• antonbe

Döper ni era barn, och varför?

De flesta barn döps i Sverige idag, men jag känner väldigt många runt omkring mig som bara döper av tradition, de är inte kristna i övrigt och sätter aldrig sin fot i kyrkan om det inte är något speciellt.

Vi har valt att inte döpa våra barn, vi vill att det ska få välja religion själva (trots att vi går i kyrkan i princip varje söndag). Berätta gärna om era val och varför ni gör som ni gör.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-17 10:47
    Tydligen är det under 50% av barnen som döps, men det är ändå många som döps fortfarande, även om trenden med att döpa snabbt går neråt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Döper ni era barn, och varför?
  • Batmamba

Kan tillägga att vi har haft välkomstfester för bebisarna istället för dop. Det är trevligt att träffas, närmsta släkten o vänner, och vara glada tillsammans över att ha fått en ny släkting/vän.

• Natulcien
    Naaw skrev 2014-07-19 08:33:32 följande:
    Att skriva "Vi är fullt kapabla" osv på det sätt du gjorde känns snarast nedlåtande och inte ett dugg öppet. Som om folk vilka välkomnar sitt barn via dop i svk är idioter. Jag förstår inte heller behovet av att använda ord som falskt, märkligt, obekvämt om andras traditioner. Det räcker väl med att förklara att namngivning var mest rätt för er?
    Hur kan det vara nedlåtande att vara kapabel till någonting?
    Du skrev att dopet är ett sätt att välkomna och presentera ett barn, och jag svarade att vi är kapabla att välkomna och presentera ett barn ändå. Vi behöver inte ett dop för att göra detta. På vilket sätt är detta nedlåtande???
    Förklara det är du snäll, och hur - i hela fridens namn - kan du tolka det som om de som döper är idioter???
    Du läser inte extremt mycket egna saker i det jag skriver, så du måste nog rannsaka dig själv och din agenda och fundera på varför du tolkar en helt neutral och öppen text som om Satan hade skrivit den.

Jag skriver ju om mina upplevelser. Jag upplever Guds-pratet som falskt. Men jag skriver inte att det är falskt. För det är det naturligtvis inte.
    Du måste nog lära dig att se skillnaden i detta innan du debatterar på nätet.

Dessutom handlar tråden om dopet och varför/resp. varför inte man väljer dop, och då gav jag min förklaring.
    Jag vet ju själv hur öppen och tolerant jag är, så att någon anonym människa på ett forum väljer att läsa in en massa annat i det jag skriver...det kan jag inte ta ansvar för.
  • Natulcien
    Natulcien skrev 2014-07-19 10:04:04 följande:
    Hur kan det vara nedlåtande att vara kapabel till någonting?
    Du skrev att dopet är ett sätt att välkomna och presentera ett barn, och jag svarade att vi är kapabla att välkomna och presentera ett barn ändå. Vi behöver inte ett dop för att göra detta. På vilket sätt är detta nedlåtande???
    Förklara det är du snäll, och hur - i hela fridens namn - kan du tolka det som om de som döper är idioter???
    Du läser inte extremt mycket egna saker i det jag skriver, så du måste nog rannsaka dig själv och din agenda och fundera på varför du tolkar en helt neutral och öppen text som om Satan hade skrivit den.

Jag skriver ju om mina upplevelser. Jag upplever Guds-pratet som falskt. Men jag skriver inte att det är falskt. För det är det naturligtvis inte.
    Du måste nog lära dig att se skillnaden i detta innan du debatterar på nätet.

Dessutom handlar tråden om dopet och varför/resp. varför inte man väljer dop, och då gav jag min förklaring.
    Jag vet ju själv hur öppen och tolerant jag är, så att någon anonym människa på ett forum väljer att läsa in en massa annat i det jag skriver...det kan jag inte ta ansvar för.
    "Du läser in ...." ska det såklart stå.
  • Batmamba

[quote=73643072][quote-nick]tjockobbe skrev 2014-07-19 09:40:54 följande:[/quote-nick]Varför inte bespara dem det o döpa när dem är små? Vet många som ville konfirmera sig men inte fick pga att deras föräldrar inte döpt dem. Och de tyckte det var otroligt pinsamt att i tonåren stå o bli klappade på huvudet av en präst så de konfirmerade sig aldrig.[/quote

Själv är jag tacksam att mina föräldrar besparade mig omaket att begära utträde ur SvK.

Jag tycker att det är lika märkligt att välja religion åt sina barn som att välja politiskt parti. "Kära lilla Siri, vi ville bespara dig omaket att ansöka om medlemskap så vi har betalt ditt medlemsskap i SSU ända sedan du var liten bebis! Nu slipper du grubbla över vad du ska rösta på!"

(Plötsligt inser jag att det förmodligen finns föräldrar som gör precis så... :-/ )

• myskmalva
    Naaw skrev 2014-07-19 08:38:02 följande:
    SvK är även en kulturell gemenskap. Att vara medlem handlar om ett tusenårigt arv och traditioner att värna. I SvK finns plats för inte bara bokstavstroende utan även tvivlare. Och de tar ett stort ansvar i samhället vilket många vill stödja även om man inte är säker på att Jesus var Guds son.

Vi är ganska många som inte är troende alls. Inte tvivlare. Inte agnostiker. Utan fullt och fast övertygade ateister. Att Svenska kyrkan välkomnar även oss med öppna armar betyder inte att vi känner oss bekväma med att delta i religiösa ritualer. Även om där finns många fina budskap om att vi ska vara rädda om varandra o.s.v. så finns där också en väldig massa saker som jag helt enkelt inte kan skriva under på. Det jag har allra svårast för är trosbekännelsen. Jag tror inte på ett enda ord av den. Den är bara nonsens för mig. Och då känns det mycket mer respektfullt mot dem som faktiskt är kristna (av den mer eller mindre övertygade sorten), att jag inte använder deras religion som en kuliss för mina familjeritualer.
  • Natulcien
    myskmalva skrev 2014-07-19 10:25:04 följande:

Vi är ganska många som inte är troende alls. Inte tvivlare. Inte agnostiker. Utan fullt och fast övertygade ateister. Att Svenska kyrkan välkomnar även oss med öppna armar betyder inte att vi känner oss bekväma med att delta i religiösa ritualer. Även om där finns många fina budskap om att vi ska vara rädda om varandra o.s.v. så finns där också en väldig massa saker som jag helt enkelt inte kan skriva under på. Det jag har allra svårast för är trosbekännelsen. Jag tror inte på ett enda ord av den. Den är bara nonsens för mig. Och då känns det mycket mer respektfullt mot dem som faktiskt är kristna (av den mer eller mindre övertygade sorten), att jag inte använder deras religion som en kuliss för mina familjeritualer.
    Precis så!
  • Anonym (c)
    tjockobbe skrev 2014-07-18 21:54:43 följande:

Vi har döpt pga tradition. Är inte troende i övrigt. Vill dottern inte vara medlem i kyrkan senare är det bara att gå ur.

Skulle vilja se den 14 - åring som döper sig för att den vill ta konfirmationen ex..

Man ska inte tvingas göra ett aktivt val att _gå ur_ kyrkan. Det ska vara ett aktivt val att _gå med_ i kyrkan.

För övrigt så heter det inte "tar konfirmationen", och där finns en del ungdomar som inte är döpta, men troende, och väljer att döpa sig i samband med konfirmationen.
  • gbgumman
    tjockobbe skrev 2014-07-19 03:40:54 följande:
    Varför inte bespara dem det o döpa när dem är små? Vet många som ville konfirmera sig men inte fick pga att deras föräldrar inte döpt dem. Och de tyckte det var otroligt pinsamt att i tonåren stå o bli klappade på huvudet av en präst så de konfirmerade sig aldrig.
    Vera 130923
    1 tycker man det är pinsamt så undrar jag hur det står till med den kristna tron. Jag har svårt för icke troende som döper sina barn men det känns ännu konstigare att man bekräftar den kristna tron om man inte tror.

2 jag är inte döpt och tacksam för det. Det hade varit otroligt pinsamt att vara. Skönt att mina föräldrar besparade mig att behöva vara det. Min man är döpt och skäms för det. Varför kunde hans föräldrar inte besparat honom det???
  • Moonis

Är inte döpt själv och har inte döpt barnen heller för jag vill att dom ska bestämma själva.

• Naaw
    myskmalva skrev 2014-07-19 10:25:04 följande:

Jag vet inte vad detta har med mitt inlägg att göra. Mina invändningar var riktade mot åsikten om att man måste vara tvärsäkert troende för att vara medlem i SvK. Jag har aldrig hävdat att någon som inte själv vill måste vara med.
  • En glad tjej

Nej, vi har inte döpt våra barn. Anledningen? Vi är inte troende och vill inte tvinga på våra barn en viss religion, de ska själv få välja vad de vill när de är stora nog att förstå vad religion innebär!

• myskmalva
    Naaw skrev 2014-07-19 14:35:00 följande:
    Jag vet inte vad detta har med mitt inlägg att göra. Mina invändningar var riktade mot åsikten om att man måste vara tvärsäkert troende för att vara medlem i SvK. Jag har aldrig hävdat att någon som inte själv vill måste vara med.

Jag citerade fel inlägg. Det jag menade att svara på var "Dock förstår jag inte varför religiösa inslag skulle kännas märkliga eller obekväma för någon." och "Jag förstår inte heller behovet av att använda ord som falskt, märkligt, obekvämt om andras traditioner." Jag ville bara förklara att vi faktisk är många som inte är bekväma med religiösa riter och vilka känslor och övertygelser som kan ligga bakom detta. Att du inte vill tvinga någon att delta har jag förstått.
  • Anonym (konstigt)
    tjockobbe skrev 2014-07-19 09:40:54 följande:
    Varför inte bespara dem det o döpa när dem är små? Vet många som ville konfirmera sig men inte fick pga att deras föräldrar inte döpt dem. Och de tyckte det var otroligt pinsamt att i tonåren stå o bli klappade på huvudet av en präst så de konfirmerade sig aldrig.
    Väldigt konstigt resonemang. Vill man konfirmeras men inte döpas har man inte fattat ett dugg. Dopet är upptagandet i kristi gemenskap och konfirmationen är en bekräftelse av sin tro och att man följer Jesus. Endast de som inte har någon kristen övertygelse kan väl tycka att det är "pinsamt" att upptas i den kristna gemenskapen och eftersom de inte är kristna ska de ju då heller inte konfirmeras.

• Anonym (konstigt)

"Döpte för att vi är troende", "döpte för att vi är kristna" etc. Är det inte den som döps som ska vara troende och kristen? Vad föräldrarna är och tror spelar bara roll för huruvida de ska döpas... Spädbarnsdop är en helt meningslös företeelse: kommer barnet inte till tro blir dopet antingen värdelöst eller en börda för den som önskar sig vara odöpt, och kommer barnet till tro hade det lika gärna kunnat döpas då med samma resultat förutom att barnet dessutom hade fått uppleva sitt dop (som kan vara en stor upplevelse i livet för en seriös kristen).

• minelina

Dottern är inte döpt eftersom det känns fel att vi som föräldrar ska välja om hon ska vara med i kyrkan eller inte. Vill hon gå med får hon göra det själv. Jag är visserligen både döpt och konfirmerad och vi gifte oss i kyrkan (utan att vara speciellt troende) men då var det mitt/vårt val och drabbade liksom ingen annan. Däremot hade jag kanske valt att döpa dottern av tradition på den tiden då alla blev medlemmar i kyrkan automatiskt vid födseln eftersom det inte hade någon praktiskt betydelse för henne då och jag tycker att dop är rätt mysiga tillställningar (plus ett visst grupptryck)

Svar på tråden Döper ni era barn, och varför?