innan.
    Jag tycker väldigt mycket om barnen och de är väldigt förtjusta i mig. Men efter separationen så har jag inte träffat de eftersom min ex sambo anser att jag ska inte finnas i deras liv om jag inte finns i hans.
    Med detta beteende, och en del annat, har jag börjat fundera på om han varit ärlig alla dessa år. Jag har aldrig träffat bonusarnas mamma, mer än vid hämtning/lämning och då var han alltid med. Hon är jätte bra mamma, det ser jag på barnen och hur trygga de är med mig, hur de känner sig fria att prata om oss och mamma mm. Min ex sambo har dock alltid hävdat att hon är "psykiskt labil" på andra sätt och går på honom och liknande. Hon ville träffa mig något år tillbaka, men min sambo vägrade då han ansåg att hon skulle bara smutskasta honom, snacka skit, få mig på andra tankar. 
    Jag har litat på honom (jag har sett några mail/sms som har "bekräftat" hennes beteende). Men nu när jag sitter på samma sida som hon, så inser jag att hon inte alls är "labil" på något sätt. Utan det är snarare han som inte har alla hemma. Han lyckades få mig att lita på honom och köpa hans sida av det hela, så även om jag såg sms/mail diskussioner var jag färgad av hans åsikter.

Jag säger inte att min sambo är hemsk, men jag ser nu att han kanske inte alls var den människa jag trodde han var.

Hur som helst, funderar jag på att kontakta bonusarnas mamma och föreslå en fika. Mest för att se om det finns möjlighet från hennes sida att jag kan träffa bonusarna då och då. Jag nämnde detta för min ex sambo och då var det hot om att jag skulle minsann förstöra vår relation gällande vårt barn för alltid, och då var jag lika sinnessjuk som hon mm.

Skulle ni ha gjort det? Skulle ni ta kontakt med er bonusars mamma i en sådan situation? Eller spär jag bara på mer bränsle på elden i onödan.

Saknar mina bonusar Rynkar på näsan och jag tror de saknar mig med.

Ta kontakt med henne om du vill.

Ja, HAN låter labil :-/
  • Anonym (X)
    Anonym (tveksam) skrev 2014-07-17 10:22:05 följande:

I trådstarten skriver du att ni separerat och att du inte får träffa barnen. Nu skriver du att ni bor ihop men inte umgås. Längre ner skriver du att barnen frågar om de kan följa med när du går ut.
    Du verkar ha svårt att komma ihåg vilken story du hittat på...
  • Anonym (signe)

Usch så hemskt din x beter sig, fruktansvärt egoistiskt skulle jag säga. Barnen ska väl ALLTID komma i prio 1, och att understöda deras vuxenrealtioner och framförallt syskonrelation bör vara i alla vuxnas intresse. Dom har enbart varandra (sina syskon alltså) den dagen föräldrarna inte finns längre. Man måste som vuxen kunna se längre än sin egen bittra näsa, ALLTID från den dagen man skaffat barn. Jag är bästa vän med min karls x fru, var tom just på resa med henne o deras ett barn samt mitt yngsta barn (som jag då har med denna karl) - många dock som ansåg det var en svårförståelig ekvation att dessa flickor vi hade med oss är systrar, vi var mamma till var o en men dom har samma pappa hemma. ÖÖÖ? Ja, just så KAN det även fungera. Min x man har nu separerat från sin senaste kvinna o vi två har också varit på en öl, på kaffe och diskuterat saker - för mig är denna realtion också viktig iom att våra barn alltid kommer att förbli syskon. Invecklat - kanske för en del - men vi ser det enbart som en stabil byggsten i våra barns världar i kommande människorelationer, samt kan med gott samvete säga att vi beter oss VUXET. DU verkar dock ha alla tomtar hemma om man säger så, synd din x skall vara ett sådant där löjligt våp - han är säkert jättebitter o har enormt dåligt självförtroende.

• Anonym (tveksam)
    Anonym (X) skrev 2014-07-20 12:22:08 följande:

I trådstarten skriver du att ni separerat och att du inte får träffa barnen. Nu skriver du att ni bor ihop men inte umgås. Längre ner skriver du att barnen frågar om de kan följa med när du går ut.

Du verkar ha svårt att komma ihåg vilken story du hittat på...

Önskar att det var påhittat men tyvärr. Vi är separerade men bor fortfarande ihop. De flesta dagar barnen är här jobbar jag. Då jag är här så åker han iväg med de för att slippa vara i samma rum. De fåtal gånger vi är i lägenheten samtidigt vill barnen umgås med mig eller göra saker men då säger han nej, stänger sig i ett rum med de eller går iväg. Då fåtal gånger så tycker jag det är jobbigt att vara i det och på väg ut vill barnen följa med. Jag har föreslagit att jag kan hitta på nåt med de nån timma eller så, men då är det nej.

Låter rörigt men inte påhittat, tyvärr.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (signe) skrev 2014-07-20 13:20:25 följande:

Usch så hemskt din x beter sig, fruktansvärt egoistiskt skulle jag säga. Barnen ska väl ALLTID komma i prio 1, och att understöda deras vuxenrealtioner och framförallt syskonrelation bör vara i alla vuxnas intresse. Dom har enbart varandra (sina syskon alltså) den dagen föräldrarna inte finns längre. Man måste som vuxen kunna se längre än sin egen bittra näsa, ALLTID från den dagen man skaffat barn. Jag är bästa vän med min karls x fru, var tom just på resa med henne o deras ett barn samt mitt yngsta barn (som jag då har med denna karl) - många dock som ansåg det var en svårförståelig ekvation att dessa flickor vi hade med oss är systrar, vi var mamma till var o en men dom har samma pappa hemma. ÖÖÖ? Ja, just så KAN det även fungera. Min x man har nu separerat från sin senaste kvinna o vi två har också varit på en öl, på kaffe och diskuterat saker - för mig är denna realtion också viktig iom att våra barn alltid kommer att förbli syskon. Invecklat - kanske för en del - men vi ser det enbart som en stabil byggsten i våra barns världar i kommande människorelationer, samt kan med gott samvete säga att vi beter oss VUXET. DU verkar dock ha alla tomtar hemma om man säger så, synd din x skall vara ett sådant där löjligt våp - han är säkert jättebitter o har enormt dåligt självförtroende.

Det är väldigt vuxet av er och underbart för barnen, att de kan känna sig fria och älskade överallt och av alla!
  • Anonym (tveksam)
    Fånga dagen skrev 2014-07-20 13:37:15 följande:

Är det i väntan på en bostad som ni fortfarande är tvingade att bo tillsammans?

Ja, exakt.
  • smulpaj01
    Anonym (tveksam) skrev 2014-07-20 13:49:26 följande:
    Ja, exakt.
    Vore det inte bättre att bo hos någon kompis istället? Eller hoppas du på att det blir ni igen?
  • Anonym (tveksam)
    smulpaj01 skrev 2014-07-20 20:31:16 följande:
    Vore det inte bättre att bo hos någon kompis istället? Eller hoppas du på att det blir ni igen?
    Har gjort det några gånger men det funkar inte riktigt. Alla har familjer med barn och bor hyfsat litet så det är svårt att "tränga" sig på varje helg.

Förhoppningsvis så löser sig boendet snart, lite stilla nu under semestern.
Svar på tråden Träffa bonusars mamma efter separation