• Fröken SG

Bebis 3v - o jag vill bara sluta amma

Min dotter är snart tre veckor o jag tycker att amningen är en plåga. Det gör så satans ont i brösten när hon suger tag, kan sitta i i allt mellan 5-30 sekunder. Kanske inte låter så länge men med den smärtan så räcker det. Ofta kommer det tårar för det gör så ont.

Sen efter amningen, typ 5-30 min efter, så börjar brösten värka. Min BM sa att det är helt naturligt att kroppen ställer in sig under ett par månader. Men ska man verkligen gå med smärta o obehagskänslor i 3 månader?

Men är det för tidigt att sluta redan efter 3 veckor? Har hon fått i sig de antikroppar hon behöver? Ger jag upp för lätt?

Hur gör man för att sluta på bästa sätt så jag inte får mjölkstockning? Hon får redan ersättning i flaska delvis då hon ändå inte blir mätt på mjölken, så den biten är iaf klar.

Tacksam för tips o tankar!!

• Svar på tråden Bebis 3v - o jag vill bara sluta amma
  • Cox Orange

Hej!

Jag hade precis som du. Lillan kräktes och det kom upp blod från mina bröstvårtor? Tyvärr fortsatte jag med amningsnappar och försökte helamma. Vilket lidande!  

Istället för hjälp på BVC ochamningsmottagning blev man hetsad att amma och såren gick inte bort förrän jag började ge henne mat. Gamla tips som att t ex inte amma mer än två minuter på varje bröst var det ingen som berättade. Jag lyssnade på andra mera än mig själv. Det är mitt främsta råd - lyssna på vad din inre röst säger!

Skulle jag gjort något annolunda så skulle det vara att delamma istället, Varannan amning flaska istället så brösten har en chans att återhämta sig.

Sedan jag började amma mindre är det mysigt att amma och inte alls samma sak.  I början var amning bara mat, inget annat. Nu är min dotter nio månader och hon älskar att amma, det betyder mycket för henne, närhet och trygghet. 

Kram och lycka till. Lyssna på dig själv.

• ymmmi

Kontakta Amningshjälpen, troligen så tar hon fel tag.
    För
    Mig gjorde det också ont dom första veckorna pga att hon sugit fel från början så fick ett litet sår.
    Men det försvann efter några veckor.

• ymmmi

Sedan kan du ta pastfolie över bröstvårtorna så läker det snabbare.
    Fick det tipset på BB och använde det ett tag.
    Läkte ihop jätte snabbt

• Malima

Plastfolie??? Det ska jag komma ihågð??? antar att man ska ha det på mellan amningarna!!

Ts- om du vill amma kan det bara en bra ide att kontakta amningsmottagningen så att de kan se om ditt barn har rätt grepp.
    Sen KAN det ta ganska lång tid (några veckor) innan brösten vant sig! Å det GÖR ont när mjölken rinner till sådär i början, men det blir bättre!

Vill du amma tycker jag som sagt att du ska kontakta amningsmottagningen, annars ska du inte plåga dig!

• Alexi

Ta kontakt med amningsmottagningen på ditt sjukhus alternativt amningshjälpen. Dvs inte Bvc, du behöver folk som är proffs på amning. Det kan vara fel på bebisens tag, det kan vara torsk eller annan infektion osv, det kan vara massa saker som är fel..Eller så är det som det ska och bara en övergångsperiod. Men det är viktigt att få rätt kunskap och ev rätt åtgärder.

• Flickan och kråkan

Får du ont en stund efter amning så låter det som kärlkramp. Hur är bröstvårtorna färgade efter amning? Och sedan när du får ont?

Oavsett så håller jag med övriga. Kontakta amningsmottagningen, inte bvc.

• ymmmi

Japp plastfolie mellan amningen, då fastnar inte heller beöstvårtorna i tyget i bh-n. För det gör väldigt ont när man måste dra bort sina redan såriga vårtor.

• Mimosa86

är brödtcprtorna rosa och lite flammiga samt kliar det? Kan isåfall vara svampInfektion. Jag hade det och det var en mardröm. Grät och blev nästan febrig vid amningen och höll på att ge upp. Fick kanonhjälp av amningsmottagningen (ej BVC) och dagen efter att jag fått antibiotika kapsel kunde jag amma utan smärta. Har nu ammat i snart 8 mån (+ mat senaste 2 mån) och det har funkat perfekt! Man säger att 30 ml bröstmjölk per dag är tillräckligt för att ge barnet det optimala skyddet.

Kontakta amningsmottagningen och boka in ett besök. Skaffa pump från Apoteket för att avlasta (om du vill fortsätta amma) och köp en amningsnapp att använda första min av amningen när bebisen "tar tag".

Vill du inte amma så ska du inte det, men när det väl funkar är det fantastiskt. Pratar av egen erfarenhet då första 3 veckorna av amning var helt vidrigt fram tills jag svalde första antibiotikakapseln.

• Sofie29

Jag kände samma som du, amning var en total plåga, jag var helt knäckt! Man "ska" ju amma i minst 6 mån och jag tänkte hur i hela friden ska jag klara av detta i 6 månader!? Jag gick till amningsmottagningen, jag hade en infektion för att vår dotter hade torsk som hade gått över på mig, jag fick tabletter och en salva och lillan fick behandling. Sen va det så att hon inte hade så bra grepp och var lat, jag fick mer eller mindre trycka in bröstet i munnen på henne, kändes lite brutalt. Sköterskan sa att det är helt ok med ersättning, om amningen är en plåga så ge henne ersättning, det är ingen skam i det, men jag kände det, det kändes som om jag misslyckades, jag  var helt jäkla knäckt! Men vi köpte ersättning och vi har kört både och, jag är envis och ville inte sluta med amningen, jag ville ju att det skulle funka, så jag bet ihop och fortsatte, men hon fick även ersättning, så att mina bröst fick vila lite.
    Hon är nu 2 månader och jag ammar fortfarande, men hon får även ersättning lite då och då. Det känns bättre, jag har inte så ont, det är jäkla kämpigt ibland men tanken att gå över helt till ersättning känns inte jobbig längre och jag tror att det har hjälpt, pressen har släppt lite och om jag skulle ge upp amningen nu så skulle jag inte känna mig som ett misslyckande längre.

• Flizan30

jag hade också ett h..vete med amningen i början (trots att det är tredje barnet). Det blödde och gjorde jätteont mellan och under amningarna. Grät och var nästan rädd för att amma.Provade allt, apotekets amningskompresser, vårtskydd/napp, snäckor osv. men inget hjälpte faktiskt. Har du förresten testat snäckorna som går att beställa? de funkade på första barnet. var även på amningsmottagningen men fick inget direkt stöd. var helt gråtfärdig när jag åkte därifrån och var helt inställd på att sluta amma. Jag bestämde mig att ge två veckor till.sen släppte det. Allt som allt tog det mig 5 veckor innnan amningen började funka!! Innan dess kaos. Om du verkligen vill amma och ditt barn går upp i vikt så hade jag avvaktat till 5-6 veckor. nu när det släppt och funkar så är det super. kämpa om du orkar.

Svar på tråden Bebis 3v - o jag vill bara sluta amma